Gjest Belinda B Skrevet 18. mai 2023 #1 Del Skrevet 18. mai 2023 Vi hører om stadig flere som bytter ut bunaden med festdrakt. Fordi det er såkalt «bunadspress». Bunadspress? Bunad er Norges nasjonaldrakt og er en viktig del av den norske kulturarven. Ja - bunad er dyrt og slett ingen selvfølge, men de fleste føler jo på et «press» i dagens samfunn: i en eller annen form, i en eller annen grad. Kjøpepress, kroppspress, drikkepress. Og nå er det bunadspress. Kanskje bunadsfolka snart vil kjenne på et «festdraktspress»? Nei, nå får det holde. Ta på deg bunaden, festdrakten, sarien eller kjolen - det viktigste er at DU føler deg vel på den store feiringen! 👏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vixella Skrevet 18. mai 2023 #2 Del Skrevet 18. mai 2023 Jeg tror problematikken rundt bunadspress er overdrevent. I ukene opp mot 17.mai har ikke jeg i all fall fått med meg mange som klager over at de ikke har bunad, og den eneste posten jeg så om det her inne var ei som skrev at hun ikke hadde feiret 17.mai på mange år fordi hun ikke har bunad. Da tenker jeg at problemet, i mange tilfeller, dreier seg om helt andre ting enn mangelen på bunad. Selv var jeg i Oslo sentrum i går, og jeg synes jeg så omtrent like mange festdrakter som bunader - eller kvinner og jenter som gikk i "vanlige" kjoler. Hvordan dette hysteriet rundt bunadspress har oppstått er helt merkelig, synes jeg. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freyja Valkyrie Skrevet 18. mai 2023 #3 Del Skrevet 18. mai 2023 Aldri merket noe til dette så kalte bunadspresset. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #4 Del Skrevet 18. mai 2023 🥒nyheter! De har ikke annet å skrive om. Det kommer alltid til å være forskjeller i samfunnet også er det «bunaden» det skal gå på😂 fins mange andre ting å ta av. Hva med oss som ikke har råd til tesla? Skal vi klage på de som kjører tesla, også kommer det en eller annen random som lar teslaen sin være hjemme og kjører sin sletne andre bil i «sympati» med de som ikle har tesla. Jadda Anonymkode: ef683...c76 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #5 Del Skrevet 18. mai 2023 Jeg for min del går i akkurat det jeg vil, så lenge jeg føler meg vel. Mange fine kjoler å gå i på 17 mai 🥳 Anonymkode: 96783...2a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #6 Del Skrevet 5. april Jeg har bunad, fikk til konfirmasjonen. Ønsket meg aldri en bunad. Føler et press om at jeg «må» bruke den. Samboer påstår at kjole ikke er fint nok på 17.Mai. Det ender opp med at jeg går i kjole uansett. Anonymkode: c7aa5...9bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #7 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har bunad, fikk til konfirmasjonen. Ønsket meg aldri en bunad. Føler et press om at jeg «må» bruke den. Samboer påstår at kjole ikke er fint nok på 17.Mai. Det ender opp med at jeg går i kjole uansett. Anonymkode: c7aa5...9bb God smak:) Bunad er for budeier og bondeknøler. Anonymkode: d9da9...f45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #8 Del Skrevet 6. april Jeg har rett og slett ikke råd til bunad. Personer kritiserer meg ofte for å gå i designklær til 6–8 tusen kroner. Ironisk nok har alle disse personene bunader, som koster mer enn 4 ganger så mye – selvinnsikt er en fin ting 🤣 Anonymkode: 8cbdd...6db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #9 Del Skrevet 6. april Har aldri likt bunad, synes det er forferdelig stygt. Tar heller på meg en søt sommerkjole. Anonymkode: 96783...2a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 6. april #10 Del Skrevet 6. april Jeg har bunad, fikk til konfirmasjonen og jeg har gått med den to ganger i livet mitt og aldri mer. Jeg har rett og slett ingen bunadsfetisj. Det er ikke et plagg jeg synes er pent, det er ikke et plagg jeg føler noe tilknytning til, jeg tenker ikke at jeg bør/må/skal like bunad. Jeg har lurt på å selge den for det er jo ingen grunn til at den bare støver ned så kan nå kanskje noen andre få bruk for den greien der. Selv ser jeg 1000 vis av finere kjoler selv buksedresser og dresser for kvinner som er mye finere enn en hvilken som helst bunad. Men det er vel smak og behag. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå