AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #1 Skrevet 19. mai 2023 Hei, jeg er utdannet aktuar og har snart 4 års arbeidserfaring, jeg blir jevnligt kontaktet av headhuntere som gjerne vil i kontakt med meg angående stillinger i Norge, jeg sier som regel nei. Men jeg har en drøm om å jobbe som aktuar i Sveits eller USA pga høyere lønninger og fordi jeg aldri har bodd i utlandet før. Jeg snakker flytende tysk (og engelsk selvsagt), men likevel blir det avslag etter avslag etter avslag på samtlige søknader jeg sender på ledige stillinger (fra LinkedIn) i de to nevnte landene. Jeg får enkelt ny jobb her i landet, og skjønner ikke hvorfor jeg aldri blir interessant for arbeidsgivere i USA eller Sveits. Jeg har (selvsagt) fullført utdannelsen min på masternivå, for tilfelle noen kanskje skulle tro at jeg har noen huller der. Jeg er ung og har ingen barn og har lyst til å bo i utlandet en periode og slå til skikkelig jobb-messig før jeg etablerer meg og blir frustrert over at mulighetene ikke bør seg. M27 Anonymkode: 8f7e2...8aa
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #2 Skrevet 19. mai 2023 Har du tatt tilleggsutdannelse som gjør at du kvalifiserer for internasjonal stilling? Utover det formelle kravet er det vel også andre tilleggsfag man bør ta om man vil være attraktiv internasjonalt. Når dette er på plass er mitt beste råd å jobbe i et firma som er anerkjent internasjonalt. Et stort rådgivningshus, for eksempel. For de tilrettelegger gjerne for internasjonal utveksling. Og om ikke annet er det et navn på CVen som vil gjøre deg mer attraktiv i og med at det er kjent. Anonymkode: 811f0...7da 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #3 Skrevet 19. mai 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, jeg er utdannet aktuar og har snart 4 års arbeidserfaring, jeg blir jevnligt kontaktet av headhuntere som gjerne vil i kontakt med meg angående stillinger i Norge, jeg sier som regel nei. Men jeg har en drøm om å jobbe som aktuar i Sveits eller USA pga høyere lønninger og fordi jeg aldri har bodd i utlandet før. Jeg snakker flytende tysk (og engelsk selvsagt), men likevel blir det avslag etter avslag etter avslag på samtlige søknader jeg sender på ledige stillinger (fra LinkedIn) i de to nevnte landene. Jeg får enkelt ny jobb her i landet, og skjønner ikke hvorfor jeg aldri blir interessant for arbeidsgivere i USA eller Sveits. Jeg har (selvsagt) fullført utdannelsen min på masternivå, for tilfelle noen kanskje skulle tro at jeg har noen huller der. Jeg er ung og har ingen barn og har lyst til å bo i utlandet en periode og slå til skikkelig jobb-messig før jeg etablerer meg og blir frustrert over at mulighetene ikke bør seg. M27 Anonymkode: 8f7e2...8aa Har du oppholds- oog arbeidstillatelse for USA og Sveits da? Anonymkode: 5eee8...8f1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #4 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har du oppholds- oog arbeidstillatelse for USA og Sveits da? Anonymkode: 5eee8...8f1 Nei, men får vel oppholdstillatelse til Sveits ganske enkelt gjennom norsk statsborgerskap hvis man får en fast stilling. Anonymkode: 8f7e2...8aa
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #5 Skrevet 19. mai 2023 Tror du bør spørre på nettforum med amerikanske og sveitsiske aktuarer og ikke på Kvinneguiden. Anonymkode: 2192e...bb5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #6 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror du bør spørre på nettforum med amerikanske og sveitsiske aktuarer og ikke på Kvinneguiden. Anonymkode: 2192e...bb5 En nordmann i tilsvarende situasjon kan mer om hvilke tilleggskrav det er for å bruke en norsk grad ute, enn hva en sveitser vet om hva som kreves for å få internasjonal sertifisering med en norsk grad. Anonymkode: 811f0...7da 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #7 Skrevet 19. mai 2023 Nordmenn er kjent som sytepaver med dårlig arbeidsmoral og høye krav. Kanskje derfor. I USA må vel arb giver søke arb tillatelse for deg og det er ekstra bry. Anonymkode: 743ee...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #8 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei, jeg er utdannet aktuar og har snart 4 års arbeidserfaring, jeg blir jevnligt kontaktet av headhuntere som gjerne vil i kontakt med meg angående stillinger i Norge, jeg sier som regel nei. Men jeg har en drøm om å jobbe som aktuar i Sveits eller USA pga høyere lønninger og fordi jeg aldri har bodd i utlandet før. Jeg snakker flytende tysk (og engelsk selvsagt), men likevel blir det avslag etter avslag etter avslag på samtlige søknader jeg sender på ledige stillinger (fra LinkedIn) i de to nevnte landene. Jeg får enkelt ny jobb her i landet, og skjønner ikke hvorfor jeg aldri blir interessant for arbeidsgivere i USA eller Sveits. Jeg har (selvsagt) fullført utdannelsen min på masternivå, for tilfelle noen kanskje skulle tro at jeg har noen huller der. Jeg er ung og har ingen barn og har lyst til å bo i utlandet en periode og slå til skikkelig jobb-messig før jeg etablerer meg og blir frustrert over at mulighetene ikke bør seg. M27 Anonymkode: 8f7e2...8aa Kan du like mye om det amerikanske markedet ? Eller det sveitiske? Som det norske. Anonymkode: 6c3bb...19e 1
Agaton Skrevet 19. mai 2023 #9 Skrevet 19. mai 2023 USA: lenger vei siden du må ha arbeidstillatelse. Og dette fås lettest ved at arbeidsgiver støtter (A1 visum). Så: få en jobb i et selskap med avdeling/hovedkontor i USA og jobb som bare det + flagg interessen tydelig. Jeg har flere kollegaer fra Europa som nå jobber i USA. Og USA er helt klart et interessant sted om man vil kjøre karriere og ikke tenker jobb som 8-16. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #10 Skrevet 20. mai 2023 Agaton skrev (18 timer siden): USA: lenger vei siden du må ha arbeidstillatelse. Og dette fås lettest ved at arbeidsgiver støtter (A1 visum). Så: få en jobb i et selskap med avdeling/hovedkontor i USA og jobb som bare det + flagg interessen tydelig. Jeg har flere kollegaer fra Europa som nå jobber i USA. Og USA er helt klart et interessant sted om man vil kjøre karriere og ikke tenker jobb som 8-16. Det er jo nettopp det jeg vil. Ts. Anonymkode: 8f7e2...8aa
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #11 Skrevet 20. mai 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: En nordmann i tilsvarende situasjon kan mer om hvilke tilleggskrav det er for å bruke en norsk grad ute, enn hva en sveitser vet om hva som kreves for å få internasjonal sertifisering med en norsk grad. Anonymkode: 811f0...7da Spør trådstarter å et amerikansk aktuarforum så vil han kunne få svar fra de som ansetter akutarer i USA. De vet vel best hvem de ansetter? I tillegg er det nok svært få på Kvinneguiden som har forsøkt å få jobb som aktuar i USA/Sveits. Anonymkode: 2192e...bb5 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #12 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Spør trådstarter å et amerikansk aktuarforum så vil han kunne få svar fra de som ansetter akutarer i USA. De vet vel best hvem de ansetter? I tillegg er det nok svært få på Kvinneguiden som har forsøkt å få jobb som aktuar i USA/Sveits. Anonymkode: 2192e...bb5 Ditt bidrag i tråden er å stadig påpeke at ingen her inne kan svare? Andre land vet ikke hvilke tilleggsmoduler og fag man behøver for å kvalifisere for internasjonal grad. I likhet med juss, revisjon, med mer, er ikke graden direkte overførbar mellom land. Vi har aktuarer hos oss, og er et internasjonalt firma. Vi har hatt jurister og konsulenter på secondment i blant annet USA. Selv har jeg vært i London, med en beskyttet, norsk grad. Så det jeg skriver over er at det er to veier inn; Tilleggsmoduler som gir internasjonal grad + erfaring fra et internajsonalt selskap slik at man har et kjent navn på CV. Secondment hos et internasjonalt selskap, der du i utgangspunktet kan bruke din Norske grad. Anonymkode: 811f0...7da 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #13 Skrevet 20. mai 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ditt bidrag i tråden er å stadig påpeke at ingen her inne kan svare? Andre land vet ikke hvilke tilleggsmoduler og fag man behøver for å kvalifisere for internasjonal grad. I likhet med juss, revisjon, med mer, er ikke graden direkte overførbar mellom land. Vi har aktuarer hos oss, og er et internasjonalt firma. Vi har hatt jurister og konsulenter på secondment i blant annet USA. Selv har jeg vært i London, med en beskyttet, norsk grad. Så det jeg skriver over er at det er to veier inn; Tilleggsmoduler som gir internasjonal grad + erfaring fra et internajsonalt selskap slik at man har et kjent navn på CV. Secondment hos et internasjonalt selskap, der du i utgangspunktet kan bruke din Norske grad. Anonymkode: 811f0...7da Mitt bidrag er å anbefale trådstarter å sjekke på et amerikansk aktuarforum. Og jeg har jo til nå hatt rett. Det er jo ingen akutarer som har jobbet i USA eller Sveits som har svart. At du har vært i et annet land enn USA og Sveits og med en annen grad endrer ikke på det. Men jeg orker ikke diskutere med deg når du bare skal kverrulere. Så jeg stopper nå. Til trådstarter. Man må ta drøssevis av eksamener for å bli aktuar i USA. De har et helt annet utdanningsopplegg enn i Norge. Om du er ute etter å tjene mest mulig penger så er det kanskje greiere å jobbe som data scientist i USA. Som norsk aktuar så har du mye av den samme kompetansen som en data scientist, samtidig som du slipper å ta ekstra eksamener. Anonymkode: 2192e...bb5 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #14 Skrevet 20. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Spør trådstarter å et amerikansk aktuarforum så vil han kunne få svar fra de som ansetter akutarer i USA. De vet vel best hvem de ansetter? I tillegg er det nok svært få på Kvinneguiden som har forsøkt å få jobb som aktuar i USA/Sveits. Anonymkode: 2192e...bb5 Jeg ville blitt overrasket om det finnes noen norske aktuarer som har blitt aktuarer i USA. Det er som jeg nevnte i posten en helt annen utdanning enn i Norge. Speselt å ta en mastergrad i Norge for å kunne jobbe i et av de best betalte yrkene i Norge, for så å flytte til USA for å ta utdanningen på nytt for å kunne jobbe som aktuar i USA fordi man ønsker å tjene mer penger. Det minst lønnsomme av alt er jo å bli sent ferdig med utdannelsen. Og spesielt når trådstarter i utgangspunktet er ferdig med sin utdannelse og både kan tjene svært godt i Norge, og også tjene svært godt i USA uten å ta ekstra utdannelse. Anonymkode: 2192e...bb5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #15 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mitt bidrag er å anbefale trådstarter å sjekke på et amerikansk aktuarforum. Og jeg har jo til nå hatt rett. Det er jo ingen akutarer som har jobbet i USA eller Sveits som har svart. At du har vært i et annet land enn USA og Sveits og med en annen grad endrer ikke på det. Men jeg orker ikke diskutere med deg når du bare skal kverrulere. Så jeg stopper nå. Til trådstarter. Man må ta drøssevis av eksamener for å bli aktuar i USA. De har et helt annet utdanningsopplegg enn i Norge. Om du er ute etter å tjene mest mulig penger så er det kanskje greiere å jobbe som data scientist i USA. Som norsk aktuar så har du mye av den samme kompetansen som en data scientist, samtidig som du slipper å ta ekstra eksamener. Anonymkode: 2192e...bb5 Men det du skriver her er jo noe helt annet. Å utdanne seg til amerikansk aktuar. Om det er dette TS ønsker er et amerikansk nettforum best, ja. Men det er en temmelig uaktuell vei å gå. Jeg snakker om å gå veien via internasjonal grad, som kun krever påbygging. Eller secondment, som ikke krever noe. Om dette er det TS ønsker er et norsk forum veien å gå, og en vei jeg kjenner mange har gått, også til USA som norsk jurist - noe som er veldig sammenlignbart. Hvorfor er du bare ute etter å forvirre TS? Anonymkode: 811f0...7da
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #16 Skrevet 20. mai 2023 Just now, AnonymBruker said: Men det du skriver her er jo noe helt annet. Å utdanne seg til amerikansk aktuar. Om det er dette TS ønsker er et amerikansk nettforum best, ja. Men det er en temmelig uaktuell vei å gå. Jeg snakker om å gå veien via internasjonal grad, som kun krever påbygging. Eller secondment, som ikke krever noe. Om dette er det TS ønsker er et norsk forum veien å gå, og en vei jeg kjenner mange har gått, også til USA som norsk jurist - noe som er veldig sammenlignbart. Hvorfor er du bare ute etter å forvirre TS? Anonymkode: 811f0...7da Akkurat hva er "internasjonal grad" for aktuarer? Har aldri hør om noe slikt. Ser du hele tiden sammenligner med jus, og kanskje det finnes internasjonal grad der, men det er jo ikke relevant for trådstarter. I USA må man ta en amerikansk aktuarutdannelse for å jobbe som aktuar. MEN som jeg også skriver så er det stort overlapp i arbeidsoppgaver til en data scientist og en aktuar. Det samme gjelder når det kommer til lønn. Å jobbe som data scientist krever ingen tilleggsutdannelse. I tillegg vil et amerikansk nettforum for aktuarer si noe om arbeidsmarkedet for aktuarer i USA. Anonymkode: 2192e...bb5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #17 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 6.48): Hei, jeg er utdannet aktuar og har snart 4 års arbeidserfaring, jeg blir jevnligt kontaktet av headhuntere som gjerne vil i kontakt med meg angående stillinger i Norge, jeg sier som regel nei. Men jeg har en drøm om å jobbe som aktuar i Sveits eller USA pga høyere lønninger og fordi jeg aldri har bodd i utlandet før. Jeg snakker flytende tysk (og engelsk selvsagt), men likevel blir det avslag etter avslag etter avslag på samtlige søknader jeg sender på ledige stillinger (fra LinkedIn) i de to nevnte landene. Jeg får enkelt ny jobb her i landet, og skjønner ikke hvorfor jeg aldri blir interessant for arbeidsgivere i USA eller Sveits. Jeg har (selvsagt) fullført utdannelsen min på masternivå, for tilfelle noen kanskje skulle tro at jeg har noen huller der. Jeg er ung og har ingen barn og har lyst til å bo i utlandet en periode og slå til skikkelig jobb-messig før jeg etablerer meg og blir frustrert over at mulighetene ikke bør seg. M27 Anonymkode: 8f7e2...8aa Hvorfor ikke slå seg opp på finans selv? Leke aktuar? Lol. Bli mann da Anonymkode: 1ec47...2c3 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #18 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Akkurat hva er "internasjonal grad" for aktuarer? Har aldri hør om noe slikt. Ser du hele tiden sammenligner med jus, og kanskje det finnes internasjonal grad der, men det er jo ikke relevant for trådstarter. I USA må man ta en amerikansk aktuarutdannelse for å jobbe som aktuar. MEN som jeg også skriver så er det stort overlapp i arbeidsoppgaver til en data scientist og en aktuar. Det samme gjelder når det kommer til lønn. Å jobbe som data scientist krever ingen tilleggsutdannelse. I tillegg vil et amerikansk nettforum for aktuarer si noe om arbeidsmarkedet for aktuarer i USA. Anonymkode: 2192e...bb5 Fra aktuarforeningen; For å være internasjonalt kvalifisert som aktuar kreves dog noe tilleggskompetanse. Den Norske Aktuarforeningen plikter til å påse at bare medlemmer som har oppnådd denne tilleggskompetansen blir såkalte «internasjonalt kvalifiserte medlemmer». For å tilfredsstille disse internasjonale kravene, gjennomfører Den Norske Aktuarforening kurs i profesjonsetikk for slike medlemmer som har en grad fra universitetene som gir aktuarkompetanse, men som ikke ennå er internasjonalt kvalifisert. Disse kursene gjennomføres annethvert år og annonseres på Aktuarforeningens intranettsider. Dessuten anbefales ferske aktuarer å ta kurs om samfunnsøkonomi og regnskapslære. Jeg kjenner til det da det er veldig likt blant annet forretningsjuss, og jeg jobber med aktuarer. Men du er tydeligvis mer ute å kverulere med meg, enn å hjelpe TS i riktig retning? Anonymkode: 811f0...7da 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #19 Skrevet 20. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Fra aktuarforeningen; For å være internasjonalt kvalifisert som aktuar kreves dog noe tilleggskompetanse. Den Norske Aktuarforeningen plikter til å påse at bare medlemmer som har oppnådd denne tilleggskompetansen blir såkalte «internasjonalt kvalifiserte medlemmer». For å tilfredsstille disse internasjonale kravene, gjennomfører Den Norske Aktuarforening kurs i profesjonsetikk for slike medlemmer som har en grad fra universitetene som gir aktuarkompetanse, men som ikke ennå er internasjonalt kvalifisert. Disse kursene gjennomføres annethvert år og annonseres på Aktuarforeningens intranettsider. Dessuten anbefales ferske aktuarer å ta kurs om samfunnsøkonomi og regnskapslære. Jeg kjenner til det da det er veldig likt blant annet forretningsjuss, og jeg jobber med aktuarer. Men du er tydeligvis mer ute å kverulere med meg, enn å hjelpe TS i riktig retning? Anonymkode: 811f0...7da Spørsmålet er vel hva "internasjonalt kvalifisert" faktisk betyr. Virker veldig spesielt at et kurs i profesjonsetikk skal være det som gjør at norsk aktuarutdannelse blir godkjent i USA. Nå har du også beleilig? fjernet første setning i avsnittet. Der står det: "Utdannelsen som skissert ovenfor kvalifiserer til å kunne bli tatt opp som medlem i Den Norske Aktuarforening." Så det virker jo som om det å ta dette kurset i profesjonsetikk gjør en kvalifisert til å bli medlem av internasjonale aktuarforeninger. Men det er ikke det trådstarter ønsket, han ønsket å jobbe som aktuar i USA, ikke bli medlem i aktuarforeninger. Igjen. Du terper veldig på dette med juss. Men det er ikke relevant for trådstarter. Det er jo også du som er den som kverrulerer ved å først kritisere meg for å ha pekt trådstarter i riktig retning. Og nå forsøker du å forvirre meg og trådstarer ved å fremtsille et avsnitt fra aktuarforeningen som noe helt annet enn det det faktisk er. Anonymkode: 2192e...bb5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #20 Skrevet 20. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo også du som er den som kverrulerer ved å først kritisere meg for å ha pekt trådstarter i riktig retning. Og nå forsøker du å forvirre meg og trådstarer ved å fremtsille et avsnitt fra aktuarforeningen som noe helt annet enn det det faktisk er. Anonymkode: 2192e...bb5 Og riktig retning er å spørre på et amerikansk/sveitsik/internasjonalt nettforum for aktuarer. Å lese erfaringen fra en juist som har jobbet i London hjelper ikkke trådstarter når han er aktuar som ønsker å jobbe i USA/Sveits. Anonymkode: 2192e...bb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå