Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan hackere få tak i min informasjon om jeg logger meg på feks Espressohouse sitt nett eller deichman?

Hvordan kan jeg se at nettet er kryptert?

Og hvordan kan hackere få tilgang til min informasjon om jeg bruker åpent nettverk? Har de noen spesielle verktøy?

Anonymkode: 1ff30...e1b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker alltid VPN utenfor mitt eget nettverk, er alt for lett å spoofe nettsider og innlogginger for å stjele informasjon eller skadevare.

Anonymkode: 1e888...bed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker alltid VPN utenfor mitt eget nettverk, er alt for lett å spoofe nettsider og innlogginger for å stjele informasjon eller skadevare.

Hvilket program bør jeg laste ned for samsung?

Hilsen

Digital analfabet 

AnonymBruker
Skrevet

Husker det var en fyr på høgskolen som kneet nettet, og opprettet sitt eget med samme navn og innlogging (er ikke dreven på sånt, så kan ta feil på detaljene). Så når folket logget seg på nettet igjen så fikk han total tilgang til alle telefonene/PCene. Mao "alle" nudes'ene havna på nett. 

Moralen er den at jeg logger ALDRI på offentlige trådløse-nett. Er skeptisk til mitt eget hjemme tilogmed.

Anonymkode: a9881...fcb

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket program bør jeg laste ned for samsung?

Hilsen

Digital analfabet 

Du kan abonnere på ExpressVPN eller NordVPN, de ligger på Google Play.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker det var en fyr på høgskolen som kneet nettet, og opprettet sitt eget med samme navn og innlogging (er ikke dreven på sånt, så kan ta feil på detaljene). Så når folket logget seg på nettet igjen så fikk han total tilgang til alle telefonene/PCene. Mao "alle" nudes'ene havna på nett. 

Moralen er den at jeg logger ALDRI på offentlige trådløse-nett. Er skeptisk til mitt eget hjemme tilogmed.

Anonymkode: a9881...fcb

Har du ikke eget passord? 

Anonymkode: e1247...e4d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på et kurs i IT-sikkerhet engang som advarte mot å logge på offentlige nett. Jeg bruker kun mobildata.

Hackere kan legge seg mellom deg og det trådløse nettet, eller opprette et nett de kaller Espresso house og så logger kundene der seg på.

Anonymkode: a8488...a56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du kan abonnere på ExpressVPN eller NordVPN, de ligger på Google Play.

Og da kan jeg surfe fritt på trådløse nettverk med mobilen?

Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

Her er det ikke alt som kommer klart frem.

historie:

før var så å si omtrent alt ukryptert trafikk, så all data ble sendt og mottatt i klartekst mellom enheten og webservere. Den gang var det svært dumt å ikke sikre seg med VPN.

idag er så å si, hvis ikke «alt» av tjenester du benytter på nett kryptert.

men du kan, som nevnt, koble deg til en «mellom-mann» og tilsynelatende surfe på coffehouse sitt nettverk, all ukryptert trafikk er samles da av denne mellomtjeneren. Det er uheldig. Men, trafikken mot f.eks Facebook, vg.no osv. osv er kryptert kommunikasjon mellom din enhet og nettsiden-den trafikken er ulesbar, punktum! Ubrukelig for angriperen.

det neste som er uheldig med uekte eller offentlige nettverk er dersom din enhet er sårbar på et eller flere måter kan det utnyttes av en «hacker» og i verste fall kompromittere din enhet og da få logg på dine faktiske tastetrykk. Først med dette er du virkelig sårbar.

-Nå finnes WPA3, dette isolerer enheter og er betydelig sikrere mtp offentlige nettverk. Også i WPA-2 med riktig oppsett kan klientisoloering finnes, sannsyblig i radiusserveren og du kan fint benytte offentlig nettverk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...