Gå til innhold

Jevnlig utmattet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i 4 år hatt problemer med at jeg blir så utmattet etter litt aktivitet. Det kan være at jeg har både gått tur OG klippet plen. Altså ikke noe uoverkommelig uvanlig. Blir deretter liggende i to-tre dager med smerter/verk i spesielt beina og også resten av kroppen, sover mye gjennom dagene og orker bare å ligge. Føles som kraftig fyllesyke. 

Trening har blitt helt uaktuelt. 

Tidligere kunne jeg holde på med fysisk aktivitet fra morgen til kveld. Føler at livet har fått en brems. 

Hjelp, hva kan det være? 

Tips om private leger/bedrifter som kan bistå med utredning? 

Blodprøver er ca ok. Til tider lav d vitamin og jern i nedre grense. Tar supplerende, men virker ikke ut til at tarmen tar opp det den trenger. 

Anonymkode: 0f673...d03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jern i nedre grense? Hvor lavt ligger du? Få opp ferritinen til 100 og du vil nok føle deg bedre. For å gå til det kreves det kraftig tilskudd. 

Anonymkode: 67d14...28c

AnonymBruker
Skrevet

ME?

Anonymkode: 584df...758

AnonymBruker
Skrevet

Lipødem? 

Jeg har det og er mye utmattet, og har mye verking fra hofter og ned 

Anonymkode: b6763...ce6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fatigue/ME symptomer. 
jeg er helt lik 😓

Anonymkode: 41a5c...25d

AnonymBruker
Skrevet

Du har nok ikke ME, som noen sier. Da må du ha en funksjonsnedsettelse på minimum 50% konstant, og det har du ikke slik du beskriver det. 

Det du sliter med nå trenger ikke være det jeg nå skriver her, men jeg vil påpeke at det var slik min ME startet. Gikk i flere år rundt og kunne ikke anstrenge meg utover normal aktivitet. Levde et "normalt" liv og jobbet 100%, og var også uten diagnose, men trening, aktivitet og tyngre anstrengelser måtte jeg utelukke helt, så livet begrenset seg. Jeg fikk etterhvert en liten immuntrigger som sendte meg inn i kronisk ME moderat grad. Det var lite som skulle til, altså.

Du burde uansett få fulgt opp prøvene av D-vitamin og jern. Og du må få fastlegen din til å følge deg opp mer. 
Kanskje også tenke tanken om utbrenthet, for det var det jeg antok jeg slet med årene før jeg ble skikkelig syk, uten at jeg fikk diagnose på det.

Du bør prøve å holde deg mest mulig aktiv, men ikke overanstreng deg rundt ting du vet sender deg inn i tyngre utmattelser. Dette bør du være forsiktig med. Kroppen skriker til deg at dette kan/ønsker ikke kroppen å gjøre, av ulike årsaker.

Og så bør du redusere alkoholinntaket hvis du har det, og spise sunn og ordentlig mat. Et skikkelig kosthold kan gjøre en forskjell.

Håper det går seg til, og at du opplever bedring. 

Anonymkode: 7a775...5a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jern i nedre grense? Hvor lavt ligger du? Få opp ferritinen til 100 og du vil nok føle deg bedre. For å gå til det kreves det kraftig tilskudd. 

Anonymkode: 67d14...28c

Jeg har spurt fastlege om infusjon gjennom de siste årene, men fastlege viser til at jeg skal fortsette å ta tabletter. Har prøvd det meste av jerntabletter. Har mye diaré, og lurer på om det er derfor jeg ikke tar opp noe særlig. 

Nå lå jeg i absolutt nedre grense ved sist sjekk (halvt år siden), hadde da økt litt men ved pause fra jerntabletter. Da mener legen at jeg ligger innenfor referanseverdiene, og at det derfor ikke er grunnen til at jeg er mye utmattet. 

Jeg får altså ikke høyere ferritinin av å ta supplement, men har altså opplevd økning i perioden jeg ikke tok ekstra. 

Ps spiser et godt allsidig kosthold. Drikker ikke alkohol. 

Anonymkode: 0f673...d03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...