Gå til innhold

Når man er gjest i noens hjem og vegetarianer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært vegetarianer i 5+ år nå, og har svært sjelden problemer med dette. Nå har det seg slik at jeg er på besøk hos familie av min samboer. De har fått beskjed om at jeg er vegetarianer, og de prøver og kjøper inn ting, men i dag ble den en ganske stusselig middag. De andre spiste selvsagt kjøtt og grønnsakene var plassert på samme fat og badet i blod. Jeg spiste dem, men ble kvalm og synes sitasjonen er vanskelig. Sausen var også laget på kjøttkraft, så den spiste jeg ikke. Jeg fikk et vegetarisk alternativ, men det er ikke noe jeg ville kalt middag. De prøver jo så godt de kan! Jeg kan selvsagt ordne meg mat selv, men på helligdager er det vanskelig.

Det jeg lurer på er: Hva gjør du som vegetarianer i denne situasjonen? Sier du fra? Hvis ikke, spiser du maten, eller lar du være? Tar du evt med mat på reisen sånn i tilfelle? 

Anonymkode: 264df...fee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har vært vegetarianer i 5+ år nå, og har svært sjelden problemer med dette. Nå har det seg slik at jeg er på besøk hos familie av min samboer. De har fått beskjed om at jeg er vegetarianer, og de prøver og kjøper inn ting, men i dag ble den en ganske stusselig middag. De andre spiste selvsagt kjøtt og grønnsakene var plassert på samme fat og badet i blod. Jeg spiste dem, men ble kvalm og synes sitasjonen er vanskelig. Sausen var også laget på kjøttkraft, så den spiste jeg ikke. Jeg fikk et vegetarisk alternativ, men det er ikke noe jeg ville kalt middag. De prøver jo så godt de kan! Jeg kan selvsagt ordne meg mat selv, men på helligdager er det vanskelig.

Det jeg lurer på er: Hva gjør du som vegetarianer i denne situasjonen? Sier du fra? Hvis ikke, spiser du maten, eller lar du være? Tar du evt med mat på reisen sånn i tilfelle? 

Hva med å planlegge litt på forhånd, og handle det du trenger mens butikkene er åpne? Er jo ikke akkurat en nyhet at butikkene holder stengt 17 og 18. mai..

Anonymkode: 81eee...9f3

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Du må fikse med egen mat, ikke forvent at flertallet skal føye seg etter dine matvaner eller at de må bruke ekstra penger for å kjøpe inn mat som du kan spise.

Anonymkode: 4844b...513

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Tar med egen mat

Anonymkode: 81a9b...4e2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar alltid med egen mat i vesken. Lar vesken stå i gangen til jeg har fått tatt rede på om vertskapet har laget mat til meg eller bare til de andre. Hvis vertskapet har (prøvd) laget mat til meg så spiser jeg det, og så spiser jeg evt. den medbrakte maten i bilen på hjemveien. 

Anonymkode: aeba0...b07

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser det som passer av det som serveres. Blitt noen middager med poteter og grønnsaker. Tar av og til litt saus selv om det er kjøttkraft i den, men er egentlig ikke noe saus-menneske, så klarer meg uten.

Tenker aldri at de skal lage noe spesielt for meg.

Anonymkode: 740d3...e06

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke blod altså, det er kjøttsaft.

Men uansett - selvsagt ikke noe digg for en vegetarianer!

Hos familie av samboer hadde jeg nok bare spist potetene eller de dårlige vegetariske alternativene med et smil, man overlever jo en stusselig middag iblant. Litt kleint å klage på alt de har gjort feil om de faktisk har prøvd. 

Anonymkode: 1cb17...b49

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spiser det som passer av det som serveres. Blitt noen middager med poteter og grønnsaker. Tar av og til litt saus selv om det er kjøttkraft i den, men er egentlig ikke noe saus-menneske, så klarer meg uten.

Tenker aldri at de skal lage noe spesielt for meg.

Hva gjør du når det serveres kjøttgryte der alt av grønnsaker er i samme gryte som kjøttet? Eneste tilbehøret på bordet er tyttebærsyltetøy. 
Da tar jeg frem matpakken min med god samvittighet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke allergi det er snakk om. Skitflaut å gjøre seg så til i voksen alder. 

Anonymkode: 979e3...55b

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva gjør du når det serveres kjøttgryte der alt av grønnsaker er i samme gryte som kjøttet? Eneste tilbehøret på bordet er tyttebærsyltetøy. 
Da tar jeg frem matpakken min med god samvittighet. 

Har aldri opplevd det. Folk vet jeg er vegetarianer, så det er alltid noe jeg kan spise. I verste fall fikser verten en salat eller smørbrød 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke allergi det er snakk om. Skitflaut å gjøre seg så til i voksen alder. 

Anonymkode: 979e3...55b

Det er så interessant hvordan folk i tråder om vegetarianere eller folk med andre dietter (f.eks. halal)  legger seg så borti hvordan andre folk velger å leve livene sine. Jeg lurer genuint på hvorfor det er problematisk for deg at andre ikke ønsker å spise kjøtt. Plager det deg på noen som helst måte? 

Uansett da, ts - for å svare på det du spurte om. Jeg tar som regel med meg egen mat i backup. De fleste som kjenner meg vet at jeg ikke spiser kjøtt, og at jeg f.eks. mer enn gjerne spiser poteter, ris, grønnsaker og annet tilbehør. Familie pleier å være flinke med å si ifra dersom sauser er tilsatt noe jeg ikke kan spise. De er veldig forståelsesfulle, men jeg forventer ikke denne behandlingen fra de, men blir selvfølgelig glad for at de ikke dynker alt i saus med blod i, for eksempel.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg ikke vegetarianer men har IBS som hemmer meg endel i hva jeg kan spise.
Jeg spiser alltid før jeg kommer i selskap, med mindre jeg er nær venn med de som lager mat og vet de kjenner mine begrensninger.
Skal jeg på overnatting hos noen har jeg alltid med eget.
Har de forsøkt så spiser jeg det om jeg tåler det, uansett om jeg liker det eller ikke.
Men har de bommet så kan jeg ikke spise det uansett.

Er endel vegetarianere som kan bli dårlige av å spise kjøttprodukter, da de ikke lenger klarer å prosessere den type mat, så man skal ikke spise ting som man ikke kan spise/vil spise.
Når dette er familie av din samboer, så er det jo kanskje greit å forklare at man kan spise det om de hadde lagt grønnsakene på eget fat. De må jo også lære. Mange tenker ikke på at det er kjøttkraft i sausen feks.
Hva med å lage en deilig vegetarrett til alle en dag? Så kan de smake hvor godt vegetarmat kan være?

Tar forresten alltid med egen mat om jeg blir invitert på grilling. Der er det fort gjort for meg å gå på en blemme.
Det er ingen som reagerer på det. Jeg forklarer bare at jeg har med eget fordi jeg ikke forventer at alle alltid skal klare å ta hensyn. Har sett det er en lettelse for mange når jeg tar med mat.

Anonymkode: 94631...17e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke sagt i fra. Men hadde droppet grønnsaker i kjøttsaus. Hadde spist potetene og sagt at det overhodet ikke var noe problem. Hater å være til bry. 

Anonymkode: 7390a...b4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slike familiesammenkomster(kun min familie) gidder jeg sjeldent å møte opp på. De skal alltid spise kjøttkaker i brun saus eller svinestek i brun saus. Det hadde ikke jeg spist om jeg så spiste kjøtt. Hater norsk mat. Feirer jul det annethvert år og da tar jeg med eget. Utenom det lager alle jeg kjenner, og spiser middag med, god vegansk mat. 

Anonymkode: 65417...05c

• Liker 1
Skrevet

Det er slapt av dem å ikke klare å lage et vegetarmåltid, når de først har invitert. Jeg syns at det er helt døvt, men det får du ikke gjort noe med.
Jeg er en fikser, så jeg ville definitivt bydd meg fram for å lage min egen mat mens de ordner de andres. Nå har de tydeligvis kjøpt inn noe du kan ta utgangspunkt i også, så da får du lage din egen saus og steike grønnsakene i din egen panne.
Det er heldigvis ikke så mye man trenger av næring for ei helg, og nå er det lørdag og innkjøpsmuligheter snart. Og i morgen tidlig er det heldigvis brødmuligheter :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det ikke en bensinstasjon eller søndagsåpen butikk? Kjøp pizza margeritha eller annet lettvint. Toro tomatsuppe? 

Helt ærlig høres det ikke ut som de prøver. Utrolig lite gjennomtenkt å legge kjøtt og grønnsaker på samme fat. Saus kan jeg forstå det går raskt å glemme om man tilsetter kraft. Skulle tro de har brukt samme kniv, skjærebrett og kanskje ikke vasket hender mellom? 

Får du tak i noe selv, forteller at du ikke vil være til bry og ønsker å stå for egen mat. 

Anonymkode: 28f9b...e91

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du må fikse med egen mat, ikke forvent at flertallet skal føye seg etter dine matvaner eller at de må bruke ekstra penger for å kjøpe inn mat som du kan spise.

Anonymkode: 4844b...513

Selvfølgelig kan man forvente å få servert skikkelig mat når en er på besøk. Spesielt når en er hos familie og svigerfamilie. Man er ganske dårlig til å lage mat om en ikke klarer å lage noe godt en vegetarianer kan spise.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

har et lignende problem, og misliker derfor sterkt å bli invitert på noe form for mat. 

Jeg har cøliaki, og må derfor også passe på at det jeg spiser er "rent", i.e. ikke kontaminert av andre matvarer. Jeg hater å alltid være den spesielle som må ha separat behandling. Det er utrolig mange som ikke forstår det heller. "Er det mel i denne?" "Ja, men bare litt. Det gjør vel ingenting". 

Hater tilstanden min

Anonymkode: b07ad...405

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke spist grønnsaker som ligger i blod.

Jeg pleier å be mannen sjekke med sin familie hva som er på menyen slik at vi kan medvirke til å gjøre tilpasninger enkle. Med min egen familie gjør jeg det samme direkte.

Anonymkode: 839bb...bc5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes et "stusslig" måltid med grønnsaker/poteter/ris er helt OK, saus med kjøttkraft går også greit. Ellers pleier jeg å høre med verten på forhånd og eventuelt ta med noe selv. 

Jeg hadde nok spist kjøtt ved sånne anledninger bare for å ikke føle meg så vanskelig, hadde det ikke vært for at jeg brekker meg av smaken og konsistensen. 

Anonymkode: e6ab2...6b0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...