AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #1 Skrevet 18. mai 2023 Arvet bunad til konfirmasjonen min, men skøyt i været etter det, samt fikk mer former. Min oldemor som jeg arvet den av var både kjempelav og kjempetynn så den passer dårlig i dag. Samtidig så har den bunaden noen gamle detaljer og broderier som er sjelden i dag og som jeg gjerne vil beholde. Tilbyr Husfliden dette? Anonymkode: f04e9...0fc
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #2 Skrevet 18. mai 2023 Hei, du har kommet feil. Dette er Kvinneguiden, ikke Husfliden. Klikk. Anonymkode: 7a4f2...ea5 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #3 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei, du har kommet feil. Dette er Kvinneguiden, ikke Husfliden. Klikk. Anonymkode: 7a4f2...ea5 Og på Kvinneguiden er det åpent for å stille spørsmål om hva man måtte føle for. Deal with it. Anonymkode: f04e9...0fc
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #4 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei, du har kommet feil. Dette er Kvinneguiden, ikke Husfliden. Klikk. Anonymkode: 7a4f2...ea5 Tull. Dette kan jo være mange andre som har opplevd, at konfirmasjonsbunader blir for små og "gjenbrukes" i nye og større bunader, sydd av profesjonelle som Husfliden. Anonymkode: 7a269...55c
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #5 Skrevet 20. mai 2023 Ta kontakt med noen av de som syr din bunad utenom husfliden og hør. Anonymkode: e9671...825
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #6 Skrevet 20. mai 2023 Vi snakket med Husfliden om samme problemstilling, og kom frem til at det beste var å beholde den gamle bunaden og kjøpe en ny (i vårt tilfelle ble det en pent brukt, på Finn). Det kostet mye å gjenbruke/sy om, dessuten ville det blitt mye som gikk til spille. Så nå har vi en gammel og vakker «ungdomsbunad» som jenter i familien kan bruke de årene mellom festdrakt fra Cubus og bunad i voksenstørrelse. En del av det gamle sølvet, samt brodert veske, bruker jeg til min «nye» bunad. Anonymkode: 419d4...c5e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #7 Skrevet 20. mai 2023 Min erfaring er at de ansatte på Husfliden er gode til å gi råd om dette, og vurdere fra gang til gang hva som lønner seg. Som AB over nevner, kan det være at de vil råde deg til å beholde den gamle bunaden som den er. Men jeg kjenner til flere som har fått sydd nye liv til eldre bunader av forskjellige slag. Det er ofte stakken som kan beholdes pga at den har større mengder stoff. Dermed kommer man langt med justering av folder. Livet er jo ofte formsydd, og dermed den delen av drakta som må byttes ut. Problemet her kan være hvis du har vokst veldig mye på lengden, og det ikke er mer stoff å ta av i den retningen på den gamle bunaden. Det som gjør meg skeptisk er det du skriver om å beholde gamle broderier. Jeg ser ikke helt for meg at man kan gjenbruke gamle broderier på en ny bunad, kanskje med unntak av skjortekrage og -mansjetter som kan flyttes fra en gammel til en ny skjorte. Anonymkode: 12456...73b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå