Gå til innhold

Hva er annerledes med utebarnehager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen til barnet er de ute på morgenen etter frokost og til lunsj, de spiser lunsj inne også er det soving. Deretter er det utelek igjen.

Synes de er mye ute, hva er annerledes med en "ordentlig" utebarnehager?

Anonymkode: 47f8b...d6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi testet det ett år, i påvente av plass i nærområdet. Syns den varianten vi hadde var litt ekstrem. De hadde ikke inneområde i det hele tatt, kun ett skur samt kjøkken- og toalettfasiliteter. Men de var altså aldri innendørs. For mange er det sikkert logisk at de kun er ute i såkalt utebarnehage, for vår del så hadde vi et barn som trivdes godt med typiske bordaktiviteter og savnet det.

Anonymkode: 79dfd...b4d

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De er ute hele året.

Anonymkode: fc207...931

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi testet det ett år, i påvente av plass i nærområdet. Syns den varianten vi hadde var litt ekstrem. De hadde ikke inneområde i det hele tatt, kun ett skur samt kjøkken- og toalettfasiliteter. Men de var altså aldri innendørs. For mange er det sikkert logisk at de kun er ute i såkalt utebarnehage, for vår del så hadde vi et barn som trivdes godt med typiske bordaktiviteter og savnet det.

Anonymkode: 79dfd...b4d

Jeg gikk selv i den type barnehage. Med den konsekvens at jeg virkelig ikke kan fordra friluftsliv. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

De er ute hele året.

Anonymkode: fc207...931

Det er de i vanlig barnehage også, de sitter ikke inne om vinteren eller når det regner etc. 

AnonymBruker
Skrevet

De stakkars ungene må være ute hele dagen, uansett vær

Anonymkode: ca5f2...de9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I barnehagen til barnet er de ute på morgenen etter frokost og til lunsj, de spiser lunsj inne også er det soving. Deretter er det utelek igjen.

Synes de er mye ute, hva er annerledes med en "ordentlig" utebarnehager?

De er hele dagen , fra 8.15 til de hentes. De har baser i skogen

Anonymkode: 82688...317

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De stakkars ungene må være ute hele dagen, uansett vær

Anonymkode: ca5f2...de9

Stakkars? Uff ja

AnonymBruker
Skrevet
Tomas77 skrev (36 minutter siden):

Jeg gikk selv i den type barnehage. Med den konsekvens at jeg virkelig ikke kan fordra friluftsliv. 

Å min elsker fortsatt  være ute;) 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Å min elsker fortsatt  være ute;) 

For all del jeg hevder ikke at alle er like. 

AnonymBruker
Skrevet

Mange elsker det , de får prøvd mye forskjellig ute, uten at alle voksne får panikk hvis de får et lite skrubbsår. Ute man lærer best på den alderen 

Anonymkode: fbcdc...257

AnonymBruker
Skrevet

Mine har gått i utebarnehage. De gjorde alt man kunne gjøre inne, ute. De hadde masse "bordaktiviteter" som noen over her kaller det, bare utendørs. De hadde lavvo som de tilbrakte mye tid i dersom det var dårlig vær. De utforsket nærområdet hver dag, og hadde ulike naturområder de gikk til i løpet av uka. 

Forskning over mange år viser at det å være mye ute i naturen gir bedre motorikk, som igjen er positivt for videre oppvekst. I tillegg er det også gjort forskning på at barn som er mer ute i naturen får bedre dybdesyn. 

De fleste barnehager har et begrenset uteområde med lite natur, mye asfalt og sandkasse. Det er ikke det samme som å leke i naturen. Mitt ene barn gikk sine første år i en vanlig barnehage, lokalisert i gamle lokaler med dårlig inneklima. Det var så stusselig å finne uteklærne på samme sted, helt ubrukte når vi kom og hentet på ettermiddagen. Inne, hele dagen i den dårlige luften. De eneste fotsporene i den morsomme nysnøen var foreldrenes spor inn og ut. Sikkert ikke sånn i alle barnehager, men garantert en del. 

I tillegg; i naturbarnehage ble barna faktisk aldri syke. De var utendørs, og ble ikke smittet av noe som helst. Vi hadde aldri omgangssyke når de gikk i barnehage. 

Anonymkode: 55119...2bb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min har gått i delvis utebarnehage. De var to uker inne, to uker ute med lavvo de siste to årene i barnehagen. Jeg valgte denne barnehagen fordi jeg er litt sofagris og tenkte at det kan være flott for barna å være ute. Dessverre var det misvisende at de er mye ute, for det gjaldt de siste to årene. Det første året var utetiden lagt til slutten av dagen, etter at jeg hadde hentet. Det ble dessuten litt ork for mitt barn og flere andre å være ved/i lavvoen når det var surt og kaldt. Lite leker der, og ikke så stort/spennende uteområde.  Mange av barna likte best de periodene når de fikk ha vanlig barnehage. 

Anonymkode: 1a720...650

AnonymBruker
Skrevet

Fascinerende konsept.

Anonymkode: ab566...46e

Skrevet

Mine går i naturbarnehage. De er ute fra de kommer til de blir hentet hvis været tilsier det (spiser alle måltider ute, gjør aktiviteter ute osv). Er det dårlig vær med storm etc er de som ønsker det ute en tur, ellers inne. De har turdag to dager i uka, og ofte ellers hvis de føler for det. Min er bare 3 år, men de eldste er på allslags aktiviteter gjennom året (padling, ridning, klatring, fjellturer, fisketur i båt osv). Jeg elsker konseptet, føler de får mer opplevelser og at barnehagen ikke bare er oppbevaring :) 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Heln skrev (9 minutter siden):

Mine går i naturbarnehage. De er ute fra de kommer til de blir hentet hvis været tilsier det (spiser alle måltider ute, gjør aktiviteter ute osv). Er det dårlig vær med storm etc er de som ønsker det ute en tur, ellers inne. De har turdag to dager i uka, og ofte ellers hvis de føler for det. Min er bare 3 år, men de eldste er på allslags aktiviteter gjennom året (padling, ridning, klatring, fjellturer, fisketur i båt osv). Jeg elsker konseptet, føler de får mer opplevelser og at barnehagen ikke bare er oppbevaring :) 

Joda, men de må jo bli helt utslitt på slutten av dagen.. 

Anonymkode: 1ee1b...1f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at blant barn som går i denne barnehagen, så er det lavere innslag adhd diagnose, samt andre psykiske lidelser.

Å være ute for barn er utrolig gunstig. De bruker mye mer av sansene. Jeg tror de ville sett stor forskjell i samfunnet om halvparten av barna gikk i slike barnehager kontra vanlige.

Mitt barn går i vanlig barnehage. De er ute hver dag, men jeg synes de blir for lite ute. Jeg synes barn i bhg burde hatt minst 3 timer utetid, hver dag, som snitt.

Anonymkode: 3e71a...b61

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Joda, men de må jo bli helt utslitt på slutten av dagen.. 

Anonymkode: 1ee1b...1f7

De som jobber i barnehagen legger til rette for behov for pauser og soving, jeg merker ikke at de er helt utkjørt på dager hvor de er mest ute. Det jeg derimot merker er hvor sure de er utover ettermiddagen når de har vært like mye inne som de gjør i en vanlig barnehage, så en forskjell er det jo. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg vil tro at blant barn som går i denne barnehagen, så er det lavere innslag adhd diagnose, samt andre psykiske lidelser.

Å være ute for barn er utrolig gunstig. De bruker mye mer av sansene. Jeg tror de ville sett stor forskjell i samfunnet om halvparten av barna gikk i slike barnehager kontra vanlige.

Mitt barn går i vanlig barnehage. De er ute hver dag, men jeg synes de blir for lite ute. Jeg synes barn i bhg burde hatt minst 3 timer utetid, hver dag, som snitt.

Anonymkode: 3e71a...b61

Jeg er helt enig i at det er viktig å være mye ute, men greit å ha litt bordaktiviteter også. Vet ikke hvor mye de har av det i utebarnehager, men ser for meg at barna får sjokk når de plutselig en dag skal sitte inne og i ro mye av skoledagen 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...