Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er M35, har akkurat kommet ut av mitt andre langvarige forhold.
I 15-ish år har jeg vært den eneste med bil og lappen så jeg har alltid vært sjåfør. Både når vi skulle noe sammen og jeg måtte stille opp når dama skulle noe.
Jeg har vært den eneste med stabil jobb og trygg inntekt så jeg har håndtert utgifter og regninger.
De to siste kjærestene har hatt null forståelse for pengebruk, sannsynligvis siden det for det meste har vært mine penger som har blitt brukt.
Begge to fant ut at de ville studere. Det endte med at de ikke jobbet i det hele tatt og jeg måtte betale for alt.

Nå skal jeg være singel en stund, men hvis jeg får en ny kjæreste så skal hun ha førerkort og egen bil, hun skal ha fulltidsjobb, hun skal ikke være på jobbjakt og hvis jeg hører ordet "studere" så kommer jeg til å jage henne ut. Er det for mye forlangt? Fikk høre av en venninne at man ikke kunne sette sånne krav, men jeg orker ikke å sette meg selv i en posisjon igjen hvor jeg føler at jeg jobber for at en annen skal få det den vil ha.

Har ikke klart å spare en krone de siste tre årene, men etter det ble slutt for to måneder siden så har jeg spart 12.000,- og da har jeg levd som vanlig så jeg brukte en god del på eksen.

Anonymkode: 1b412...335

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt innafor det 

Anonymkode: c80fc...fb5

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du vil nok oppdage at de fleste på ca 35 år har både førerkort og jobb.. Så helt rimelig krav det 

Anonymkode: 1b0de...452

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner kravene. Men samtidig så tenker jeg at det er damer som greier seg økonomisk uten fulltidsjobb, og som ikke er avhengig av sjåfør overalt selv om de ikke har lappen. Eller kanskje det bare er meg. 🤪

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Rimelige krav det👌

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har god utdannelse og fulltidsjobb, men ikke lappen. Forlanger derimot ikke at kjæresten kjører meg overalt, det finnes da sykkel og buss 😇 K 40

Anonymkode: 15a50...f96

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Syns du har feil innstilling. Helt innafor å sette krav, men hva med å sette ned foten når du først befinner deg i et forhold?
Du lar deg selv utnytte, men du får det til å høres ut som at det er damene som er problemet. 
Har ikke exene dine bidratt med å betale halve husleien, halve matutgiftene o.l.? 
Hvorfor har du stilt opp som sjåfør, når du egentlig ikke har hatt lyst? Har de gjengjeldt tjenesten på en annen måte?

Tror du kommer til å luke ut mange flotte damer kun fordi du lot deg utnytte. 
Du kommer til å kaste henne ut hvis hun nevner ordet studere? Hva hvis dette er en dame som ønsker å øke kompetansen sin, og dermed øke i lønn og bidra mer økonomisk i forholdet deres?
Jeg for eksempel har ikke lappen, fordi jeg bor i Oslo og har prioritert å spare til egenkapital til bolig, fordi jeg ikke har et stort behov for bil. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har god utdannelse og fulltidsjobb, men ikke lappen. Forlanger derimot ikke at kjæresten kjører meg overalt, det finnes da sykkel og buss 😇 K 40

Anonymkode: 15a50...f96

Uff, en av de siste kranglene vi hadde var over at jeg ikke ville dra fra hjemmekontoret for å kjøre henne når hun kunne ta bussen to holdeplasser og gå 100 meter. Det hadde tatt henne maks 15 min.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke jage noen som helst, du skal avslutte høflig og med respekt og fortelle at dere er på forskjellige stadier i livet. 

Og du skal ikke sette krav, først og fremst, du skal lete etter det du ønsker deg. 

Du er ikke hovedkarakteren. Alle har rett til å være den de er, ikke bare du. Og om du møter ei jente som vil studere og du ikke lengre har lyst til å være i et forhold med en student, så har du muligheten til å bli værende, eller til å gå, -på hver eneste date. 

Du stiller krav til DEG SELV, og det kravet handler om at du skal respektere dine egne ønsker ved å gå når ting ikke stemmer for deg.

Men den andre gjør ikke noe galt i å ikke være den du mener hun skal være. 

Jeg ser også på mine forrige dater og partnere, jeg lærer av det, og sier -dette likte jeg ikke, så det vil jeg ikke oppleve igjen. Sånn som du.

Men jeg jager ikke folk på dør om de er normale snille mennesker, jeg avslutter bare med å si at jeg ikke ønsker noe mer. 

Og jobber med å ha det best mulig med meg selv alene. Jeg legger merke til at jo mer trygg jeg er på meg selv, og jo mer jeg snur blikket mot det jeg synes er fint og koselig, jo flere mennesker møter jeg som stemmer med min oppfatning av livet.

Sånn jeg ser det så er det mye opp til deg -rett blikket etter noen som du synes er interessante, og vær snill og hyggelig når du sier nei til noen. Ikke så vanskelig :)

Anonymkode: 5ce29...2f7

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er helt enig i å ha krav, ikke minst når det kommer til det å ha orden på ting.  

Men det du beskriver, er ikke bare "har ikke lappen og vil studere". Slik jeg ser det er det ikke poenget i det hele tatt. Det du beskriver er ekstremt umoden og ansvarsløs oppførsel, som kunne vist seg på andre måter enn transport og inntektsnivå eller hva man bruker tida på. 

Du beskriver også at du tydeligvis har valgt å finne deg i alt for mye, og på den måten forsterket denne atferden. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, esmer said:

Syns du har feil innstilling. Helt innafor å sette krav, men hva med å sette ned foten når du først befinner deg i et forhold?
Du lar deg selv utnytte, men du får det til å høres ut som at det er damene som er problemet. 
Har ikke exene dine bidratt med å betale halve husleien, halve matutgiftene o.l.? 
Hvorfor har du stilt opp som sjåfør, når du egentlig ikke har hatt lyst? Har de gjengjeldt tjenesten på en annen måte?

Tror du kommer til å luke ut mange flotte damer kun fordi du lot deg utnytte. 
Du kommer til å kaste henne ut hvis hun nevner ordet studere? Hva hvis dette er en dame som ønsker å øke kompetansen sin, og dermed øke i lønn og bidra mer økonomisk i forholdet deres?
Jeg for eksempel har ikke lappen, fordi jeg bor i Oslo og har prioritert å spare til egenkapital til bolig, fordi jeg ikke har et stort behov for bil. 

Ja, jeg har latt meg utnytte. 
Nei, de har ikke bidratt mye. Hun første bidro på strømregning og la i en del i mat. Hun andre bidro mye i starten, men det ble mindre og mindre frem til hun slutta å jobbe for å studere.
Hun siste gjorde mye husarbeid. Så da kunne jeg gjøre andre ting, f.eks. å kjøre. Og det gjorde jeg gjerne, men hvis jeg får en ny kjæreste så vil jeg helst at hun kan kjøre selv. Som skrevet så har jeg kjørt kjærester rundt i 15-ish år og jeg vil gjerne kunne sitte på en gang iblant hvis vi skal noe.
Hvis jeg må betale for "alt" i to eller tre år for at hun skal øke kompetansen sin så bør hun få ny jobb fort og få en helsikes lønnsøkning for å gjøre opp for alt jeg har måttet legge ut.

Jeg bor ikke i Oslo og selv om det er greie bussmuligheter her så er det en stor fordel med bil.
Jeg klarte å ta lappen, kjøpe bil og kjøpe leilighet og jeg vil bare ha en som er økonomisk trygg og forsvarlig.

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er naturlig å forvente at en framtidig partner er økonomisk selvstendig.

Men mange klarer seg uten full stilling og er selvstendig med kollektivtilbud og sykkel. Kjenner mange som studerer ved siden av jobb.

Jeg tenker du har vært sammen med kvinner med dårlige holdninger. Det er det som er problemet.

Anonymkode: 5790f...ee1

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, jeg har latt meg utnytte. 
Nei, de har ikke bidratt mye. Hun første bidro på strømregning og la i en del i mat. Hun andre bidro mye i starten, men det ble mindre og mindre frem til hun slutta å jobbe for å studere.
Hun siste gjorde mye husarbeid. Så da kunne jeg gjøre andre ting, f.eks. å kjøre. Og det gjorde jeg gjerne, men hvis jeg får en ny kjæreste så vil jeg helst at hun kan kjøre selv. Som skrevet så har jeg kjørt kjærester rundt i 15-ish år og jeg vil gjerne kunne sitte på en gang iblant hvis vi skal noe.
Hvis jeg må betale for "alt" i to eller tre år for at hun skal øke kompetansen sin så bør hun få ny jobb fort og få en helsikes lønnsøkning for å gjøre opp for alt jeg har måttet legge ut.

Jeg bor ikke i Oslo og selv om det er greie bussmuligheter her så er det en stor fordel med bil.
Jeg klarte å ta lappen, kjøpe bil og kjøpe leilighet og jeg vil bare ha en som er økonomisk trygg og forsvarlig.

Voksne mennesker har ansvar for å forsørge seg selv, også når de studerer. Det at du punger ut for dem, er din feil. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Søgni said:

Jeg er helt enig i å ha krav, ikke minst når det kommer til det å ha orden på ting.  

Men det du beskriver, er ikke bare "har ikke lappen og vil studere". Slik jeg ser det er det ikke poenget i det hele tatt. Det du beskriver er ekstremt umoden og ansvarsløs oppførsel, som kunne vist seg på andre måter enn transport og inntektsnivå eller hva man bruker tida på. 

Du beskriver også at du tydeligvis har valgt å finne deg i alt for mye, og på den måten forsterket denne atferden. 

Jeg nekter ikke for at jeg har oppfordret dårlig oppførsel. Jeg har kjørt hvor og når enn de ville og brukt penger på hva de ville. Men hvis jeg skal finne en annen så vil jeg ha en som kan klare seg selv og som ikke gjør seg avhengig av meg. En som er selvstendig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det med bil og lappen er jo litt avhengig av hvor du bor. Er det et sted det ikke finnes kollektivtilbud og en er avhengig av bil er det naturlig å forvente. Men har flere vennepar som bor i by, der ingen av dem har lappen.

Å kunne forsørge seg selv derimot, det bør være et minstekrav for alle.

Anonymkode: 49365...47e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg nekter ikke for at jeg har oppfordret dårlig oppførsel. Jeg har kjørt hvor og når enn de ville og brukt penger på hva de ville. Men hvis jeg skal finne en annen så vil jeg ha en som kan klare seg selv og som ikke gjør seg avhengig av meg. En som er selvstendig.

Ja, det er et godt utgangspunkt. Samtidig mener jeg det er viktig å jobbe seg gjennom dette bruddet, og bli ferdig med gammelt grums, slik at ikke en fremtidig partner møtes av gamle spøkelser. Det er urimelig det, og.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette ble veldig fokus på andre ting føler jeg. Ja, jeg har gjort mye dumt, men spørsmålet mitt var, er det greit å tenke at jeg ikke vil date en jente som ikke har bil, full jobb og som ikke er på et stabilt sted i livet sitt?

Det er ikke sikkert jeg kommer til å møte en annen jente engang, jeg kan jo ikke akkurat bare velge og vrake, men hvis det skjer så vil jeg ha en som kan kjøre selv og betale for seg selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du bør vel kanskje først og fremst tenke litt på hva du ønsker deg i en partner, og forhåpentligvis livspartner.

Selvstendighet og økonomisk uavhengig er to selvsagte ting, om en skal ha et forhold med to reelt likeverdige parter.

Det ser jeg ikke på som et ‘krav’ engang, det er en grunnforutsetning for å være moden for et forhold.

På samme måte som generell boevne, hygiene, kontroll på økonomi.

Det trengs ikke nevnes engang, det er selvsagte ting en forventer av et voksent, stabilt menneske.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Søgni said:

Ja, det er et godt utgangspunkt. Samtidig mener jeg det er viktig å jobbe seg gjennom dette bruddet, og bli ferdig med gammelt grums, slik at ikke en fremtidig partner møtes av gamle spøkelser. Det er urimelig det, og.

Nettopp derfor vil jeg være singel en stund. Hvis eller når jeg møter en annen så vil jeg ikke dra med meg gammel skit inn i et nytt forhold.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette ble veldig fokus på andre ting føler jeg. Ja, jeg har gjort mye dumt, men spørsmålet mitt var, er det greit å tenke at jeg ikke vil date en jente som ikke har bil, full jobb og som ikke er på et stabilt sted i livet sitt?

Det er ikke sikkert jeg kommer til å møte en annen jente engang, jeg kan jo ikke akkurat bare velge og vrake, men hvis det skjer så vil jeg ha en som kan kjøre selv og betale for seg selv.

Det er åpenbart ikke bare greit - men noe du burde gjort tidligere også :)

At en partner kan ivareta seg selv er minimumsforutsetning for å overhode komme til startstreken for de fleste på partnerjakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...