AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #1 Del Skrevet 19. mai 2023 Paleo-dietten (kombinert med gluten- og laktosefrie alternativer) har hjulpet meg enormt, jeg har det fysisk og psykisk bedre - sover godt, har finere hud, går ned i vekt, tenker klarer. Hormonene mine er også nærmere normalverdier (har tatt blodprøver). Jeg er forresten klar over at dersom man er sulten om natten, er det ofte et tegn på hormonell ubalanse. Jeg er i dialog med lege. Det eneste problemet jeg har, er at jeg blir fryktelig sulten på kvelden, og noen ganger natten. I blant kan dette ødelegge for søvnen, og før jeg begynte å spise paleo var det lett å bare fylle på med bananer, havregrøt eller brødskiver. Nå er ikke dette så enkelt. Det meste av maten jeg spiser nå er sunn og næringsrik, men den fyller ikke opp magen - og følelsen av full mage later til å være det kroppen trenger for å få sove. Har prøvd å vri meg utenom, men det går ikke. Jeg MÅ ha noe som fyller opp på kvelden. Noen forslag? Og ja, jeg vet jeg kan lage ekstra middag og la en porsjon stå i kjøleskapet, eller ha klar glutenfri havregrøt. Jeg er likevel ute etter flere løsninger, siden man fort kan bli matlei om man gjør det samme hver dag - og ofte er det ikke middag igjen. Pluss at middagsmat er dyrere enn mye annen mat. (Føler jeg må helgardere meg her, siden Kvinneguiden kan være litt… ja) Hvordan kom DU deg gjennom kvelds- og nattesulten på paleo? Anonymkode: ff4d5...6d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #2 Del Skrevet 19. mai 2023 "Paleo" har kanskje flere definisjoner? For meg betyr paleo å spise slik man gjorde i steinalderen. Det vil selvsagt ha variert ut fra hvor man bodde, men havregrøt var nok en sjeldenhet (ikke at det er det verste man kan spise altså). Hva med egg? Det må ha vært ganske sjelden i steinalderen, men det ble garantert spist om man fikk tak i det. Nøtter, frukt og honning ble også spist når det var tilgjengelig, men det er klart at vill frukt er mye mindre og sjeldnere enn det man får i butikken. Men man trenger kanskje ikke være så redd for å legge til noen søte matvarer i form av frukt. At du spiser havregrøt tyder jo på at du ikke nødvendigvis vil spise veldig lavkarbo. Selv er jeg mindre sulten dess mer fett og protein jeg spiser, dvs. spesifikt kjøtt, egg, fisk, ost, smør og gresk yoghurt. Hva spiser du nå da på en vanlig dag? Anonymkode: dc8ba...c3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #3 Del Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Paleo-dietten (kombinert med gluten- og laktosefrie alternativer) har hjulpet meg enormt, jeg har det fysisk og psykisk bedre - sover godt, har finere hud, går ned i vekt, tenker klarer. Hormonene mine er også nærmere normalverdier (har tatt blodprøver). Jeg er forresten klar over at dersom man er sulten om natten, er det ofte et tegn på hormonell ubalanse. Jeg er i dialog med lege. Det eneste problemet jeg har, er at jeg blir fryktelig sulten på kvelden, og noen ganger natten. I blant kan dette ødelegge for søvnen, og før jeg begynte å spise paleo var det lett å bare fylle på med bananer, havregrøt eller brødskiver. Nå er ikke dette så enkelt. Det meste av maten jeg spiser nå er sunn og næringsrik, men den fyller ikke opp magen - og følelsen av full mage later til å være det kroppen trenger for å få sove. Har prøvd å vri meg utenom, men det går ikke. Jeg MÅ ha noe som fyller opp på kvelden. Noen forslag? Og ja, jeg vet jeg kan lage ekstra middag og la en porsjon stå i kjøleskapet, eller ha klar glutenfri havregrøt. Jeg er likevel ute etter flere løsninger, siden man fort kan bli matlei om man gjør det samme hver dag - og ofte er det ikke middag igjen. Pluss at middagsmat er dyrere enn mye annen mat. (Føler jeg må helgardere meg her, siden Kvinneguiden kan være litt… ja) Hvordan kom DU deg gjennom kvelds- og nattesulten på paleo? Anonymkode: ff4d5...6d7 Ha hardkokte egg i kjøleskapet til hvis du blir sulten. Avokado er også fint som kjapp sunn mat. Omelett i muffinsformer. Nøtter. Grillet kald kylling, stekt kald biff. Rå grønnsaker ferdig oppskåret i en skål vann? Friske bær? Anonymkode: ae5d7...bd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #4 Del Skrevet 19. mai 2023 Kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Anonymkode: f92c2...d96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avocado83 Skrevet 20. mai 2023 #5 Del Skrevet 20. mai 2023 (endret) . Endret 20. mai 2023 av Avocado83 Feilpost Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 20. mai 2023 #6 Del Skrevet 20. mai 2023 Hvordan funker det med råkostsalat? Nå vet jeg ikke hva som går og ikke går på paleo, men kål, blomkål, gulrpt, stangselleri og eple er godt. Men bare kål/blomkål/rosenkål fyller godt i magen og gir bra med fiber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå