AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #1 Skrevet 18. mai 2023 Min datter ønsker å starte på en privatskole 1,5 timer unna, og har ADHD. noen som vet om kravene? Hun har hatt påvist diagnosen i over 1 år. Håper ikke jeg virker som en sånn mamma som bare vil ha gratis taxi eller slik, men å bestille taxi hver dag, kan lett gå i glemmekassa. Da ville det blitt dumt. Noen sa til meg at hun kan få det pga diagnosen, men ADHD er jo ikke en diagnose som gjør at hun ikke kan gå? Men skoletaxi er det jo skole som bestiller taxi, ettersom dagene er ikke like lange, men varierer. Jeg vet dette var veldig rart, men jeg skjønte meg ikke på det på nettet. Evt noen som har vært i samme situasjon eller jobber på skoler? Dette er en ungdomsskole. Anonymkode: 0c8c5...29e
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #2 Skrevet 18. mai 2023 Samme kommune eller annen kommune? Anonymkode: ceb53...b82
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #3 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samme kommune eller annen kommune? Anonymkode: ceb53...b82 Annen kommune ⭐️ Anonymkode: 0c8c5...29e
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #4 Skrevet 18. mai 2023 Har elever som ikke går på nærskolen rett til fri skyss? Etter loven har elevene rett til gratis skyss til skolen, uavhengig av om de går på nærskolen eller en annen skole i kommunen. Går eleven på en friskole, har eleven rett til å få dekket skyssen innenfor egen kommune (til kommunegrensen). https://www.statsforvalteren.no/agder/barnehage-og-opplaring/grunnskole-og-videregaende-opplaring/har-elever-rett-til-gratis-skoleskyss-nar-de-gar-pa-annen-skole-enn-narskolen/#:~:text=Har elever som ikke går,egen kommune (til kommunegrensen). Anonymkode: ceb53...b82
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #5 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har elever som ikke går på nærskolen rett til fri skyss? Etter loven har elevene rett til gratis skyss til skolen, uavhengig av om de går på nærskolen eller en annen skole i kommunen. Går eleven på en friskole, har eleven rett til å få dekket skyssen innenfor egen kommune (til kommunegrensen). https://www.statsforvalteren.no/agder/barnehage-og-opplaring/grunnskole-og-videregaende-opplaring/har-elever-rett-til-gratis-skoleskyss-nar-de-gar-pa-annen-skole-enn-narskolen/#:~:text=Har elever som ikke går,egen kommune (til kommunegrensen). Anonymkode: ceb53...b82 Anbefaler TS å lese hele den linken, for utdraget her gir feilaktig inntrykk av hva en har rett til. Der ligger selvfølgelig inne forutsetninger som må fylles før denne retten utløses. Som f.eks at kommunen innvilger plass på annen skole enn nærskolen. En kan jo ikke skrive inn barnet på en privat skole i en annen kommune og 1,5 time unna og forvente at fylket eller kommunen skal dekke reisen. Himmel det hadde blitt dyrt for det offentlige! Det er en teoretisk mulighet om den skolen har et opplegg som er spesielt tilpasset barn med adhd, og det ikke finnes et godt nok tilbud der dere bor. Men da skal det masse dokumentasjon til på barnets funksjonsnivå, behov for tilrettelegging og manglende hjelp i hjemkommunen - og det holder ikke at kommunen kanskje ikke har et helt perfekt opplegg for barn med adhd. Anonymkode: b46cd...24f 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #6 Skrevet 18. mai 2023 Selv om barnet får taxi til og fra skolen så er det foreldrene som må styre med dette. Sykdom, kaos på veiene, forsinkelser, tidligere hjem, ikke hjem osv. Er du heldig så får dere fast sjåfør, det er jo lettere sånn sett. Anonymkode: 14433...149 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #7 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Anbefaler TS å lese hele den linken, for utdraget her gir feilaktig inntrykk av hva en har rett til. Der ligger selvfølgelig inne forutsetninger som må fylles før denne retten utløses. Som f.eks at kommunen innvilger plass på annen skole enn nærskolen. En kan jo ikke skrive inn barnet på en privat skole i en annen kommune og 1,5 time unna og forvente at fylket eller kommunen skal dekke reisen. Himmel det hadde blitt dyrt for det offentlige! Det er en teoretisk mulighet om den skolen har et opplegg som er spesielt tilpasset barn med adhd, og det ikke finnes et godt nok tilbud der dere bor. Men da skal det masse dokumentasjon til på barnets funksjonsnivå, behov for tilrettelegging og manglende hjelp i hjemkommunen - og det holder ikke at kommunen kanskje ikke har et helt perfekt opplegg for barn med adhd. Anonymkode: b46cd...24f Nemlig ! Det er veldig strengt, tror ikke du skal ha for store forhåpninger om å få innvilget Taxi til en ungd.skolelev. Anonymkode: d791a...241 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #8 Skrevet 18. mai 2023 Måtte ha en uttalelse fra fastlege, skole og foresatte på at eleven ikke kunne følge ordinær skoleskyss. Fornyes årlig. Skolen sendte inn timeplanen til taxi selskapet og møtte opp fast etter den Hvis det ikke finnes ordinær skoleskyss tilbud settes det vel gjerne opp taxi el.l med samkjøring uansett Anonymkode: c9dfc...d20
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #9 Skrevet 18. mai 2023 Du kan få taxi til/fra skole om barnet har midlertidig eller varig nedsatt funksjonsevne/medisinsk behov. Mitt barn med adhd og skolevegring har dette, etter legeerklæring om behov. At dere ønsker å flytte barnet til en privat skole langt unna nærskolen, kvalifiserer nok ikke. Fylket/kommunen innvilget ikke taxi pga lang reisevei og de som får får til nærskolen. Anonymkode: 78c40...747
minister-mio Skrevet 18. mai 2023 #10 Skrevet 18. mai 2023 Skal barnet bruke 3 timer om dagen i bil? 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #11 Skrevet 18. mai 2023 Skyss har du vel kum gratis om det er en nabo kommune. Jer gikk ikke bussen til bonus. Og fikk drosje, men det var en krangel hvert år. Skolen ligger ca 10,15 min unna huset vårt Anonymkode: 01317...d55
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #12 Skrevet 18. mai 2023 minister-mio skrev (36 minutter siden): Skal barnet bruke 3 timer om dagen i bil? Ja, dette stusset jeg mer over. Jeg skjønner jo at barnet ikke har tenkt over hvordan dette vil bli i det lange løp, men som forelder burde man jo ha tenkt grundigere igjennom dette. 1,5 time (og beregn gjerne ekstra tid mtp. rushtrafikk, og enda litt ekstra tid på vinteren) blir jo fryktelig slitsomt, ensomt og tungvint i lengden. Anonymkode: ad4b2...278 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #13 Skrevet 19. mai 2023 minister-mio skrev (11 timer siden): Skal barnet bruke 3 timer om dagen i bil? Nei, altså det er rett over en time bare. Jeg sjekket ikke ordentlig opp. Anonymkode: 0c8c5...29e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #14 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Skyss har du vel kum gratis om det er en nabo kommune. Jer gikk ikke bussen til bonus. Og fikk drosje, men det var en krangel hvert år. Skolen ligger ca 10,15 min unna huset vårt Anonymkode: 01317...d55 Tja, det er nabokommunen, men vi har funnet et nytt alternativ. Takk for svar. Anonymkode: 0c8c5...29e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #15 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nei, altså det er rett over en time bare. Jeg sjekket ikke ordentlig opp. Anonymkode: 0c8c5...29e Det er uansett mer enn ti timer pr uke! Mine barn tar skolebuss én time hver vei, fordi de ikke har noe valg og det er fryktelig slitsomt for de. Anonymkode: 588cb...9c9 1
Gjest takinova Skrevet 19. mai 2023 #16 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Min datter ønsker å starte på en privatskole 1,5 timer unna, og har ADHD. noen som vet om kravene? Hun har hatt påvist diagnosen i over 1 år. Håper ikke jeg virker som en sånn mamma som bare vil ha gratis taxi eller slik, men å bestille taxi hver dag, kan lett gå i glemmekassa. Da ville det blitt dumt. Noen sa til meg at hun kan få det pga diagnosen, men ADHD er jo ikke en diagnose som gjør at hun ikke kan gå? Men skoletaxi er det jo skole som bestiller taxi, ettersom dagene er ikke like lange, men varierer. Jeg vet dette var veldig rart, men jeg skjønte meg ikke på det på nettet. Evt noen som har vært i samme situasjon eller jobber på skoler? Dette er en ungdomsskole. Anonymkode: 0c8c5...29e Kan med 99% sikkerhet si at dere selv må dekke transport. Og selv om kommunen ville dekket, så blir det buss i så fall. Men 1 times tur hver vei. Det er en brutal skolevei for en ungdom.
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. mai 2023 #17 Skrevet 19. mai 2023 https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/skoleskyss-og-skolevei/for-elever-i-grunnskolen/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå