AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #161 Skrevet 20. mai 2023 Vikarsykepleier skrev (1 time siden): Poenget er at det foregår en massiv forflytning av kapital og verdier fra middelklassen oppover, og har gjort det de siste ti-tyve årene. Det er denne forflytningen som skal ned igjen til oss som produserer og utgjør gulvet i det norske samfunnet. Vi i Norge har til dels vært forskånet fra de verste utfallene, men når vi ser at de rikeste blant oss, de som har fått sine verdier enten ved arv eller utbytte av natur og mennesker i Norge, da er det mange av oss som reagerer med å gå mot venstre. Regulering, regulering, regulering. Noen skaper, andre bruker. Dette er problemet med Rødt. De ønsker bare å bruke uten å komme med løsninger. Men sånn er det når man er idealistisk uten konsekvenstenkning. Rødt sin politikk har andre konsekvenser enn bare det med at de ukritisk vil dele ut penger. Anonymkode: 8c272...890 2 2
Fant80 Skrevet 20. mai 2023 #162 Skrevet 20. mai 2023 Finner det ganske underholdende at enkelte her inne kommer og skal belære de som stemmer Rødt. At dette liksom er en feil. "Nå skal jeg fortelle deg hvordan ting fungerer,og hvordan du burde stemme - til ditt eget beste" Du klarer ikke overtale noen på KG til å stemme annerledes. 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #163 Skrevet 20. mai 2023 Fant80 skrev (2 minutter siden): Finner det ganske underholdende at enkelte her inne kommer og skal belære de som stemmer Rødt. At dette liksom er en feil. "Nå skal jeg fortelle deg hvordan ting fungerer,og hvordan du burde stemme - til ditt eget beste" Du klarer ikke overtale noen på KG til å stemme annerledes. Sånn sett så er vel ikke denne tråden noe bedre / verre enn FRP - tråden, og den ene er vel opprettet i protest mot den andre? Det er faktisk endel folk som ikke helt vet hva de stemmer på, de har bare hørt om enkeltsaker, som f.eks "omfordeling til fattige" (rødt) eller skeptisk til innvandring (frp). De har problemer med å se helheten i partiets politikk. Om det hjelper å opplyse dem, du har sikkert rett i at det ikke går å endre meningen til den enkelte, men det må da være lov å prøve. Anonymkode: 8c272...890 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #164 Skrevet 20. mai 2023 Kjenner bare 3 stykker. Det er en rusmisbruker, en lege og en mislykket ungdomskriminell. Fellestrekk for de er en bitterhet, snakker mye om griskhet og urettferdighet. De sliter med urealistisk selvbilde. Sterk hat mot USA går igjen. Legen kan ikke delta i en barnebursdag uten å rakke ned på et eller annet hun ikke liker. Misunnelsen bare overtar henne fullstendig. Han kriminelle mener det er innenfor å stjele fra noen som har mere enn han. Han ser på seg selv som en moderne Robin Hood, men tar vinningen selv. Skulle jeg beskrive de felles måtte der være at de har stemningslidelse og en overdreven oppfatning av sin betydingen kontra andre mennesker. Anonymkode: de4c2...01e 1 2
Fant80 Skrevet 20. mai 2023 #165 Skrevet 20. mai 2023 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker said: Sånn sett så er vel ikke denne tråden noe bedre / verre enn FRP - tråden, og den ene er vel opprettet i protest mot den andre? Det er faktisk endel folk som ikke helt vet hva de stemmer på, de har bare hørt om enkeltsaker, som f.eks "omfordeling til fattige" (rødt) eller skeptisk til innvandring (frp). De har problemer med å se helheten i partiets politikk. Om det hjelper å opplyse dem, du har sikkert rett i at det ikke går å endre meningen til den enkelte, men det må da være lov å prøve. Anonymkode: 8c272...890 Behøvde du virkelig å ta denne anyonymt ? Når kjernesaken deres er nettopp "omfordeling til fattige" eller i FrP velgerens tilfelle: Innvandring,så spiller det ikke noe rolle hva andre saker partiet står for. Akkurat som du støtter alt det Høyre har i sitt parti program? Eller hvilket parti du måtte støtte da. Finner ikke det veldig sansynlig. Du har dine kjernesaker du brenner for. Endret 20. mai 2023 av Fant80
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #166 Skrevet 20. mai 2023 3 hours ago, Grandidosa83 said: Som person er de nok veldig variert, men på et politisk plan vil jeg si de mangler forståelse for historien til ideologien de stemmer på. Når man ikke kan vise til et eksempel og si «der fikk de det til», er det et godt tegn på at man stemmer på en utopi. Det jeg mener den jevne Rødt velgeren ikke forstår er at graden av tyranni som kreves for å oppnå deres idealsamfunn gjør det uoppnåelig. For å dra parallellen til det gamle jernteppet; grunnen til at man måtte bygge murer for å stoppe folk fra å flytte var fordi at store grupper med initiativrike, ressurssterke og innovative mennesker ikke ville være der lenger. Det ser vi allerede skjer i Norge også, og det er uten at Rødt har hatt hånden på rattet engang. Men det er klart.. vi blir jo alle fattigere, så sånn sett blir jo ulikhetene mindre. Hvilken del av historien mener du? Den delen hvor Arbeiderpartiet var minst like radikale som Rødt er nå, og klarte å bygge opp et av verdens beste velferdsstater? Anonymkode: 59236...10c 3 1
Brunello Skrevet 20. mai 2023 #167 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og hvor tenker du at pengene skal hentes fra? Det er problemet med Rødt, og andre fantasipartier, at det er ikke noe realisme i politikken deres. Anonymkode: 8c272...890 Det med hvor pengene skal hentes hen har alle politiske partier felles. For alle partier som har kommet i posisjon har måttet skrote valgløfter grunnet pengemangel. 1
Thanos Skrevet 20. mai 2023 #168 Skrevet 20. mai 2023 Fant80 skrev (På 18.5.2023 den 15.33): Høy sans for rettferdighet God utdanning og ofte god jobb,men har familjemedlemmer eller kjære med fysiske eller psykiske utfordringer Stor empati - Inkluderende Følelsesmennesker Glad i mennesker Så absolutt IKKE kommunister. Den store framgangen til Rødt kommer ikke av at disse ønsker et Kommunistisk styre. Er selv Rødt velger. Er ikke spesielt høyt utdannet,men har høyskolenivå. Har noe under middels Norsk lønn. Fast jobb. Alltid vært en "på gulvet" arbeider. Ikke kommunist,eller definerer meg som det. Mann i starten av førr. Foreldre fortsatt gift. Godt hjem med over gjennomsnittelig inntekt med far høytstående i oljebransjen. Hele kjernen i sosialpolitikken til rødt er kommunisme. Selve essensen i hvordan de vil forme norge som samfunn er bygget og formet som kommunisme. Og mange av disse idéene høres fantastiske ut på papiret. Problemet er bare at det fungerer dårlig i praksis. Svært dårlig faktisk. 2
Brunello Skrevet 20. mai 2023 #169 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvilken del av historien mener du? Den delen hvor Arbeiderpartiet var minst like radikale som Rødt er nå, og klarte å bygge opp et av verdens beste velferdsstater? Anonymkode: 59236...10c Ja, ganske artig hvordan politikken endres med tiden. I dag er vel FrP-politikk a-la 90-tallet SV sitt program.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #170 Skrevet 20. mai 2023 Fant80 skrev (9 minutter siden): Behøvde du virkelig å ta denne anyonymt ? Når kjernesaken deres er nettopp "omfordeling til fattige" eller i FrP velgerens tilfelle: Innvandring,så spiller det ikke noe rolle hva andre saker partiet står for. Akkurat som du støtter alt det Høyre har i sitt parti program? Eller hvilket parti du måtte støtte da. Finner ikke det veldig sansynlig. Du har dine kjernesaker du brenner for. Selvfølgelig spiller det en rolle hvilke andre saker partiene står for. Ihvertfall så gjør det det for meg. Det er ganske mange partier jeg fint kunne ha stemt på, men så har de kanskje en sak som kræsjer fullstendig med mitt livssyn, selv om denne saken ikke er en av hovedsakene til partiet så vil den likevel bety så mye for meg at jeg aldri kunne stemt på det partiet. Både Rødt og FRP har sånne saker som jeg nevnte her, og for meg så er de partiene omtrent like ille. Anonymkode: 8c272...890
Fant80 Skrevet 20. mai 2023 #171 Skrevet 20. mai 2023 Norge vil ikke bli komunistisk. Rødt er svært tydelig på sin sosial politikk. De må uansett samarbeide med AP og SV osv. Men ved å stemme på det partiet som er mest tydelig på det velgeren ønsker,så er det jo da for å få igjennom den poltikken. De vil sansynligvis bli noe større,men vil jo aldri bli et styringsparti som AP eller Høyre. I hvertfall er ikke det realistisk. Så hvor kommer denne frykten for komunisme fra? Det blir som at venstrevridde velgere aldri vil stemme blått pga de ikke ønsker Amerikanske tilstander. STORE sosiale forskjeller. Dyre privatiserte tjenster etc. Det vil aldri bli Amerika i Norge. Vi styrer helt annerledes her. Vi styrer heller ikke som Russland eller Kina. 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #172 Skrevet 20. mai 2023 Brunello skrev (7 minutter siden): Det med hvor pengene skal hentes hen har alle politiske partier felles. For alle partier som har kommet i posisjon har måttet skrote valgløfter grunnet pengemangel. Hovedårsaken til at partiene må skrote valgløfter er vel strengt tatt at ingen av partiene har flertall alene, og må inngå kompromiss med de partiene de blir nødt til å samarbeide med. Anonymkode: 8c272...890
Fant80 Skrevet 20. mai 2023 #173 Skrevet 20. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Selvfølgelig spiller det en rolle hvilke andre saker partiene står for. Ihvertfall så gjør det det for meg. Det er ganske mange partier jeg fint kunne ha stemt på, men så har de kanskje en sak som kræsjer fullstendig med mitt livssyn, selv om denne saken ikke er en av hovedsakene til partiet så vil den likevel bety så mye for meg at jeg aldri kunne stemt på det partiet. Både Rødt og FRP har sånne saker som jeg nevnte her, og for meg så er de partiene omtrent like ille. Anonymkode: 8c272...890 Riktig. Å Høyre har kuttet sosiale tiltak og ytelser år etter år. Det kræsjer med alle som har stemt Rødt eller venstre side. En som har behov for sosiale tjenester,er i et lavtlønnet yrke osv vil bare skyte seg selv i foten ved å stemme borgerlig. Du evner ikke se dette fordi du har rett og slett ikke behov for disse tjenestene. Man kan i så måte si at du har vært heldig. Du vil sikkert si dyktig og flink,whatever. 3
Brunello Skrevet 20. mai 2023 #174 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hovedårsaken til at partiene må skrote valgløfter er vel strengt tatt at ingen av partiene har flertall alene, og må inngå kompromiss med de partiene de blir nødt til å samarbeide med. Anonymkode: 8c272...890 Neida, ekstremt mye de forstår at de ikke har råd til også. Det samme med eiendomsskatt. Høyre er mot, men veldig mange høyrestyrte kommuner har. Grunnen er selvsagt at de ikke har råd til å ikke ha.
Thanos Skrevet 20. mai 2023 #175 Skrevet 20. mai 2023 Fant80 skrev (26 minutter siden): Finner det ganske underholdende at enkelte her inne kommer og skal belære de som stemmer Rødt. At dette liksom er en feil. "Nå skal jeg fortelle deg hvordan ting fungerer,og hvordan du burde stemme - til ditt eget beste" Du klarer ikke overtale noen på KG til å stemme annerledes. Blandt to partier i norge trengs tilhengerne å belæres. MDG og Rødt. De to eneste tullepartiene vi har. Alle de andre har negative og positive fanesaker, men ingen av dem direkte farlige og ødeleggende for samfunnet. MDG spesiellt men også Rødt vil knuse samfunnet vi har opparbeidet oss dersom de får stor makt i landet. 1 1
Fant80 Skrevet 20. mai 2023 #176 Skrevet 20. mai 2023 (endret) 3 minutter siden, Thanos said: Blandt to partier i norge trengs tilhengerne å belæres. MDG og Rødt. De to eneste tullepartiene vi har. Alle de andre har negative og positive fanesaker, men ingen av dem direkte farlige og ødeleggende for samfunnet. MDG spesiellt men også Rødt vil knuse samfunnet vi har opparbeidet oss dersom de får stor makt i landet. Ingen av partiene er store nok til at de vil kunne klare å "ødelegge" samfunnet. De vokser ja,men AP er fortsatt det største partiet. Man vil uansett behøve samarbeid med partier som du mener er mindre farlige. Det farligste partiet slik veldig mange Rødt velgere ser det,er uansett Høyre. Endret 20. mai 2023 av Fant80 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #177 Skrevet 20. mai 2023 Fant80 skrev (2 minutter siden): Riktig. Å Høyre har kuttet sosiale tiltak og ytelser år etter år. Det kræsjer med alle som har stemt Rødt eller venstre side. En som har behov for sosiale tjenester,er i et lavtlønnet yrke osv vil bare skyte seg selv i foten ved å stemme borgerlig. Du evner ikke se dette fordi du har rett og slett ikke behov for disse tjenestene. Man kan i så måte si at du har vært heldig. Du vil sikkert si dyktig og flink,whatever. Du antar ting om meg som ikke stemmer. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opphengt i Høyre? Jeg har stemt på ganske mange forskjellige partier, også Rødt en gang for endel år siden. Jeg har også vært medlem i 5 forskjellige partier oppigjennom livet, så du skal kanskje ikke være så bestemt om hvor jeg hører hjemme politisk. Anonymkode: 8c272...890
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #178 Skrevet 20. mai 2023 Brunello skrev (8 minutter siden): Neida, ekstremt mye de forstår at de ikke har råd til også. Det samme med eiendomsskatt. Høyre er mot, men veldig mange høyrestyrte kommuner har. Grunnen er selvsagt at de ikke har råd til å ikke ha. Ja, som i livet ellers så handler vel alt om prioriteringer såsant godene er knappe. Anonymkode: 8c272...890
Fant80 Skrevet 20. mai 2023 #179 Skrevet 20. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du antar ting om meg som ikke stemmer. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opphengt i Høyre? Jeg har stemt på ganske mange forskjellige partier, også Rødt en gang for endel år siden. Jeg har også vært medlem i 5 forskjellige partier oppigjennom livet, så du skal kanskje ikke være så bestemt om hvor jeg hører hjemme politisk. Anonymkode: 8c272...890 Nei,det er sant. Helt riktig. Beklager dersom jeg stemplet deg som en Høyre velger.
Thanos Skrevet 20. mai 2023 #180 Skrevet 20. mai 2023 Fant80 skrev (6 minutter siden): Ingen av partiene er store nok til at de vil kunne klare å "ødelegge" samfunnet. De vokser ja,men AP er fortsatt det største partiet. Man vil uansett behøve samarbeid med partier som du mener er mindre farlige. Det farligste partiet slik veldig mange Rødt velgere ser det,er uansett Høyre. Høyre har styrt og hatt stor makt over flere år. Mange, inkludert meg, liker ikke politikken deres og ønsker dem ikke i regjeringen. Men de ødelegger ikke basismodellen det norske samfunnet er tuftet på. Det gjør heller ikke FRP, Venstre, Senterpartiet eller KRF. Politikken deres er ikke radikal og alt omveltende nok til å rasere et land. Det er både Rødt og spesiellt MDG fint istand til dersom de over tid tilegner seg så mye makt at de får utrettet mye av værstingssakene sine. Per idag er de ikke store nok, det har du rett i. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå