Gå til innhold

Når man er gjest i noens hjem og vegetarianer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min svigersøster og kona er veganerer. Om de er invitert på middag så fikser vi salat og hamburgere de liker. Skal de være her over flere dager får de en hylle i kjøleskapet de får fylle opp. Jeg har lite kunnskap og ikke tid til å lage flere middager når vi har tre barn. Det fungerer hos oss. 

Anonymkode: d08bc...e06

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

har et lignende problem, og misliker derfor sterkt å bli invitert på noe form for mat. 

Jeg har cøliaki, og må derfor også passe på at det jeg spiser er "rent", i.e. ikke kontaminert av andre matvarer. Jeg hater å alltid være den spesielle som må ha separat behandling. Det er utrolig mange som ikke forstår det heller. "Er det mel i denne?" "Ja, men bare litt. Det gjør vel ingenting". 

Hater tilstanden min

Anonymkode: b07ad...405

Du må ha dårlige venner. Det er ikke store jobben å lage mat uten bruk av gluten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Brunhilde said:

Din utfordring er altså når noen er på Atkins og en har nøtte- og selleriallergi?

Veganeren, vegetarianeren og muslimer kan jo faktisk spise den samme maten uten å gå på akkord med verken tro eller overbevisning. Det er jo veldig praktisk. :)

Men, og derfor endrer jeg innlegget, jeg glemte å gi deg skryt for at du legger til rette, det er så utrolig koselig når man gjør det, syns jeg. 

Jeg har ikke noe i mot å lage mat som kan spises av de jeg inviterer, det er jo halve vitsen med å invitere på middag. :D

Det er satt på spissen da, men jeg lager mye indisk-inspirert eller thailandsk mat vegansk/ vegetar og der er nøtter liksom høydaren. Men så har du de to-tre gjestene som bare skal ha animalske proteiner som gjør at du må lage flere retter Pga dem……

enklest å lage en ting som da passer til alle. Da må jeg finne på noe nytt som jeg ikke er like god på 😜

Anonymkode: 9b3ba...601

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde ikke spist grønnsaker fra kjøttfatet, men bare poteter eller hva enn det var til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært vegetarianer i 5+ år nå, og har svært sjelden problemer med dette. Nå har det seg slik at jeg er på besøk hos familie av min samboer. De har fått beskjed om at jeg er vegetarianer, og de prøver og kjøper inn ting, men i dag ble den en ganske stusselig middag. De andre spiste selvsagt kjøtt og grønnsakene var plassert på samme fat og badet i blod. Jeg spiste dem, men ble kvalm og synes sitasjonen er vanskelig. Sausen var også laget på kjøttkraft, så den spiste jeg ikke. Jeg fikk et vegetarisk alternativ, men det er ikke noe jeg ville kalt middag. De prøver jo så godt de kan! Jeg kan selvsagt ordne meg mat selv, men på helligdager er det vanskelig.

Det jeg lurer på er: Hva gjør du som vegetarianer i denne situasjonen? Sier du fra? Hvis ikke, spiser du maten, eller lar du være? Tar du evt med mat på reisen sånn i tilfelle? 

Anonymkode: 264df...fee

Jeg tar med egen mat eller aksepterer det jeg får. Det er ikke alltid like enkelt for alle å vite.

Anonymkode: 4cd38...075

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser de rått kjøtt, siden grønnsakene badet i blod?

Ta med egen mat, da får du et skikkelig måltid og noe du liker.

Anonymkode: 8c0bf...406

Skrevet
Vixella skrev (22 timer siden):

Det er så interessant hvordan folk i tråder om vegetarianere eller folk med andre dietter (f.eks. halal)  legger seg så borti hvordan andre folk velger å leve livene sine. Jeg lurer genuint på hvorfor det er problematisk for deg at andre ikke ønsker å spise kjøtt. Plager det deg på noen som helst måte? 

Uansett da, ts - for å svare på det du spurte om. Jeg tar som regel med meg egen mat i backup. De fleste som kjenner meg vet at jeg ikke spiser kjøtt, og at jeg f.eks. mer enn gjerne spiser poteter, ris, grønnsaker og annet tilbehør. Familie pleier å være flinke med å si ifra dersom sauser er tilsatt noe jeg ikke kan spise. De er veldig forståelsesfulle, men jeg forventer ikke denne behandlingen fra de, men blir selvfølgelig glad for at de ikke dynker alt i saus med blod i, for eksempel.

Det er ikke blod - det er kraft fra kjøtt blandet med smør eller olje. 

Altetere hadde heller ikke likt å se kjøtt bade i blod. 

Men ja: jeg var en lang stund på elimineringsdiett pga mulig allergi. Så da tok jeg med egen mat. Spurte på forhånd hva middagsplaner var, og lagde mitt eget om planen deres ikke passet for meg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har høy i kjelleren til vegetargjestene. Er jeg generøs får de pellets til dessert.

😂

• Hjerte 1
Skrevet
Brunello skrev (18 minutter siden):

Du må ha dårlige venner. Det er ikke store jobben å lage mat uten bruk av gluten.

Joda, men ikke alle vet at «spor av» og nettopp kontaminering er farlig for noen.

Altså at det har stekt i samme brødrister, vært på samme fjøl osv. 

• Liker 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Joda, men ikke alle vet at «spor av» og nettopp kontaminering er farlig for noen.

Altså at det har stekt i samme brødrister, vært på samme fjøl osv. 

For meg er dette allmennkunnskap. Jeg er enig at det mest ekstreme ikke kan påregnes. Har eksempelvis erfaring med en som ikke kunne spise mat som var stekt i samme stekepanne som det var stekt egg (til tross for at den var vasket). Men ellers bør folk forstå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Vixella skrev (22 timer siden):

Det er så interessant hvordan folk i tråder om vegetarianere eller folk med andre dietter (f.eks. halal)  legger seg så borti hvordan andre folk velger å leve livene sine. Jeg lurer genuint på hvorfor det er problematisk for deg at andre ikke ønsker å spise kjøtt. Plager det deg på noen som helst måte? 

Uansett da, ts - for å svare på det du spurte om. Jeg tar som regel med meg egen mat i backup. De fleste som kjenner meg vet at jeg ikke spiser kjøtt, og at jeg f.eks. mer enn gjerne spiser poteter, ris, grønnsaker og annet tilbehør. Familie pleier å være flinke med å si ifra dersom sauser er tilsatt noe jeg ikke kan spise. De er veldig forståelsesfulle, men jeg forventer ikke denne behandlingen fra de, men blir selvfølgelig glad for at de ikke dynker alt i saus med blod i, for eksempel.

er jo problematisk når der blir slik at vertskap må diske opp med to middager fordi det kommer folk som skal ha særbehandling?

ta med egen mat om du må ha en egen type mat.

Anonymkode: f0446...b30

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AprilLudgate said:

Det er ikke blod - det er kraft fra kjøtt blandet med smør eller olje. 

Spiller ingen rolle nøyaktig hva det er, så lenge det kommer fra et dyr ønsker jeg ikke å spise det.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

er jo problematisk når der blir slik at vertskap må diske opp med to middager fordi det kommer folk som skal ha særbehandling?

Hvis du hadde brukt fem sekunder på å lese hva jeg skrev, så skriver jeg faktisk at jeg som regel tar med meg egen mat. 

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

For meg er dette allmennkunnskap. Jeg er enig at det mest ekstreme ikke kan påregnes. Har eksempelvis erfaring med en som ikke kunne spise mat som var stekt i samme stekepanne som det var stekt egg (til tross for at den var vasket). Men ellers bør folk forstå.

Av erfaring vet de ikke, tror «litt» er greit - og folk orker ikke deale med døgn på badet eller sykehus (eventuelt dø) - så lettere å ta med selv.

Vixella skrev (Akkurat nå):

Spiller ingen rolle nøyaktig hva det er, så lenge det kommer fra et dyr ønsker jeg ikke å spise det.

Nei, det skjønner jeg jo godt. Jeg hadde ikke blandet 😅 Men jeg hadde nok forventet at du tilbød deg å tilberede slik du foretrekker ting, og hadde stusset på at en veganer for eksempel ikke hadde meg egne plantebaserte varer. 

Skrevet
Just now, AprilLudgate said:

Nei, det skjønner jeg jo godt. Jeg hadde ikke blandet 😅 Men jeg hadde nok forventet at du tilbød deg å tilberede slik du foretrekker ting, og hadde stusset på at en veganer for eksempel ikke hadde meg egne plantebaserte varer.

Jeg skriver tidligere i tråden her at jeg som regel tar med meg egen mat. Unntaket er hvis jeg drar til foreldrene sine mitt hus, da jeg har "sær i matveien" som de kalte det også når jeg bodde hjemme. De vet hva jeg spiser og ikke. Men om jeg skal besøke venner og lignende, så tar jeg selvsagt med meg mat slik at de ikke skal få noe ekstra arbeid eller at jeg skal være til bry.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble vegetarianer da jeg var 14, og veganer ikke mange år senere. Nå er jeg snart 40.

Jeg lærte tidlig at dialog er viktig. Ikke alle vet "reglene" rundt det å ikke spise kjøtt/melkeprodukter. Jeg er samtidig ikke spesielt kravstor, og er fornøyd om jeg får potet og salat til middag. Tar ikke verten kontakt med meg (eller gjennom kjæresten), forhører jeg meg (gjennom kjæresten).

De færreste lager gryter, men har flere retter på bordet (karbohydrater, grønnsaker, salat, kjøtt etc). Det er derfor svært sjeldent problemer med å finne løsninger uten at verten trenger å kjøpe inn mer mat/ordne noe ekstra. 

Anonymkode: c587d...c58

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man må ikke ha to middager. Enten serverer man noe alle kan spise, eller så tilpasser man. Mange gode supper og pastaretter som er vegetar. Funker bra som forrett(er). Til hovedrett spiser man ofte kjøtt eller fisk. Da funker det med sopp eller noe annet vegetarisk. Resten kan normalt serveres alle.

serverte syv retter for ikke lenge siden. Med litt tilpassing var det veldig enkelt å bytte ut noen få animalske produkter til vegetarianeren slik at han også kunne spise alt.

Skrevet
Vixella skrev (5 minutter siden):

Hvis du hadde brukt fem sekunder på å lese hva jeg skrev, så skriver jeg faktisk at jeg som regel tar med meg egen mat. 

Jeg ville blitt fornærmet om noen tok med egen mat. Vi spør alltid «førstegangsgjester» om allergier og annet (åpent spørsmål som gir de sjansen til å nevne det de uke liker). . 

• Liker 1
Skrevet
Just now, Brunello said:

Jeg ville blitt fornærmet om noen tok med egen mat. Vi spør alltid «førstegangsgjester» om allergier og annet (åpent spørsmål som gir de sjansen til å nevne det de uke liker). . 

Vel, man kan ikke gjøre alle til lags. 

Skrevet
Brunello skrev (10 minutter siden):

For meg som ikke har noen personlig erfaringer med allergier av noe slag er dette noe jeg aldri har trengt å forholde meg til og sette meg inn i - det er ikke mer selvfølgelig at man vet og forstår og ikke minst husker på hvordan andres allergi fungerer enn andre sykdommer man ikke har selv. Dessuten er det ganske skummelt å ta ansvar for andres helse på den måten - jeg vil heller at de tar med mat de vet er trygg enn at vi skal stole på at jeg husker på å lese og sjekke og kontrollere ting jeg strengt tatt ikke har peiling på (som en bekjent som skulle bake til en glutenallergiker og var så nøye på alt - til hun skulle ha litt mel til utbaking og av gammel vane grep etter den vanlige melpakken...). 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...