Gå til innhold

Norske kvinner drikker mest alkohol i verden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Det er ikke sikkert, kilde.

Når det er sagt, vi som jobber i norsk helsevesen ser at alkoholoverforbruk er et stort problem. Jeg skjønner godt unge som tar til seg de voksne måte å håndtere livene sine på, med kokain og hasj. Rart vi ikke snakker mer om det, alkoholoverforbruket.

Skrevet

Det er ikke snakk om mengde, men at få norske kvinner er total avholds. Artikkelen du linker til nevner hvorfor: «At færre norske kvinner er avholdende, har å gjøre med at de er blitt mer likestilte og deltar i arbeidslivet, sier Horverak.»

• Liker 3
Skrevet
Marihønan skrev (9 minutter siden):

Hva kan grunnen for dette være?

Kilde

det jeg først og fremst lurer på er hvorfor du poster en kilde som er 15 år gammel og som sier at norske kvinner har at av de høyste konsumene av alkoho i den vestlige verdenl. Ikke det høyeste og for 15 år siden. Hva vil du med dette? Hvor gravde du fram dette klenodiet av en artikkel?

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er greit for meg. Det kan vi vel være. Jeg koser meg med vin med god samvittighet når det passer meg (og livet mitt så klart) 

• Liker 6
Skrevet

Trist utvikling

• Liker 1
Skrevet

Og det var de som svarte ja på om de hadde drukket alkohol de siste 12 månedene, uavhengig av mengde.

Så 1 glass vin i løpet av et år, svar "ja" og du regnes som at du drikker alkohol.

Da er vel jeg en som konsumerer alkohol også. Jeg er ikke sikker på om jeg drakk noe i løpet av et år. Men tror jeg drakk en øl i et selskap?

• Liker 4
Skrevet
Capazitet skrev (50 minutter siden):

Trist utvikling

Hvorfor det. Er total avholdenhet noe å strebe etter i seg selv? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest theTitanic
Skrevet

Det er tragikomisk at landet med de høyeste alkoholprisene og de korteste åpningstidene på alkoholsalg har de største problemene. I europa selges alkohol absolutt overalt, tilogmed på bensinstasjonene, uten at folk har behov for å hive innpå med begge hender og rave sidelengs i gatene. Kanskje alkoholreglene virker mot sin hensikt? At en påbegynt rus er for dyr å avslutte så løpet må kjøres helt ut når det er mulig? Jeg har vært i selskaper i Tyskland, Nederland og Frankrike og jo, det drikkes, men slik flatfyll som i Norge blir det ikke. Noe rart er det jo når nordmenn  ikke kan ha styr over seg selv straks danskebåten forlater Drøbaksundet eller flyet letter sørover.  

Skrevet
theTitanic skrev (2 minutter siden):

Det er tragikomisk at landet med de høyeste alkoholprisene og de korteste åpningstidene på alkoholsalg har de største problemene. I europa selges alkohol absolutt overalt, tilogmed på bensinstasjonene, uten at folk har behov for å hive innpå med begge hender og rave sidelengs i gatene. Kanskje alkoholreglene virker mot sin hensikt? At en påbegynt rus er for dyr å avslutte så løpet må kjøres helt ut når det er mulig? Jeg har vært i selskaper i Tyskland, Nederland og Frankrike og jo, det drikkes, men slik flatfyll som i Norge blir det ikke. Noe rart er det jo når nordmenn  ikke kan ha styr over seg selv straks danskebåten forlater Drøbaksundet eller flyet letter sørover.  

De største problemene? Hva mener du med det? Statistikkene det henvises til her viser på ingen måte at vi har de største problemene.

Uavhengig av det, har du vært i England? De har en liberal alkoholpolitikk, de har også flatfyll. 

• Liker 8
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
theTitanic skrev (2 minutter siden):

Frankrike har sk fri flyt av alkohol, og har ikke bare et enormt alkoholproblem i samfunnet generelt, blant annet i trafikken, men de er også størst  i Europa på kokainbruk. 
Vi skal være veldig glad at markedskreftene er så godt regulert som er. 

Skrevet
21 minutter siden, theTitanic said:

Norge har de billigste prisene i verden omtrent når det kommer til god vin

• Liker 1
Skrevet
Hedy Lamarr skrev (13 timer siden):

Ja faktisk. Hadde alkohol oppfantes idag ville det aldri vært lovlig.

Alkohol er smøring i sosiale lag, og det er få land i verden der alkohol spiller så stor rolle som i Norge.

• Liker 2
Skrevet
Hedy Lamarr skrev (13 timer siden):

Er fyll noe å strebe etter i seg selv?

• Liker 2
Skrevet

Typisk KG, alkohol = rus og flatfyll. For en tragisk innstilling. 

Alkohol er også nydelig sammen med mange typer mat, for eksempel, ikke alle av oss må drikke seg snydens, men nyter et glass rødvin til middagen eller en fingerbredder whisky foran peisen. 

For øvrig drikker både norske kvinner og menn lite i forhold til andre europeere: https://knowledge4policy.ec.europa.eu/health-promotion-knowledge-gateway/alcoholic-beverages-4_en

• Liker 5
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
Hedy Lamarr skrev (38 minutter siden):

Alkohol er også nydelig sammen med mange typer mat, for eksempel, ikke alle av oss må drikke seg snydens, men nyter et glass rødvin til middagen eller en fingerbredder whisky foran peisen. 

For øvrig drikker både norske kvinner og menn lite i forhold til andre europeere: https://knowledge4policy.ec.europa.eu/health-promotion-knowledge-gateway/alcoholic-beverages-4_en

Vi som ser problemet i helsevesenet har nok en litt svart-hvit-tenking med oss. Alkoholoverforbruk er ikke uvanlig blant pasienter og brukere som mottar helsehjelp. Det er til og med en bydel i Oslo som er kjent for sine eldre alkoholiserte kvinner, men det snakkes altfor lite om det. Og alkoholforbruket i Norge HAR økt etter at vin begynte å komme i papp.

Skrevet
Hedy Lamarr skrev (38 minutter siden):

De drikker kanskje lite i forhold til andre europeere, men jammen er de opptatt av det!

Alkohol ble brukt siden mennesker oppdaget å brygge den, ofte i ritualer og spesielle anledninger. Norge har ikke noe drikkekultur, flatfyll i helga er helt normalt og akseptert men et glass vin til lasagnen på en tirsdag er fy-fy.

Jeg har ikke noe mot alkohol og et heller avslappet forhold men jeg drikker veldig lite selv og har blitt mye utsatt for drikkepress. For min del kunne alkohol godt være forbudt.

• Liker 1
Skrevet

Slutt å sette opp stråmenn, jeg protesterer ikke på at alkoholikere finnes.

Det jeg reagerer på i denne tråden er påstander som at ~ nordmenn drikker mest og ~ norske kvinner drikker mest i verden, når statistikken sier vi langt ifra gjør det. Samt at langt fra alle driver med flatfyll eller super hver dag. 

• Liker 4
Skrevet
Marihønan skrev (17 timer siden):

Hva kan grunnen for dette være?

Kilde

Det er ikke det kilden din sier.

Du må lese teksten ordentlig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...