Gå til innhold

Funksjonshemmet dame ønsker tips til sosial hobby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en nevrologisk sykdom som gjør at jeg ikke lenger klarer å gå og jeg har dårlig koordinasjon i hendene. Jeg er 35. 

Tidligere drev jeg med sying, brodering og strikking, men dette måtte jeg slutte med for et par år siden da jeg ikke lenger har god nok koordinasjon i hendene. 

Det kjedeligste jeg vet er å sitte stille. Jeg elsket å være ute og være aktiv. Før jeg ble syk drev jeg med innebandy, løping, sykling, svømming, tennis. Dette har jeg ikke kunnet drive med på mange år pga. sykdommen. 

Jeg sliter med å finne en hobby jeg klarer mtp. håndkoordinasjon. Jeg ønsker meg helst en hobby som er sosial, hvor folk møtes og gjør noe sammen. Jeg synes det er litt kjedelig å sitte alene hjemme og f.eks. løse kryssord. For meg nå er faktisk det sosiale mer viktig enn selve hobbyen. Jeg prøvde å melde meg inn i en sosial forening/klubb som er ganske aktiv her jeg bor, men de ville bare ha yrkesaktive.


Jeg er litt fantasiløs og har kanskje mistet litt motivasjon, og klarer ikke komme på en fritidsinteresse som kan passe for meg. Er det noen her som har noen tips?
(Please ikke foreslå gaming, for det foreslår alle. Det er bare ikke noe for meg. Jeg får vondt i hodet av å stirre på en skjerm så lenge. sorry for negativiteten! Det er helt sikkert kjempegøy for alle dere som trives med det, men det er bare ikke noe for meg.)

Anonymkode: dd7b0...6dc

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er gamer og gaming er det siste jeg vil forslå om du ikke har koordinasjon i hendene.

Vennegjengen min samles veldig ofte for brettspill, og andre sosiale spill(type warewolf). Det er veldig gøy. Forundrer meg at flere voksne ikke driver med dette.

 

Kommer ikke på noe annet akuratt nå. Må tenke litt.

 

 

Anonymkode: 5e358...29c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet mange som får et veldig godt sosialt liv med å synge i kor, så støtter Mezzosoprena i det.

Ellers hører jeg flere trives i den lokale sjakk-klubben.

Anbefaler deg også å at kontakt med kommunens ergoterapeut. I kommunen jeg bor i hadde de for kort tid siden tilbud sammen med Hjelpemiddelsentralen, hvor de hadde en dag hvor personer med funksjonshemminger kunne komme og forsøke masse ulike hjelpemidler for å være fysisk aktiv, tross store utfordringer fysisk. Kommunens ergoterapeut har gjerne mer oversikt over hvilke aktive tilbud som finnes til personer med funksjonsnedsettelser.

Selv om du ikke kan drive med aktiv svømming nå, så kan du kanskje likevel svømme på en annen måte, ev. få en personlig assistent eller type støttekontakt som kan være med deg fast på svømming eller annen aktivitet? Sykkel på tandemsykkel er kanskje en mulighet, eller tandemkajakk - med begge deler kan du komme deg både ut, være med andre og få naturopplevelser. Eller kanskje en form for orientering, foreslå samarbeid med lokal orienteringsklubb, hvor de kan ha tilbud for personer med ulike fysiske utfordringer.

Sjekk også ut her: https://www.paraidrett.no/

Tidligere hadde man funksjonshemmedes eget idrettsforbund, men nå skal hvert enkelt forbund ha egne para-tilbud.

Siden du har holdt på med håndarbeid, kanskje du kan bidra på et lokalt museum med noe som ikke krever like mye finkoordinasjon, men som likevel er skapende?

Kanskje det er handikapridning i nærheten? Eller fiskeplasser tilpasset personer med fysiske utfordringer?

Her jeg bor har jeg til og med sett friidrett ha egne grupper for personer med fysiske utfordringer.

 

Jeg tror et godt tips er at du et øyeblikk ikke tenker så mye på hva som er mulig, men hva du har lyst til. Er det noe du har lyst å lære eller gjøre eller oppleve? I så fall - sjekk ut mulighetene i lokallagene der du bor. Du var veldig utheldig med den ene kontakten du tok, hvor de bare ville ha yrkesaktive (merkelig holdning!). Folk flest er heldigvis langt mer inkluderende enn det du beskrev. Lykke til :)

Anonymkode: a81f7...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med brettspill? 

Anonymkode: 35217...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å spille Dungeons and Dragons (kunne hørtes ut som gaming, men er mer i kategorien brettspill, uten brett) er veldig sosialt. Man ruller terninger, og rollespiller.  Så er det helt opp til en selv hvor mye man ønsker å leve seg inn i rollen sin.

Ellers finnes det kanskje steder i ditt område som kjører quiz? Utested, eller bar. Er helt sikkert en gruppe som kunne tenke seg et ekstra medlem :)

Ellers så støtter jeg forslaget om kor. Det er veldig gøy, synes jeg, og det er mye sosialisering ved en korøving. 

Håper du klarer å finne en arena hvor du kan være sosial og finne glede ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor eller quiz-kvelder

Anonymkode: 98065...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sykdom? Kan du f.eks gjøre ting med litt grovere hånd motorikk? Skal legge hjernen i bløt å prøve å tenke på forslag.

Anonymkode: ecb72...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er gamer og gaming er det siste jeg vil forslå om du ikke har koordinasjon i hendene.

Anonymkode: 5e358...29c

Er ikke det litt fordomsfullt? Ikke alle spille er LoL, CS eller Street Fighter. Alt er ikke kompetitivt heller. Kan vel fint spille Hearthstone, Civilization eller Stardew Valley uten å være noen e-sportutøver.

Men støtter forslaget om brettspill. Om rollespill eller kompetitive brettspill funker best blir vel mest opp til deg, TS. Eneste er at minityrspill ikke funker så godt om du sliter med å stå oppreist.

Anonymkode: c9d07...160

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du helsesportlag der du bor? Tilbud om rullestol-idrett fx innebandy i elektriske spesialstoler? 
Quix-kvelder? Kor? Terapiridning?

Anonymkode: e1cd0...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

TS her, beklager så mye at jeg aldri svarte i denne tråden. Jeg trodde jeg hadde gjort det men jeg glemte kanskje å trykke på Send.

Satte veldig pris på svarene deres. Har undersøkt litt forskjellig av det det dere foreslo.
Spurte også ergoterapeut men fikk til svar at jeg er for gammel så de kan ikke hjelpe meg med fritid.

Jeg er for syk til å kunne delta i idrett. Jeg bruker elektrisk rullestol. 

Brettspill-klubb har jeg ikke funnet. Da må man kanskje kjenne noen som er med? Men jeg er ikke spesielt smart så er usikker på hvor god jeg hadde vært. Det samme gjelder for sjakk og quiz.

Ridning finnes i en annen by, men jeg har ikke bil så jeg får ikke reist dit. Og hvis jeg skal ta offentlig transport tar det så lang tid at det ikke er mulig for meg. Jeg er avhengig av å være hjemme når hjemmesykepleien kommer, så det korter inn tidsrommet en del. Bistandsbehovet mitt er under 25 timer i uken så jeg får ikke BPA. Ellers hadde det vært mye lettere om jeg hadde en person som kunne blitt med meg og hjulpet meg.


Sorry for mye negativitet. Tror egentlig jeg gir opp å finne noe. Føler at det er motstand og stengte dører nesten alle steder. 

Anonymkode: dd7b0...6dc

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her, beklager så mye at jeg aldri svarte i denne tråden. Jeg trodde jeg hadde gjort det men jeg glemte kanskje å trykke på Send.

Satte veldig pris på svarene deres. Har undersøkt litt forskjellig av det det dere foreslo.
Spurte også ergoterapeut men fikk til svar at jeg er for gammel så de kan ikke hjelpe meg med fritid.

Jeg er for syk til å kunne delta i idrett. Jeg bruker elektrisk rullestol. 

Brettspill-klubb har jeg ikke funnet. Da må man kanskje kjenne noen som er med? Men jeg er ikke spesielt smart så er usikker på hvor god jeg hadde vært. Det samme gjelder for sjakk og quiz.

Ridning finnes i en annen by, men jeg har ikke bil så jeg får ikke reist dit. Og hvis jeg skal ta offentlig transport tar det så lang tid at det ikke er mulig for meg. Jeg er avhengig av å være hjemme når hjemmesykepleien kommer, så det korter inn tidsrommet en del. Bistandsbehovet mitt er under 25 timer i uken så jeg får ikke BPA. Ellers hadde det vært mye lettere om jeg hadde en person som kunne blitt med meg og hjulpet meg.


Sorry for mye negativitet. Tror egentlig jeg gir opp å finne noe. Føler at det er motstand og stengte dører nesten alle steder. 

Anonymkode: dd7b0...6dc

Kan du søke BPA på nytt og smøre tjukt på? Støttekontakt? Støttekontakt i gruppe?

Anonymkode: f6931...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen som blir med deg på pub quiz? Bare å blåse i om du ikke føler deg så smart, gjør da ingenting om man ikke vinner.

Sjekk kalenderen til biblioteket der du bor, kanskje de har noe aktuelt. Mange bibliotek har faste dager med forskjellig. 

Kanskje flere forslag avhengig av hvor i landet du bor.

Anonymkode: b0ab3...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du søke BPA på nytt og smøre tjukt på? Støttekontakt? Støttekontakt i gruppe?

Anonymkode: f6931...bce

Det er kommunen som vurderer bistandsbehovet utifra funksjonsnivå og livssituasjon. Så når jeg ikke fyller vilkårene for BPA er det lite å få gjort.
Jeg skal undersøke støttekontakt, men mener å huske at det var veldig mye begrensninger (og dyrt). 

Anonymkode: dd7b0...6dc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje finnes det noen sosiale grupper online for folk med diverse funskjonshemniger?

Jeg finner mye trøst i streamere der folk gjør alt mulig rart så kan man sitte å chatte og følge med på det.

https://www.twitch.tv/directory/irl

https://www.twitch.tv/sarahbridgewater

https://www.twitch.tv/thisiskurtirl

https://www.twitch.tv/awkwards_travel

Anonymkode: d9ad0...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh. Jeg har faktisk flere venner i rullestol med "begrensende" diagnoser og mange av dem driver med brettspill(dnd!), paraidrett, crossfit og ridning. 

Pingpong er jo et eksempel på en aktivitet jeg hadde gjetta passa deg basert på tidligere idretter du liker.

Anonymkode: 82b38...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

TS her, beklager så mye at jeg aldri svarte i denne tråden. Jeg trodde jeg hadde gjort det men jeg glemte kanskje å trykke på Send.

Satte veldig pris på svarene deres. Har undersøkt litt forskjellig av det det dere foreslo.
Spurte også ergoterapeut men fikk til svar at jeg er for gammel så de kan ikke hjelpe meg med fritid.

Jeg er for syk til å kunne delta i idrett. Jeg bruker elektrisk rullestol. 

Brettspill-klubb har jeg ikke funnet. Da må man kanskje kjenne noen som er med? Men jeg er ikke spesielt smart så er usikker på hvor god jeg hadde vært. Det samme gjelder for sjakk og quiz.

Ridning finnes i en annen by, men jeg har ikke bil så jeg får ikke reist dit. Og hvis jeg skal ta offentlig transport tar det så lang tid at det ikke er mulig for meg. Jeg er avhengig av å være hjemme når hjemmesykepleien kommer, så det korter inn tidsrommet en del. Bistandsbehovet mitt er under 25 timer i uken så jeg får ikke BPA. Ellers hadde det vært mye lettere om jeg hadde en person som kunne blitt med meg og hjulpet meg.


Sorry for mye negativitet. Tror egentlig jeg gir opp å finne noe. Føler at det er motstand og stengte dører nesten alle steder. 

Anonymkode: dd7b0...6dc

Er det språkkafé i kommunen du bor? En venninne er frivillig på språkkafé 1 gang i uka. Det handler om å møte nye landsmenn som trenger å øve på å snakke norsk. Er veldig sosialt, og hyggelig.

Anonymkode: f5f0c...7b1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kor, terapiridning, lesesirkel, katt og katteutstillinger?

Anonymkode: 9a263...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...