Gå til innhold

Sønnen min fikk ikke komme på legevakten om natten fordi det ikke gjaldt liv eller død...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min på 17 har vært dårlig hele uka, med hoste, feber, forkjølelse, trykk og smerter i pannen og ansiktet. Har bare blitt verre, og nå har han ikke sovet hele natten, både pga hosten pluss trykket i hodet når han legger seg ned (med hevet seng). Nesten 40 i feber...

Fastlegen hans er så og si umulig å slippe til hos, og der blir jeg alltid sittende i tlf kø fra 9-10 før jeg kommer gjennom. 

Ringte derfor legevakten og forklarte situasjonen om en utslitt gutt med sterke smerter i hodet, desperat etter å få sove - men fikk da til svar at på natten tar de kun imot akuttilfeller....og siden dette gjaldt "kun en bihulebetennelse" (hennes ord), fikk vi ringe fastlege når de åpner... 

Trodde legevakten tok imot de fleste pasienter om natten jeg...så lenge de har det tøft nok...?? 

Så nå skal han da ligge i 4 timer til uten å få sove, og med sterke smerter - bare for at vi skal få svar at de har ingen ledige akuttimer hos fastlegen, så vi må dra på legevakten...?? 

Anonymkode: 1a8ff...1ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legevakten er primært for akutte tilfeller. Bihulebetennelse er ikke akutt. At fastlegen ikke har time og man har bihulebetennelse er mer akutt. 

Anonymkode: d0399...f7b

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, argumentet ditt er at du ikke gidder i sitte i tlf- kø? Slik jeg tolker innlegget ditt så har dere enda ikke snakket med fastlegen angående denne sykdomsrunden, du gikk rett på LV? Eller har du blitt avvist av fastlegen?

Anonymkode: 985e8...fbe

• Liker 21
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Legevakten har rett i dette tilfellet. Det ville ikke vært plass til de seriøse tilfellene om slike slapp til. Dette er fastlegens oppgave, at du ikke gidder å sitte i telefonkø synes jeg er ganske svakt om du faktisk mener at han plages så mye. 

Anonymkode: 06385...173

Her leste vi to forskjellige ting! Jeg leste at mor vil ha øyeblikkelig hjelp og ikke måtte sitte å vente en time i telefonkø før de kanskje får en time hos fastlegen.

Er stor forskjell på det å orke og det å ønske å få hjelp med en gang.

Anonymkode: a5a68...f44

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bestille time på nett?

Anonymkode: 658c3...9aa

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor i landet dette er, men på legevakta blir msn jo som regel sittende på venterommet i 3 timer før man kommercinn til lege. Høres ikke ut som om det hadde vært så ideelt. På natta er det færre leger på jobb, og køen rykker derfor sakte fremover, samtidig som de hele tiden må ta de skutte tilfellene først. 

Anonymkode: e4fdb...4f5

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her leste vi to forskjellige ting! Jeg leste at mor vil ha øyeblikkelig hjelp og ikke måtte sitte å vente en time i telefonkø før de kanskje får en time hos fastlegen.

Men da er jo egentlig informasjonen om fastlegen fullstendig irrelevant. Hvorfor nevne at det er en hel times telefonkø? 

Uansett er ikke feber og bihulebetennelse akutt. En 17-åring klarer en søvnløs natt. Så får mor tåle den telefonkøen neste morgen. 

• Liker 25
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun skriver jo at fastlegen er så og si umulig å få tak i, DERFOR ringte jeg LV. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og min sønn da 16 år fikk kraftig epilepsi anfall, men ambulansen hadde viktigere oppdrag..

Anonymkode: 8f91b...bda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og min sønn da 16 år fikk kraftig epilepsi anfall, men ambulansen hadde viktigere oppdrag..

Anonymkode: 8f91b...bda

Det er riktig reaksjon.

Var i selskap med ei som fikk et kraftig anfall en gang. Det var også lege til stedet. Han sa at det bare var å se det an. Da hun ikke var kommet ut av det 3-4 timer senere ringte vi ambulanse, og da kom de med en gang. 

• Liker 3
Skrevet

Legevakten har rett, dessuten klarer vel 17-åringen fint å ringe fastlegen selv? 

• Liker 29
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenkte du legevakten skulle ha gjort eventuelt? Gitt antibiotika?

Anonymkode: 12bd7...c59

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva tenkte du legevakten skulle ha gjort eventuelt? Gitt antibiotika?

Anonymkode: 12bd7...c59

Som virker smertestillende på 1-2-3 *ironi*

• Liker 7
Gjest Refreng
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Så nå skal han da ligge i 4 timer til uten å få sove, og med sterke smerter - bare for at vi skal få svar at de har ingen ledige akuttimer hos fastlegen, så vi må dra på legevakten...?? 

Har dere fått beskjed om å reise på legevakten?

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun skriver jo at fastlegen er så og si umulig å få tak i, DERFOR ringte jeg LV. 

Men er vel bedre med en times telefonkø hos fastlegen enn å sitte mange timer i fysisk kø på legevakten?

Anonymkode: ca477...33f

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er vel bedre med en times telefonkø hos fastlegen enn å sitte mange timer i fysisk kø på legevakten?

Si det til ts 

Det er hun som ikke gidder å vente i telefonkø og mener det er bedre å belaste LV på natt «fordi det er da de har mest å gjøre» eller hva hun skrev i hi

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter som jeg forsto så var det helsesekretær som diagnoserte bihulebetennelse. Dersom du er bekymret for mer livstruende situasjon tar du han fysisk med på legevakt/akuttmottak. 

Dersom du er mest bekymret for en søvnløs natt, både med tanke på din sønn og deg selv, jo da venter du til i morgen og ringer fastlege igjen. 

Anonymkode: 0eb1a...50d

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Sønnen min på 17 har vært dårlig hele uka, med hoste, feber, forkjølelse, trykk og smerter i pannen og ansiktet. Har bare blitt verre, og nå har han ikke sovet hele natten, både pga hosten pluss trykket i hodet når han legger seg ned (med hevet seng). Nesten 40 i feber...

Fastlegen hans er så og si umulig å slippe til hos, og der blir jeg alltid sittende i tlf kø fra 9-10 før jeg kommer gjennom. 

Ringte derfor legevakten og forklarte situasjonen om en utslitt gutt med sterke smerter i hodet, desperat etter å få sove - men fikk da til svar at på natten tar de kun imot akuttilfeller....og siden dette gjaldt "kun en bihulebetennelse" (hennes ord), fikk vi ringe fastlege når de åpner... 

Trodde legevakten tok imot de fleste pasienter om natten jeg...så lenge de har det tøft nok...?? 

Legevakten har helt rett her.

Og tror du han hadde kommet inn på sekundet hos legevakten? Og at han får en mirakel kur som gjør at han får sove med det samme? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Si det til ts 

Det er hun som ikke gidder å vente i telefonkø og mener det er bedre å belaste LV på natt «fordi det er da de har mest å gjøre» eller hva hun skrev i hi

Så det nå, trodde du var ts, litt for trøtt på morgenen😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...