Gå til innhold

Når barn blir mobbet, også etter skolebytte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser om en familie hvor først det ene barnet blir mobbet på skolen. Foreldrene velger til slutt å bytte skole. Så blir yngre søsken også mobbet på skolen, velger å bytte skole der også. Og hva skjer så på nye skolen, jo det blir mobbeproblematikk der også så eldste må bytte skole igjen.

Foreldrene gir skolene et glatte lag, men kan det være noe med hjemmeforholdene da?

Hva tenker dere om det?

Anonymkode: 3f5a4...bf0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Leser om en familie hvor først det ene barnet blir mobbet på skolen. Foreldrene velger til slutt å bytte skole. Så blir yngre søsken også mobbet på skolen, velger å bytte skole der også. Og hva skjer så på nye skolen, jo det blir mobbeproblematikk der også så eldste må bytte skole igjen.

Foreldrene gir skolene et glatte lag, men kan det være noe med hjemmeforholdene da?

Hva tenker dere om det?

Noen barn skiller seg ut. Rødt hår, fregner, lav og tynn, høy og tykk. Feil dialekt. Dårlig motorikk og kjedelig å leke med. Etc...

Menneskene har fra tidenes morgen støtt fra seg enkeltmennesker. Se på russen, hvordan de ekskluderer.

Beklageligvis er det noen som konstant blir utstøtt og hakkekylling en.

Anonymkode: b3b91...0e1

• Liker 14
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Noen barn kan du dessverre «forstå» at blir mobbet da de skiller seg negativt ut. Dette følger personen og ikke skolen. Det kan være måten de oppfører seg på, snakker på eller utseende som skiller seg markant ut. For eksempel barn som sladrer mye åpenlyst blir upopulær blant andre barn. Hilsen lærer..

Anonymkode: 0c608...b9c

• Liker 26
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Veldig kjedelig. Min personlige erfaring er at skolen ikke alltid er "på". De har ofte masse intensjoner, men få effektive verktøy. Vi brukte mye tid på å knytte oss til foreldregruppen på den nye skolen + gnage på mot skoleledelsen.

Å motvirke mobbing må takles systematisk fra flere kanter. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det slik at man som voksen og «utenforstående» kan se og skjønne hvorfor noen blir mobbet. Det er da gjerne en kombinasjon av personligheten på barnet og hvordan foreldrene er. 

Anonymkode: 1f1d1...31e

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så kan det og være at barna mister mye sosial trening. At det blir en slags ond sirkel.

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Mobbing er en subjektiv opplevelse. For eksempel kan avvisning pga dårlig sosial kompetanse oppleves som mobbing, uten at det er det. 

Eksempel: Jens og Mons leker med pinner. Hans vil leke med dem, men han vil ha med seg de andre bort i sandkassa. Det vil ikke Jens og Mons, så Hans må gå alene i sandkassa. Hans føler seg utestengt, og "de riktige" foreldrene kan komme til å si at Jens og Mons mobber Hans. 

Vansker med sosial kompetanse og å tilpasse seg samfunnet, går gjerne i arv naturlig nok dersom de som skal lære det bort ikke kan det selv. 

Anonymkode: 4c2b7...4de

• Liker 34
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mobbing er en subjektiv opplevelse. For eksempel kan avvisning pga dårlig sosial kompetanse oppleves som mobbing, uten at det er det. 

Eksempel: Jens og Mons leker med pinner. Hans vil leke med dem, men han vil ha med seg de andre bort i sandkassa. Det vil ikke Jens og Mons, så Hans må gå alene i sandkassa. Hans føler seg utestengt, og "de riktige" foreldrene kan komme til å si at Jens og Mons mobber Hans. 

Vansker med sosial kompetanse og å tilpasse seg samfunnet, går gjerne i arv naturlig nok dersom de som skal lære det bort ikke kan det selv. 

Ja det er det jeg lurer litt på.

Samtidig når det er en lang prosess med 9a sak og klaging til fylkesmannen som kritiserer skolen så ligger det jo noe bak. Det er bare veldig rart at de opplever det samme igjen++

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er det jeg lurer litt på.

Samtidig når det er en lang prosess med 9a sak og klaging til fylkesmannen som kritiserer skolen så ligger det jo noe bak. Det er bare veldig rart at de opplever det samme igjen++

For dem og barna vil det jo være ekte, og det er lite andre rundt kan gjøre for å realitetsorientere i en slik sak. Barna trenger jo å føle seg inkludert, og har behov for å være trygge og i samspill med andre. 

At Statsforvalteren gir medhold handler som oftest om rutiner for dokumentasjon og om  tiltak som er satt inn når, er mitt inntrykk. Regelen i Norge i dag er at dersom noen opplever selv at de er mobbet, så er de det. Helt uavhengig av sosial kompetanse, egen oppførsel, og forventninger til andre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min første tanke var: «Ditt j*vla rassh*l»

At guttungen var tjukk, at venninnen hans var mørk i huden, at et barn født for tidlig med fødselsskader - DET medførte at de ble mobbet! Ikke det pisset av bortforklaringer du nevner her. 

Men ja, på sett og vis har du likevel bittelitt rett. «Alt» er «mobbing» nå til dags, skikkelig krenkefest. 

De ekte mobbeofrene bærer det med seg hele livet. Det er nok derfor man har sett at det ikke virker å flytte den som mobbes. Mobbere må flyttes.

Velg dine ord med omhu her. Pass på at du ikke tråkker på de aller svakeste. 

Anonymkode: 89a21...169

• Liker 15
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk i barnehagen, hadde vi en gutt som ble mobbet av andre. Grunnen var at han gikk alltid med åpen munn og siklet, det var ekkelt. Jeg ble kompis med ham og han var en fin gutt som vi lekte med, jeg tror også han vokste ut av det. Men vi gikk på forskjellige skoler, kjenner ham ikke nå.

På barneskole hadde vi ei jente som skilte seg ut. Hun hang rett og slett ikke med, hun var litt yngre, født sent på året, og kanskje sent utviklet. Hun ble mobbet og ekskludert. Men igjen, jeg ble kjent med henne og hun var snill og grei, vi hang sammen helt frem til skoleslutt, ble bestevenner. 

Jeg vet ikke hva jeg prøver å si. Begge disse barna hadde på en måte "en grunn" hvorfor de ble mobbet. Men de var ikke spesielle barn, og ikke dårlige eller spesielt dumme, dårlige eller fattige barn, de passet bare ikke helt inn der og da. Jeg tror altså det er litt tilfeldig hvem som blir mobbet.

Anonymkode: 6160e...1fb

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer og har vært borti noe lignende. Mobbesak. Elev føler seg mobbet. Ingen som vil leke med hn. Problemet er at eleven lyver, stjeler og sladrer. Prøver å bestemme i lek. Kommer ofte med frekke kommentarer. Samt noe dårlig hygiene og bruker "rare" klær. Klassen er generelt inkluderende og prøver å leke med eleven, men eleven bare klager og juger og sladrer , så de andre elevene trekker seg mer unna. 

Det ender opp med at eleven bytter skole fra skole A til skole B. En stund senere flytter en elev fra skole B inn i skolekretsen til skole A. Det er samme klasse som "monbeofferet" fra skole A begynte i. Kontaktlærer fra skole A er i dialog med kontaktlærer på skole B om ny elev. Hun spør i samme slengen hvordan det nå går med hennes gamle elev. Den nye kontaktlæreren er ærlig og sier at de sliter også der med at de andre elevene trekker seg unna eleven  , men at de gjør de t fordi eleven juger, klager, bestemmer og stjeler osv... 

Fryktelig vanskelig med sånne saker. Og kjipt med foreldre som ikke ser sitt barns oppførsel. 

Anonymkode: 71f6e...b35

• Liker 33
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mor til et barn som ble mobbet, og det foregikk bare 1 år, og barnet hadde fortsatt noen venner. Men det ødelegger jo fullstendig selvtilliten til barnet. Og mitt barn gikk fra og være et sosialt flinkt barn, til å være veldig sjenert og mer innesluttet. Og her hadde vi flaks, som kunne få henne inn på privatskole med veldig få elever. Så da gikk det bra, og sakte så åpnet vårt barn seg mer, da de andre behandlet henne bra. Men hadde vi bare byttet til en annen vanlig skole, så er det ikke sikkert det hadde gått så bra. 

Og året etter så startet barnet på videregående, og der ble hun igjen en av de populære. Da hun er sosialt smart.

Blir litt skremt av å lese her, med de holdningene om at det er barnet eller foreldrene sin skyld. Mobbing er aldri greit.

Anonymkode: f50af...29c

• Liker 15
  • Hjerte 9
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tenker dere om det?

Jeg tenker at hvis det skjer alltid uansett hvor så bør man også se på fellesnevneren, det er ikke alltid alle andre som her hovedproblemet 

Anonymkode: 29f35...c7f

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er mor til et barn som ble mobbet, og det foregikk bare 1 år, og barnet hadde fortsatt noen venner. Men det ødelegger jo fullstendig selvtilliten til barnet. Og mitt barn gikk fra og være et sosialt flinkt barn, til å være veldig sjenert og mer innesluttet. Og her hadde vi flaks, som kunne få henne inn på privatskole med veldig få elever. Så da gikk det bra, og sakte så åpnet vårt barn seg mer, da de andre behandlet henne bra. Men hadde vi bare byttet til en annen vanlig skole, så er det ikke sikkert det hadde gått så bra. 

Og året etter så startet barnet på videregående, og der ble hun igjen en av de populære. Da hun er sosialt smart.

Blir litt skremt av å lese her, med de holdningene om at det er barnet eller foreldrene sin skyld. Mobbing er aldri greit.

Anonymkode: f50af...29c

Nei mobbing er aldri greit, men foreldrene kan jo ha delvis skyld enkelte ganger?

• Liker 9
Skrevet

Det er sikkert mange mobbeofre som ikke klarer å nullstille, hvis det har med fremtoningen å gjøre. Da blir man fort mobbeoffer om igjen og om igjen. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Internett.

Dere glemmer helt Internett. Snapchat. Tiktok. Og hva det nå heter alt sammen ungene er innpå.

Mange steder går unger på ulike skoler likevel sammen på aktiviteter i sentrum. 

Det er rett og slett blitt veldig vanskelig å flytte fra mobbing.

For det skjer ikke bare på skolen. Det sprer seg i så mange kanaler, også utenfor egen skole. Via andre møteplasser og via Internett.

Anonymkode: e9fa9...5e1

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min første tanke var: «Ditt j*vla rassh*l»

At guttungen var tjukk, at venninnen hans var mørk i huden, at et barn født for tidlig med fødselsskader - DET medførte at de ble mobbet! Ikke det pisset av bortforklaringer du nevner her. 

Men ja, på sett og vis har du likevel bittelitt rett. «Alt» er «mobbing» nå til dags, skikkelig krenkefest. 

De ekte mobbeofrene bærer det med seg hele livet. Det er nok derfor man har sett at det ikke virker å flytte den som mobbes. Mobbere må flyttes.

Velg dine ord med omhu her. Pass på at du ikke tråkker på de aller svakeste. 

Anonymkode: 89a21...169

Her bommer du en del.

Dette med mobbing på grunn av utseendet tilhørte en annen tidsalder. Om du ser grupper av tenåringer etc nå så er de en solid miks av hudtoner, størrelser, med mer. 

Personlighet og fremtoning er ofte det som fører til at folk føler seg mobbet, og det har en forsterkende effekt. 

Jeg har sett det samme i voksen alder på arbeidsplasser. Lunsjbordet består av alle størrelser og farger. Og så kommer det likevel en som mener hun er "mobbet". Uten å se egen oppførsel. Det er vanskelig å stadig måtte trekke med en som kun svarer når de får spørsmål, som ofte tar lunsjen alene på kontoret, som mener "jobb er for jobb", og så videre. 

Jeg var selv et stille barn, og ble nok til tider mobbet på barneskolen. Men så lærte jeg meg å se på de som var mer populære, og så forskjellen på deres fremtoning og min. Det handlet bare om å snakke mer, smile mer, være nysgjerrig på andre, så kom det sosiale av seg selv, for du ble en som andre ville være med. 

Så når det samme gjentar seg i ulike miljøer, på ulike skoler, tror jeg det kan være smart å rette blikket mot seg selv. 

Anonymkode: 24712...885

• Liker 5
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Her bommer du en del.

Dette med mobbing på grunn av utseendet tilhørte en annen tidsalder. Om du ser grupper av tenåringer etc nå så er de en solid miks av hudtoner, størrelser, med mer. 

Personlighet og fremtoning er ofte det som fører til at folk føler seg mobbet, og det har en forsterkende effekt. 

Jeg har sett det samme i voksen alder på arbeidsplasser. Lunsjbordet består av alle størrelser og farger. Og så kommer det likevel en som mener hun er "mobbet". Uten å se egen oppførsel. Det er vanskelig å stadig måtte trekke med en som kun svarer når de får spørsmål, som ofte tar lunsjen alene på kontoret, som mener "jobb er for jobb", og så videre. 

Jeg var selv et stille barn, og ble nok til tider mobbet på barneskolen. Men så lærte jeg meg å se på de som var mer populære, og så forskjellen på deres fremtoning og min. Det handlet bare om å snakke mer, smile mer, være nysgjerrig på andre, så kom det sosiale av seg selv, for du ble en som andre ville være med. 

Så når det samme gjentar seg i ulike miljøer, på ulike skoler, tror jeg det kan være smart å rette blikket mot seg selv. 

Anonymkode: 24712...885

Så du mener allså her at en mørkhudet person som gjerne atpåtil har noen kg ekstra skal godta at hn får kommentarer slengt etter seg,eller på en arbeidsplass så er det mer bak ryggen på den enkelte. Kan det hende at det er derfor den personen trekker seg unna? Du legger skylden på offeret. Mobbing pga utseendet tilhører overhodet ikke en annen tidsalder. Her er du bare helt på bærtur. Dessuten skjer det like ofte i voksenlivet som hos et barn. 

Men en ting har du rett i. Dersom en person i en jobb fra starten av ekskluderer seg selv,allså jobber der i 6 måneder og ikke snakker med noen. Så blir jo dette en snakkis. Selv blandt godt voksne. Men da burde jo et verneombud eller lignende på jobben ta et intiativ.. Mange personer er ikke flinkere en barn sosialt. Det gjelder både mobbere og offerene. Det er verktøy for dette på de fleste arbeidsplasser. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Fant80 said:

Så du mener allså her at en mørkhudet person som gjerne atpåtil har noen kg ekstra skal godta at hn får kommentarer slengt etter seg,eller på en arbeidsplass så er det mer bak ryggen på den enkelte. Kan det hende at det er derfor den personen trekker seg unna? Du legger skylden på offeret. Mobbing pga utseendet tilhører overhodet ikke en annen tidsalder. Her er du bare helt på bærtur. Dessuten skjer det like ofte i voksenlivet som hos et barn. 

Men en ting har du rett i. Dersom en person i en jobb fra starten av ekskluderer seg selv,allså jobber der i 6 måneder og ikke snakker med noen. Så blir jo dette en snakkis. Selv blandt godt voksne. Men da burde jo et verneombud eller lignende på jobben ta et intiativ.. Mange personer er ikke flinkere en barn sosialt. Det gjelder både mobbere og offerene. Det er verktøy for dette på de fleste arbeidsplasser. 

De fleste som blir mobbet er ikke mørkhudede, alt er ikke rasisme 

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...