AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #1 Skrevet 18. mai 2023 For 3-4 år siden oppdaga jeg at det var sølvkre i et rom i leiligheta. Jeg satte ut en limfelle, og fikk en handfull (<10) stk i den i løpet av noen måneder. Jeg så aldri noen flere, og slo meg til ro med at de vel holdt til rundt en varmtvannstank og ikke virket som de spredde seg. Et par år etter dette la jeg nytt laminat oppå det gamle i dette rommet, men lot limfella stå, men sjekka den sjelden og talte ikke over hvor mange dyr som var i den, bare registrerte at det i alle fall ikke kom mange fleire til. Etter en grundig vask av rommet i mars i år satte jeg ut ny limfelle. Det har enda ikke gått noe i den. Spørsmålet mitt er derfor enkelt nok: Har noen andre opplevd at sølvkre bare har forsvunnet på den måten? Anonymkode: 3dff8...d6d
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #2 Skrevet 18. mai 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: For 3-4 år siden oppdaga jeg at det var sølvkre i et rom i leiligheta. Jeg satte ut en limfelle, og fikk en handfull (<10) stk i den i løpet av noen måneder. Jeg så aldri noen flere, og slo meg til ro med at de vel holdt til rundt en varmtvannstank og ikke virket som de spredde seg. Et par år etter dette la jeg nytt laminat oppå det gamle i dette rommet, men lot limfella stå, men sjekka den sjelden og talte ikke over hvor mange dyr som var i den, bare registrerte at det i alle fall ikke kom mange fleire til. Etter en grundig vask av rommet i mars i år satte jeg ut ny limfelle. Det har enda ikke gått noe i den. Spørsmålet mitt er derfor enkelt nok: Har noen andre opplevd at sølvkre bare har forsvunnet på den måten? Anonymkode: 3dff8...d6d Hvor oppdaget du dem? Hvis det var på badet og du bor i et gammelt hus, så tror jeg at det ikke er uvanlig å ha litt sølkvre, uten at bestanden blir for stor. Har hørt at de trives best i nyere hus. Anonymkode: fc081...7db
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #3 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor oppdaget du dem? Hvis det var på badet og du bor i et gammelt hus, så tror jeg at det ikke er uvanlig å ha litt sølkvre, uten at bestanden blir for stor. Har hørt at de trives best i nyere hus. Anonymkode: fc081...7db Sølvkre liker gamle hus - skjeggkre er oftest i nyere hus Vi har hatt noen på vaskerommet, sjeldent jeg ser noen eller det kommer i fellen, men de er der😅 Kan eventuelt spraye litt permetrin før du skal på ferie eller lignende. Vi gjør det innimellom Anonymkode: 3cd11...b35 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #4 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvor oppdaget du dem? Hvis det var på badet og du bor i et gammelt hus, så tror jeg at det ikke er uvanlig å ha litt sølkvre, uten at bestanden blir for stor. Har hørt at de trives best i nyere hus. Anonymkode: fc081...7db Gammelt hus (bygd på sekstitallet). Så dem i rom vegg i vegg med kjøkkenet, der varmtvannstanken er. Anonymkode: 3dff8...d6d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #5 Skrevet 19. mai 2023 55 minutter siden, AnonymBruker said: Gammelt hus (bygd på sekstitallet). Så dem i rom vegg i vegg med kjøkkenet, der varmtvannstanken er. Anonymkode: 3dff8...d6d Det som er litt skummelt, er at sølvkre liker fukt. Dersom de er på et sted det ikke er normalt at det er litt fuktig, så ville jeg fått det undersøkt av en profesjonell. Anonymkode: fc081...7db 1
Veggdyret Skrevet 19. mai 2023 #6 Skrevet 19. mai 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Det som er litt skummelt, er at sølvkre liker fukt. Dersom de er på et sted det ikke er normalt at det er litt fuktig, så ville jeg fått det undersøkt av en profesjonell. Anonymkode: fc081...7db Da er det jo et godt tegn at de nå er borte, for da er det vel ikke fuktige nok omgivelser for dem lenger. De kan jo ha flyttet inn på det rommet etter en vannskade eller fordi tidligere eier feks. tørket klær i rommet, oppbevarte andre fuktige materialer der, dekket til vannrør eller varmtvannstanken på en slik måte at det dannet seg kondens, etc. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå