Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel var din baby første gang den sov borte? 

Babyen min er 10 mnd og har enda ikke overnattet borte uten meg tilstede. Svigermor maser om å ha baby på overnatting men jeg kjenner meg ikke klar for det. Hun sier de andre barnebarna overnattet da de var mye yngre enn min, men det er jo ikke noe argument. Alle babyer er forskjellige. Hun sover bare 3-4 timer i strekk og vi ammer fortsatt mye på natta. Hun blir illsint om noen andre enn jeg (puppen) kommer. Noen mener kanskje det ikke er så farlig, babyen «overlever» en natt borte, men det gjør vondt i mammahjertet at hun skal gråte fortvilt også er ikke jeg der.. Noen andre med erfaringer å dele? 

Anonymkode: f2fde...f10

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvorfor i huleste skal babyen sove borte når det helt åpenbart er en veldig dårlig ide? Hva er vitsen med å påføre både mamma og baby dette stresset om det ikke er absolutt nødvendig?

Eldste var ca 2 år da hun var en natt uten oss foreldre. Hun var riktignok her hjemme og mormor overnattet her. Hun har aldri sovet borte (uten oss). Er 3 år nå. 

Endret av myMa
  • Liker 8
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Vent til du er ferdig å amme. 
Jeg ble tvungen å sende datteren min   på overnatting til faren imens jeg ennå ammet hun, hun like gammel som din er nå. Barnet må være hos deg!

Anonymkode: d41a3...e8a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser ingen grunn til å sende ungen bort en natt når verken foreldre eller barn er klar for det. Gutten vår er snart 14 måneder og har aldri sovet borte uten oss foreldrene. Han sover ofte fint gjennom natta og er ikke avhengig av puppen for å sovne igjen (kan bysses av far), men vi føler oss uansett ikke klar. Man må ta det i sitt eget tempo 😊

Anonymkode: 4538d...b09

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Min er 2,5 og har aldri sovet vekk. Jeg oppfatter det som veeeeeldig uvanlig at babyer overnatter hos andre før de er 1- 1,5 år. Det har jeg aldri hørt om, faktisk. Svigermor høres slitsom ut. Og hun er sikkert av den typen som mener babyen ikke har vondt av å gråte litt osv.

Anonymkode: fdc85...15b

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min venninne hadde sitt 5 mnd gamle barnebarn på overnatting i tre døgn.

Det gikk kjempefint, hun sendte meg snap av en blid og fornøyd unge.

Anonymkode: 70dc1...99e

AnonymBruker
Skrevet

Min er 2 år, har aldri sovet borte. Hatt barnevakt 1 gang i noen timer. Jeg har ikke ammet så det er ikke grunnen i det heletatt… Har bare ikke hatt behov for å være borte fra barnet, og syns ikke noe om å reise fra han når jeg ikke trenger :) 

Anonymkode: 6024a...23b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

det sies som en tommelfingerregel at barnet i det første leveåret kan passes av andre (trygge og kjente voksne) i antall timer som det er måneder (varierer selvfølgelig). Når barnet er 1 år blir tommelfingerregelen 1 natt pr år. 

Når du også ammer hadde jeg ikke sendt babyen på overnatting. Dette er din avgjørelse. Her har du 0 ansvar for svigermors evt negative følelser. 

Anonymkode: ba619...cc7

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Min var 4 mnd første natten han sov borte. Gikk veldig bra. 

Anonymkode: 5d7b6...017

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mellom ni og ti måneder gammel. Jeg hadde sluttet å amme, og hun pleide stort sett å sove natta gjennom. Lå over hos sine besteforeldre, som hun var trygg på. Det gikk helt fint, både babyen, vi og besteforeldrene hadde det bra. 

Men hvis barnet og/eller foreldre ikke er klare for det, bør man jo vente. Alle er jo såpass forskjellige at det blir umulig å si en alder som alle kan si seg enig i.

Anonymkode: 50951...e68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle hva de andre eventuelt gjør, du skal gjøre det som er rett for deg og ditt barn. En så liten unge, som fremdeles ammes, ville jeg aldri sendt bort på overnatting.

Min eldste sov borte for første gang da han var 3,5. Alle besteforeldrene bor langt unna, og vi har ikke all verdens kontakt. 

Anonymkode: 95279...02b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å sende barnet på overnatting hvis ingen av dere er klare for det.

