AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #1 Del Skrevet 18. mai 2023 Baby begynte på movicol på søndag. Har hatt daglig avføring siden, men ikke i dag. Skal de bæsje hver dag når de går på movicol, eller er det like vanlig at det kan gå en dag eller to i mellom hver gang? Anonymkode: faa15...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #2 Del Skrevet 18. mai 2023 Ville nok ikke bekymret meg så mye om baby går en dag uten avføring, selv med movicol. Men hvorfor movicol til baby? Sviskegrøt med linfrø funker enda bedre, snakker av erfaring fra eldreomsorgen 😆 Stakkars lille, ikke godt med forstoppelse. Anonymkode: 67ba6...467 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #3 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville nok ikke bekymret meg så mye om baby går en dag uten avføring, selv med movicol. Men hvorfor movicol til baby? Sviskegrøt med linfrø funker enda bedre, snakker av erfaring fra eldreomsorgen 😆 Stakkars lille, ikke godt med forstoppelse. Anonymkode: 67ba6...467 Hun har vært forstoppet fra vi innførte fast føde når hun var ca 6 mnd.. Fullammet fra 6-7 mnd, nektet å spise mat. Har prøvd duphalac og alt mellom himmel og jord, men ingenting fungerte - så da måtte vi til slutt prøve Movicol i samråd med barnelege. Merket ikke noe særlig på henne at det var vondt - trodde vi, helt til vi begynte med Movicol. Skal si vi har en blidere og mer fornøyd bebis i hus🥰 Anonymkode: faa15...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #4 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville nok ikke bekymret meg så mye om baby går en dag uten avføring, selv med movicol. Men hvorfor movicol til baby? Sviskegrøt med linfrø funker enda bedre, snakker av erfaring fra eldreomsorgen 😆 Stakkars lille, ikke godt med forstoppelse. Anonymkode: 67ba6...467 Selv om det har fungert på noen du vet om, så er det ikke gitt at det fungerer for alle. Til ts; Jeg ser alltid an en dag, før jeg øker dosen med en pose. Så når barnet mitt har gått to dager uten avføring, øker jeg dosen med en pose. Vårt barn får en pose om dage. Vårt barn blir fort veldig plaget av å være forstoppet, og har prøvd og feilet en hel del opp i gjennom. Gir økt dose frem til det er flere rennende avføringen etter hverandre, og trapper da gradvis ned igjen. Om avføring gradvis har blitt hardere også, så øker jeg da også, men da bare med 1/4 pose osv. Men! Vi går jevnlig til barnelege for å ta ultralyd. Jeg ville ringt med legen dere har fått foreskrevet movicol av, og hørt hva de mener. Jeg er jo bare en totalt fremmed på Internett, som følger ser jeg ble fortalt da vi var nye på movicol løpet. Og alle leger har sin egen greie. Lykke til og god bedring til lille! Anonymkode: c5dca...2dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #5 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun har vært forstoppet fra vi innførte fast føde når hun var ca 6 mnd.. Fullammet fra 6-7 mnd, nektet å spise mat. Har prøvd duphalac og alt mellom himmel og jord, men ingenting fungerte - så da måtte vi til slutt prøve Movicol i samråd med barnelege. Merket ikke noe særlig på henne at det var vondt - trodde vi, helt til vi begynte med Movicol. Skal si vi har en blidere og mer fornøyd bebis i hus🥰 Anonymkode: faa15...ffd Uff stakkars. Men bra dere har funnet noe som funker! Får krysse fingrene for at baby får avføring igjen imorgen 😊 Anonymkode: 67ba6...467 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #6 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selv om det har fungert på noen du vet om, så er det ikke gitt at det fungerer for alle. Anonymkode: c5dca...2dd Nei, det er klart. Men så er det slik at fiber er bra for tarm og forstoppelse, dette er også bevist i forskning. Det er bevis på at både linfrø og svisker er bra mot forstoppelse. Det er jo verdt et forsøk