AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #1 Skrevet 19. mai 2023 Hun har rett og slett blitt ufordragelig i det siste. Verdensmester, obsternasig, retter på voksne, og "hard" på et vis. Barnefar og jeg gikk fra hverandre for ca 18 måneder siden og han har nå fått ny partner og barn. Vi har samarbeidet godt og bor såpass nært at datter har sett han flere ganger i uka. Vet ikke om hun føler at hun har mista han for det? Uansett, jeg prøver å ta opp dårlig oppførsel men hun sier hun blir lei seg av å bli korrigert. Kan ikke la det skure og gå hele tiden uansett, jeg vet ikke hvordan snakke med henne lenger! Noen som har råd? Helt konkret, hvordan snakker man om høflighet, snakke på en ålreit måte o.lign? Anonymkode: 5c5b0...902
Tanuki Skrevet 19. mai 2023 #2 Skrevet 19. mai 2023 Høres ut som hun ikke har det bra. I løpet av 18 måndeder har hun opplevd at mamma og pappa skiller seg, pappa har fått ny familie, det er MYE forandring for en på 7 år. Har ikke veldig gode råd her. Kanskje sette deg ned med henne i en rolig setting og snakke om hvordan oppførselen hennes påvirker deg. Det er ikke rart om det er sterke følelser i sving hos henne.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #3 Skrevet 19. mai 2023 2 hours ago, Tanuki said: Høres ut som hun ikke har det bra. I løpet av 18 måndeder har hun opplevd at mamma og pappa skiller seg, pappa har fått ny familie, det er MYE forandring for en på 7 år. Har ikke veldig gode råd her. Kanskje sette deg ned med henne i en rolig setting og snakke om hvordan oppførselen hennes påvirker deg. Det er ikke rart om det er sterke følelser i sving hos henne. Men sånn konkret hvordan forklarer man hva høflighet er og hvorfor det er viktig? Anonymkode: 5c5b0...902
Pilleville Skrevet 19. mai 2023 #4 Skrevet 19. mai 2023 (endret) Ver roleg, sei at du ser ho har det vanskeleg. Med du svarer ikkje før ho spør på fin måte.Trekk deg litt vekk, ikkje gi oppmerksomhet, be ho spørre fint så skal du mer enn gjerne svare og gi ho masse tid. Ver litt kjedelig og rolig på drama. Gi masse opperksomhet når ho er fin. Endret 19. mai 2023 av Pilleville Feil
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #5 Skrevet 19. mai 2023 2 forslag: Positiv forsterking. Når hun oppfører seg bra, gi masse skryt og gode tilbakemeldinger. Når hun oppfører seg dårlig: Jeg forstår at du kanskje har det litt vanskelig inni deg, men jeg vil ikke at du svarer meg på den måten/irettesetter meg/svarer frekt. Eventuelt: jeg vil at du svarer meg høflig og ordentlig (gjerne med eksempler på hvordan du vil at hun svarer/sier ting osv) Ta henne også gjerne bort fra situasjoner når de eskalerer, og når dere har en fin situasjon der hun er harmonisk, da kan du spørre hvordan hun har det inni seg når hun blir, streng/frekk/uhøflig. Og så svarer du med hva det gjør med deg når hun oppfører seg dårlig. Anonymkode: 86b54...b34 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå