AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #1 Skrevet 19. mai 2023 Hun fikk tenner første a hun var 10 mnd, nå er hun 14 mnd og fortennene er gule helt øverst. Kan ikke skjønne at det skal ha dannet seg tannstein det så fort, hun har jo bare hatt de knapt 4 mnd Vi pusser tennene morgen og kveld, men får ikke til å pusse i hele 2 min. Hvor lenge pusser dere andre? Noen som har vært borti det samme? Anonymkode: 22322...065
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #3 Skrevet 19. mai 2023 Det er ikke tannstein. Noen har gulere tenner enn andre, sånn er det bare. Uansett er det bare melketenner. Slapp av. Anonymkode: 8c23b...039 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #4 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke tannstein. Noen har gulere tenner enn andre, sånn er det bare. Uansett er det bare melketenner. Slapp av. Anonymkode: 8c23b...039 Det er bare øverst, ikke hele tannen, resten er hvit. Anonymkode: 22322...065
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #5 Skrevet 19. mai 2023 Jippijei skrev (7 minutter siden): Barnebelegg? Hva er det/kommer det av? Anonymkode: 22322...065
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #6 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er det/kommer det av? Anonymkode: 22322...065 Har du hørt om Google? Anonymkode: de779...712 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #7 Skrevet 20. mai 2023 Er nok helt normalt. Min 3 åring har en gulbrun flekk på ei tann og jeg var livredd han skulle ha hull. Vi var nylig hos tannpleier og hun kunne fortelle at det er helt normalt at barn har flekker på tenner, sjatteringer og gulere tenner. Det er arvelig så om du selv hadde gule tenner som barn så kan det komme av det bare. Anonymkode: d2eb1...f4a
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #8 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er nok helt normalt. Min 3 åring har en gulbrun flekk på ei tann og jeg var livredd han skulle ha hull. Vi var nylig hos tannpleier og hun kunne fortelle at det er helt normalt at barn har flekker på tenner, sjatteringer og gulere tenner. Det er arvelig så om du selv hadde gule tenner som barn så kan det komme av det bare. Anonymkode: d2eb1...f4a Det er også en del andre ting jeg ville fått en fagperson til å utelukke. Så jeg håper du ikke avspiser barnets helse med en tannpleier. Vis tennene også til legen eller tilsvarende mennesker som har greie på ting (altså verken helsesøster eller tannpleier, som begge som hovedregel er vesentlig for dårlig utdannet til å ta en risikovurdering man bør stole på). Anonymkode: ecd72...dae 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #9 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er også en del andre ting jeg ville fått en fagperson til å utelukke. Så jeg håper du ikke avspiser barnets helse med en tannpleier. Vis tennene også til legen eller tilsvarende mennesker som har greie på ting (altså verken helsesøster eller tannpleier, som begge som hovedregel er vesentlig for dårlig utdannet til å ta en risikovurdering man bør stole på). Anonymkode: ecd72...dae En tannpleier er atskillig bedre kvalifisert til å uttale seg om tenner enn en lege. Leger kan ikke mer om diagnoser knyttet til tenner enn en hvilken som helst annen person. Man kan selvsagt henvende seg til en tannlege om man ikke stoler på en tannpleier av en eller annen årsak. Anonymkode: b8bcb...a69 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #10 Skrevet 20. mai 2023 Var med barnet mitt på tannlegene av samme grunn, da jeg var redd jeg pusset dårlig eller lignende, og ville vite hva det var/hva jeg kan gjøre bedre. Var vist ikke noe annet enn normalt; melketenner har tynnere emalje enn «voksentenner», og hos noen er denne så tynn at man ser gjennom til neste lag i tannen, som er gul. Der hvor tannen er på det tykkeste, altså øverst, vil det da være mer synlig. Det du må passe på når emaljen er såpass tynn, er normal god tannpuss, og gi fluor i tillegg. Dette anbefales ikke fra helsestasjon lenger som før, men med tynn emalje sa tannlegene at det er viktig. Man får ikke lettere hull, men det blir fortere hull om det først blir karies. Anonymkode: e1ffb...87b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #11 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Var med barnet mitt på tannlegene av samme grunn, da jeg var redd jeg pusset dårlig eller lignende, og ville vite hva det var/hva jeg kan gjøre bedre. Var vist ikke noe annet enn normalt; melketenner har tynnere emalje enn «voksentenner», og hos noen er denne så tynn at man ser gjennom til neste lag i tannen, som er gul. Der hvor tannen er på det tykkeste, altså øverst, vil det da være mer synlig. Det du må passe på når emaljen er såpass tynn, er normal god tannpuss, og gi fluor i tillegg. Dette anbefales ikke fra helsestasjon lenger som før, men med tynn emalje sa tannlegene at det er viktig. Man får ikke lettere hull, men det blir fortere hull om det først blir karies. Anonymkode: e1ffb...87b Tusen takk for info!:) Anonymkode: 22322...065
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå