AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #1 Skrevet 19. mai 2023 Føler hele livet mitt dreier seg om å si disse frasene dagen lang. Hjemme med barna nå fra 17. mai og til mandag, og klarer ikke komme ut av denne spiralen. De er mellom 3 og 5 år (3 stk). Noen tips? Anonymkode: 8686e...cbc
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #2 Skrevet 19. mai 2023 Tråden stenges snart pga manglende overskrift. Anonymkode: bc55a...604
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #3 Skrevet 19. mai 2023 Ingen tips bortsett fra at jeg håper det går over?😅 Har samme greia her, ble visst et nei-menneske etter barna kom😂 Anonymkode: ccd95...671 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #4 Skrevet 19. mai 2023 Den eneste løsningen er å være i forkant og 1 av 10 ganger er bedre enn 0. Anonymkode: ff40b...c19 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #5 Skrevet 19. mai 2023 Har lest at «ikke» forsterker akkurat det du vil unngå. Gi heller beskjed om hva du vil de skal gjøre. I stedet for «ikke kast mat på gulvet», si «Maten blir på tallerkenen». Verdt et forsøk. Anonymkode: 76887...e8a 2
sommermor Skrevet 19. mai 2023 #6 Skrevet 19. mai 2023 Kle på barna og ta en tur ut i skogen eller på lekeplassen. La barna få ut litt energi ute. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #7 Skrevet 19. mai 2023 På med klær det ikke et så farlig med, og kom dere ut i naturen 😀 Sjekk dnt i området om de har noen aktiviteter for barn? Lag en hinderløype, turpost eller lignende. Nei er forsterkende, prøv med «hvis du gjør det kan du slå deg» osv. Er ikke det barna holder på med farlig så la de slå seg litt, slik får de erfaring. Anonymkode: 00391...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #8 Skrevet 19. mai 2023 altså, ting jeg har aldri trodd jeg måtte si høyt før jeg fikk barn, er alle i den kategorien 😭 "ikke slå broren din i tissen med en pinne!" "ikke prøv å spise snegler" "nei, du kan ikke bade sammen med denne Barbie med batterier, selv om den er havfrue-Barbie" 😭 Og da har jeg faktisk ingen nips hjemme som jeg bryr meg om, og de får lov til det meste hjemme, selv dra stolene langs gulvet. uansett, ja, lekeplass, skog, strand, hva som helst der barna kan bli litt underholdt uten å gjøre så mye galt. Anonymkode: 7df0b...4b3 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #9 Skrevet 19. mai 2023 «Har du lyst til å gjøre dette istedenfor?» «Se her, sånn kan du heller gjøre!» Blir samme mening, bare du slipper nei nei nei nei, som egentlig ikke gir deg resultatet du vil. Veiled i andre retning Anonymkode: f5039...152
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #10 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Føler hele livet mitt dreier seg om å si disse frasene dagen lang. Hjemme med barna nå fra 17. mai og til mandag, og klarer ikke komme ut av denne spiralen. De er mellom 3 og 5 år (3 stk). Noen tips? Anonymkode: 8686e...cbc Fokuser på det du vil de skal gjøre. Jeg sier aldri «ikke hopp i sofaen». Jeg sier: «du kan hoppe på gulvet». Anonymkode: 41f91...acd
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #11 Skrevet 19. mai 2023 Anbefaler å lese "how to talk so little kids will listen". Et tips er å ikke si hva du ikke vil de skal gjøre, men å si hva du vil de skal gjøre. Å bare si "nei! ikke gjør sånn!" er jo lite informativt for ungen. Å heller si "maten skal ligge på fatet" i stedet for bare "nei, ikke gjør sånn!" er bedre. Og gi alternativer. Om ungen er full av energi og hopper i sofaen, og det ikke er lov, så gi alternativer til hvordan han kan få ut energien. "Sofaen er til å sitte på. Om du vil hoppe, kan du hoppe på gulvet", e.l. Så er det bedre å prøve å være litt "føre var". Vi VET at våre på 2 og 5 når "klatre i gardinene-stadiet" før klokken er 08:30, så da er vi litt føre var og sørger for å ha en aktiv aktivietet/få dem UUUT, før vi når det klokkeslettet. Vi vet at de har makk i ræven når vi skal lage middag, så da har vi aktiviteter klar som de kan gjøre da. Som legge frem et puslespill de ikke har sett på lenge, tenkt gjennom hva de kan hjelpe med, osv. Anonymkode: 2b095...4a2 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #12 Skrevet 19. mai 2023 Slutt å si nei hele tiden, finn på noe Anonymkode: 97232...672
Summeer Skrevet 19. mai 2023 #13 Skrevet 19. mai 2023 Det går over ❤️ har vært der selv. Hvis dere er to foreldre så del dere opp, sånn at ett barn får oppmerksomheten udelt en liten stund. Verdifullt for det barnet, og gull verdt for mammahjertet å være positiv og ikke bare brannslukker. Lunta di blir lenger også når du igjen har alle samlet.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #14 Skrevet 19. mai 2023 Tror du bør redusere hvor mye du sier nei. Film deg selv og du vil få sjokk. Jeg har en venninne som tenker oppdragelse kan gjøres sittende med å bare rope nei, ikke, kom deg ned! Gå bort til dem og vis dem alternativer. Avled, finn på andre ting å gjøre. Anonymkode: 4101f...1fe
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #15 Skrevet 19. mai 2023 En annen tanke: Er det de samme tingene du sier nei til hele tiden? Du sier ikke hva det er du sier nei til. Men kanskje det er noe med manglende konsekvenser? Her i huset er det mannen som går rundt og sier nei nei nei, slutt, ikke gjør sånn, hele dagen, og jeg blir gal av å høre på. Der ligger mye av problemet i at han ikke evner å sette og gjennomføre konsekvenser. Han sier "nei, slutt å kaste ball inne" ti ganger, i stedet for å først tilby alternativer (du kan kaste ballen ute i gangen, ikke i stuen) og deretter informere om hva som vil skje om oppførselen ikke slutter "Ballen skal ikke kastes i stuen. Da må vi legge den vekk", og så faktisk gjøre det.. Mye nei'ing kan unngås ved å gjennomføre en logisk konsekvens, som å ta ting vekk om de behandles på en ugrei måte, ta ungen vekk fra situasjonen (ikke så lett å bare ta vekk sofaen om den hoppes i, da tar man heller vekk ungen..), osv. Anonymkode: 2b095...4a2
Chantielle Skrevet 19. mai 2023 #16 Skrevet 19. mai 2023 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.
Anbefalte innlegg