AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #1 Skrevet 19. mai 2023 En kamerat av meg og en venninne er helt like på det at de aldri vil snakke om noe seriøst. Alt skal være artig og ingenting er liksom bekymringsverdig og holdningen er at "jaja, det ordner seg sikkert!" til ALT, inkludert ting jeg ville tatt tak i om det så hadde kosta meg masse. Jenta har sagt at hun er litt som Else Kåss Furuseth som ikke orker å kjenne på noe negativt men spiser bort følelser. Hva er det som skjer da, kjenner de faktisk ikke at de har negative reaksjoner om noe eller hva er greia? Jeg har nå blitt fortalt av de begge at de oppfatter meg som en negativ person. Det kan være jeg er det, men jeg oppfatter jo de som veldig urealistiske! Som om de ikke forholder seg til virkeligheten. Eller slik Else Kåss Furuseth sier om seg selv i slankeprogrammet sitt at hun "lever bare på overflaten". Men det er jo jææææææævlig kjedelig, da! I løpet av en vanlig dag er det noe som er trist, noe man blir lei seg av, noe man blir sint for etc. Skal man liksom bare gi uttrykk for at alt er fryd og gammen hele tida`? Anonymkode: c43da...d9b 3 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #2 Skrevet 19. mai 2023 Dine venner/bekjente som sier dette, er sikkert av den typen personlighet som blir stresset og får angst med en gang noe føles vondt eller negativt i livet. Det finnes en del sånne, som rett og slett ikke takler livets realiteter. De kommer til å få seg en hard oppvåkning etter hvert. Før eller siden skjer det ting. Noen i familien dør, blir syke, de mister jobben, feiler i et eller annet. Anonymkode: d3c02...a2c 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #3 Skrevet 19. mai 2023 Jeg skulle ønske at jeg var sånn, en tvers i gjennom positiv, glad og optimistisk person. Jeg tror de har et enklere og bedre liv. Anonymkode: 6fe77...857 6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #4 Skrevet 19. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Dine venner/bekjente som sier dette, er sikkert av den typen personlighet som blir stresset og får angst med en gang noe føles vondt eller negativt i livet. Det finnes en del sånne, som rett og slett ikke takler livets realiteter. De kommer til å få seg en hard oppvåkning etter hvert. Før eller siden skjer det ting. Noen i familien dør, blir syke, de mister jobben, feiler i et eller annet. Anonymkode: d3c02...a2c Ja, de blir stresset og får angst av den minste antydning til negativitet eller seriøsitet. De bare stikker hodet i sanda og sier "jaja , det ordner seg sikkert!" men uten å ta tak i alt som burde tas tak i og ordnes. Hun ene har pådratt seg diabetes men "orker ikke " forholde seg til det... Anonymkode: c43da...d9b 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #5 Skrevet 19. mai 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skulle ønske at jeg var sånn, en tvers i gjennom positiv, glad og optimistisk person. Jeg tror de har et enklere og bedre liv. Anonymkode: 6fe77...857 Men de er jo ikke ekte glad og positive. De døyver det med mat (hun ene har flere livsstilssykdommer) og han andre drikker endel. Ekte glad blir man vel ved å faktisk ta tak i livet sitt og forholde seg til virkeligheten slik den er? Anonymkode: c43da...d9b 2 3
Andro Skrevet 19. mai 2023 #6 Skrevet 19. mai 2023 Jeg har ikke overfladiske venner. Jeg velger dem bort. Prate tull kan jeg gjøre med alle. Vennene mine er sånne som går i dybden på ting, og liker samtaler med substans. 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #7 Skrevet 19. mai 2023 2 hours ago, Andro said: Jeg har ikke overfladiske venner. Jeg velger dem bort. Prate tull kan jeg gjøre med alle. Vennene mine er sånne som går i dybden på ting, og liker samtaler med substans. Enig! Har sett deg flere steder på site'n her, du hadde definitivt vært en jeg ville hatt som venn! Jeg spørte deg en gang om å være life coach'en min 😅 Anonymkode: c43da...d9b 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #8 Skrevet 21. mai 2023 Enig. Sykt irriterende med folk som bare vil tulle og fjase og aldri snakke om seriøse ting. Samtidig er det også litt irriterende med de som bare har gravalvorlige samtaler og aldri kan tøyse og le. En blanding mellom å kunne tulle og å prate dypere er ideelt, spør du meg! Anonymkode: f3bcb...c95 1
Gjest Lurven Skrevet 21. mai 2023 #9 Skrevet 21. mai 2023 Andro skrev (På 19.5.2023 den 22.31): Jeg har ikke overfladiske venner. Jeg velger dem bort. Prate tull kan jeg gjøre med alle. Vennene mine er sånne som går i dybden på ting, og liker samtaler med substans. Lettere å tulle med folk man kjenner da, da vet man jo hva man kan tulle med og ikke. Det går jo an å både fjase med og gå i dybden på ting med de samme menneskene, det ene trenger jo ikke å utelukke det andre
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #10 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 14.40): Dine venner/bekjente som sier dette, er sikkert av den typen personlighet som blir stresset og får angst med en gang noe føles vondt eller negativt i livet. Det finnes en del sånne, som rett og slett ikke takler livets realiteter. De kommer til å få seg en hard oppvåkning etter hvert. Før eller siden skjer det ting. Noen i familien dør, blir syke, de mister jobben, feiler i et eller annet. Anonymkode: d3c02...a2c Jeg er sånn, aldri lært noe om følelser annet at de ikke skal være synlig. Man blir redd for følelsene og det som følger, mye lettere å undertrykke det på diverse måter. Jeg tror andre hadde fått en oppvåkning om de hadde kunnet vært i min kropp og kjent de negative og overveldende følelsene boble under overflaten til enhver tid, samme med trangen til å rømme som også er der hele tiden. Tragisk å kaste bort livet på dette. Anonymkode: 2b8c7...04e 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #11 Skrevet 21. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er sånn, aldri lært noe om følelser annet at de ikke skal være synlig. Man blir redd for følelsene og det som følger, mye lettere å undertrykke det på diverse måter. Jeg tror andre hadde fått en oppvåkning om de hadde kunnet vært i min kropp og kjent de negative og overveldende følelsene boble under overflaten til enhver tid, samme med trangen til å rømme som også er der hele tiden. Tragisk å kaste bort livet på dette. Anonymkode: 2b8c7...04e Har du vurdert emosjonsfokusert terapi? Det er for å oppøve toleranse for følelser. Hører gjerne mer om hvordan du opplever det å kjenne på følelser. Er det ikke behagelig også, eller syns du det bare er negativt? Anonymkode: c43da...d9b
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #12 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 14.34): En kamerat av meg og en venninne er helt like på det at de aldri vil snakke om noe seriøst. Alt skal være artig og ingenting er liksom bekymringsverdig og holdningen er at "jaja, det ordner seg sikkert!" til ALT, inkludert ting jeg ville tatt tak i om det så hadde kosta meg masse. Jenta har sagt at hun er litt som Else Kåss Furuseth som ikke orker å kjenne på noe negativt men spiser bort følelser. Hva er det som skjer da, kjenner de faktisk ikke at de har negative reaksjoner om noe eller hva er greia? Jeg har nå blitt fortalt av de begge at de oppfatter meg som en negativ person. Det kan være jeg er det, men jeg oppfatter jo de som veldig urealistiske! Som om de ikke forholder seg til virkeligheten. Eller slik Else Kåss Furuseth sier om seg selv i slankeprogrammet sitt at hun "lever bare på overflaten". Men det er jo jææææææævlig kjedelig, da! I løpet av en vanlig dag er det noe som er trist, noe man blir lei seg av, noe man blir sint for etc. Skal man liksom bare gi uttrykk for at alt er fryd og gammen hele tida`? Anonymkode: c43da...d9b nå var du zeriøz. Anonymkode: a8b3c...8b4
Daria Skrevet 21. mai 2023 #13 Skrevet 21. mai 2023 Vet du at de vil aldri snakke om seriøse ting med noen uansett, eller er det deg de ikke vil være seriøse med? Jeg kan fint ha en "Det ordner seg"-innstilling eller være den som skifter tema fordi "Jeg orker ikke snakke om Ukraina/klimakrisen/mine personlige utfordringer nå", men det betyr ikke at jeg aldri snakker om det, bare at jeg ikke vil/orker snakke om det når som helst og med hvem som helst. Jeg har venner jeg betror meg til og venner jeg primært har det ubekymret gøy med. 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #14 Skrevet 21. mai 2023 Jeg tenker ikke at man skal sitte å snakke om dype problemer hele tiden, men det er forferdelig kjedelig å møte folk for å snakke om været og om husvasken. Jeg har venner jeg kan snakke dypt med og om livet, samtidig kan vi le oss ihjel om morsomme ting. Jeg hadde aldri orket å hengt med folk som kun snakker om mat, klesvask, osv. det gir meg ingenting. Anonymkode: d9020...f3a
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #15 Skrevet 21. mai 2023 skyr folk som snakker om dype temaer som pesten, med mindre de faktisk forstår at dype temaer er slitsomt, da kan jeg tåle litt av det, men de jeg har møtt som vil ha zeriøzitet er jævla selvhøytidelig og har problemer med seg selv, eller er slitsomme å dra på, samt er kleggete. noen har jo interessante betraktninger på seriøse temaer, men de fleste ... man har jo hørt alt før. Anonymkode: a8b3c...8b4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #16 Skrevet 21. mai 2023 1 hour ago, Daria said: Vet du at de vil aldri snakke om seriøse ting med noen uansett, eller er det deg de ikke vil være seriøse med? Jeg kan fint ha en "Det ordner seg"-innstilling eller være den som skifter tema fordi "Jeg orker ikke snakke om Ukraina/klimakrisen/mine personlige utfordringer nå", men det betyr ikke at jeg aldri snakker om det, bare at jeg ikke vil/orker snakke om det når som helst og med hvem som helst. Jeg har venner jeg betror meg til og venner jeg primært har det ubekymret gøy med. Den ene har sagt at det er sånn hun har vokst opp og sånn hun liker å være. Jeg er hennes nærmeste venn, mens hun for meg ikke er en jeg går til dersom jeg trenger å snakke om noe tungt. Han andre har ingen nære men utallige bekjente. Tror ikke han liker å snakke om noe seriøst med noen, egentlig. Anonymkode: c43da...d9b
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #17 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den ene har sagt at det er sånn hun har vokst opp og sånn hun liker å være. Jeg er hennes nærmeste venn, mens hun for meg ikke er en jeg går til dersom jeg trenger å snakke om noe tungt. Han andre har ingen nære men utallige bekjente. Tror ikke han liker å snakke om noe seriøst med noen, egentlig. Anonymkode: c43da...d9b kanskje de rett og slett liker å ha det bra, da? Anonymkode: a8b3c...8b4
Daria Skrevet 21. mai 2023 #18 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den ene har sagt at det er sånn hun har vokst opp og sånn hun liker å være. Jeg er hennes nærmeste venn, mens hun for meg ikke er en jeg går til dersom jeg trenger å snakke om noe tungt. Han andre har ingen nære men utallige bekjente. Tror ikke han liker å snakke om noe seriøst med noen, egentlig. Anonymkode: c43da...d9b Men da synes jeg du skal respektere det og la henne leve som hun vil, selv om det ikke er sånn du velger å leve ditt liv. 3
Gjest Refreng Skrevet 21. mai 2023 #19 Skrevet 21. mai 2023 Høres ut som de har tunge liv og forsøker holde hodet over vann ved å fokusere på det positive. Noen føler seg også dumme dersom de tenker de ikke kan så mye om tema. De vil ikke at andre skal syntes de er dumme, og da tenker de det er bedre holde munn. Noen er redde for at andre skal bli sinte på dem for meningene deres. Sistnevnte er relativt vanlig med mennesker som har vokst opp med kjeftende og/ eller dominerende foreldre Jeg lurer også litt på hvilken vinkling du har på det du tar opp om de sier du er negativ. Det er forskjell på å si "jeg tror Norge vil gå under grunnet klimakrisen" og "tror dere insekter drømmer". Noen temaer kan ta for seg mer abstrakte problemstillinger eller dypere tema uten å være negative. Jeg tenker at du kanskje har en tendens til å pirke på ting som er ubehagelige for dem.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #20 Skrevet 21. mai 2023 1 hour ago, Daria said: Men da synes jeg du skal respektere det og la henne leve som hun vil, selv om det ikke er sånn du velger å leve ditt liv. Jeg respekterer at de ikke vil snakke om alt mulig rart, selvsagt! Men med hun ene så har hun altså pådratt seg livsstilssykdommer fordi hun heller spiser bort følelser enn å tørre å deale med at hun neppe er så fornøyd med samboeren sin eller hva vet jeg hva hun spiser bort. Hun sier selv at hun drikker 2-3 flasker vin i uka. De har ikke et samliv, men bor under samme tak. Hun flytta langt unna venner og familie for å være sammen med han. Av og til kommer det noen glimt hvor hun innser hvor stusselig livet hennes har blitt, også spøker hun det bort med "Jaja. Kan ikke ha alt i livet!". Han andre er i ferd med å måtte selge leiligheten sin fordi han ikke evner å leve etter evne og kanskje ta seg en jobb ekstra. Ingenting av dette er min business. Jeg stilte spørsmålet i HI fordi jeg lurer på hvorfor de er slik. Ikke fordi jeg påtvinger de å snakke om sine innerste hemmeligheter og lengsler, liksom. Anonymkode: c43da...d9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå