Gå til innhold

«Kortet du betalte med», ved retur i butikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor spør de ansatte om man har med kortet jeg betalte med når jeg returnerer varer? Jeg svarer ja, og får pengene inn på det kortet jeg presenterer samme hvilket kort jwg betalte med. Det spiller ingen rolle.

De er ofte også på at man ikke kan bruke applepay på å få tilbake penger, men det funker jo fint det også. Når jeg gjør dette så sier den ansatte at «nå lærte jeg noe nytt»

Hva er greia? Mangelfull opplæring? 

Anonymkode: 198c2...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovedproblemet er at Apple tar godt betalt for transaksjoner via Apple pay. Så butikken ønsker nok ikke å betale to ganger for et salg som ble kansellert. 

Når det gjelder "samme kort" er det antagelig lettere med regnskap, kreditering og mva-regnskap å kansellere transaksjonen enn å gjøre en manuell tilbakebetaling. Det forutsetter da samme kort, vil tippe pga sporbarhet og regnskap 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobbet i klesbutikk i mange år. I fjor vår/sommer kom det innskrenkninger i hvitvaskingsloven. Det ble spesielt strammet inn på at man ikke kunne få tilbake på kort om man betalte produktet kontant. 

I høst kom det ytterligere innskrenkinger i selskapet vi benytter ved betalingsløsninger, så hos oss gikk det ikke an å få tilbake på et annet kort enn det kunden har betalt med.

Noen ganger innføres det regler på tvers av landegrenser, og for å gjøre det enklere setter bedriften samme regel for alle land (og passer selvsagt på at det ikke er noe lovstridig innenfor de andre landene).

De som står i kassa har ingenting med dette å gjøre, så nei, det er ikke mangelfull opplæring 😊

Anonymkode: 5f8fb...37e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har flere kort, og husker ikke alltid hvilket jeg har brukt. Legger på og det står godkjent og pengene kommer på konto. har aldri opplevd tekniske begrensninger, bare disse spørsmålene og påstandene fra de bak kassen.

Anonymkode: 198c2...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss er det bare mulig å gjennomføre retur med samme kort, går ikke gjennom ved bruk av andres kort feks. Er ikke dette bare å ha med seg riktig kort? Er vel ikke akkurat snakk om så veldig mange returer ila et år?

Anonymkode: bd6c4...770

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss ber vi kundene benytte samme kort. Noen ganger går det med et annet kort, noen ganger ikke. Har vel med kreditt/ debit/ Apple pay osv.  Skjønner ikke hvorfor dette skal være så vanskelig, hvis du ikke husker hvilket kort du har betalt med kan du slutte og deponere på ting du ikke skal ha. Det er en service fra butikkens side og i det hele tatt la deg få deponere. Vær takknemlig, og slutt og klag på dårlig opplæring fordi du ikke har orden på kortene dine. 

Anonymkode: 36805...203

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som flere sagt, det fungerer ikke på alle betalingsløsninger så avhengig av hvilken operatør butikken benytter er det forskjell på om terminalen godkjenner retur på kryss av kort/ retur på kredittkort/ om kortet må settes inn( som regel debitkort) eller om det holder å legge det på(som regel kredittkort). 

Ikke alle butikker har samme leverandør av betalingsløsninger,  så nå lærte du noe nytt idag du å😉

Anonymkode: cea18...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jobbet i klesbutikk i mange år. I fjor vår/sommer kom det innskrenkninger i hvitvaskingsloven. Det ble spesielt strammet inn på at man ikke kunne få tilbake på kort om man betalte produktet kontant. 

I høst kom det ytterligere innskrenkinger i selskapet vi benytter ved betalingsløsninger, så hos oss gikk det ikke an å få tilbake på et annet kort enn det kunden har betalt med.

Noen ganger innføres det regler på tvers av landegrenser, og for å gjøre det enklere setter bedriften samme regel for alle land (og passer selvsagt på at det ikke er noe lovstridig innenfor de andre landene).

De som står i kassa har ingenting med dette å gjøre, så nei, det er ikke mangelfull opplæring 😊

Anonymkode: 5f8fb...37e

Hva gjør dere om kunden har fått nytt kort siden sist?

Anonymkode: 2d6ec...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvis det absolutt en sjelden gang skulle skjedd (aldri opplevd i mine 12 år i butikk), så får kunden tilbake i kontant eller tilgodelapp dersom den ønsker det isteden.

Anonymkode: bd6c4...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Med samme kortnummer eller et nytt kredittkort ? 

Anonymkode: 36805...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplevde det nylig på storcash, skulle levere retur og fikk «ikke godkjent» da jeg brukte et annet kort. Prøvde igjen med det andre kortet og det fungerte fint 

Anonymkode: 7638a...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nytt kort fra samme leverandør har samme kortnummer dersom gammelt kort ikke er sperret pga tyveri etc.

Anonymkode: 46e20...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg opplevde det nylig på storcash, skulle levere retur og fikk «ikke godkjent» da jeg brukte et annet kort. Prøvde igjen med det andre kortet og det fungerte fint 

Anonymkode: 7638a...2ff

Jeg også på Power - trodde jeg hadde brukt det vanlige bankkortet mitt og prøvde der og fikk ikke godkjent. Kom på at jeg hadde betalt med gavekort. Da måtte jeg oppgi bankkonto nr og pengene kom inn. 

Anonymkode: ab959...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nytt kort fra samme leverandør har samme kortnummer dersom gammelt kort ikke er sperret pga tyveri etc.

Nei, det har ikke det. Hver gang jeg går tilsendt nytt debet- eller kredittkort, så er både kortnummer og den tresifrede koden ny.

Debetkort er fremdeles knyttet opp mot samme konto, men kortnummer er nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunhilde skrev (1 minutt siden):

Nei, det har ikke det. Hver gang jeg går tilsendt nytt debet- eller kredittkort, så er både kortnummer og den tresifrede koden ny.

Debetkort er fremdeles knyttet opp mot samme konto, men kortnummer er nytt.

Jeg har iallefall hatt samme kortnummer på både debetkort og to andre kredittkort i mer enn 25 år. Verifiseringskoden er heller ikke endret. Det eneste jeg må oppdatere på ulike betalingsmidler der kortet er lagt inn er gyldighetsdato.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...