Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg ser at mange investerer i gull og sølv.

Jeg sammenlignet også forholdet mellom risiko og avkastning mellom MSCI World, gull og sølv. Tidsrommet er de siste tiårene så vi betrakter et ganske så stort tidsrom.

1) Gull
Volatilitet: 16%
Max Drawdown: -49%

2) Sølv
Volatilitet: 28%
Max Drawdown: -74%

3) MSCI World (global indeksfond)
Volatilitet: 15%
Max Drawdown: -55%

Slik disse tallene ser ut så er verken gull eller sølv mindre volatile enn MSCI World.

Kursene til gull og sølv er like utsatt for inflasjon og viser sterk korrelasjon.

Per dags dato har gull spesifikt kun lite korrelasjon til aksjemarkedet. Når aksjemarkedet er i en krisefase kan det til og med observeres at mange flytter verdiene sine til gull og sølv. Jeg sammenlignet gull og sølv sin avkastning når markedet kræsjet fra sitt høyeste punkt til sitt laveste punkt.

1) Kræsj vår '22:
Tidsrom: 31.12.201 til 30.09.2022
Gull: -9%
Sølv: -18%
MSCI World: -26%

2) Koronakræsj '20:
Tidsrom: 31.12.2019 til 31.03.2020
Gull: +4%
Sølv: -22%
MSCI World: -21%

3) Finanskrisen '07 - '09:
Tidsrom: 31.10.2007 til 31.03.2009
Gull: +15%
Sølv: -11%
MSCI World: -52%

4) DotCom Bubble '00 - '03:
Tidsrom: 31.03.2000 til 31.03.2003
Gull: +21%
Sølv: -11%
MSCI World: -48%

5) Kræsj '89 - '90:
Tidsrom: 31.12.1989 til 30.11.1990
Gull: -5%
Sølv: -21%
MSCI World: -20%

Den omvendte effekten kan observeres i oppgangstider av markedet. Her kan en dog observere at aksjemarkedet innhenter seg noe mer og fortere enn det gull innhenter seg i krisetider. Generelt er avkastningen for gull lavere i momentet.

Min konklusjon:

Har du lang horisont så virker det egentlig mer greit å sitte stille i båten med en global indeksfond. Hvorfor burde jeg som småsparer flytte verdier til gull og sølv? Jeg ønsker jo ikke følge med og drive spekulasjon om jeg må flytte verdiene eller ikke. Avkastningen innhenter seg etter krisen og jeg får avkastning for risikoen tatt. At jeg tok en bunn har ingen ting å si.

Har jeg derimot kort horisont, så bør pengene flyttes til mindre risikable asset klasser slik som sparekontoen. Verken gull eller sølv er mindre volatile enn et globalt indeksfond.

Når det kommer til portefølje så er det jo slik at en global indeksfond allerede er investert i selskaper som driver med råstoff, inkludert gull og sølv samt all logistikk og annet rundt det. Det virker ikke slik at gull eller sølv gir en meravkastning som faktor ovenfor markedet.

Jeg konkluderer derfor at det er mer risikabelt å velge gull og sølv på grunn av klumperisiko. En global indeksfond har betydelig mer spredning på tvers av bransjer, faktorer og regioner.

Nå til spørsmålene mine:

Hvorfor burde jeg som småsparer flytte verdier til gull og sølv? Hvorfor gjør du det?

Hvorfor velger du gull eller sølv fremfor en global indeksfond som følger MSCI World? Hva er gevinsten tror du?

Gull og sølv er spesifikke faktorer mens en global indeksfond er ganske spredt mot mange bransjer, faktorer og regioner. Hvorfor mener du at risikoen av gull og sølv er mindre enn en global indeksfond likevel? Hva er dine argumenter?

Avslutt følgende setning: "Din konklusjon er feil fordi ... "

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

skal selge alt jeg 🫣

Anonymkode: 6aa5c...b7b

• 2 måneder senere...
Skrevet (endret)

Siden gull diskuteres i en annen tråd, liten push på denne.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...