Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spør kanskje dumt nå, men er mitt første barn og har aldri gjort dette før 🤷🏻‍♀️😅 barnet er 10 mnd. Far har utsatt sin permisjon så vi er i jobb begge to. Jeg skal jobbe i helgen, men far er blitt syk. Vi har ingen til å passe barnet denne helgen. Kan jeg bruke sykt barn/barnepasser dager for dette? Han er jo ikke barnepasser akkurat men han klarer ikke å ta seg av ungen 

Anonymkode: fad56...362

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spør kanskje dumt nå, men er mitt første barn og har aldri gjort dette før 🤷🏻‍♀️😅 barnet er 10 mnd. Far har utsatt sin permisjon så vi er i jobb begge to. Jeg skal jobbe i helgen, men far er blitt syk. Vi har ingen til å passe barnet denne helgen. Kan jeg bruke sykt barn/barnepasser dager for dette? Han er jo ikke barnepasser akkurat men han klarer ikke å ta seg av ungen 

Ja.

Anonymkode: ca98e...ac1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja.

Anonymkode: ca98e...ac1

Takk. Hva gjør jeg hvis dette vedvarer? Det er snakk om prolaps så vil jo tro at det ikke er bra igjen på noen dager… kan jeg få sykemelding av legen eller hvordan fungere det?

AnonymBruker
Skrevet

En forutsetning for å kunne bruke sykt barn dager er at barnebasseng er sykt. Hvis planen er at far skal passe er kravet oppfylt. Dersom du har rett til egenmelding trengs ikke annen dokumentasjon. 

Dersom han blir syk over lengre tid må han ha en sykmelding. Dette er da dokumentasjonen du trenger. Du kan ikke bruke syk barnepasser som grunn hvis far skulle vært på jobb.

Anonymkode: 46e6d...36b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En forutsetning for å kunne bruke sykt barn dager er at barnebasseng er sykt. Hvis planen er at far skal passe er kravet oppfylt. Dersom du har rett til egenmelding trengs ikke annen dokumentasjon. 

Dersom han blir syk over lengre tid må han ha en sykmelding. Dette er da dokumentasjonen du trenger. Du kan ikke bruke syk barnepasser som grunn hvis far skulle vært på jobb.

Situasjonen er litt mer komplisert. Jeg jobber turnus. Dag/kveld/helg. Samboer jobber bare dag. Akkurat nå har han 80% permisjon og jobber 20%. Men fra 1.juni blir det omvendt. Han skal jobbe 80%. Han skulle ikke jobbet i helgen med andre ord, men det skulle jeg. Derfor har jeg brukt syk barnepasser. Men mange av ukedagene kommer vi til å jobbe motsatt av hverandre. Han dag og jeg kveld. Han har kontorjobb med blant annet hev/senk pult og klarer å gå på jobb. Men han klarer ikke å løfte barnet vårt. Så han kan ikke være med henne alene når jeg går på kveldsvakt eller på jobb i helg feks. Hvilke muligheter har vi her?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Situasjonen er litt mer komplisert. Jeg jobber turnus. Dag/kveld/helg. Samboer jobber bare dag. Akkurat nå har han 80% permisjon og jobber 20%. Men fra 1.juni blir det omvendt. Han skal jobbe 80%. Han skulle ikke jobbet i helgen med andre ord, men det skulle jeg. Derfor har jeg brukt syk barnepasser. Men mange av ukedagene kommer vi til å jobbe motsatt av hverandre. Han dag og jeg kveld. Han har kontorjobb med blant annet hev/senk pult og klarer å gå på jobb. Men han klarer ikke å løfte barnet vårt. Så han kan ikke være med henne alene når jeg går på kveldsvakt eller på jobb i helg feks. Hvilke muligheter har vi her?

Tenkte dere ikke på dette før han utsatte permisjon? 🤯

Anonymkode: 55ac6...4c9

AnonymBruker
Skrevet

Her må dere bruke nettverket deres, ikke staten.

AnonymBruker
Skrevet

Dere har ingen muligheter her. Du kan søke om å ta over hans permisjon, men det må dokumenteres hvordan han er  100% ute av stand til å ta seg av barnet. Diagnose er uvesentlig. Når, eller hvis, kvoten med permisjon er oppbrukt så står dere på bar bakke. Nei, du kan ikke sykemelde deg for å ta vare på barnet ditt. 

Anonymkode: ac751...274

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Tenkte dere ikke på dette før han utsatte permisjon? 🤯

Nei altså, vi planla ikke akkurat at han skulle få problemer med ryggen 🙃

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Her må dere bruke nettverket deres, ikke staten.

Joda det er sikkert greit nok det, for de som har noe særlig nettverk 🤷🏻‍♀️ vi hadde selfølgelig fått noen til å passe hvis vi hadde hatt mulighet til det. Blir ganske stressa og rådvill når hele permisjonsplanen plutselig går i grus pga uventet sykdom hos far

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dere har ingen muligheter her. Du kan søke om å ta over hans permisjon, men det må dokumenteres hvordan han er  100% ute av stand til å ta seg av barnet. Diagnose er uvesentlig. Når, eller hvis, kvoten med permisjon er oppbrukt så står dere på bar bakke. Nei, du kan ikke sykemelde deg for å ta vare på barnet ditt. 

Anonymkode: ac751...274

Takk👍🏻

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta over hans permisjon. Han trenger en sykemelding, en legeerklæring som beskriver hvilke oppgaver han ikke kan utføre (stell, legging, løfting , mating, omsorg osv). Den legger du ved når du sender inn søknaden på nav :) 

Anonymkode: 91aea...0f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan ta over hans permisjon. Han trenger en sykemelding, en legeerklæring som beskriver hvilke oppgaver han ikke kan utføre (stell, legging, løfting , mating, omsorg osv). Den legger du ved når du sender inn søknaden på nav :) 

Takk for ordentlig svar😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Takk for ordentlig svar😊

Har måtte gjort det et par ganger selv pga ryggen😂 Glemte å skrive at det også må stå antatt varighet i den legeerklæringen. Her skrev legen minst 3 mnd. Men hos meg var det langvarige plager.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Slik du beskriver er det jo slik at han skulle passe barnet når du er på jobb, og du kan bruke av sykt barn dagene. Hans sykmelding er dokumentasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på de sure brukerne over. I denne situasjonen er sykt barn-dag riktig og bruke. Hans sykmelding er dokumentasjon, hvis din arbeidsgiver ber om det. 

Anonymkode: 8f6ea...a9d

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro at syk barnepasser er passende å bruke, men de varer jo ikke evig.

Samboeren min brakk kragebenet på slutten av permisjonen sist. Min permisjon og fellesperioden var brukt opp, så jeg fikk ta over hans permisjon en periode. Vi måtte ha en erklæring på at han ikke kunne ta seg av barnet alene.

Anonymkode: 7e74c...10f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...