PURE/HONEY Skrevet 21. mai 2023 #201 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 15.25): Jeg stemmer Rødt. Mann i 30-årene fra arbeiderklasse-familie (mor og far har stemt FRP og konservativt), men med høy utdanning og god inntekt. Leser mye og er opptatt av rettferdighet, og ønsker å bevare den norske modellen gjennom å jobbe mot sosial ulikhet. Tror ikke folk kan se på meg at jeg stemmer Rødt, akkurat. Anonymkode: 20e28...5db Gud hjelp dette landet. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #202 Skrevet 21. mai 2023 droopy skrev (21 timer siden): Gerhardsen hatet kommunise Han var jo kommunist selv. Anonymkode: bd427...4f9
droopy Skrevet 21. mai 2023 #203 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Han var jo kommunist selv. Anonymkode: bd427...4f9 I 1948 omtalte Gerhardsen kommunismen som ”den største trusselen mot det norske folks frihet og demokrati” 3
Fant80 Skrevet 21. mai 2023 #204 Skrevet 21. mai 2023 (endret) 20 hours ago, Grandidosa83 said: Vel, nå er jeg ikke enig i det grunnleggende premisset om at de med minst har blitt "tappet" som en konsekvens av borgerlig regjering alene. Kjøpekraften til stort sett alle har falt markant de siste årene. Da blir en naturlig konsekvens at de med minst dessverre kommer dårligere ut enn de med høyere inntekter. Det sagt er det åpenbart at politiske prioriteringer spiller inn, og alle regjeringer tar valg man nødvendigvis ikke alltid er enig i. Det er likevel overveldende historiske bevis på at venstreekstremisme ikke er løsningen. Jeg forstår det er lett å falle for en ideologi som kunne ha vært manuset til "Robin hood". Poenget er likevel at ingen tør/kan vise til 1 - ett - eneste eksempel på at dette har fungert godt som en måte å organisere samfunnet på. Hvorfor tror du det? Jeg mener det enkle svaret er at et samfunns velstand og fordeling av denne ikke er et nullsumspill der det eneste man må se på er fordeling. Du er ikke enig i det,men basert på hva? Du har hverken brydd deg med det,eller følt på at noe har blitt forandret,ellet blitt borte. Du sitter finere i det,har helt andre behov. Man skriver veldig ofte "Hva med meg" og sutring som argument,når borgerlige skal uttale seg om venstrevridde. Men her ser man jo akkurat det samme. Ja helt riktig,kjøpekraften har fallt markant. Hva skjer da med deg i forhold til de på de laveste lønningene,eller satsene? De faller ut. Du blir "irritert" over ikke kunne spare så mye lenger,eller bruke "unødvendige kroner" Der er jo også kjernen i at de politiske prioriteringene har slått feil ut for de med minst. Jeg personlig mener at man ikke burde skremme bort "rikingene" i Norge. Synes det er å skyte oss selv i foten,uansett hva samfunnslag man befinner seg i. Jeg ser ingen grunn for at det skal være et tak på hvor mye man kan tjene,før nærmest "alt" går bort i skatt. At forskjellene er store mellom fattig og rik har jeg i grunn ikke stort problem med,men man har i årtider fått sosialpolitikken i Norge til å fungere. Allså man har på uførestønader kunne klart seg ålreit. Man blir hverken rik,eller rikere en de som jobber. Men man har klart seg. Nå har galoppen tatt av,sån at de svakeste står igjen på perrongen. Der mener jeg borgerlig prioriterer feil. Det mener også veldig mange andre. Rødt har svært tydelig sosial politikk. SV har litt vagere,men også ganske god. Etter hvert som partiene går mot høyre,så blir det svakere og svakere. På høyresiden har man rett og slett bare kutt forslag,som liksom skal være et slags frivillig pressmiddel,dersom syke og fattige ønsker mer penger. Er man syk blir det for veldig mange vanskelig å jobbe. Kan man gjøre litt,så er det fortsatt veldig vanskelig å få innpass i en bedrift. Man behøver gjerne veldig stor tilpassing. Man behøver hjelpemidler etc. Folk behøver penger i dag. Ikke om 6-8 måneder - kanskje,dersom man skulle få seg en deltidsstilling et sted der man med større sansynlighet ikke egentlig er ønsket uansett. Dette er en kjempestor utfordring. Rødt vil ha satsene opp i dag,dersom det hadde vært mulig. Det viktigste for folk er at de har penger til regninger og mat. Så om borgerlige hadde innsett dette,så hadde nok ikke denne radikale Rød bølgen vært like eksplosiv. Flere økonomer har kommet ut med at det marginalt vil endre den Norske økonomien med økte minstesatser,som jo også var et argument en periode. Men det er jo andre en meg som ser for seg mer av Rødt sitt partiprogram. Allså at de vil ha rikingene ut,de vil ha et inntektstak osv. Men jeg vet også om personer som meg som bare vil utjevne forskjellene litt for "vanlige folk" og da mener jeg fra de svakeste til arbeiderklassen i det minste. Jeg hadde foreslått noe slikt som 0 skatt for inntekt opptil 300 000 eller noe slikt. Da skriker de som har skattefradrag. Jeg kan ingenting om skattepolitikk,så vet ikke løsningen her,men det måtte da kunne gå an å få til noe? Uansett,jeg er klar over at ting er vanskelig å løse. Men man burde kunne se hvorfor folk stemmer Rødt. Det har så vanvittig lite med komunisme å gjøre. Å Ja vi har forstått at om de blir store nok,så kan en risiko være at Rødt får gjennomslag for mer av de radikale forslagene sine. Men dette er uansett en lav lav risiko. Det vil bare ikke skje. Norge er for splittet. Vi har ikke styresystemer som er rigget til slike radikale endringer. Da er det faktisk større sjanse for at Norge blir som USA. Der er vi på god gli allerede. Der er mer likheter der etter 8 år med Erna,en det var. En periode til,og enda en. Vil man da kunne påstå at Norge er som USA? Sansynligvis ikke. Men det vil vi ikke heller. Selv de fleste borgerlige velgere vil ikke dette - Og ja i likhet med radikale røde,så er det og samme på blå side som 100% ønsker full privatisering. nedlegging av alt offentlig osv. Sannsynlig? I hvertfall ikke mindre en at Norge blir komunistisk. Endret 21. mai 2023 av Fant80
jabx Skrevet 21. mai 2023 #205 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ja, det gjør jeg. Og selv om jeg stemmer Rødt synes jeg ikke det er en god idé for Norge å forlate NATO. Anonymkode: 20e28...5db Så bra. Respekt for det, da det er en del i Rødt som ikke tenker seg helt om rundt dette, virker det som. 1
Grandidosa83 Skrevet 21. mai 2023 #206 Skrevet 21. mai 2023 Fant80 skrev (32 minutter siden): Du er ikke enig i det,men basert på hva? Du har hverken brydd deg med det,eller følt på at noe har blitt forandret,ellet blitt borte. Du sitter finere i det,har helt andre behov. Man skriver veldig ofte "Hva med meg" og sutring som argument,når borgerlige skal uttale seg om venstrevridde. Men her ser man jo akkurat det samme. Ja helt riktig,kjøpekraften har fallt markant. Hva skjer da med deg i forhold til de på de laveste lønningene,eller satsene? De faller ut. Du blir "irritert" over ikke kunne spare så mye lenger,eller bruke "unødvendige kroner" Der er jo også kjernen i at de politiske prioriteringene har slått feil ut for de med minst. Jeg personlig mener at man ikke burde skremme bort "rikingene" i Norge. Synes det er å skyte oss selv i foten,uansett hva samfunnslag man befinner seg i. Jeg ser ingen grunn for at det skal være et tak på hvor mye man kan tjene,før nærmest "alt" går bort i skatt. At forskjellene er store mellom fattig og rik har jeg i grunn ikke stort problem med,men man har i årtider fått sosialpolitikken i Norge til å fungere. Allså man har på uførestønader kunne klart seg ålreit. Man blir hverken rik,eller rikere en de som jobber. Men man har klart seg. Nå har galoppen tatt av,sån at de svakeste står igjen på perrongen. Der mener jeg borgerlig prioriterer feil. Det mener også veldig mange andre. Rødt har svært tydelig sosial politikk. SV har litt vagere,men også ganske god. Etter hvert som partiene går mot høyre,så blir det svakere og svakere. På høyresiden har man rett og slett bare kutt forslag,som liksom skal være et slags frivillig pressmiddel,dersom syke og fattige ønsker mer penger. Er man syk blir det for veldig mange vanskelig å jobbe. Kan man gjøre litt,så er det fortsatt veldig vanskelig å få innpass i en bedrift. Man behøver gjerne veldig stor tilpassing. Man behøver hjelpemidler etc. Folk behøver penger i dag. Ikke om 6-8 måneder - kanskje,dersom man skulle få seg en deltidsstilling et sted der man med større sansynlighet ikke egentlig er ønsket uansett. Dette er en kjempestor utfordring. Rødt vil ha satsene opp i dag,dersom det hadde vært mulig. Det viktigste for folk er at de har penger til regninger og mat. Så om borgerlige hadde innsett dette,så hadde nok ikke denne radikale Rød bølgen vært like eksplosiv. Flere økonomer har kommet ut med at det marginalt vil endre den Norske økonomien med økte minstesatser,som jo også var et argument en periode. Men det er jo andre en meg som ser for seg mer av Rødt sitt partiprogram. Allså at de vil ha rikingene ut,de vil ha et inntektstak osv. Men jeg vet også om personer som meg som bare vil utjevne forskjellene litt for "vanlige folk" og da mener jeg fra de svakeste til arbeiderklassen i det minste. Jeg hadde foreslått noe slikt som 0 skatt for inntekt opptil 300 000 eller noe slikt. Da skriker de som har skattefradrag. Jeg kan ingenting om skattepolitikk,så vet ikke løsningen her,men det måtte da kunne gå an å få til noe? Uansett,jeg er klar over at ting er vanskelig å løse. Men man burde kunne se hvorfor folk stemmer Rødt. Det har så vanvittig lite med komunisme å gjøre. Å Ja vi har forstått at om de blir store nok,så kan en risiko være at Rødt får gjennomslag for mer av de radikale forslagene sine. Men dette er uansett en lav lav risiko. Det vil bare ikke skje. Norge er for splittet. Vi har ikke styresystemer som er rigget til slike radikale endringer. Da er det faktisk større sjanse for at Norge blir som USA. Der er vi på god gli allerede. Der er mer likheter der etter 8 år med Erna,en det var. En periode til,og enda en. Vil man da kunne påstå at Norge er som USA? Sansynligvis ikke. Men det vil vi ikke heller. Selv de fleste borgerlige velgere vil ikke dette - Og ja i likhet med radikale røde,så er det og samme på blå side som 100% ønsker full privatisering. nedlegging av alt offentlig osv. Sannsynlig? I hvertfall ikke mindre en at Norge blir komunistisk. Først og fremst handler dette om hvilket politisk system som faktisk fungerer og hva som ikke fungerer. Historien er ganske tydelig på at alle forsøk på å gjennomføre venstreekstrem ideologi som styresett har vært en katastrofe. (For den saks skyld kan jeg si akkurat det samme om fascisme mv.) Det er det dette handler om. I en dårlig situasjon er det ikke rasjonelt å velge noe som historisk vil gi deg en enda verre situasjon. For som jeg spurte deg om tidligere: Hvor har venstreekstrem ideologi fungert godt som en måte å organisere et samfunn? Jeg har ingen problem med å skjønne at mange vil ha en quick-fix ala "Robin Moxnes" (pun intended, men alle som har lest historie må også advare med hva denne ideologien bringer med seg. 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #207 Skrevet 21. mai 2023 En uføretrygdet som syter og klager og mener de skal ha samme inntekt som de som jobber. Som er kronisk misunnelig og ikke forstår at noen faktisk må jobbe pengene inn i kassa. Anonymkode: 2743b...b12 1 1
Snok1 Skrevet 21. mai 2023 #208 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 10.11): Kvinne 48, gift, trebarnsmor, statsviter, jobber i privat sektor og tjener litt over snitt. LES rødts partiprogram! Anonymkode: 0f14b...3ce Hva tenker du om marxistisk kommunisme og revolusjon slik det er beskrevet i Rødts prinsipprogram? 1 1 1
Fant80 Skrevet 22. mai 2023 #209 Skrevet 22. mai 2023 7 hours ago, Grandidosa83 said: Først og fremst handler dette om hvilket politisk system som faktisk fungerer og hva som ikke fungerer. Historien er ganske tydelig på at alle forsøk på å gjennomføre venstreekstrem ideologi som styresett har vært en katastrofe. (For den saks skyld kan jeg si akkurat det samme om fascisme mv.) Det er det dette handler om. I en dårlig situasjon er det ikke rasjonelt å velge noe som historisk vil gi deg en enda verre situasjon. For som jeg spurte deg om tidligere: Hvor har venstreekstrem ideologi fungert godt som en måte å organisere et samfunn? Jeg har ingen problem med å skjønne at mange vil ha en quick-fix ala "Robin Moxnes" (pun intended, men alle som har lest historie må også advare med hva denne ideologien bringer med seg. Igjen - Den vil ikke bringe med seg noe. Norge er for splittet. Rødt vil sansynligvis ikke bli store nok. Det er faktisk større sjanse for at Norge blir USA 2. Noe som heller ikke vil skje. De nye Rødt velgerne stemmer for sak. Ikke ideologi. Forstår man ikke dette,så er det liksom ikke mer å diskutere. 1
Snok1 Skrevet 22. mai 2023 #210 Skrevet 22. mai 2023 Fant80 skrev (12 minutter siden): De nye Rødt velgerne stemmer for sak. Ikke ideologi. Dette er positivt feil. De stemmer på et parti, og partiet har et program og et prinsipprogram som partiledelsen og alle de tillitsvalgte skal jobbe for. I prinsipprogrammet ligger de overordnede ideologiske linjene, som i Rødts tilfelle er marxistisk kommunisme og revolusjon. Deler av ledelsen i Rødt har flere ganger forsøkt å fjerne disse formuleringene, men flertallet av medlemmene ønske å beholde disse ideologiske målene. Dette er hva Rødt-velgerne stemmer på. 3
Fant80 Skrevet 22. mai 2023 #211 Skrevet 22. mai 2023 (endret) 1 hour ago, Snok1 said: Dette er positivt feil. De stemmer på et parti, og partiet har et program og et prinsipprogram som partiledelsen og alle de tillitsvalgte skal jobbe for. I prinsipprogrammet ligger de overordnede ideologiske linjene, som i Rødts tilfelle er marxistisk kommunisme og revolusjon. Deler av ledelsen i Rødt har flere ganger forsøkt å fjerne disse formuleringene, men flertallet av medlemmene ønske å beholde disse ideologiske målene. Dette er hva Rødt-velgerne stemmer på. Like fullt. De aller fleste som stemmer Rødt ønsker ikke noe med disse ideologiske linjene å gjøre. Dette kommer som direkte motsvar til 8 år med politikk som ikke fungerer. Du og andre kan repetere å repetere på dette som har med komunisme og gjøre. Det er liksom det eneste det går i. Igjen Norge vil ikke bli komunistisk. Svært usansynlig. Det er også stor uenighet inad i Rødt partiet,dette gjelder jo alt i fra ideologien og utenrikspolitikken. Endret 22. mai 2023 av Fant80 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #212 Skrevet 22. mai 2023 Fant80 skrev (6 minutter siden): Like fullt. De aller fleste som stemmer Rødt ønsker ikke noe med disse ideologiske linjene å gjøre. Dette kommer som direkte motsvar til 8 år med politikk som ikke fungerer. Du og andre kan repetere å repetere på dette som har med komunisme og gjøre. Det er liksom det eneste det går i. Igjen Norge vil ikke bli komunistisk. Svært usansynlig. Det er også stor uenighet inad i Rødt partiet,dette gjelder jo alt i fra ideologien og utenrikspolitikken. ….som ikke fungerer?? Kan ikke du nevne ett eneste land i verden der arbeiderklassen har det bedre enn i Norge? Anonymkode: 2b636...6aa 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #213 Skrevet 22. mai 2023 Fant80 skrev (13 minutter siden): Like fullt. De aller fleste som stemmer Rødt ønsker ikke noe med disse ideologiske linjene å gjøre. Dette kommer som direkte motsvar til 8 år med politikk som ikke fungerer. Du og andre kan repetere å repetere på dette som har med komunisme og gjøre. Det er liksom det eneste det går i. Igjen Norge vil ikke bli komunistisk. Svært usansynlig. Det er også stor uenighet inad i Rødt partiet,dette gjelder jo alt i fra ideologien og utenrikspolitikken. Syns det er litt drøyt av deg å si at politikken til Høyresiden ikke fungerer. Jeg ser du skriver at du ikke har peiling på skattepolitikken. Du har kanskje ikke peiling på samfunnsøkonomi i det hele tatt da, som veldig mange andre av Rødts velgere. Idealisme gir ikke mat på bordet til noen. Kapitalisme gjør det. Hvis vi tenker på trygdede f.eks som du ønsker mere penger til. At trygdene og alderspensjonene øker mye nå i prosent har ingenting å gjøre med at vi nå har en "rød" regjering, det er faste reguleringer pga prisene pg etterslep fra tidligere år som også ville vært akkurat likt hvis vi hadde en Høyre - regjering. Anonymkode: 8c272...890 1 3
Fant80 Skrevet 22. mai 2023 #214 Skrevet 22. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: ….som ikke fungerer?? Kan ikke du nevne ett eneste land i verden der arbeiderklassen har det bedre enn i Norge? Anonymkode: 2b636...6aa Norge er et priviligert land på mange områder. Det kan hele befolkningen være glad for. Men forskjell mellom de som har,og de som ikke har er blitt for stor. Da stemmer man på det partiet som har den tydeligste planen for å utligne denne forskjellen. Rødt ville aldri vært så store som de er i dag,dersom både de som står utenfor arbeidslivet,og deler av arbeiderklassen hadde klart seg bra. Med det mener jeg at de ikke behøver ekstra tjenester som f.eks bostøtte,sosialstøtte eller gratis mat rasjoner for å i det hele tatt overleve. Man må ta innover seg at slik har det blitt. Veldig mange meg inkludert har merket det på lommeboken,men de fleste lever akkurat som før. Fleste skal på samme ferier,kjøper de samme duppedingsene etc. Privilegier for oss. Mens mange ikke engang har penger til strøm lenger. Det er slikt et politisk opprør oppstår. Det er jo derfor da såpass mange stemmer f.eks Rødt. Hadde den sosiale politikken fungert,hadde Arbeiderpartiet virkelig ivaretatt arbeiderklassen,så hadde Rødt vært overflødig. Det vil jeg i hvertfall tippe. Men AP er alt for høyre orientert. Eneste som i dag klarer å tvinge igjennom sosiale tiltak er SV,og de virker som "verkebyllen til AP" 1
Fant80 Skrevet 22. mai 2023 #215 Skrevet 22. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Syns det er litt drøyt av deg å si at politikken til Høyresiden ikke fungerer. Jeg ser du skriver at du ikke har peiling på skattepolitikken. Du har kanskje ikke peiling på samfunnsøkonomi i det hele tatt da, som veldig mange andre av Rødts velgere. Idealisme gir ikke mat på bordet til noen. Kapitalisme gjør det. Hvis vi tenker på trygdede f.eks som du ønsker mere penger til. At trygdene og alderspensjonene øker mye nå i prosent har ingenting å gjøre med at vi nå har en "rød" regjering, det er faste reguleringer pga prisene pg etterslep fra tidligere år som også ville vært akkurat likt hvis vi hadde en Høyre - regjering. Anonymkode: 8c272...890 Høyre foreslår sosiale kutt hvert eneste år. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #216 Skrevet 22. mai 2023 Fant80 skrev (1 minutt siden): Norge er et priviligert land på mange områder. Det kan hele befolkningen være glad for. Men forskjell mellom de som har,og de som ikke har er blitt for stor. Da stemmer man på det partiet som har den tydeligste planen for å utligne denne forskjellen. Rødt ville aldri vært så store som de er i dag,dersom både de som står utenfor arbeidslivet,og deler av arbeiderklassen hadde klart seg bra. Med det mener jeg at de ikke behøver ekstra tjenester som f.eks bostøtte,sosialstøtte eller gratis mat rasjoner for å i det hele tatt overleve. Man må ta innover seg at slik har det blitt. Veldig mange meg inkludert har merket det på lommeboken,men de fleste lever akkurat som før. Fleste skal på samme ferier,kjøper de samme duppedingsene etc. Privilegier for oss. Mens mange ikke engang har penger til strøm lenger. Det er slikt et politisk opprør oppstår. Det er jo derfor da såpass mange stemmer f.eks Rødt. Hadde den sosiale politikken fungert,hadde Arbeiderpartiet virkelig ivaretatt arbeiderklassen,så hadde Rødt vært overflødig. Det vil jeg i hvertfall tippe. Men AP er alt for høyre orientert. Eneste som i dag klarer å tvinge igjennom sosiale tiltak er SV,og de virker som "verkebyllen til AP" Så du kan ikke nevne ett eneste samfunn i verden ser arbeiderklassen og de uføre har det bedre nei. Merkelig. Såpass mange sosialistiske samfunn som det tross alt finnes i verden. Og forstår du virkelig ikke at med Rødts politikk så vil «kaka» som skal fordeles bli mye mindre? Man kan ikke bare vedta at alle skal ha god råd hvis det ikke er penger å fordele. Anonymkode: 2b636...6aa 2 2
Illuminatum Skrevet 22. mai 2023 #217 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 0.25): Dette. Alle her i tråden som ikke liker tanken om Rødt som parti har overhodet ikke satt seg inn i politikk. Alt de bidrar med er noe bullet points om urgammel kommunisme som ikke er relevant i dag, eller bare som deg "jeg er uenig, og dine holdninger stemmer ikke". Det går ikke an å diskutere med dette her. Det er ingenting. Det at jeg er ressurssterk gjør det kanskje mer mulig for meg å lese partiprogram, og virkelig sette meg inn i enkeltsaker, jeg kan være enig i det. Men hva legger DU i nasjonalisme? Er det kun kulturelt og emosjonelt for deg? For meg er nasjonalisme økonomisk autonomi. Anonymkode: f6757...9bd Godt du er så ressurssterk at du kan lese partiprogram og sette deg inn i enkeltsaker. Så du mener at vi ikke skal ta det som står i prinsipprogrammet og arbeidsprogrammet alvorlig? Programmene er preget av svulstige beskrivelser som ikke nødvendigvis er riktig beskrivelse. Et eksempel er samfunnsklassene. Det beskrives to klasser i Norge, kapitalistklassen og arbeiderklassen hvor kapitalistklassen beskrives som en elite som eier, kontrollerer og disponerer produksjonmidler..... I hvilken klasse ligger de fleste næringsdrivende i Norge? Her tenker jeg på de som eier mindre industri, bønder, snekkere, entreprenører.... Rødt mener at arbeiderklassen skal overta styringen, kapitalismen skal avskaffes. Dette gjennom avvikling av privat eierskap. Bedriftene skal drives som sameiebedrifter. Hvordan er ikke dette kommunistisk? Programmet sier at virksomheter som helse, utdanning, bank og finansvesen, infrastruktur, transport og naturressurser må være i offentlig eierskap. Hvordan tenker du det ikke er kommunistisk at alle banker og forsikringsselskap skal nasjonaliseres? Det beskrives i programmet at de viktigste produksjonsmidlene skal være i fellesskapseie og alt skal styres av fellesskapet. Hvordan tenker du utenlandske bedrifter skal investere i norske bedrifter når de alle vil være fellesskapseid? Skal Norge utvikle og lage alt selv? 2
Fant80 Skrevet 22. mai 2023 #218 Skrevet 22. mai 2023 Jeg forstår hva du mener helt klart. Hva andre land gjør spiller jo liten rolle. Men du må forstå at folk uten penger,som ikke kan betale strømmen sin på kort sikt ikke sitter å tenker på hva som vil skje i fremtiden. Man stemmer dermed på partier som kan ordne ting de neste årene. Ved å stemme f.eks Høyre da,så vil jo ingenting skje. - noen gang. Man vil fremdeles slite,ved vedvarende borgerlig styre vil det sansynligvis bare bli verre for de. Jeg snakker uansett bare for meg. Representerer ikke partiet på noen måte. Jeg er ikke medlem. Jeg forstår hvorfor Rødt er et voksende parti,det er alt. Jeg klarer og å forstå at komunisme ikke er en grunn for at folk stemmer dette partiet. Dette kommer utelukkende som motsvar til en sosial politikk som ikke fungerer fra Høyresiden. - I hvertfall fra mitt ståsted. De med fast jobb,og OK inntekt. (Jeg har litt under middels Norsk inntekt.) Vil klare seg uansett hva parti man stemmer. Da går det bare på at man kunne tenke seg å betale mindre inn til staten. Man har penger til det man ønsker uansett. Såpass priviligerte er jo de fleste i Norge. Man finner saker som bomringer etc som sin hjertesak. I Rødts tilfelle så er det nok mange som er privilgerte,men også mange som lever forferdelig dårlig. Når man ikke har mat på bordet eller strøm osv. Da blir man mer desperat. Man vil jo da prøve å forandre dette til det bedre. Der kan Rødt tilby en løsning som er veldig konkret,og det kan skje på kort sikt. Med en borgerlig regjering er det ingen planer for å ordne dette,annet en "Fiks deg en jobb" Å dette har jeg vært innpå før. Det er vanskelig for mange. Mange kan ikke jobbe punktum. Mens mange ville slite med å finne seg en deltidsjobb. Arbiederklassen blir til stadig underregulert osv. Denne tråden har jo nå blitt hvorfor stemmer JEG på Rødt,og skal svare alle motstandere. Har vel sagt det jeg vil si. Så får andre ta over. 1
Snok1 Skrevet 22. mai 2023 #219 Skrevet 22. mai 2023 Fant80 skrev (59 minutter siden): Like fullt. De aller fleste som stemmer Rødt ønsker ikke noe med disse ideologiske linjene å gjøre. Det er jo dette man stemmer på. Marxisme. Revolusjon. De som vil ha samme retning, men innenfor rammen av parlamentariske reformer har SV å stemme på. 1
Fant80 Skrevet 22. mai 2023 #220 Skrevet 22. mai 2023 1 minutt siden, Snok1 said: Det er jo dette man stemmer på. Marxisme. Revolusjon. De som vil ha samme retning, men innenfor rammen av parlamentariske reformer har SV å stemme på. Så absolutt et godt alternativ - I hvertfall for meg. Det som gjorde at jeg ikke stemte de denne gang var pga miljøpolitkken deres. Synes det minnet litt mye om MdG.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå