Gå til innhold

Begravelse av venninne imorgen, så «ferietur» rett etterpå.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Livet er ikke greit om dagen, mistet ei venninne brått for to uker siden og imorgen skal hun begraves. Igår på 17.mai hadde jeg ikke forlatt leiligheten hadde det ikke vært for niesen min på 8 år, men jeg presset meg ut. Ekstra sårt ble det da å få en spydighet tilslengt fra søsteren min om bunaden jeg har solgt pga dårlig råd ( hun vet meget godt at jeg solgte den pga dårlig råd ).  Har også hatt en uoverensstemmelse med moren til venninnen min før begravelsen fordi jeg spurte om jeg kunne få en til å synge en sang for venninnen min i begravelsen, jeg hadde ingenting med å blande meg i begravelsen og hun gikk til personangrep ( skjønner dette er pga sorgen ). Dette også ble sårt, siden noe som var ment som en god tanke ble heller noe negativt. 

Så er det slik at det lenge har vært avtalt og bestilt en natts overnatting på hotell med foreldrene og niesen min. Jeg gledet meg jo til dette i utgangspunktet, men så gikk venninnen min bort og dagen hun begraves er selvfølgelig dagen vi skal på tur. jeg er klar over at det bare er snakk om en natt, men jeg er ikke meg selv nå og vil helst ikke ut døra. Det å sitte i tre timer i bil, så spise på restaurant og overnatte på hotell rett etter begravelsen er ikke noe jeg akkurat gleder meg til. Jeg sa at jeg har det helt forferdelig og om jeg må være med på turen, men da fikk jeg selvfølgelig høre at niesen min gleder seg jo så til tur og hotellet er allerede betalt. 

Gruer meg til denne dagen. :( 

Anonymkode: 2c2ae...52d

• Hjerte 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du har en ufølsom familie og jeg syns du burde ta vare på deg selv nå. Familien din får være snurte eller hva de nå er, men jeg mener du fint kan avlyse den turen. 

Det er tross alt en nær venninne som har gått bort og det blir mye følelser både fram til og i selve begravelsen. 

Velg deg selv i dette. Tur med niesen din kan du ta igjen en annen gang. 

❤️ 

• Liker 4
  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Drit i turen! Besteforeldrene kan ta jenta med på tur, du kan sørge❤️

Anonymkode: 843e1...982

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Nå har jeg vært våken siden 05:00.
Da jeg skrev at jeg har det forferdelig og om jeg må være med på turen igår kveld så svarte faren min ( på sms )  at hotellet var forhåndsbetalt for to rom ( niesen min og jeg skal dele rom ) og at niesen min gledet seg så. 
Jeg svarte ( men med en del sarkasme selvfølgelig, selv om det ikke er lett å tolke utifra meldinger ) at jeg er godt vant til å ha på meg maske blant folk, og at det var morsomt med den gode humoren til søsteren min på 17.mai. Da sees vi etter begravelsen.

Svaret jeg fikk var: Så bra! Nå ble jeg glad. Da sees vi etter begravelsen imorgen.

Men da regner jeg med at de er forberedte på at jeg er stille under denne turen og ikke helt til stede. Så håper jeg at jeg ikke får dette brukt mot meg også, at jeg ikke tar hensyn til niesen min.

Anonymkode: 2c2ae...52d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å sette klare grenser, TS. Jeg forstår at det er lett å ty til sarkasme, men det når ikke alltid inn. Foreldrene dine virker til å ha vanskelig for å forstå sorgen din, og da må du dessverre være krystallklar, og stå i det. Ellers godtar jo du at niesen er eneste som er verdt å ta hensyn til. Men alle som har stått i sorg, vet at dette slår ut ulikt, og bør respekteres. 

Anonymkode: 56c43...940

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår det er litt kaos i følelsene dine nå.

Når det gjelder ferie må du selv ta et valg. Jeg var selv på luksusferie da bestemor døde brått. Jeg følte på at det var et godt sted å være, for meg, og at hun ville ønsket at jeg levde mitt liv videre. 

Når det gjelder hensyn til niese synes jeg øvrig familie er ufin. De må ta ansvar i denne situasjonen. Du må tørre å være tydelig. 

Når det gjelder moren til din venninne synes jeg du var ufin. Jeg har selv arrangert for min nærmeste. Og folk som skal blande seg i seremoni og valg er en uting. Man kondolerer og sier at det bare er å gi en lyd om man skal bidra med noe som helst, man kommer ikke med sangvalg til begravelse. Så send en hyggelig SMS og unnskyld deg selv. 

Anonymkode: c1304...5fa

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Forsøk å dra på tur og ikke være martyr. Livet er glede og sorg. Om du må gråte, så gråt litt, men husk at du ikke sørger noe mindre om du gleder deg over noe og ler midt i sorgen.

Du får nok tid til å sørge senere.

Det der med en sanger i begravelsen leste jeg i en annen tråd. Akkurat der har du nok misforstått veldig hva som er vanlig. De nærmeste pårørende planlegger begravelsen sammmen med prest/begravelsesbyrå. Plukker ut musikk, hvem som skal tale, minneord, lese opp tekst på kranser, om det skal være en forsanger/solosanger osv. Det er veldig spesielt og merkelig at noen utenfor de nærmeste pårørende skal komme med «innslag» i begravelsen om de ikke blir bedt om det. Det andre kan gjøre, er å holde en kort tale på samlingen etterpå.

Vi er mange som har mistet nære familiemedlemmer, men har barn. Man må likevel ivareta barna midt i sorgen. Det går helt fint! Det er lov å le også. 

Anonymkode: b199e...105

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Sms gir lett misforståelser, så sarkasme var nok litt uheldig der. Ville prøvd å dra. Barn tåler tristhet om de får forklaring. Noen du var glad i døde og du gråter innimellom. Forklar det. Du kan jo også være litt alene ved behov kanskje siden dine foreldre også er med. Barn kan jo også gi litt god avkobling fra sorg. 😌

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei, ts! Helt ærlig, dra. Niesen din er 8 bare, og gleder seg til å være med deg. Tenk litt på det. Hun er er barn, du er voksen og kan regulere følelser sånn nogenlunde. Vi har alle mistet noen nære, kjære. Vi mistet et barn. Men livet måtte gå videre. Dette ned begravelsen og mor kan jeg forstå moren på. De sitter med all planlegging, og en heftig sorg over tapet av sitt barn. Du kan fint lage egen minnestund og synge for henne. Jeg skjønner sorgen, men jeg syns samtidig du er noe ego sentrisk og ser kun deg selv og dine følelser.. du lar til og med dette gå utover en 8 åring. Det er langt ifra bra eller akseptabelt i mine øyne. Når du kommer hjem, lag egen minnestund.. 

Anonymkode: 5f122...cb5

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

TS, er du voksen? I så fall så kommuniserer man direkte, ikke sånn som du holder på. Du virker faktisk ufattelig slitsom. Enten så sier man at man ikke kan bli med på turen likevel, eller så stiller man. Ikke hold på sånn som du gjør med hint og passiv-aggressive meldinger.

Kan virke som om du trenger å frigjøre deg litt fra familien ettersom du søker deres bekreftelse på alt du gjør.

Og slutt å si at alt mulig er «sårt». Det er vondt å miste venner, kondolerer. Men det er ikke «sårt» at du ikke får bestemme hvordan begravelsen skal være.

Anonymkode: aaaa1...8eb

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du har det tøft nå, og det må være vanskelig når du møter så lite forståelse fra egen familie. Jeg tror turen kan være vel så bra som å ikke bli med. Din nieses tilstedeværelse vil forhåpentligvis hjelpe deg til å få tankene over på noe annet det lille døgnet turen varer. Lykke til ❤️

Anonymkode: 4fbb5...cfc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, ta deg sammen. Du spiller voldsomt en offer her og tenker kun på deg selv. Prøv å se saken fra de pårørendes side og din nieses. 

Du er også voksen og må sette klare grenser. Ikke bruk ironi på sms, mail, telefon osv. Ironi kan være vanskelig å forstå. 

Anonymkode: b398b...f64

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er på høy tid at ett barn på 8 år blir forklart at av og til så befinner vi mennesker i situasjoner der hvor vi trenger å få bearbeidet det som skjer rundt oss, det at noen ganger så er en så lei for å ha mistet en nær venn at en ikke klarer å smile og å ha det kjekt 

Siden øvrig familie ikke skjønner dette med empati så kan kanskje niesen din lære det med denne erfaringen. Jeg mistenker at den som gir deg mest trøst vil være henne..

Anonymkode: 7d360...e44

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du sørger over en venninne.

Men det virker litt som om du får alt til å dreie seg om deg, og din sorg.

Jeg hadde blitt irritert hvis noen begynte å booke sanger i en avmine nærmestes begravelse. Det er familien som har mistet, som er i stor sorgog organiserer dette selv. Helt vanlig.

Og livet går videre, du bør reise på turen. Spesielt siden niesen gleder seg. Å være stille og mutt er frekt. Du må gjøre det beste ut av det.

Høres ut som om du trenger å komme ut av sorg- og martyrbobla. Skulle skjønt det om det var ektefelle eller egne barn.

Men ikke normalt at «sorgen» etter en venninne skal ta så stor plass.

Det virkernesten som om dudyrker sorgen, og det er slitsomt for alle.

For de fleste som mister en venninne må livet gå videre. Med jobb og familie.

Kanskje du skulle tenke igjennom horfor du har det sånn? Er det for å få oppmerksomhet eller fordi du faktisk er i sorg?

Min ærlige mening.

Anonymkode: b6161...b4b

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg forstår det er litt kaos i følelsene dine nå.

Når det gjelder ferie må du selv ta et valg. Jeg var selv på luksusferie da bestemor døde brått. Jeg følte på at det var et godt sted å være, for meg, og at hun ville ønsket at jeg levde mitt liv videre. 

Når det gjelder hensyn til niese synes jeg øvrig familie er ufin. De må ta ansvar i denne situasjonen. Du må tørre å være tydelig. 

Når det gjelder moren til din venninne synes jeg du var ufin. Jeg har selv arrangert for min nærmeste. Og folk som skal blande seg i seremoni og valg er en uting. Man kondolerer og sier at det bare er å gi en lyd om man skal bidra med noe som helst, man kommer ikke med sangvalg til begravelse. Så send en hyggelig SMS og unnskyld deg selv. 

Anonymkode: c1304...5fa

Never mind. Jeg leste HI feil 😂

Endret av Blåpille
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at du sørger over en venninne.

Men det virker litt som om du får alt til å dreie seg om deg, og din sorg.

Jeg hadde blitt irritert hvis noen begynte å booke sanger i en avmine nærmestes begravelse. Det er familien som har mistet, som er i stor sorgog organiserer dette selv. Helt vanlig.

Og livet går videre, du bør reise på turen. Spesielt siden niesen gleder seg. Å være stille og mutt er frekt. Du må gjøre det beste ut av det.

Høres ut som om du trenger å komme ut av sorg- og martyrbobla. Skulle skjønt det om det var ektefelle eller egne barn.

Men ikke normalt at «sorgen» etter en venninne skal ta så stor plass.

Det virkernesten som om dudyrker sorgen, og det er slitsomt for alle.

For de fleste som mister en venninne må livet gå videre. Med jobb og familie.

Kanskje du skulle tenke igjennom horfor du har det sånn? Er det for å få oppmerksomhet eller fordi du faktisk er i sorg?

Min ærlige mening.

Anonymkode: b6161...b4b

Det er så KG å misbruke ordet "martyr" i ALLE SAMMENHENGER. Tror det er samme kjerringa hver gang egentlig 

AnonymBruker
Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (2 minutter siden):

Det er så KG å misbruke ordet "martyr" i ALLE SAMMENHENGER. Tror det er samme kjerringa hver gang egentlig 

Er ikke ordet et del av ditt ordforråd? Ser vi er to forskjellige som har brukt det i denne tråden, så det er nok ikke bare én :) Og tror ikke jeg har skrevet det før. Men det er et helt vanlig uttrykk.

Her tenker jeg at ts spiller litt martyr når hun sender melding til faren. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En 8åring klarer å forstå at en middag med deg må utgå når folk har dødd. Herreminn.

Anonymkode: 18e23...baa

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er ikke ordet et del av ditt ordforråd? Ser vi er to forskjellige som har brukt det i denne tråden, så det er nok ikke bare én :) Og tror ikke jeg har skrevet det før. Men det er et helt vanlig uttrykk.

Her tenker jeg at ts spiller litt martyr når hun sender melding til faren. 

Nope.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts, ta deg sammen. Du spiller voldsomt en offer her og tenker kun på deg selv. Prøv å se saken fra de pårørendes side og din nieses. 

Du er også voksen og må sette klare grenser. Ikke bruk ironi på sms, mail, telefon osv. Ironi kan være vanskelig å forstå. 

Anonymkode: b398b...f64

Seriøst? Du er jo ikke så mye bedre enn familien hennes 

Altså, jeg hadde sagt det at det var trist om hun ikke ville men at jeg forstår at hun ikke føler seg opplagt til å bli med. 

De kan jo finne en annen barnevakt, evt bo på samme rommet alle tre.

Anonymkode: 7d360...e44

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...