Gå til innhold

Er dere bekymret for barnas fremtid med tanke på klimaet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner at jeg blir litt motløs angående klimaspørsmål og hva vi egentlig kan gjøre som privatpersoner.

Jeg lever helt vanlig, forsøker å følge opp det som forventes av sortering av søppel. Vi arver gjerne klær og bruker mye til det er utslitt. selger på Finn osv. men kunne sikkert gjort mye mer. Spiser lite rødt kjøtt, men er ikke vegetarianer

Føler egentlig at det ikke nytter å gjøre noe, vi kan ikke forvente at resten av verden(og den er jo størst) skal gi opp ønsket om en høyere levestandard. Betyr det egentlig noe om jeg lar være å fly i en ferie? 

Anonymkode: bc157...f56

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er egentlig ikke bekymret for mine barn eller kommende barnebarn.  Fikk barn såpass sent i livet at jeg nok ikke vil oppleve oldebarn.  

Hva som skjer etter at mine barnebarn er døde tenker jeg strengt tatt ikke så mye på. 

Vi lever normalt.  Flyr så og si aldri, kjøper en del brukt og sorterer søppel.  Så mye mer får vi ikke gjort.  Jeg har tenkt til å ha det fint og bra den tiden jeg er her også.  

Anonymkode: 9a642...d05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kjenner at jeg blir litt motløs angående klimaspørsmål og hva vi egentlig kan gjøre som privatpersoner.

Jeg lever helt vanlig, forsøker å følge opp det som forventes av sortering av søppel. Vi arver gjerne klær og bruker mye til det er utslitt. selger på Finn osv. men kunne sikkert gjort mye mer. Spiser lite rødt kjøtt, men er ikke vegetarianer

Føler egentlig at det ikke nytter å gjøre noe, vi kan ikke forvente at resten av verden(og den er jo størst) skal gi opp ønsket om en høyere levestandard. Betyr det egentlig noe om jeg lar være å fly i en ferie? 

Er mer bekymret for barna med tanke på globalisering, økende renter, økende matpriser, deling av strøm, strømpriser og annet på det europeiske markedet, nye kostholdsråd der det anbefales ultraprosessert mat for at ikke produsentene skal lide økonomisk (!!!!), overforbruket som det ikke er politisk vilje til å gjøre noe med fordi det ikke gagner produsentene om folk slutter å kjøpe ræl, norske leger som skjærer vekk kjønnsorganene på psykisk syke mindreårige uten godkjent utredning og som når offeret angrer sier «det får hun ta ansvar for selv», mer og mer ulikheter i samfunnet der den rike eliten skal ha og eie alt og vi andre skal tigge fra dem, amerikaniseringen av norsk helsevesen der man snart ikke får hjelp uten å ha privat helseforsikring, den enorme befolkningsveksten, eldrebølgen der vi tydeligvis planlegger å fortsette med uverdig, nedverdigende mishabdling av eldre men gud forby at de skal dø en naturlig død, de skal helst leve lallende i sin egen avføring mens de spiser ultraprosesserte veganske pølser til de er hundre år, og i det hele tatt.

Klima er en av mine minste bekymringer.

Anonymkode: 789d7...260

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hørte på nyhetene for en stund tilbake at Norge utgjør 0.00003% klima utslipp. 

Anonymkode: 13378...c92

• Liker 7
Skrevet

Klima er den minste bekymringen jeg har ifht barna i landet vårt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skaffe seg barn om man er opptatt av miljø og klima? Dem burde vite at det er mennesket som er de verste.

Rart at disse miljø og klima-tullingene  produserer barn i det hele taty

Anonymkode: ffcd3...4ac

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Klimaspørsmålet interesser meg midt opp i et visst sted for å si det sånn. Vi sorterer søppel, vi flyr sjeldent men det er ikke pga klima. Vi gjør det fordi vi ønsker å følge regelverket som gjelder vedr sortering, og ikke er økonomien på plass til å reise så ofte med fly.

Jeg er mer bekymret for økonomien i fremtiden. Alt blir jo dyrere, og jeg ser jo allerede hvor mange unge single mennesker med vanlige jobber som sliter med å komme seg inn på boligmarkedet. Det blir ikke lettere i fremtiden, og leieprisene for å leie kommer til å øke i takt med at boligprisene øker. 

Men vet du hva den største bekymring min er. Jo det er at de faktisk kan bli syke, og så syke at de ikke kan delta i et norsk arbeidsliv. For det betyr i mange tilfeller fattig resten av livet.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er med bekymret for økte matpriser/ strømpriser. Ikke lenge til man ikke har råd til mat. Om det fortsetter slik framover.

Anonymkode: acb8c...cd1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg overhodet ikke om klimaet, lite vi kan gjøre med det uansett. Finnes verre bekymringer enn klima.

Anonymkode: 02551...707

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Haha Nei, er ikke så dum at jeg trorpå dommedagsprofetiene fra korrupte organisasjoner som lever av dommedagsprofwtier. Og ungene mine skal få solid innføring i vitenskapelig metode slik at de kan tenke selv istedet for å bli manipulert tilå gi opp rettigheter og ressurser for et politisk spill

Anonymkode: f9d2e...2a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg bekymrer meg litt for barns fremtid etter at jeg innså hvor feil perspektiv man har på klima, helse og ernæring. Hvis alle i USA hadde blitt veganere hadde de redusert utslippene med ynkelige 2,6%, og folk hadde blitt syke av næringsmangler. Jeg spiser biff fra lykkelige kuer som har beitet med god samvittighet mens det samtidig har forbedret helsa mi kraftig. Jeg kjøper ingen langreiste matvarer. Og jeg kjøper mindre varer generelt, særlig av bruk-og-kast-varer, og jeg kjøper gjerne brukt. Og jeg går og sykler når jeg kan.

Sacred+Cow+Infographic+I+2.4-01.png

Sacred+Cow+Infographic+1.4-01.png

Anonymkode: 82821...d9d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei kunne ikke brydd meg mindre om klima, er ikke bekymret for mine barns eller eventuelle barnebarns fremtid

Anonymkode: a2490...c39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skaffe seg barn om man er opptatt av miljø og klima? Dem burde vite at det er mennesket som er de verste.

Rart at disse miljø og klima-tullingene  produserer barn i det hele taty

Anonymkode: ffcd3...4ac

Helt enig, det verste man kan gjøre mot miljøet er jo å få bran, disse klimafanatikerne burde jo gå foran å være barnløse

Anonymkode: d74e0...40a

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ingen grunn til å bekymre seg for klimaet - de som gang på gang spår klimaapokalypsen har mye til felles med dem som spår dommedag:

klimaendringer.jpg.4e1bdeea5b6843441dea3e72278ea476.jpg

Derimot burde det være grunn til å bekymre seg for kostnadene "det grønne skiftet" fører med seg - noe man ser når uberørt norsk natur raseres av vindturbiner og strømregningen går berserk; hvis dette er løsningen, går barna en trist fremtid i møte ...

2d8d606a-4186-4b43-a438-400c61c7ed86?fit

Endret av - Brian
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bekymrer meg, og angrer innimellom på at jeg fikk barn pga. det. For å stoppe klimaendringene ville det kreves stor innsats, og det er nå opplagt at det ikke kommer til å skje. Jeg skjønner egentlig godt dere som nekter å tro på dette, det er absolutt mest behagelig.

Det jeg ikke skjønner er alle dere som sier dere ikke er bekymret for klimaet, men for matprisene. Matprisene påvirkes jo av klimaet? Klimaendringene påvirker jordbruket og skaper mer tørke. Mange viktige jordbruksområder er allerede i ferd med å bli ubrukelige.  

Anonymkode: 9b7c9...61d

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er lite bekymret, det står på agendaen til FN, EU, WHO, osv.

Det jeg er bekymret over er at alt ansvaret legges på enkeltpersoner i bittesmå land som Norge, som utgjør under 1% forskjell på verdensbasis. Hva med de store selskapene som har fylt havene med gift og dumpet miljøskadelig avfall siden tidenes morgen? Når kjendisene tar privatfly til "miljøkonferanse" i Davos sier det sitt om hvor lite de bryr seg.

Anonymkode: b41ac...ba5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Slapp helt av,verden skulle gå under om 10 år da jeg var yngre.Det var sånn da min mor var ung også,og hennes mor igjen.

Anonymkode: 9432b...825

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bekymrer meg, og angrer innimellom på at jeg fikk barn pga. det. For å stoppe klimaendringene ville det kreves stor innsats, og det er nå opplagt at det ikke kommer til å skje. Jeg skjønner egentlig godt dere som nekter å tro på dette, det er absolutt mest behagelig.

Det jeg ikke skjønner er alle dere som sier dere ikke er bekymret for klimaet, men for matprisene. Matprisene påvirkes jo av klimaet? Klimaendringene påvirker jordbruket og skaper mer tørke. Mange viktige jordbruksområder er allerede i ferd med å bli ubrukelige.  

Da er det ekstremt merkelig at politikerne ikke går all in på å være selvforsynte i eget land - men fortsetter importfesten? Vi har tross alt hauger og lass av fuktige jorder og gode vekstforhold.
Skurrer ikke dette hos deg også?

Det hyles og skrikes om klimaendringer, og vi setter inn det ene milliardtiltaket etter det andre - på tull og vas..men tiltak som virkelig hadde hjulpet, som feks å kutte import på matvarer vi selv kan produsere - det gjør de ikke? Og ingen klimafanatikere stiller spørsmål ved det..men fortsett med tre-skjeer i plastbegre og vindmøller som raserer den norske naturen - det redder helt sikkert kloden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (1 minutt siden):

Da er det ekstremt merkelig at politikerne ikke går all in på å være selvforsynte i eget land - men fortsetter importfesten? Vi har tross alt hauger og lass av fuktige jorder og gode vekstforhold.
Skurrer ikke dette hos deg også?

Det hyles og skrikes om klimaendringer, og vi setter inn det ene milliardtiltaket etter det andre - på tull og vas..men tiltak som virkelig hadde hjulpet, som feks å kutte import på matvarer vi selv kan produsere - det gjør de ikke? Og ingen klimafanatikere stiller spørsmål ved det..men fortsett med tre-skjeer i plastbegre og vindmøller som raserer den norske naturen - det redder helt sikkert kloden. 

Jeg skjønner ikke helt hva du skal fram til? Hvorfor ikke politikerne gjør mer for at Norge skal bli selvforsynt? Det er fordi det ville blitt dyrt og upopulært, selvfølgelig. Bøndene får allerede svært høye overføringer, dette ville måtte økes kraftig. Hvor stor del av befolkningen ville støttet det, for ikke å snakke om begrensning på import? 

Plastskjeer? Det har ingenting med klima å gjøre, det er for å begrense plastsøppel i naturen. Enig i at det er symbolpolitikk, men det er jo nettopp for å slippe å gjøre viktigere og mer upopulære tiltak.

Det er jo også typisk at det protesteres både mot høye strømpriser og mot øking av kraftproduksjonen. Arealet som brukes til vindmøller er fryktelig viktig, ingen bryr seg om at vi bygger ned langt større arealer til veier, kjøpesentre, hytter og boligfelt.

Verden går i dass og alle syns at noen andre må gjøre noe med det, men gjøre noe selv, det vil ingen. Jeg skjønner godt at flere og flere velger å ikke få barn.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke bekymret for mine barn, Norge vil nok være et av de landene som ikke vil være ubeboelige pga vannmangel. Økt temperatur kan vi leve med i Norge, forandringer blir det jo men levelig likevel.

Hvordan det blir i Nigeria, Egypt, India og Kina derimot er jeg mer skeptisk til. Livets viktigste ressurs, vann!, blir ikke vektlagt nok, helt til det er borte.

Anonymkode: a22db...069

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...