Gå til innhold

Fastlege vil ikke henvise til psykolog

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fysiske symptomer som vi ikke finner årsak til. Det er mulig det skyldes en stressreaksjon, eller annet psykisk. Uten at jeg har noen psykiske diagnoser fra før.
Uansett er situasjonen jeg står i nå vanskelig, og jeg har vært 100% sykemeldt i 6 mnd grunnet det aktuelle.

Sist legetime ba jeg om henvisning til psykolog. Fastlegen var enig i at det kunne vært lurt å gå til psykolog, men ville ikke henvise da han sa de aller fleste henvisningene ble avslått. Og at jeg heller måtte gå til psykolog privat.

Er det forventet at man skal betale psykologtimer av egen lomme når fastlegen egentlig mener det kan være en god idé å gå til psykolog?

Og kan psykiatrien virkelig avslå de fleste henvisninger?

Anonymkode: 712bc...3eb

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Psykiatrien kan selvfølgelig avslå henvisninger der de antar at helsehjelpen ikke vil være kostnadseffektiv og nyttig, akkurat som somatikken kan. Du kommer ikke til å få hjelp i psykiatrien fordi du er nedfor av ukjent årsak, folk som er reelt psykisk syke blir også avslått pga kapasitet. Så da har du tre valg; enten betale selv, eller kontakte kommunen og høre om de har et lavterskeltilbud der du ikke trenger henvisning (de har de gjerne), eller du gjør ingenting. Legen din har helt rett. Men det er ikke sikkert du trenger å mange timer, så å betale noe selv hos privat psykolog kan være verdt det. 

Anonymkode: 5bca0...c7b

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Om du har vært sykmeldt 100 % i seks måneder høres det såpass alvorlig ut at du burde blitt henvist. Hva tenker legen du skal gjøre når det er gått ett år og du fortsatt ikke vet noe, og heller ikke har fått/startet behandling?

Anonymkode: dfaee...f02

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis har fastlegen din helt rett. Det er vanskelig å få hjelp i psykisk helsevesen og plagene dine, fra det du skriver, virker ikke å falle inn under prioriteringsveilederen. Om du vil lese deg opp selv søk på prioriteringsveileder dps. Om du mener fastlegen tar feil, si hvilke punkter du tenker du faller inn under og be om henvisning på nytt. Forøvrig enig i at det høres ut som du ble gå privat, som noen skrev lenger opp, ikke sikkert du trenger mange tiner.

Anonymkode: 2cf28...505

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det du strever psykisk da? Lei deg, engstelig, sint? 

Anonymkode: 33471...598

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Psykiatrien kan selvfølgelig avslå henvisninger der de antar at helsehjelpen ikke vil være kostnadseffektiv og nyttig, akkurat som somatikken kan. Du kommer ikke til å få hjelp i psykiatrien fordi du er nedfor av ukjent årsak, folk som er reelt psykisk syke blir også avslått pga kapasitet. Så da har du tre valg; enten betale selv, eller kontakte kommunen og høre om de har et lavterskeltilbud der du ikke trenger henvisning (de har de gjerne), eller du gjør ingenting. Legen din har helt rett. Men det er ikke sikkert du trenger å mange timer, så å betale noe selv hos privat psykolog kan være verdt det. 

Anonymkode: 5bca0...c7b

Har gått til lavterskeltilbud ved to ulike instanser i kommunen. Dessverre ikke merket noe effekt av enkel samtaleterapi. Men takk for tips! Kan være nyttig for andre å vite om :)

AnonymBruker
Skrevet

Om du har vært sykmeldt 100 % i seks måneder høres det såpass alvorlig ut at du burde blitt henvist. Hva tenker legen du skal gjøre når det er gått ett år og du fortsatt ikke vet noe, og heller ikke har fått/startet behandling?

Jeg lurer også litt på hva legen egentlig tenker. Han skriver jo ut sykemeldinger uten problem, men jeg vil jo bli frisk :(

TS

(Jeg som svarte over her også, glemte å skrive TS i den meldingen)

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis har fastlegen din helt rett. Det er vanskelig å få hjelp i psykisk helsevesen og plagene dine, fra det du skriver, virker ikke å falle inn under prioriteringsveilederen. Om du vil lese deg opp selv søk på prioriteringsveileder dps. Om du mener fastlegen tar feil, si hvilke punkter du tenker du faller inn under og be om henvisning på nytt. Forøvrig enig i at det høres ut som du ble gå privat, som noen skrev lenger opp, ikke sikkert du trenger mange tiner.

Anonymkode: 2cf28...505

Mulig prioritering grunnet små barn? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Min fastlege sa at de ikke har kapasitet til å ta inn folk med mindre det er snakk om fare for selvmord. Og til og med da vil det ta minimum 6 måneder før man kan få time. Helsevesenet i Norge er virkelig helt forferdelig når det kommer til psykisk helse.. 

Anonymkode: 2ec0b...db6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det du strever psykisk da? Lei deg, engstelig, sint? 

Anonymkode: 33471...598

De verste dagene mine er jeg sengeliggende. Jeg klarer dermed ikke ta vare på meg selv, eller barna. Har heldigvis samboer som hjelper til. 

Jeg sliter mye med bekymringer knyttet til situasjonen i dag, og fremtiden. Har depressive tanker da jeg ikke får vært tilstede for barna mine som jeg ønsker, og ikke kan planlegge noe, da jeg alltid må se an dagsform. 

Men hovedspørsmålet er jo om hele situasjonen kan ha psykisk årsak. Om jeg kan ha gått på en smell/utbrent uten tydelige symptomer. Og om man kan fonne ut av dette ved en psykisk utredning/vurdering.

Har gått til samtaler i kommunen, hvor de sier jeg har depressive symptomer. Men det er kun støttesamtaler, så ikke fått noen konkret vurdering eller plan. 

Jeg sliter med en konstant indre uro, som gjør at jeg for eksempel ikke klarer å hvile på dagtid. Klarer stort sett å sove om nettene, men har måttet bruke sovetabletter enkelte dager. 

De verste dagene har jeg ingen livsglede, og har tanker om at livet ikke er verdt å leve. Heldigvis er det bare enkelte dager, og håpet om at jeg skal bli bedre gjør at jeg ikke har hatt noen direkte suicidale tanker. 

TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen din har rett. Dette er ikke materiale for DPS. Du må gå privat, men kan velge å sette deg på venteliste hos en privatpraktiserende psykolog med statlig driftsavtale. Da betaler du det samme som på DPS og får resten på frikort. 

Det fins også noe som heter stresscoach. Dette går riktig nok ikke på frikort, men tre timer der ga meg mer enn et år hos psykolog. Kan være verdt å sjekke ut :)

Anonymkode: a75e9...4aa

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Psykisk helse har virkelig nådd katastrofal tilstand! Jeg har flere diagnoser, innleggelser og selvmordsforsøk bak meg. Ble diagnostisert med fødselsdepresjon i tillegg for 6 mnd siden. Sa til legen for en mnd siden ca at nå begynner jeg virkelig å slite, jeg trenger psykolog.

Legen min er virkelig fantastisk, hun har alltid ordnet opp i alt, men denne gangen sa hun rett ut at det er ingen vits i å henvise fordi henvisningen vil bli avslått, og om den ikke blir det, er det årevis i kø når man «bare» sliter med sånt som jeg sliter med. Hun anbefalte akutt team i kommunen, men det er jo bare kortvarig, akutt hjelp og ikke det jeg trenger pr akkurat nå.

Anonymkode: be16b...d28

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De verste dagene mine er jeg sengeliggende. Jeg klarer dermed ikke ta vare på meg selv, eller barna. Har heldigvis samboer som hjelper til. 

Jeg sliter mye med bekymringer knyttet til situasjonen i dag, og fremtiden. Har depressive tanker da jeg ikke får vært tilstede for barna mine som jeg ønsker, og ikke kan planlegge noe, da jeg alltid må se an dagsform. 

Men hovedspørsmålet er jo om hele situasjonen kan ha psykisk årsak. Om jeg kan ha gått på en smell/utbrent uten tydelige symptomer. Og om man kan fonne ut av dette ved en psykisk utredning/vurdering.

Har gått til samtaler i kommunen, hvor de sier jeg har depressive symptomer. Men det er kun støttesamtaler, så ikke fått noen konkret vurdering eller plan. 

Jeg sliter med en konstant indre uro, som gjør at jeg for eksempel ikke klarer å hvile på dagtid. Klarer stort sett å sove om nettene, men har måttet bruke sovetabletter enkelte dager. 

De verste dagene har jeg ingen livsglede, og har tanker om at livet ikke er verdt å leve. Heldigvis er det bare enkelte dager, og håpet om at jeg skal bli bedre gjør at jeg ikke har hatt noen direkte suicidale tanker. 

TS

Veldig kjipt, men man kan stort sett glemme henvisning.

Har du blitt ordentlig utredet for plagene dine?

Jeg ble ufør i fjor og er fortsatt ikke ferdig utredet. 

Anonymkode: e9f64...426

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fastlegen din har rett. Dette er ikke materiale for DPS. Du må gå privat, men kan velge å sette deg på venteliste hos en privatpraktiserende psykolog med statlig driftsavtale. Da betaler du det samme som på DPS og får resten på frikort. 

Det fins også noe som heter stresscoach. Dette går riktig nok ikke på frikort, men tre timer der ga meg mer enn et år hos psykolog. Kan være verdt å sjekke ut :)

Anonymkode: a75e9...4aa

Takk for tips! Skal sjekke det ut :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Psykisk helse har virkelig nådd katastrofal tilstand! Jeg har flere diagnoser, innleggelser og selvmordsforsøk bak meg. Ble diagnostisert med fødselsdepresjon i tillegg for 6 mnd siden. Sa til legen for en mnd siden ca at nå begynner jeg virkelig å slite, jeg trenger psykolog.

Legen min er virkelig fantastisk, hun har alltid ordnet opp i alt, men denne gangen sa hun rett ut at det er ingen vits i å henvise fordi henvisningen vil bli avslått, og om den ikke blir det, er det årevis i kø når man «bare» sliter med sånt som jeg sliter med. Hun anbefalte akutt team i kommunen, men det er jo bare kortvarig, akutt hjelp og ikke det jeg trenger pr akkurat nå.

Anonymkode: be16b...d28

Så grusomt å høre! Jeg har selv små barn, og kjenner jo på den fortvilelsen når man ikke strekker til for barna sine!

Føler alle politikere snakker om å satse på psykisk helse, men ser lite til det! 

Jeg har selv vært i kontakt med akutt team. Veldig hyggelige folk, men ikke den hjelpen jeg heller trenger dessverre.

Håper du får hjelp, og blir bedre!

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg lurer også litt på hva legen egentlig tenker. Han skriver jo ut sykemeldinger uten problem, men jeg vil jo bli frisk :(

TS

(Jeg som svarte over her også, glemte å skrive TS i den meldingen)

Det lengen tenker er at du ikke faller innunder tydelige kriterier i forhold til prioriteringsveilederen og at du vil få avslag.

Anonymkode: 573a2...66f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Mulig prioritering grunnet små barn? 

TS

Nei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Veldig kjipt, men man kan stort sett glemme henvisning.

Har du blitt ordentlig utredet for plagene dine?

Jeg ble ufør i fjor og er fortsatt ikke ferdig utredet. 

Anonymkode: e9f64...426

Fastlegen min klør seg i hodet, og skriver ut sykemeldinger. Henvisningene til utredninger har jeg bedt konkret om. Men synes det er vanskelig å vurdere selv hvor mye utredning jeg skal kreve, og eventuelt hva mer som skal undersøkes. 

Så trist å høre at du er blitt ufør! Det er virkelig min store frykt. 
Håper utredningen din finner svar, og løsning, fort!

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så grusomt å høre! Jeg har selv små barn, og kjenner jo på den fortvilelsen når man ikke strekker til for barna sine!

Føler alle politikere snakker om å satse på psykisk helse, men ser lite til det! 

Jeg har selv vært i kontakt med akutt team. Veldig hyggelige folk, men ikke den hjelpen jeg heller trenger dessverre.

Håper du får hjelp, og blir bedre!

TS

Men de kan ikke ta inn personer for å se om de fysiske symptomene kanskje skyldes noe psykisk. Det sier seg jo selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er veldig rart. Jeg jobber 100 % og er aldri sengeliggende, og ble henvist til innleggelse på DPS. Fikk henvisningen godkjent, men ombestemte meg. Jeg har en del selvmordstanker, mulig det er mine konkrete tanker som anses "verre" enn TS sin situasjon. Uansett så er det en utrolig rart at legen anser TS som så syk at hun må sykmeldes fulltid, men ikke så syk at det er noe å behandle. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...