AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #1 Skrevet 18. mai 2023 Jeg trenger råd/innspill fra dere medmødre (og evt. fedre). Helt kort: Gift med en australiener (og vil derfor kunne få oppholdstillatelse i Australia). Vi har tre barn i barneskolealder, eldste i 4. klasse. Barna har australsk statsborgerskap, men har kun bodd i Norge, bortsett fra relativt korte opphold i Australia. De snakker ok engelsk (og læringskurven i engelsk er bratt når vi er på ferie i Australia). Vi lurer nå på å flytte til Australia. I første omgang for en "prøveperiode" på 2-3 år. Hadde det bare vært oss voksne, kunne jeg for min del reist på dagen. Men barna gjør meg usikker på det å skulle flytte til et annet land. Hvordan vil det være å begynne på australsk skole? Vil de få seg venner, eller vil de bli de "rare" norske barna? Dette er bare eksempler på bekymringer jeg har. Samtidig som jeg har bekymringer for evt. flytting, tenker jeg det ville vært idiotisk å ikke i det minste bo noen år i Australia mens barna ennå er barn (flytting mens de går på ungdomsskolen/vgs, er nok lite gunstig). Vi ville evt. ha flyttet til en by i Australia med svært godt klima, et paradis ift området vi bor i her i Norge. Vi har ca. like mye famile i Australia som i Norge. Jobb og økonomimessig går det helt fint å flytte. Noen råd/innspill/tanker når det gjelder det å evt. skulle flytte barn i barneskolealder til en land så langt unna?? Anonymkode: b3ca1...b20 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #2 Skrevet 18. mai 2023 Det går helt fint. Anonymkode: 9de50...810 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #3 Skrevet 18. mai 2023 Det kommer til å gå kjempefint, bare sørg for å lære de norsk grammatikk mens dere bor borte. Ville ikke nølt om jeg hadde hatt mulighet (har bodd ett år i utlandet med barn i engelskspråklig land- ikke Australia) med barn i barneskolealder og skulle gjerne bodd ute mer. Har flere venner som har bodd noen år i Australia i både barneskole/ungdomsskolealder og ungene stortrivdes og ville knapt tilbake. Ja, det kan være tøft å forberede barna på en flytt, men om dere skal tilbake så har de noe å se frem til. Vi var kun borte ett år, og barna gikk rett inn i samme vennegjenger som de hadde før de dro og hadde kontakt hele perioden. Anonymkode: 548d8...7c6 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #4 Skrevet 18. mai 2023 Det høres jo genialt ut å gjøre det nå mens barna fortsatt er så små. Anonymkode: 8233c...10d 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #5 Skrevet 18. mai 2023 Kjipt om det blir slutt mellom dere og du aldri får med deg barna tilbake til Norge igjen? Verdt å ta sjansen? Anonymkode: bb83c...2ff 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #7 Skrevet 18. mai 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: Kjipt om det blir slutt mellom dere og du aldri får med deg barna tilbake til Norge igjen? Verdt å ta sjansen? Anonymkode: bb83c...2ff "Aldri" ikke er aldri når alle barna allerede er på barneskolen og eldste er i 4. Klasse. "Aldri" er vel bare frem til barna er 18, men også, det høres jo ut som TS har selv lyst å bo i Australia, så det er vel ikke noe problem for henne å bo i Australia frem til barna er voksne og kanskje også resten av livet? Anonymkode: 598a1...a0a
Tomas77 Skrevet 18. mai 2023 #8 Skrevet 18. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Kjipt om det blir slutt mellom dere og du aldri får med deg barna tilbake til Norge igjen? Verdt å ta sjansen? Anonymkode: bb83c...2ff Selvfølgelig er det verdt det. Vi gjør det samme neste år til UK da kona er britisk og ungene har dobbelt statsborgerskap.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #9 Skrevet 18. mai 2023 Ikke noe problem. Har selv bodd i Australia og kjente en familie hvor moren var norsk. Hun snakket konsekvent norsk med barna og de fikk privatundervisning i norsk. Så det er egentlig det viktigste her, engelsken vil de lære fort, men å opprettholde norsken er nok kinkigere. De bør være motivert for å få litt mer undervisning av den grunn. Australia er ellers et fantastisk land, så her ville jeg bare grepet muligheten! Flott for din ektefelles familie å få være mer sammen med dere også, Anonymkode: 75531...430
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #10 Skrevet 18. mai 2023 Jeg kjenner flere som har vært i Australia i korter perioder (inntil 1 år) med barneskolebarn, det gikk helt supert. Ville ikke tenkt meg om to ganger egentlig, så lenge dere ikke har et eller flere barn som takler endringer dårlig (diagnose eller lignende). Siden planen er å dra tilbake til Norge, ville jeg jobbet ekstra med norsken (også skriflig!), slik at det ikke blir vanskelig å flytte tilbake igjen mtp norsk skole. Anonymkode: ff68f...974
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #11 Skrevet 18. mai 2023 https://globalskolen.no/sok-skoleplass/?gclid=Cj0KCQjwmZejBhC_ARIsAGhCqnc4Xv6TKL1rIatSQA3M--C1T84gCTYSFQkQrWrpAx0pGO417Ik284caApmoEALw_wcB Anonymkode: ff68f...974
fru Alving Skrevet 18. mai 2023 #12 Skrevet 18. mai 2023 Jeg synes det høres helt fantastisk ut, et eventyr for hele familien. Barna får nok fort engelsk under huden og de får kulturen på kjøpet. Og familien til din mann. Barn som kjenner mer enn en kultur vil oftere bli mer vidsynte og tolerante. Australia er jo og et land med enormt mye og by på av natur. Men bare tenk på at det kanskje ikke er like lett å flytte hjem igjen, det er ikke sikkert barna er like medgjørlige mht flytting om et par tre år. Og kanskje ikke mannen din heller.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #13 Skrevet 18. mai 2023 Jeg har selv bodd et år i utlandet, spansktalende land, så var ikke så lett å begynne på en spansk skole kan du si😅 Men gikk på engelsk skole, så ordnet seg der. men det var en opplevelse! Jeg hadde norsk undervisning da, men det var kun avtalt opphold på 1 år og jeg var litt eldre enn dine barn, så da glemmer man jo ikke norsken på samme måte. ville hatt norsk undervisning med de, sett på norske filmer og hørt norske sanger osv så de ikke glemmer dette og blir de «rare» barna som ikke snakker godt norsk hvis dere evt flytter hjem igjen til Norge. Er nok greit å reise hjem 1-2 ganger i året for å opprettholde kontakten med de norske vennene sine hvis dere faktisk har planer om å reise hjem engang i fremtiden. Men vær forberedt på at jo lengre dere bor i utlandet jo verre blir det for ungene å flytte hjem. Da har de akkurat fått kontakt og venner og så skal de flytte. Da ville jeg sagt det var bedre å bo der 1-2 år eller bli værende for godt. lykke til Anonymkode: 02246...b77
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #14 Skrevet 18. mai 2023 Dette går helt fint. Vi bodde noen år i USA når jeg var tenåring og småsøsken gikk på barneskole. Fikk venner og opplevelser for livet. Anonymkode: 35f8b...cfb
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #15 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): "Aldri" ikke er aldri når alle barna allerede er på barneskolen og eldste er i 4. Klasse. "Aldri" er vel bare frem til barna er 18, men også, det høres jo ut som TS har selv lyst å bo i Australia, så det er vel ikke noe problem for henne å bo i Australia frem til barna er voksne og kanskje også resten av livet? Anonymkode: 598a1...a0a Enig i dette. Med norsk-australske barn er jeg allerde forberedt på at barna ikke nødvendigvis vil bo i samme land som meg/oss som voksne. Om vi ikke skulle flytte nå, vil jeg oppfordre barna til å studere i Australia/bosette seg der noen år som ung voksen. Man snakker jo om et fantastisk land, som har svært mye å by på, særlig for oss fra kalde nord. HI Anonymkode: b3ca1...b20
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #16 Skrevet 18. mai 2023 Ville valgt ett land og blitt der. Ellers vil de snakke rart på begge språk til slutt. Anonymkode: 9bd61...02e
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #17 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://globalskolen.no/sok-skoleplass/?gclid=Cj0KCQjwmZejBhC_ARIsAGhCqnc4Xv6TKL1rIatSQA3M--C1T84gCTYSFQkQrWrpAx0pGO417Ik284caApmoEALw_wcB Anonymkode: ff68f...974 Takk for tipset! HI Anonymkode: b3ca1...b20
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #18 Skrevet 18. mai 2023 Hvor i Aus? Er stor forskjell på å bo i Warra Warra kontra Melbourne. Anonymkode: 661e3...c6b 2
Gjest Jon Are Skrevet 19. mai 2023 #19 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Enig i dette. Med norsk-australske barn er jeg allerde forberedt på at barna ikke nødvendigvis vil bo i samme land som meg/oss som voksne. Om vi ikke skulle flytte nå, vil jeg oppfordre barna til å studere i Australia/bosette seg der noen år som ung voksen. Man snakker jo om et fantastisk land, som har svært mye å by på, særlig for oss fra kalde nord. HI Anonymkode: b3ca1...b20 Syns det høres fantastisk ut. Tenk den muligheten du har fått. Du er veldig heldig. Vet du hva jeg ville gjort om jeg hadde hatt den sjansen? Solgt huset , sluttet på skolen og bosatt meg i Australia. Dette er en iskaldt land med lite muligheter til kos og hygge. Jada, noen sommermånedene er det fint her, men det er det. Det er så vanskelig for en vanlig person å få den muligheten . Har vurdert mulighetene for å være der (leien leilighet ) noen måneder på vinteren, men det er dyrt og ikke vil de ha en middelaldrende norsk mann til å leie og bare gå rundt der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå