AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #1 Skrevet 19. mai 2023 Om en person ikke betaler for seg for å bo der hun bor? Er det feil å da sette krav på at hun skal ta "Oppvask, vaske klær og holde kjøkkenet rent"? mens jeg tar av meg resten. Anonymkode: 051e7...c46 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #2 Skrevet 19. mai 2023 Det er noe man avklarer før man flytter sammen. Husleie, regninger, fordeling av husarbeid, besøk og hensyn til andre Anonymkode: fdfa2...3de 1 4
Andro Skrevet 19. mai 2023 #3 Skrevet 19. mai 2023 Hvorfor betaler ikke personen? Jeg er usikker på motivet for å velge å bo med noen som ikke kan eller vil betale? Man kan aldri kreve noe av en annen person, men man kan avklare forventninger til hverandre. Dersom dette dreier seg om en samboer / kjæreste ville jeg med den største selvfølge gått ut fra at vedkommende tok minst 50% av alle fellesoppgaver. (Ellers ville vi heller aldri ha flytta sammen...) Om du jobber og den andre er frisk med god tid kunne man kanskje forventet mer enn 50% innsats også. Er vedkommende syk eller noe så blir saken annerledes. Er det en vanlig leieboer så ville jeg nok ha lagd en kontrakt på hva som skulle gjøres i huset for å få oppholde seg der. 2 3
Thyra Skrevet 19. mai 2023 #4 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om en person ikke betaler for seg for å bo der hun bor? Er det feil å da sette krav på at hun skal ta "Oppvask, vaske klær og holde kjøkkenet rent"? mens jeg tar av meg resten. Anonymkode: 051e7...c46 Hvorfor betaler hun ikke? Har du nedbetalt bolig? Har hun ingen penger? Tjener du det tidobbelte? Om dere er glade i hverandre og ønsker å leve livet sammen, må dere finne en løsning som fungerer for begge, fortrinnsvis FØR hun flytter inn. Det er ikke automatisk greit at hun tar alle drittjobbene selv om hun bidrar mindre økonomisk. Regner med at dere deler på utgifter som mat, strøm o.l. selv om hun ikke betaler husleie? 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #5 Skrevet 19. mai 2023 Ikke krev. Ta opp og lag avtale sammen om at begge bidrar (på hver sin måte) og ansvarsområder. Ta det opp som en samtale/ diskusjon, ikke «du skal… fordi jeg bidrar med penger» Anonymkode: 8bc02...df7 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #6 Skrevet 19. mai 2023 Ja det er feil, hun er ikke husslaven din og du er e voksent menneske som bør ha disse oppgavene som en del av hverdagen din selv, og ikke drive med sosial dumping Anonymkode: 0ff8d...1d8 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #7 Skrevet 19. mai 2023 Vi lever ikke på 1600-tallet. Begge burde skjerpe seg her. Anonymkode: 53f06...5d6 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #8 Skrevet 19. mai 2023 Det er en selvfølge at de som bor sammen bidrar etter beste evne med husarbeide, hagearbeide, matlaging, handling og barnestell, det tredje skiftet etc. Man bør også dele på felles regninger. Leier du, så bør hun betale halvparten med mindre det er mest "ditt" og du som bestemmer der. Anonymkode: 23c4b...877 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #9 Skrevet 19. mai 2023 Hun burde vel betalt og gjort halve husarbeidet om dere ellers er likestilt. Men prat sammen. Anonymkode: 1f833...23a 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #10 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om en person ikke betaler for seg for å bo der hun bor? Er det feil å da sette krav på at hun skal ta "Oppvask, vaske klær og holde kjøkkenet rent"? mens jeg tar av meg resten. Anonymkode: 051e7...c46 Hvorfor i all verden skal hun ikke betale for seg? Dersom min kjæreste ønsket at jeg skulle flytte med ham, men nektet meg å kjøpe meg inn i boligen, så hadde jeg faktisk nektet å flytte sammen. Klassisk kvinnefelle å bo gratis, gå glipp av akt av verdiøkning/rentefradrag i boligen, gjøre at av husarbeid for så å stå på bar bakke med dårlig rygg ved brudd. Anonymkode: 38707...e07 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #11 Skrevet 19. mai 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor i all verden skal hun ikke betale for seg? Dersom min kjæreste ønsket at jeg skulle flytte med ham, men nektet meg å kjøpe meg inn i boligen, så hadde jeg faktisk nektet å flytte sammen. Klassisk kvinnefelle å bo gratis, gå glipp av akt av verdiøkning/rentefradrag i boligen, gjøre at av husarbeid for så å stå på bar bakke med dårlig rygg ved brudd. Anonymkode: 38707...e07 Bar bakke? Man får jo spart som bare det. Anonymkode: 2a59c...9b2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #12 Skrevet 19. mai 2023 Ønsker du deg en partner - eller en husslave….? Det er selvsagt at en rydder etter seg, vasker over kjøkkenet når en har brukt det, og ellers fordeler oppgaver og arbeidsbelastning i hjemmet. Anonymkode: 649d7...0f8
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #13 Skrevet 19. mai 2023 Hun må jo betale for å bo, slik at dere er likestilte partnere med felles ansvar for daglige gjøremål. Hun er ikke hushjelpa di, men kjæresten. Lurer litt på om du har hentet deg samboer/kone fra utlandet? Anonymkode: 1655f...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #14 Skrevet 19. mai 2023 Tror det vil drepe romantikken ganske fort. For henne fordi hun blir sittende igjen med møkkaarbeid. For deg fordi du ikke synes hun gjør nok. Anonymkode: 0738f...95f
FantasDick Skrevet 19. mai 2023 #15 Skrevet 19. mai 2023 Hvorfor betaler hun ikke? Hvorfor deler dere ikke på husarbeidet allerede? 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #16 Skrevet 19. mai 2023 Når man bor sammen så deler man på husarbeidet uansett. Om hun får bo gratis så er det jo ikke helt hårreisende tanke at hun kan "gjøre opp for seg" med å ta større del av det om hun har tid, samtidig skal du passe deg litt for å holde pengene over hodet hennes som et maktmiddel og kreve ting. Det er litt farlig vei å gå, om du har tilbudd gratis bolig fordi hun er blakk eller fordi du er så sjukt raus eller hva nå årsaken er, så er det litt ekkelt om du bruker det til den slags. Men - husarbeid skal gjøres og deles! Oppvask, vaske klær og holde kjøkkenet rent er jo ikke store jobben da. Men også der synes jeg det er rart med hard deling, skal du liksom aldri sett en tallerken i oppvaskmaskinen da? Man kan jo dele samme oppgave, det må ikke være sånn hver sin sone. De fleste tar jo begge ut av oppvaskmaskingen og lager begge mat osv. Anonymkode: aa57e...4ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå