Gå til innhold

Karrisuppe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk servert en nudelig suppe på en restaurant i går, den bestod av blandt annet kokosmelk, karri og scampi. Noen som har en oppskrift på noe lignenende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har denne oppskriften, men har ikke prøvd den selv.

Kremsuppe med reker (4 pers.)

1 kg reker med skall

1 stor gulrot

1 rød paprika

20 sukkererter

1 ss matolje

karri etter smak

2 ss tomatpuré

1 boks kokosmelk (400 g)

3 ss soyasaus

1 ts sukker

litt sitronsaft

salt/pepper

litt frisk koriander

Skrell rekene og sett dem kaldt. Kutt grønnsakene i staver. Del sukkerertene i to. Varm olje og fres grønnsakene noen minutter. Tilsett karri, tomatpuré, kokosmelk, soyasaus og sukker. La kok på sterk varme i 2 minutter til sausen tykner. Smak til med sitronsaft og krydder. Bland i rekene rett før servering og dryss på koriander.

Skrevet

Da skal jeg teste ut denne for deg!

Skrevet

jeg fikk en helt enkel (og nydelig) karrisuppe en gang i et selskap, så enkelt at det var kokosmelk, grønn kurrypaste etter smak, bambusskudd og kyllingbiter. er ikke sikker på om kylllingbitene (rå filet i biter) var kokt i kokosmelka, men tror de var det.

og den kan sikkert varieres i det uendelige.

Skrevet

Jeg bruker å lage noe som heter red curry nudel soup. Bruker vanligvis bare kylling, men jeg regner med at det blir godt med scampi også.

Freser litt rød currypasta i panna sammen med olje først. Mengden currypasta er selvfølgelig avhengig av hvor sterkt du vil ha det. Jeg bruker ca 2-3 teskjeer. Tilsetter to bokser kokosmelk, og lar dette koke opp (kokosmelk skal vel ikke koke lenge, evt ikke koke i det hele tatt?) :klø: Uansett, etterpå er det bare å hive oppi stekt kylligfilet i strimler, kokte nudler og grønnsaker etter ønske. Jeg synes det er godt med vårløk og/eller sukkererter oppi. Godt med nystekte ciabattaer ved siden av.

Skrevet

Nammenam!!!!

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg komponerte nettopp min egen karrirett. Tok kyllingfilet i biter og stekte det sammen med løk, hvitløk og sukkererter. Blandet inn grønn karripasta og litt krydder. Hev så oppi kokosmelk og matfløte. Serverte med villris, kjempegodt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...