om man ikke har prøvd det ut, prøver å komme med et godt råd da vet du. Anonymkode: 67ba6...467 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #7 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selv om det har fungert på noen du vet om, så er det ikke gitt at det fungerer for alle. Til ts; Jeg ser alltid an en dag, før jeg øker dosen med en pose. Så når barnet mitt har gått to dager uten avføring, øker jeg dosen med en pose. Vårt barn får en pose om dage. Vårt barn blir fort veldig plaget av å være forstoppet, og har prøvd og feilet en hel del opp i gjennom. Gir økt dose frem til det er flere rennende avføringen etter hverandre, og trapper da gradvis ned igjen. Om avføring gradvis har blitt hardere også, så øker jeg da også, men da bare med 1/4 pose osv. Men! Vi går jevnlig til barnelege for å ta ultralyd. Jeg ville ringt med legen dere har fått foreskrevet movicol av, og hørt hva de mener. Jeg er jo bare en totalt fremmed på Internett, som følger ser jeg ble fortalt da vi var nye på movicol løpet. Og alle leger har sin egen greie. Lykke til og god bedring til lille! Anonymkode: c5dca...2dd Vi gikk først til barnelege på helsestasjonen hvor vi bor, etter å ha vært bekymret over lengre tid pga forstoppelsen. Tok votter og vintre før de tok tak i det - og begynte da på duphalac. Når det ikke fungerte fikk vi beskjed om at barnelege ikke hadde kapastitet til å ta inn flere «pasienter», og at vi måtte ta kontakt med fastlege. Fastlege sendte henvisning til barneavd. På sykehuset hvor vi bor - men vi fikk avslag på henvisning med beskjed om å «gi barnet 1 pose movicol hver dag, og pottetren etter middag». Thats it. Det var alt vi fikk av informasjon, ingen oppfølging - ingenting. Jeg ga beskjed til fastlege om at jeg syntes det var veldig «skummelt» å gi movicol, og at jeg syntes det var så drastisk uten at vi i det heletatt fikk en samtale med en barnelege om feks. Kosthold osv. Fikk ikke noe beskjed om hva vi skal forvente av hyppighet mm. Anonymkode: faa15...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #8 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi gikk først til barnelege på helsestasjonen hvor vi bor, etter å ha vært bekymret over lengre tid pga forstoppelsen. Tok votter og vintre før de tok tak i det - og begynte da på duphalac. Når det ikke fungerte fikk vi beskjed om at barnelege ikke hadde kapastitet til å ta inn flere «pasienter», og at vi måtte ta kontakt med fastlege. Fastlege sendte henvisning til barneavd. På sykehuset hvor vi bor - men vi fikk avslag på henvisning med beskjed om å «gi barnet 1 pose movicol hver dag, og pottetren etter middag». Thats it. Det var alt vi fikk av informasjon, ingen oppfølging - ingenting. Jeg ga beskjed til fastlege om at jeg syntes det var veldig «skummelt» å gi movicol, og at jeg syntes det var så drastisk uten at vi i det heletatt fikk en samtale med en barnelege om feks. Kosthold osv. Fikk ikke noe beskjed om hva vi skal forvente av hyppighet mm. Anonymkode: faa15...ffd Movicol er ikke farlig eller drastisk. Anonymkode: e6687...3fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #9 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi gikk først til barnelege på helsestasjonen hvor vi bor, etter å ha vært bekymret over lengre tid pga forstoppelsen. Tok votter og vintre før de tok tak i det - og begynte da på duphalac. Når det ikke fungerte fikk vi beskjed om at barnelege ikke hadde kapastitet til å ta inn flere «pasienter», og at vi måtte ta kontakt med fastlege. Fastlege sendte henvisning til barneavd. På sykehuset hvor vi bor - men vi fikk avslag på henvisning med beskjed om å «gi barnet 1 pose movicol hver dag, og pottetren etter middag». Thats it. Det var alt vi fikk av informasjon, ingen oppfølging - ingenting. Jeg ga beskjed til fastlege om at jeg syntes det var veldig «skummelt» å gi movicol, og at jeg syntes det var så drastisk uten at vi i det heletatt fikk en samtale med en barnelege om feks. Kosthold osv. Fikk ikke noe beskjed om hva vi skal forvente av hyppighet mm. Anonymkode: faa15...ffd Det hørtes veldig rart ut og jeg skjønner at dere reagerer. Det er jo barn der er snakk om her, og da burde man jo finne utav årsaken til forstoppelsen, ikke bare behandle problemet. Kosthold, intoleranser og allergi kan ha mye å si. Om du er interessert så kan jeg anbefale ernæringsmamma på insta, hun har master i samfunnsvitenskap og skriver mye om ernæring til barn. Hun har skrevet om allergi men også litt om forstoppelse tror jeg. Ellers er barneleg1 en fin profil. Burde jo være unødvendig å oppsøke sosiale medier for å finne utav dette, men det høres jo ikke ut som dere får noe særlig hjelp fra det offentlige. Anonymkode: 67ba6...467 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #10 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det hørtes veldig rart ut og jeg skjønner at dere reagerer. Det er jo barn der er snakk om her, og da burde man jo finne utav årsaken til forstoppelsen, ikke bare behandle problemet. Kosthold, intoleranser og allergi kan ha mye å si. Om du er interessert så kan jeg anbefale ernæringsmamma på insta, hun har master i samfunnsvitenskap og skriver mye om ernæring til barn. Hun har skrevet om allergi men også litt om forstoppelse tror jeg. Ellers er barneleg1 en fin profil. Burde jo være unødvendig å oppsøke sosiale medier for å finne utav dette, men det høres jo ikke ut som dere får noe særlig hjelp fra det offentlige. Anonymkode: 67ba6...467 Master i samfunnsernæring mente jeg. 😊 Anonymkode: 67ba6...467 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #11 Del Skrevet 19. mai 2023 Man skal være superforsiktig med linfrø til barn under 3 år. Det frarådes i Sverige pga. blåsyre. Ref. posten over her. Men når det gjelder forstoppelsen: dropp grøt OG brød på samme dag og se hvordan det går. Mange norske foreldre gir brødmåltid to ganger om dagen og gjerne grøt en gang. Når vi har gitt våre barn en slik diett har de slitt med hard mage med én gang. Reduser til ett brødmåltid og eventuelt gi en grøtporsjon om dagen. Så ser du at det løsner. Anonymkode: 7c33e...a78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #12 Del Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Selv om det har fungert på noen du vet om, så er det ikke gitt at det fungerer for alle. Til ts; Jeg ser alltid an en dag, før jeg øker dosen med en pose. Så når barnet mitt har gått to dager uten avføring, øker jeg dosen med en pose. Vårt barn får en pose om dage. Vårt barn blir fort veldig plaget av å være forstoppet, og har prøvd og feilet en hel del opp i gjennom. Gir økt dose frem til det er flere rennende avføringen etter hverandre, og trapper da gradvis ned igjen. Om avføring gradvis har blitt hardere også, så øker jeg da også, men da bare med 1/4 pose osv. Men! Vi går jevnlig til barnelege for å ta ultralyd. Jeg ville ringt med legen dere har fått foreskrevet movicol av, og hørt hva de mener. Jeg er jo bare en totalt fremmed på Internett, som følger ser jeg ble fortalt da vi var nye på movicol løpet. Og alle leger har sin egen greie. Lykke til og god bedring til lille! Anonymkode: c5dca...2dd Jeg gjør det helt likt med mitt barn. Signerer denne. Men også vi går fast til ultralyd på sykehuset. Og blir det forstoppelse på tredje dagen må jeg sette oljeklyster. Da får den harde proppen kommet ut. Så starter vi å trappe ned til avføringen er akuratt passe hard til å komme ut selv. Grunnen til at vi går til ultralyd, er at man kan bli lurt av løs avføring som siver rundt proppen. Det vil si at hvis barnet har løs avføring, men veldig lite, så kan det likevel være forstoppelse. Anonymkode: 3a55b...d5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå