Hoppetaujenta Skrevet 18. mai 2023 #1 Skrevet 18. mai 2023 Har noen flere det? De pleier vanligvis å lukte nøytralt, men jeg har oftere opplevd at det lukter en "bi-lukt", som under bruk (og dette gjelder også når en fukter det kun i rent vann) får en merkbar kjemikalielukt. Kan de ha brukt ting for å få det hvitt og vakkert, som egentlig ikke burde ha vært benyttet mon tro? Noen som har lagt merke til dette, eller kan snuse litt på sine egne nye ruller for å sjekke over tid?
Hoppetaujenta Skrevet 31. mai 2023 Forfatter #3 Skrevet 31. mai 2023 Jeg har nå testet flere varianter av husholdningspapir og toalettpapir og jo, det er flere som lukter annerledes enn de gjorde før. Har de puttet inn et tilsetningsmiddel av en eller annen grunn og det ble en dårlig blanding? Hva gjør det med huden vår? Jeg liker det ikke.
Million Skrevet 31. mai 2023 #4 Skrevet 31. mai 2023 Det er sannsynligvis bleket papir, altså kjemikalier som er brukt for å få det til å fremstå som rent og pent og lekkert hvitt. Det er vel det du lukter? Sannsynligvis har det vært sånn hele tiden, hele ditt liv, men du har bare ikke lagt merke til det før og nå har du "hengt deg litt opp i det". Jeg må si jeg aldri har merket noen vond lukt av slike tørkepapirer.
Hoppetaujenta Skrevet 31. mai 2023 Forfatter #5 Skrevet 31. mai 2023 Million skrev (1 time siden): Det er sannsynligvis bleket papir, altså kjemikalier som er brukt for å få det til å fremstå som rent og pent og lekkert hvitt. Det er vel det du lukter? Sannsynligvis har det vært sånn hele tiden, hele ditt liv, men du har bare ikke lagt merke til det før og nå har du "hengt deg litt opp i det". Jeg må si jeg aldri har merket noen vond lukt av slike tørkepapirer. Åneida, jeg har ikke "hengt meg oppi det". Jeg kjente helt konkret da jeg åpnet en stor plastpakke med flere ruller i at det var en sterk annerledes lukt fra det og da oppdaget jeg det. Da det ble fuktet ble lukten sterkere. Har ikke luktet slik før. Da luktet det kun "vanlig papir uten lukt". Blekemidler er sannsynlig, men det har de jo brukt før også, så da har de nok begynt med et nytt middel som kanskje ikke var helt heldig i sammensetningen. Jeg tror det.
Million Skrevet 31. mai 2023 #6 Skrevet 31. mai 2023 (endret) Er det én pakke papir du har åpnet som lukter annerledes, mener du? Eller hver eneste pakke i lengre tid? Det er vel ikke noen vei utenom å ringe Forbrukerservice for produsenten, da. Det pleier alltid å stå et tlf nr man kan ringe bakpå produkter man kjøper i dagligvarebutikkene. Ring og fortell og spør hvorfor det lukter. Endret 31. mai 2023 av Million 1
Hoppetaujenta Skrevet 31. mai 2023 Forfatter #7 Skrevet 31. mai 2023 Flere pakker, kjøpt med noe tids mellomrom fra samme produsent. Jeg har tatt tak i det og venter på svar. Lurte bare på om flere hadde merket noe til dette.
Rotemor Skrevet 31. mai 2023 #8 Skrevet 31. mai 2023 (endret) Million skrev (5 minutter siden): Er det én pakke papir du har åpnet som lukter annerledes, mener du? Eller hver eneste pakke i lengre tid? Det er vel ikke noen vei utenom å ringe Forbrukerservice for produsenten, da. Det pleier alltid å stå et tlf nr man kan ringe bakpå produkter man kjøper i dagligvarebutikkene. Ring og fortell og spør hvorfor det lukter. Bra tips. Litt off topic, men jeg savner et enkelt oppslagsverk for hva ting innebærer mtp miljøvennligheten. I Danmark har de utviklet en App for dette. Det er ting enkelt rangert med grønt, gult eller rødt «lys» Det er ikke mulig å gå på butikken å sjekke hvert eneste produkt. (Selv om svane- og nøkkelmerking o.l bidrar til å forenkle så er det ikke nok) Endret 31. mai 2023 av Rotemor 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #9 Skrevet 31. mai 2023 Min gjetting er at det har med plastikken det er pakket i å gjøre. Anonymkode: 25d22...ec7 1
Hoppetaujenta Skrevet 23. september 2023 Forfatter #10 Skrevet 23. september 2023 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/toalettpapir-avslort-fant-farlig-giftstoff/15584276/ Tenker nok at vi bruker ting som ikke er anbefalt om vi visste hva de har puttet i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå