Gå til innhold

Har din mann bunad?  

43 stemmer

1. 1. Har din mann bunad?

• Ja
      20
    • Nei
      23

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Siden 2013 og siste offisielle måling hvor omlag 18% av menn hadde bunad, og en "økende trend" i følge norsk institutt for bunad og folkedrakt lurer jeg på om dette stemmer - er det flere enn 18% av mannfolka her inne / som dere damer er sammen med som har bunad?

Edit på skrivefeil.. 

Endret av Carrot
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis ikke.

Anonymkode: d6030...8f7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heldigvis ikke.

😂 en mann i bunad kan da være pent å hvile øynene på det, på samme måte som noen kler dress bedre enn andre 😉 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

😂 en mann i bunad kan da være pent å hvile øynene på det, på samme måte som noen kler dress bedre enn andre 😉 

Synes ikke noe om bunad på verken kvinner eller menn.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mannen har bunad, men jeg har ikke selv.

Anonymkode: 0b90e...176

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dater ikke bondeknøl.

Anonymkode: 3b6a4...9f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jøss.. hvis bunad evt er det som definerer hvem du dater kan du gå glipp av mange flotte menn :D

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både mannen og alle brødrene hans fikk bunader da de fylte 50 år. Jentene i familien fikk bunader til konfirmasjonen, så da svigermor arvet en del penger bestemte hun at nå var det guttenes tur. 

Anonymkode: 48f83...483

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg bor i et strøk hvor bunad er vanlig i mange sammenhenger, og det er ikke uvanlig at en har flere til ulik bruk heller. Eller at tilbehøret avhenger av anledningen. Mannsbunaden i distriktet er ganske nyoppfunnet, og var i utgangspunktet lagd for å matche damene i diverse folkemusikksammenhenger etter det jeg har skjønt. Dermed har en del menn bunad, men det er mest populært i folkemusikkmiljøet. Andre menn går stort sett i dress i følge med bunadskledte damer.

Ingen av mennene i mitt liv har hatt bunad. Ingen av ungene har ønsket seg det heller. Til gjengjeld har jeg mange.

AnonymBruker
Skrevet

Han har ikke, men han har vurdert det. Det som er synd er at han burde begynt å vurdere det før. Nå er han 55 år gammel, og antall anledninger til å bruke bunaden begynner faktisk å bli færre. Vi har selvsagt 17. mai, men ellers er veldig mange barnedåper, konfirmasjoner og brylluper allerede tilbakelagt. Bunaden fra hans område vil koste ca 75 000, så det er mye penger å punge ut med til et antrekk han kanskje får brukt 25-30 ganger. 

Anonymkode: f969c...9f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han har ikke, men han har vurdert det. Det som er synd er at han burde begynt å vurdere det før. Nå er han 55 år gammel, og antall anledninger til å bruke bunaden begynner faktisk å bli færre. Vi har selvsagt 17. mai, men ellers er veldig mange barnedåper, konfirmasjoner og brylluper allerede tilbakelagt. Bunaden fra hans område vil koste ca 75 000, så det er mye penger å punge ut med til et antrekk han kanskje får brukt 25-30 ganger. 

Anonymkode: f969c...9f7

jeg er ikke 55 ennå men jeg ser frem til mange barnedåper for barnebarn, konfirmasjoner for dem, bryllupsdager for barn og barnebarn, annen familie, jeg tror ikke man er "ferdig med livet" som 55 åring og jeg tror ikke bunad bare brukes til 17 mai.. Hvis det eneste man bruker en bunad til er den ene dagen ser jeg at du syns det ikke er verdt pengen men den kan gå i arv.. Min datter arvet sin oldemors bunad og derfor er den også ekstra kjær for henne, vårt første barnebarn er en jente og hun får arve en av mine (hun skal selv få velge hvilken når den tiden kommer) en bunad er et festplagg man kan bruke til mye mer enn 17 mai slik jeg ser det.. 

Anonymkode: 64a82...0b3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, han har heldigvis ikke hagenissedrakt. 

Anonymkode: fb053...ad0

• Liker 2
Skrevet

Nei, men skulle ønske at han hadde det. Han hadde blitt så fin 😍 Menn i bunad er flott og sexy, synes jeg 😁

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 22.35):

Synes ikke noe om bunad på verken kvinner eller menn.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, han har heldigvis ikke hagenissedrakt. 

Anonymkode: fb053...ad0

AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 22.42):

Sært! 

Anonymkode: b89e5...49b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sært! 

Hvorfor? Det er jo et ganske sært plagg i seg selv, er ikke obligatorisk å måtte mene det ser fint ut

Anonymkode: 111bc...7fd

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei,  han har ikke lyst på selv om flere av venner og familie rundt oss har det. 

Han vil ikke gå rundt i "nikkers med skinnlapp i ræva" som han sier... 😄 Og det skal han selvsagt få velge selv. 

På en måte skjønner jeg han.  Jeg ser han ikke helt for meg som typen til å trives i bunad selv om alt kler den smukke. 💕

Anonymkode: a971a...c71

AnonymBruker
Skrevet

Nei, han har gallauniform fra forsvaret 💕 Hadde han ikke hatt det så hadde det nok gått mot bunad 😍

Anonymkode: e7487...ebd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sært! 

Nei.

Bunad er et ganske nytt moteplagg et konstruert plagg som jeg aldri har skjønt at folk romantiserer så innmari.

Har fått enda mer avsmak for det siden det nå har blitt så hinsides populært.

Jeg arvet en bunad som jeg solgte. Fornøyd med det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei 😤 Har til og med tilbydd meg å sy en til ham, men han vil ikke ha.

Anonymkode: 04081...ce3

AnonymBruker
Skrevet

Ja, han fikk lagd til bryllupet vårt :) han har alltid hatt lyst på, så når jeg sa jeg ville bruke bunad i bryllupet fikk han endelig ordnet sin egen.

Anonymkode: cac28...84a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...