AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #1 Skrevet 19. mai 2023 Hvordan løser dere hverdagskabalen? Trener dere hundene hver for seg og hver dag? Deler de bur hjemme, eller hver for seg? Er det lik alder på hundene eller forskjell i år? Anonymkode: b225b...06c
Anonymnymnym Skrevet 19. mai 2023 #2 Skrevet 19. mai 2023 (endret) Har 2 hunder med veldig ulike behov da en er gammel og “pensjonert” og den andre er en ung polarhund:) Unghunden trenger mye mosjon og vi trener hver dag:) Kabalen går lett opp ved at jeg tar med gamlemor på deler av turen, eller at jeg tar ekstratur med begge etter at jeg har løpt med unghunden. Det er ingen forskjell på en og to hunder tidsmessig, men mer støvsuging 😅Bruker ikke bur:) Endret 19. mai 2023 av Anonymnymnym
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #3 Skrevet 19. mai 2023 Har aldri sett på det som en kabal eller noe problem? Har hatt bare hunder i samme rase og størrelse, men med en del aldersforskjell. Har gått turer med dem alle sammen. Når en hund har vært for skrøpelig til å være med på fjelltur, har den hunden heller fått en mindre krevende tur for seg selv. De har felles hundegår, og deler bur i bilen. Anonymkode: c88b2...e99 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #4 Skrevet 19. mai 2023 Når mine er alene hjemme, så er de hver for seg. De slapper bedre av da. Begge mine er med på trening, men han eldste på 13 år får naturligvis ikke samme økter som han yngste. Men, turer er han eldste alltid med på. Jeg legger inn hviledager, så de ikke skal kreve like mye hver dag eller hvis det har vært mye tur/trening/konkurranse. Det takler de helt fint. Anonymkode: c7f4b...3d1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #5 Skrevet 19. mai 2023 Trener begge samtidig. Per, sitt. Flink. Pål, sitt. Flink. De har hvert sitt bur de kan få fred i, men stort sett ligger de nær hverandre eller leker sammen. Par års aldersforskjell, forskjellige raser og størrelse. Anonymkode: b2a88...514
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #6 Skrevet 19. mai 2023 Vi har 3 hunder eldste 2 år de to andre 1 år. Vi trener dem mye sammen men alene om det er noe vi ser at den ene trenge mer tid på eller er ukonsentrert. Når vi er på jobb bar de fri tilgang til gang å soverom der de har bur å kurver. Vi går tur med dem sammen men kveldstur så tar en av oss 2 å den andre 1 så de får litt alenetid. Vi bruker og mye mental trening så de slapper bedre av. Anonymkode: 27885...b01
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #7 Skrevet 20. mai 2023 Mine to er sammen uten bur når de er alene. Går hovedturen med begge to og småturer med en og en utifra hva de behøver. Trening gjør jeg også med en og en, da får den andre automatisk hjemme alene trening i og med at de oftest er alene sammen. Anonymkode: 44e33...5ca
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #8 Skrevet 21. mai 2023 Dele bur? Hvorfor skal de være i bur? Jeg har to, og det er ikke noe særlig mer stress enn med en - går turer med de sammen, og trener de samtidig. Men de har lært seg navnene sine, og lært at jeg gir kommandoer eller trener øvelser med en av gangen, mens den andre venter eller snuser rundt. Ved anskaffelse av ny hund krever det mer, da jeg alltid legger inn en del egentrening med valp/unghund det første året, og særlig hjemme-alene trening. Men etter det gjør vi alt sammen. Jeg ville forøvrig aldri puttet to hunder i samme bur, uansett hvor gode venner de er. Mine har hvert sitt bur i bilen. Selv om de kommer godt overens, synes jeg ikke noe om å tvinge dem til å måte sitte så tett uten noen sjanse til å slippe unna (og ikke minst hvor kaos det blir om det skulle skje en ulykke). Anonymkode: 06992...213
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #9 Skrevet 21. mai 2023 Er det noen som har to brødre? Eller to hannhunder? Og hvordan fungerer det? Dansk svensk gårdshund det er snakk om.. Anonymkode: 9bf95...597
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #10 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Er det noen som har to brødre? Eller to hannhunder? Og hvordan fungerer det? Dansk svensk gårdshund det er snakk om.. Anonymkode: 9bf95...597 Tenker du 2 valper fra samme kull, eller fra ulik oppdretter? Anonymkode: b225b...06c
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #11 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker du 2 valper fra samme kull, eller fra ulik oppdretter? Anonymkode: b225b...06c I utgangspunktet fra samme kull.. Anonymkode: 9bf95...597
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #12 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): I utgangspunktet fra samme kull.. Anonymkode: 9bf95...597 Jeg er inne på tanken selv…..men tenker to tisper og fra ulik oppdretter😄 Er det noen her med erfaring rundt det å ha 2 valper samtidig? Anonymkode: b225b...06c
Tanuki Skrevet 21. mai 2023 #13 Skrevet 21. mai 2023 Har to hunder, en kastrert hann på 4 år, og en tispe på ca 8. Hannhunden trenger mer mosjon og er generelt mer glad i å være utendørs. Tispa går gjerne tur og snuser rundt, men vil helst ligge på fanget. Begger er veldig lekene inne, særlig tispa, kan underholde seg selv svært lenge om gangen med en leke. jeg jobber mye hjemmefra, så hundene får flere turer sammen om dagen, tispa ofte litt mindre da hun ikke liker regn eller for mye varme. Kun hannhunden bruker bur, fordi vi ikke kan la ham går rundt alene hjemme, da blir han destruktiv.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #14 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er inne på tanken selv…..men tenker to tisper og fra ulik oppdretter😄 Er det noen her med erfaring rundt det å ha 2 valper samtidig? Anonymkode: b225b...06c Skal man ha to valper samtidig (uansett om de er fra samme kull eller ikke), så må man legge inn en stor innsats det første året eller to for å unngå littermate syndrom. Det inkluderer å bruke mye tid på én og én; gå tur med de hver for seg, leke med de hver for seg, trene med de hver for seg osv. Gjør man ikke det, kan de bli svært avhengig av hverandre, og du som eier blir nederst på prioriteringslisten. Ulempen ved det er at de vil bli vanskeligere å trene, og de vil bli nervevrak om de blir skilt (om én må til veterinæren for eksempel). Hunder med littermate syndrom er avhengige av hverandre, men er også kjent for å smelle sammen jevnlig. Det beste er å vente 1-3 år før man tar inn en ny valp i hus https://www.google.com/amp/s/tractive.com/blog/en/good-to-know/littermate-syndrome-in-dogs-what-is-it-and-how-to-handle-it/amp Anonymkode: 6ba16...154 3
Badebuksa2.0 Skrevet 22. mai 2023 #15 Skrevet 22. mai 2023 Ville hatt én og én hund, ellers så blir de ofte ikke like godt sosialiserte. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #16 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skal man ha to valper samtidig (uansett om de er fra samme kull eller ikke), så må man legge inn en stor innsats det første året eller to for å unngå littermate syndrom. Det inkluderer å bruke mye tid på én og én; gå tur med de hver for seg, leke med de hver for seg, trene med de hver for seg osv. Gjør man ikke det, kan de bli svært avhengig av hverandre, og du som eier blir nederst på prioriteringslisten. Ulempen ved det er at de vil bli vanskeligere å trene, og de vil bli nervevrak om de blir skilt (om én må til veterinæren for eksempel). Hunder med littermate syndrom er avhengige av hverandre, men er også kjent for å smelle sammen jevnlig. Det beste er å vente 1-3 år før man tar inn en ny valp i hus https://www.google.com/amp/s/tractive.com/blog/en/good-to-know/littermate-syndrome-in-dogs-what-is-it-and-how-to-handle-it/amp Anonymkode: 6ba16...154 Har du erfaring med det å ha 2 valper samtidig? Anonymkode: b225b...06c
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #17 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har du erfaring med det å ha 2 valper samtidig? Anonymkode: b225b...06c Hun skriver jo hva du kan google og søke på. Det er et kjent problem, littermate syndrome. Littermate betyr direkte oversatt kullvenner, venner fra samme kull. Anonymkode: ac313...cd9
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #18 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun skriver jo hva du kan google og søke på. Det er et kjent problem, littermate syndrome. Littermate betyr direkte oversatt kullvenner, venner fra samme kull. Anonymkode: ac313...cd9 Det er jeg klar over😄 Har mange års erfaring med hund, og har alltid hatt 2 hunder samtidig men ikke 2 valper på samme tid. Spør derfor om det er noen med erfaring😉 Anonymkode: b225b...06c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #19 Skrevet 27. mai 2023 Har to hunder med 2 års mellomrom nå, og hadde det samme for 15 år siden. Har valgt raser som passer fint sammen aktivitetsmessig men tar likevel dem med på turer og trening alene innimellom så de ikke blir for avhengige av hverandre. De jeg har nå er på forskjellig rom når de er alene hjemme ennå fordi den yngste fremdeles er valp, men planen er at de skal på sikt gå sammen når (om) de er klare for det -de gjorde de andre da jeg hadde dem. De sover i forskjellige bur (åpne når de er gamle nok til å ikke tisse inne om natten), og har forskjellige bur i bilen. Om du tenker å ha kullsøsken ville jeg hatt dem i samme bur om natten og i bilen, pluss den første alenetreningen. De må også ha alenetrening solo så de ikke blir avhengige av hverandre. Anonymkode: 50bcf...082
Ulrikke Skrevet 27. mai 2023 #20 Skrevet 27. mai 2023 Har to hunder, samme rase, en av hvert kjønn. Bare 14 mnd mellom dem. Heldigvis var den første "ferdig trent" og har alltid vært fornuftig, før andremann kom. Trente ham da både alene og sammen med henne. Tur får de både sammen og hver for seg. Når de er hjemme alene er de på avgrenset område sammen (ikke bur), og de velger ofte samme seng/pute selv om de har flere å velge mellom. De har totalt ulike personligheter, men tror de setter veldig pris på hverandre allikevel. Den eneste ulempen ved nummer to er at vi ikke har vært like flinke på å lære ham til å være helt alene hjemme, altså uten henne også. Han takler det, men han sutrer og klager når han skjønner at han ikke skal være med.... Så det burde vi ha vært flinkere til da han var liten. Nå er de 9 og straks 8 år, da.... Kullsøsken ville jeg ikke ha valgt, rent personlig, da det vil kreve en god del mer jobb....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå