Gå til innhold

Tidligere Smiths Venner medlem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere her som har vært i Smiths Venner før?

Jeg var i Smiths Venner fram til jeg var 24 år, men da jeg fortalte lederen at jeg hadde blitt misbrukt seksuelt av et familie medlem som også gikk i menigheten så ble ingen ting gjort. Lederen hadde konfrontert personen, men siden han avviste påstanden så var saken ferdig tydeligvis. 
Jeg orket ikke være med lenger da. Og mistet alt jeg hadde kjent til. 
Noen fortalte meg senere at menigheten ikke kunne gjøre noe med slike saker. Og at alle kan delta på møtes osv. Men dette går jo bare ut over ofrene i slike saker? Noe som gjorde det umulig for meg å føle meg trygg der lenger. Veldig tragisk. 

Noen der ute med lignende saker?

Anonymkode: b73c0...6a2

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, hva med å anmelde personen? Her mener jeg at du selv har gjort en feil med å gå til sektlederen istedenfor politiet. Sekten er opptatt av å beskytte seg selv og eget rykte og ikke deg

Anonymkode: 06982...9d5

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om det er nylig? SV har jo hatt masse saker på seg i det siste som omhandler mangelfull håndtering av slike saker før splittelsen. Og de har gått høyt ut og sagt de tar slikt på alvor nå.

Anonymkode: 6abda...cad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså, hva med å anmelde personen? Her mener jeg at du selv har gjort en feil med å gå til sektlederen istedenfor politiet. Sekten er opptatt av å beskytte seg selv og eget rykte og ikke deg

Jeg anmeldte saken, men den ble nedlagt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan jeg spørre om det er nylig? SV har jo hatt masse saker på seg i det siste som omhandler mangelfull håndtering av slike saker før splittelsen. Og de har gått høyt ut og sagt de tar slikt på alvor nå.

Er 7 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg anmeldte saken, men den ble nedlagt. 

Og hva mener du at SV skal gjøre da? Ekskludere personer når random folk kommer og mener seg misbrukt, der politiet allerede har he lagt saken? Du skjønner at det blir litt vanskelig? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hva mener du at SV skal gjøre da? Ekskludere personer når random folk kommer og mener seg misbrukt, der politiet allerede har he lagt saken? Du skjønner at det blir litt vanskelig? 

HALLO?! TRÅDEN HANDLER OM FOLK SOM HAR VÆRT MED I SMITHS VENNER!!!

Anonymkode: 8ea02...0ca

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

HALLO?! TRÅDEN HANDLER OM FOLK SOM HAR VÆRT MED I SMITHS VENNER!!!

SV- Vet ikke hvor det kom fra? Hahahah

Mente selvsagt SM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

SV- Vet ikke hvor det kom fra? Hahahah

Mente selvsagt SM

Hahahha

jo

SV- smiths venner

Det er for tidlig for meg dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym9090
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet du hvor mange saker som blir henlagt fordi man som små barn på 5-6 år ikke har bevis?  
Det hadde kanskje vært lurt å gitt folk som er i sånne menigheten råd om hva man skal gjøre videre feks for å overleve i en menighet da? I stedenfor å la de stå der alene. Jeg gikk til psykolog og fikk hjelp før jeg pratet med lederen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Flere her som har vært i Smiths Venner før?

Jeg var i Smiths Venner fram til jeg var 24 år, men da jeg fortalte lederen at jeg hadde blitt misbrukt seksuelt av et familie medlem som også gikk i menigheten så ble ingen ting gjort. Lederen hadde konfrontert personen, men siden han avviste påstanden så var saken ferdig tydeligvis. 
Jeg orket ikke være med lenger da. Og mistet alt jeg hadde kjent til. 
Noen fortalte meg senere at menigheten ikke kunne gjøre noe med slike saker. Og at alle kan delta på møtes osv. Men dette går jo bare ut over ofrene i slike saker? Noe som gjorde det umulig for meg å føle meg trygg der lenger. Veldig tragisk. 

Noen der ute med lignende saker?

Jeg har noe lignende erfaring... Uten at jeg vil gå mer inn på det. Men jeg har også sett at leder ikke er noen god leder. Det handler mye om fasade har jeg innsett.

Men så har de også et falsk budskap i menigheten. De ser på Jesus som halvt menneske og halvt gud. Ikke som Gud i menneskeform, men som halvparten menneske og halvparten Gud. De mener at Gud kom som halvparten menneske for å kunne være halvparten menneske uten å gjøre noe syndig. Uten å en gang tenke en syndig tanke. Så skal alle vi andre bli frelste ved å være syndefrie, like perfekte og feilfrie, som Jesus. Det er kjernen i det Smiths Venner tror på.

Det tar fra Jesus "den andre Adam" (mennesket uten synd). Ved å gjøre han til halvparten menneske så er han født med synd. Da kan han ikke være det syndefrie offer for menneskeheten.

Dette blir veldig, "jeg har gjort en del gode gjerninger, så om jeg gjør noen onde så kan jeg gjøre det i bytte mot de gode gjerningene jeg har gjort". Heller enn å erkjenne og ta avstand fra den synd som bor i en.

Det er derfor de kaller seg "den kristelige menighet", fordi der er ikke noe kristelig i menigheten.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Er 7 år siden. 

Da har de ikke lært skjønner jeg. 

Jeg kjenner til flere, men det er 30 år siden, så ikke sikkert det er til hjelp for deg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...