Det er en tommelfingerregel med timer per måned, men det er jo hvis det er en gjentagende greie, og foreldre og babyer er jo veldig forskjellige.

Vi var i et bryllup da første var 6 måneder. Hun sov stort sett natten gjennom, og hvis hun våknet så holdt det med smokk og litt trøst. Ellers tok hun flaske. Likevel føltes det ikke helt greit å sende henne bort for natten, så svigermor passet henne hos oss til vi kom hjem.

Jeg drakk ikke fordi jeg skulle være i stand til å ta meg av henne på natt og morgen, men jeg følte meg så godt som bakfull da jeg sto opp med henne dagen etter likevel. Vondt i hodet, sliten i kroppen, og skulle gjerne ha våknet alene😅

Bestemte oss da for at vi skulle prøve overnatting da vi skulle i et nytt bryllup en måned senere. Det gikk veldig fint for datteren vår, men jeg kjente veldig på det både før og under overnattingen. Ville hente henne i sekundet hun våknet. 

Hun er halvannet år nå, og har sovet borte noen ganger. Farmor og mormor står i kø for overnattinger, men jeg har ikke fått meg til å sende henne på en overnatting bare for «kos». Det har vært fordi vi begge skal noe, og siden det går så fint så har ingen av oss måttet «ofre» oss og bli hjemme.

Tenker som sagt at dette er noe man må kjenne på selv, og det er ikke noe poeng å sende bort barnet hvis du ikke ønsker det, og heller ikke hvis barnet ikke virker klar for det😊

Anonymkode: b0402...cde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min var 3 år ved første overnatting. Helt uaktuelt de første 2 årene. Da var hun ikke klar for det. Ammet også mye det første året. Vil ikke anbefale å prøve det mens hun er avhengig av puppen

Anonymkode: 58e54...982

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

13 mnd første natt hos farmor og farfar😅 

Anonymkode: 5e7e6...47e

Skrevet

4 år, var litt mas før det men så ikke poenget når ungen selv sa han ikke hadde lyst enda. Hører ikke på mas!

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste var flaskebarn og sov hos besteforeldre da hun var fire måneder. Helt uproblematisk, hun var vant til å sove i egen seng og besteforeldrene er trygge og gode mennesker som klarer å ta vare på en baby.

Min yngste ble ammet og krevde kroppskontakt med meg hele natta de to første leveårene. Så hun var over to år første gangen hun sov uten meg noe sted.

Så gjør det som føles rett for deg nå, det kommer masse tid senere hvor besteforeldrene kan passe.

Anonymkode: 97bfc...4e3

AnonymBruker
Skrevet

Min første var vel 4 eller 5 mnd når han sov en natt hos besteforeldre pga julebord med mannens jobb i en annen by, han fikk kun mme og det gikk strålende på overnattinga. Nr 2 hang i puppen på natta til hun var nesten 2 år, nektet flaske og har fortsatt ikke vært på overnatting - er snart 3 år nå. Bestemor har passet her hjemme ved et par anledninger og sovet over her hos oss.

Har ikke hatt behov for særlig overnattingspass, de gangene vi har hatt behov har det vært lettere at bestemor sov over her, trygt og godt for ungene og alt utstyr tilgjengelig, men vil tro at så lenge nattamming er avsluttet / får mme og at barnet er trygg på den som skal passe, går det bra å sove borte :)

Anonymkode: 4f6f5...358

AnonymBruker
Skrevet

Min kommer til å være 8 1/2 mnd når vi er borte fra hverandre første gang. Hun kommer da til å være hjemme, og passes av min mor her. Jeg og mannen skal sove en natt på hotell for å feire bryllupsdag. 

Men, jeg har booket rom med babyseng, i tilfelle mamma må kjøres henne bort ila kvelden (ca 30 min å kjøre), så har den backup-planen i tilfelle det ikke skulle gå bra. Hun sover gjennom natten nå uten amming, men skal pumpe så hun har om kvelden. Jeg har allerede sovet borte en natt (jobb) , men da var hun hjemme med pappaen. 

Anonymkode: 2b874...c2e

AnonymBruker
Skrevet

4,5 mnd på begge barna, men de var flaskebarn så ingen problem. 

Anonymkode: e7a70...21a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min har sovet borte, men aldri uten meg. Han er snart 1,5 år.

Anonymkode: 39ef1...2bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...