Gå til innhold

Hvordan få sove med tankekjør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke sove selv om jeg prøver hardt å få sove. :( 

Anonymkode: f52de...ead

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skriv dagbok! 

Anonymkode: 1f09f...3bb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det blir veldig ille så synes jeg distraksjon hjelper. Setter nattlys på mobilen og scroller på tiktok til jeg "besvimer". Ikke så veldig sunt, men går an i et nødstilfelle.

Anonymkode: d115c...0ae

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker å skrive ned tankene på huskelapp på mobilen. Det hjelper ganske ofte. Prøver å høre på meditasjon eller podcast også, men det fungerer ikke alltid. Ellers ender jeg gjerne opp med et spill/scrolling diverse på mobilen. Masse lykke til! 

Anonymkode: 00be3...d12

Skrevet

Sjekk opp mindfulness videoer på youtube. Drikk en god kopp med kamille te. 

• Liker 1
Skrevet

Tar 3 dråper melatonin under tunga 30 min før legging. Vi har det i kroppen fra før og man vert ikkje avhengig. Kjøper det på kiwi

Skrevet

Melatonin! Har slitt hele livet med å klare å sovne. Prøvd det meste av triks for å stoppe tankekjøret (bortsett fra sovetabletter da) men ingenting funker.. 

-bortsett fra melatonin. En tablett før jeg pusser tennene, og så er det rett under dyna. Sovner på et blunk! Trist at jeg måtte slite i nesten 40 år før løsningen kom🙈

• Liker 1
Skrevet
Tarzani skrev (8 timer siden):

Melatonin! Har slitt hele livet med å klare å sovne. Prøvd det meste av triks for å stoppe tankekjøret (bortsett fra sovetabletter da) men ingenting funker.. 

-bortsett fra melatonin. En tablett før jeg pusser tennene, og så er det rett under dyna. Sovner på et blunk! Trist at jeg måtte slite i nesten 40 år før løsningen kom🙈

Enig, burde begynt på det for mangen år siden

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis det blir veldig ille så synes jeg distraksjon hjelper. Setter nattlys på mobilen og scroller på tiktok til jeg "besvimer". Ikke så veldig sunt, men går an i et nødstilfelle.

Anonymkode: d115c...0ae

Fra enda en overtenker, så må jeg innrømme at dette fungerer her også. Evt. en spennende bok, lydbok, eller podcast. I jakten på søvn er alt lov.

Anonymkode: 62f7f...b9a

Skrevet (endret)

Tankekjøret ditt: Er det bekymringer som kjører omkring der oppe, eller er det bare travle tanker?

Selv har jeg ADHD, så selv om jeg legger meg uten engstelse eller nedstemthet, så har hjernen det travelt.
Før jeg fikk medisiner, så lurte jeg hjernen litt med å lage drømmescenarioer når jeg skulle sove. Jeg prøvde f.eks. å se for meg hva jeg skulle gjøre om jeg vant tre millioner, eller lage en skisse over den ideelle feriereisen, tegne den ideelle hytta e.l. Altså et forsøk på å tune hodet inn på én tankerekke, som var positiv og god.
Nå tar jeg medisiner mot ADHD på dagtid, og sovner som en baby om kvelden. 

Å komme seg utendørs, og få nok dagslys er helt vesentlig. Ideelt sett kombinert med lett mosjon, som gåtur, tidlig på kvelden.

Jeg har også god erfaring med å ha en blokk og en penn på nattbordet, slik at jeg kan notere ting jeg må huske på, eller tanker som må sorteres. Det blir mer stille i hodet når enkelte tanker tas ut derfra og legges på et papir.

Slik tankekjør er symptomer på noe mer dyptgripende. Det kan ha mange årsaker, men fellesnevneren er stress. Det kan skyldes at du har for mye å gjøre, for mye å huske på, går med uløste vansker eller ubehag eller at du har en nevrologisk tilstand som ikke gir hodet hvile. Kanskje må du gjøre noe med levemåten din?

Endret av Andro
  • Hjerte 1
Skrevet

Melatonin hjelper kanskje på innsovning og lengde, men det hjelper ingenting på mengde av drømmer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sovner raskt med våkner dessverre stort sett opp igjen i 4-tiden med kjempeangst og en hjerne som går for full karusell🙈 Må av og til snike meg ned på do og se på insta eller noe sånt for å bremse dette. Hater å ha det slik, og jeg vet jo at både lys og some ikke er anbefalt….

Anonymkode: 0f333...d92

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (31 minutter siden):

Melatonin hjelper kanskje på innsovning og lengde, men det hjelper ingenting på mengde av drømmer. 

Viss eg drømmer så betyr vel det At eg har sovet, og det er vel bra

Anonymkode: 04c12...fd2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Viss eg drømmer så betyr vel det At eg har sovet, og det er vel bra

Anonymkode: 04c12...fd2

Ikke bra for meg. Blir helt utslitt av alt jeg drømmer.

Gjest Anonym9090
Skrevet

Melatonin.👌🏼 
Eller! Puste inn på 4 sek, holde pusten på 7 sek, slippe ut på 8 sek. Funker nesten hver gang. På stress i hverdagen å. 
Skrive tankene i dagbok eller på ark og brenne etterpå kan også hjelpe😅

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo hva tankekjøret kommer av. Jeg får tankekjør av bekymringer. 

Jeg håndterer tankekjøret ulikt om det er kveldene rett før eksamen (altså noe kortvarig som vil gå over), eller om det er bekymringer for feks nære familiemedlemmer eller min egen økonomi (mer langvarig). 

De kortvarige håndterer jeg ved å spille candycrush til jeg sovner. Evt et glass vin. 

De langvarige kan ikke (eller bør definitivt ikke!) kureres med alkohol. Så der prøver jeg å snakke om bekymringene på dagtid. Samt mye frisk luft og bevegelse, slik at kroppen blir sliten til leggetid. 

Anonymkode: de936...457

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig slitsomt å ha mye tankekjør! Jeg har det selv, men for meg resulterer det ofte i at jeg våkner etter 3-4 timers søvn og ikke får sove igjen. Får dessverre altfor livlige drømmer av Melatonin og da tror jeg at jeg er våken selvom jeg sover og blir utslitt. 

Jeg har blitt bevisst hva jeg gjør rett før jeg legger meg. Ser jeg et "oppskakende" program eller serie, sover jeg dårlig. Trenger ikke være så veldig skummelt, holder bare at det er komplisert eller mye intriger. Så feks "The sinner" for et par uker siden og da sov jeg megadårlig hver natt. Hvis jeg derimot ser et lystig opplysningsprogram eller hører på noe ok musikk, sover jeg ofte bedre. Eller hvis jeg løser kryssord eller sudoku eller leser en lett og lystig bok utenfor mye mikkmakk og intriger. 

Anonymkode: 1ed3f...31a

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg sovner raskt med våkner dessverre stort sett opp igjen i 4-tiden med kjempeangst og en hjerne som går for full karusell🙈 Må av og til snike meg ned på do og se på insta eller noe sånt for å bremse dette. Hater å ha det slik, og jeg vet jo at både lys og some ikke er anbefalt….

Anonymkode: 0f333...d92

Jeg våkner også unødvendig tidlig mye av tiden, og ofte med en følelse av at ett eller annet haster. Muligens en følelse jeg tar med meg fra drømmeland et sted.

Leste en forskningsartikkel i fjor, som jeg fant trøst og glede av. Den påpekte at det er en veldig ny oppfinnelse at vi skal sove lenge i ett strekk. Før sov folk kortere tid om natta, men som litt etter flere av dagens måltider. Denne søvnhistorieforskeren hadde sett på søvnmønstre i ulike kulturer, og funnet at synet på døgnrytme og nok søvn er ulikt rundt om i verden, og at det også endrer seg historisk. Forskeren mente at det er antall døgntimer som teller, og at ikke alt må tas i ett.
Sørg for å ha en hovedsøvntid om natta, men sov også gjerne noen smådupper ellers i døgnet.

Flere som var informanter i dette arbeidet påpekte at langsøvn egentlig kommer med kommersialisering og industrisamfunnet. Det passer for industrieiernes behov for å la folk jobbe i ett fra oppmøte til utstempling, og det passer med arbeidernes krav om 8-timers dag. Idealet var 8 timer jobb, 8 timer hvile og 8 timer søvn. Bruk de 16 timene dine som det passer deg. Søvntimene må ikke være samla for å være gode nok.

I bondesamfunnet var døgnrytmen innretta etter behovene til dyra, som stod stille om natta, men som trengte melking tidlig om morgenene før beite - men som også ga tid til søvn og hvile seinere på dagen. Det er ikke uvanlig å stå opp i 5-6-tida for en bonde, og det er heller ikke uvanlig å sove en time eller to etter lunsjen...

AnonymBruker
Skrevet

Legg ulike tanker i hver sin "boks". Tenker du på jobb, legg tanken i en grå boks. Tenker du på husleie, legg tanken i en gul boks. Fortsett slik. Dette kan hjelpe flere enn meg.. 

Anonymkode: 08097...c70

AnonymBruker
Skrevet

Melatonin får jeg mareritt av. For meg funker Sedix bra mot tankekjør og indre uro på kvelden.

Anonymkode: 351e8...17a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...