Gå til innhold

mor med adhd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med forholdet mitt til moren min. 
Jeg har begynt å tenke mer og mer at hun kanskje har adhd. 
Hun hører i liten grad etter når vi snakker sammen, hun overkjører samtalen og hvis hun feks spør om "Hva gjorde dere igår da?" så går hun rett videre til å snakke om noe annet før man får mulighet til å svare. Hun avbryter også ofte. Så hvis man skal få inn noen lengre setninger før hun avbryter må man snakke kjempefort  eller si "NÅ HOLDER JEG PÅ Å SVARE HER".  Hun spør også i veldig liten grad meg om ting, og snakker i stor grad om seg selv. Eller, som sagt - hun spør innimellom, men går så fort videre til å snakke om seg selv/ noe hun har opplevd. Hun snakker også veldig høyt. Jeg blir lei meg av at det er sånn, fordi jeg vil ha et godt forhold til henne og være i godt humør når hun ringer eller jeg er på besøk - men jeg blir sur og irritert og lei meg. Vet ikke hva jeg kan gjøre for å gjøre det bedre. Har prøvd å si ifra, men hun forstår ikke føles det som. 

Anonymkode: b4d23...85c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her:
Føler at jeg hvis jeg gir henne fingeren tar hun hele hånden! Derfor blir jeg utrolig tilbakeholden når vi snakker sammen, tør ikke virke for entusiastisk eller noe sånt - for da griper hun tak og tar hele hånden. Men får så utrolig dårlig samvittighet for at jeg virker så avmålt og kort når vi snakker sammen. 
Er det noen som har foreldre /lignende med ADHD som kan kjenne seg igjen i dette og det jeg skrev over?
Hva gjør dere? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her:
Føler at jeg hvis jeg gir henne fingeren tar hun hele hånden! Derfor blir jeg utrolig tilbakeholden når vi snakker sammen, tør ikke virke for entusiastisk eller noe sånt - for da griper hun tak og tar hele hånden. Men får så utrolig dårlig samvittighet for at jeg virker så avmålt og kort når vi snakker sammen. 
Er det noen som har foreldre /lignende med ADHD som kan kjenne seg igjen i dette og det jeg skrev over?
Hva gjør dere? 

Hei. Min mor er helt lik. Snakker fort, høyt, er distre og har enorme humørsvingninger (fra glad til sint, eller til passiv aggressiv). 

Mistenker at jeg selv har "noe" og har bestilt time for utredning av ADHD. Ellers takler jeg situasjonen med å prøve være tålmodig ovenfor henne. 

Anonymkode: c6ae9...e52

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er lik, bortsett fra at hun spør meg spørsmål. (men liker å svare for meg da) 

Anonymkode: 1cab0...df0

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er mammaen min og. Har barndoms traumer pga det. Følte at det alltid var henne som var i sentrum, ikke meg. Jeg måtte leve livet mitt etter humøret hennes. Var det en dag hun hadde tid til meg, så avlyste jeg alle planer og var med henne (fordi det var få av de dagene). Hun har ADHD, hun sier at hun går på medisiner. Men hun drev å ruset seg samtidig, så de hjalp jo ikke så veldig.

Anonymkode: 83bbd...96b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en mor med adhd, dog litt yngre enn disse mødrene som blir nevnt her vil jeg tro.(30) Til felles har vi at vi suger på sosiale koder og bruker ofte det vi har opplevd selv som svar eller tema fordi vi kan ikke annet rett og slett. Jeg er bevisst på at jeg gjør det og prøver å slutte, men da blir jeg heller innesluttet og svarer ja... Nei... Mhm sier du det. Adhd hjernen er bare sånn desverre. 

Anonymkode: 89bdd...2a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er en mor med adhd, dog litt yngre enn disse mødrene som blir nevnt her vil jeg tro.(30) Til felles har vi at vi suger på sosiale koder og bruker ofte det vi har opplevd selv som svar eller tema fordi vi kan ikke annet rett og slett. Jeg er bevisst på at jeg gjør det og prøver å slutte, men da blir jeg heller innesluttet og svarer ja... Nei... Mhm sier du det. Adhd hjernen er bare sånn desverre. 

Det er en mekanisme vi har for å prøve å passe inn. Hilsen adhd mor som siterer seg selv. ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er en mekanisme vi har for å prøve å passe inn. Hilsen adhd mor som siterer seg selv. ❤️

Skjønner det veldig godt - og tenker så klart ikke at det er noe negativt nødvendigvis å ha en mor med adhd! Men for min del handler det isåfall om en diagnostisert person som da ikke selv tenker at hun har ADHD, og som derfor ikke virker å ha noe bevisthet rundt eventuelle utfordringer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...