Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Fant80 skrev (5 minutter siden):

Nei,det er sant. Helt riktig. Beklager dersom jeg stemplet deg som en Høyre velger.

Sannheten er at jeg er cirka like mye rød som blå, og noen ganger faller steinen på vektskåla ned på den røde siden, andre ganger på den blå siden. Kanskje jeg er Høyre velger et år, og neste gang SV...

Det føles kanskje feil ut for deg,  men det må være lov å ombestemme seg,  partiene må faktisk levere for å få fornyet tillit hos meg.

Anonymkode: 8c272...890

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den siste Rødtvelgeren jeg diskuterte med forsto ikke utfordringen med å skatte våre mest lønnsomme virksomheter og våre høyest gasjerte lønnsmottakere med 90% toppskatt.

Nok til å få frysninger av.

Anonymkode: bbe20...088

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Sannheten er at jeg er cirka like mye rød som blå, og noen ganger faller steinen på vektskåla ned på den røde siden, andre ganger på den blå siden. Kanskje jeg er Høyre velger et år, og neste gang SV...

Det føles kanskje feil ut for deg,  men det må være lov å ombestemme seg,  partiene må faktisk levere for å få fornyet tillit hos meg.

Nei det føles ikke feil for meg i det hele tatt. Jeg er ingen rødt velger for life. Jeg går for sak slik som deg,ikke nødvendigvis for samme parti hver gang. Synes faktisk det er bra at folk er slik at de kan svinge. En som alltid stemmer samme parti sier seg jo enig i alt partiet måtte finne på.

Skrevet
Thanos skrev (28 minutter siden):

Blandt to partier i norge trengs tilhengerne å belæres. MDG og Rødt. De to eneste tullepartiene vi har. Alle de andre har negative og positive fanesaker, men ingen av dem direkte farlige og ødeleggende for samfunnet. MDG spesiellt men også Rødt vil knuse samfunnet vi har opparbeidet oss dersom de får stor makt i landet.

Her glemmer du at vi har noen partier til høyre for FrP.

I tillegg kommer MDG’s partiprogram, slik som FrP sitt fra 80-tallet er blitt, alle de andres partiprogram om 20-30 år.

AnonymBruker
Skrevet

Et ungt menneske med ingen livserfaring og dømmekraft

Anonymkode: fd0a7...bdd

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Naive og ikke i stand til å se det store bildet. Ser «rasisme» og «klasseforskjeller» i alt og fromhetsflagger ved hver anledning de får.

De er ofte veldig opptatt av å fortelle alle hvor gode mennesker de er. Litt som nyfrelste veganere.
Har ofte innøvde fraser som «men det var ikke ekte kommunisme i (sett inn hvilket som helst kommunistisk land)» .

Virker stort sett ute av stand til kritisk tenkning. 
Jeg er egentlig imponert over at denne grusomme ideologen som har kostet flere liv enn nazismen har klart å bli stueren igjen.. 

Men.. dette er bare mitt inntrykk av de rødt-velgerne (og tillitsvalgte) jeg har møtt. Kan hende resten er supre folk med høy mental kapasitet..

Anonymkode: 15e1d...085

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Naive og ikke i stand til å se det store bildet. Ser «rasisme» og «klasseforskjeller» i alt og fromhetsflagger ved hver anledning de får.

De er ofte veldig opptatt av å fortelle alle hvor gode mennesker de er. Litt som nyfrelste veganere.
Har ofte innøvde fraser som «men det var ikke ekte kommunisme i (sett inn hvilket som helst kommunistisk land)» .

Virker stort sett ute av stand til kritisk tenkning. 
Jeg er egentlig imponert over at denne grusomme ideologen som har kostet flere liv enn nazismen har klart å bli stueren igjen.. 

Men.. dette er bare mitt inntrykk av de rødt-velgerne (og tillitsvalgte) jeg har møtt. Kan hende resten er supre folk med høy mental kapasitet..

Du blingser nok uenighet med manglende mental kapasitet her altså. Er jo en klassisk hersketeknikk også det. Faktisk veldig ofte brukt i politisk sammenheng mellom debattantene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvilken del av historien mener du? Den delen hvor Arbeiderpartiet var minst like radikale som Rødt er nå, og klarte å bygge opp et av verdens beste velferdsstater?

Anonymkode: 59236...10c

Dette tullet om at AP bygget velferdsstaten alene må man bare slutte å gjenta. Folketrygden ble som kjent innført at av den borgerlige Borten regjeringen på 60 tallet, mens alderstrygd ble innført av Høyre og AP sammen på 20 tallet. Som et par kjappe enkle eksempler.

Arbeiderpartiet godtok alltid at bedriftseierne var rike, så lenge arbeiderne fikk betalt. Det er det som har vært suksessmodellen i Norge. Altså har man fått inntektene til staten gjennom inntektsskatt, moms, selskapsskatt osv, men man har alltid godtatt at det var vellykkede bedrifter (typisk redere i gamle dager) som skapte inntekter og arbeidsplasser til landet. 

Det vi ser i dag er i større og større grad en retorikk og logikk som tilsier at private formuer er negativt. At alt blir bedre om bare rike forsvinner. At dette betyr at arbeidsplasser forsvinner, at det blir mindre penger i omløp til å investere i bedrifter og innivoasjon, at det betyr at folk som ønsker å bygge bedrifter vil forsvinne osv.. det er ikke så viktig. Dette er det vi har sett utprøvd mange steder før.. og som vi da vet er at det vil skje braindrain, folk blir generelt fattigere mv.

Hvilken marxistisk samfunn har i bunn og grunn lykkes? Kan du peke på et eneste eksempel hvor det å jage/skatte bort rike har gitt et bedre samfunn for alle?

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Fant80 said:

Du blingser nok uenighet med manglende mental kapasitet her altså. Er jo en klassisk hersketeknikk også det. Faktisk veldig ofte brukt i politisk sammenheng mellom debattantene. 

Mye mulig.. men jeg er heller ikke så interessert i å høre en kommunist rettferdiggjøre sin beviselig onde ideologi.. like lite som jeg er i å høre på en nazist..

Hvis du åpen kommunist så spytter du i ansiktet på millioner av mennesker som lever under, og har dødd av, denne ideologien..  

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Perfume said:

Og der tok du jo veldig feil da! Men men... 

Tok personen feil i at kommunisme aldri har fungert noen plass det har blitt forsøkt?

Anonymkode: f3648...068

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Vikarsykepleier said:

Poenget er at det foregår en massiv forflytning av kapital og verdier fra middelklassen oppover, og har gjort det de siste ti-tyve årene. Det er denne forflytningen som skal ned igjen til oss som produserer og utgjør gulvet i det norske samfunnet. Vi i Norge har til dels vært forskånet fra de verste utfallene, men når vi ser at de rikeste blant oss, de som har fått sine verdier enten ved arv eller utbytte av natur og mennesker i Norge, da er det mange av oss som reagerer med å gå mot venstre.

Regulering, regulering, regulering.

Så måten man skal få mindre forskjeller er å ta fra "de rike"? Ikke øke på bunnlinja? Det viktigste er altså å ta "de rike"?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn sett så er vel ikke denne tråden noe bedre / verre enn FRP - tråden, og den ene er vel opprettet i protest mot den andre?

Det er faktisk endel folk som ikke helt vet hva de stemmer på, de har bare hørt om enkeltsaker, som f.eks "omfordeling til fattige" (rødt) eller skeptisk til innvandring (frp). De har problemer med å se helheten i partiets politikk. Om det hjelper å opplyse dem, du har sikkert rett i at det ikke går å endre meningen til den enkelte, men det må da være lov å prøve. 

Amen

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken del av historien mener du? Den delen hvor Arbeiderpartiet var minst like radikale som Rødt er nå, og klarte å bygge opp et av verdens beste velferdsstater?

Anonymkode: 59236...10c

Gerhardsen hatet kommunise

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, Grandidosa83 said:

Dette tullet om at AP bygget velferdsstaten alene må man bare slutte å gjenta. Folketrygden ble som kjent innført at av den borgerlige Borten regjeringen på 60 tallet, mens alderstrygd ble innført av Høyre og AP sammen på 20 tallet. Som et par kjappe enkle eksempler.

Arbeiderpartiet godtok alltid at bedriftseierne var rike, så lenge arbeiderne fikk betalt. Det er det som har vært suksessmodellen i Norge. Altså har man fått inntektene til staten gjennom inntektsskatt, moms, selskapsskatt osv, men man har alltid godtatt at det var vellykkede bedrifter (typisk redere i gamle dager) som skapte inntekter og arbeidsplasser til landet. 

Det vi ser i dag er i større og større grad en retorikk og logikk som tilsier at private formuer er negativt. At alt blir bedre om bare rike forsvinner. At dette betyr at arbeidsplasser forsvinner, at det blir mindre penger i omløp til å investere i bedrifter og innivoasjon, at det betyr at folk som ønsker å bygge bedrifter vil forsvinne osv.. det er ikke så viktig. Dette er det vi har sett utprøvd mange steder før.. og som vi da vet er at det vil skje braindrain, folk blir generelt fattigere mv.

Hvilken marxistisk samfunn har i bunn og grunn lykkes? Kan du peke på et eneste eksempel hvor det å jage/skatte bort rike har gitt et bedre samfunn for alle?

Selv om jeg stemmer Rødt,så er jeg faktisk enig i at retorikken mot rike er for hard. Men retorikken mot de som har minst har etter hvert blitt minst like hard.. Det jeg ikke har forstått med Høyre sine 8 år i regjering er hvorfor de alltid tapper de svakeste. De kunne gjort like mye som AP som er bare minimum i det minste. Allså latt de være. La denne lønnsveksten skje automatisk som med hvert trygdeoppgjør. La alle de sosiale tiltakene stå ved like. Men nei.

Man har aktivt tappet samfunnet for sosiale tjenester. Regjeringen på begge sider blør milliarder av kroner hvert år til meningsløse tiltak,bare kaster pengene utenlands uten kritisk tenking. Men å kutte i matkøene viste seg alt for utfordrende for Erna. Et mer sosialt Høyre hadde jeg vurdert å stemme på. Jeg vet at "til og med" borgerlige bryr seg om velferd og ønsker å ta vare på sine syke. Det har de bare ikke vist.

Det er noe med Høyre jeg også liker. Jeg var f.eks mye mer glad i Bent Høie en den burugla som sitter som helseminister i dag. Rød Isaksen tiltalte gjerne ikke meg personlig politisk,men han er en likanes kar,er god politisk og lettere å forstå. - Igjen den burugla som sitter i dag sier bare et mimimum,og det som sies er rent oppgulp og repetisjon. Har dog aldri likt Erna,men uansett. Høyre har hatt kvaliteter også er det jeg prøver å si. Ikke alt er svartmaling fra min side i hvertfall.

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Så måten man skal få mindre forskjeller er å ta fra "de rike"? Ikke øke på bunnlinja? Det viktigste er altså å ta "de rike"?

Har du gjort deg noen tanker om hvordan verdier blir skapt i et samfunn?

Redigert: Never mind, diskusjonen er fånyttes, vi kommer aldri til å skjønne hverandre og jeg er ikke ute å overbevise noen.

Endret av Vikarsykepleier
Plutselig selvinnsikt.
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 15.25):

Jeg stemmer Rødt. Mann i 30-årene fra arbeiderklasse-familie (mor og far har stemt FRP og konservativt), men med høy utdanning og god inntekt. Leser mye og er opptatt av rettferdighet, og ønsker å bevare den norske modellen gjennom å jobbe mot sosial ulikhet. 

Tror ikke folk kan se på meg at jeg stemmer Rødt, akkurat. 

Anonymkode: 20e28...5db

Støtter du våpenhjelp til Ukraina?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, jabx said:

Støtter du våpenhjelp til Ukraina?

Ja, det gjør jeg. 

Og selv om jeg stemmer Rødt synes jeg ikke det er en god idé for Norge å forlate NATO. 

Anonymkode: 20e28...5db

Skrevet (endret)
Fant80 skrev (10 timer siden):

Selv om jeg stemmer Rødt,så er jeg faktisk enig i at retorikken mot rike er for hard. Men retorikken mot de som har minst har etter hvert blitt minst like hard.. Det jeg ikke har forstått med Høyre sine 8 år i regjering er hvorfor de alltid tapper de svakeste. De kunne gjort like mye som AP som er bare minimum i det minste. Allså latt de være. La denne lønnsveksten skje automatisk som med hvert trygdeoppgjør. La alle de sosiale tiltakene stå ved like. Men nei.

Man har aktivt tappet samfunnet for sosiale tjenester. Regjeringen på begge sider blør milliarder av kroner hvert år til meningsløse tiltak,bare kaster pengene utenlands uten kritisk tenking. Men å kutte i matkøene viste seg alt for utfordrende for Erna. Et mer sosialt Høyre hadde jeg vurdert å stemme på. Jeg vet at "til og med" borgerlige bryr seg om velferd og ønsker å ta vare på sine syke. Det har de bare ikke vist.

Det er noe med Høyre jeg også liker. Jeg var f.eks mye mer glad i Bent Høie en den burugla som sitter som helseminister i dag. Rød Isaksen tiltalte gjerne ikke meg personlig politisk,men han er en likanes kar,er god politisk og lettere å forstå. - Igjen den burugla som sitter i dag sier bare et mimimum,og det som sies er rent oppgulp og repetisjon. Har dog aldri likt Erna,men uansett. Høyre har hatt kvaliteter også er det jeg prøver å si. Ikke alt er svartmaling fra min side i hvertfall.

Vel, nå er jeg ikke enig i det grunnleggende premisset om at de med minst har blitt "tappet" som en konsekvens av borgerlig regjering alene. Kjøpekraften til stort sett alle har falt markant de siste årene. Da blir en naturlig konsekvens at de med minst dessverre kommer dårligere ut enn de med høyere inntekter. Det sagt er det åpenbart at politiske prioriteringer spiller inn, og alle regjeringer tar valg man nødvendigvis ikke alltid er enig i. 

Det er likevel overveldende historiske bevis på at venstreekstremisme ikke er løsningen. Jeg forstår det er lett å falle for en ideologi som kunne ha vært manuset til "Robin hood". Poenget er likevel at ingen tør/kan vise til 1 - ett - eneste eksempel på at dette har fungert godt som en måte å organisere samfunnet på. Hvorfor tror du det?

Jeg mener det enkle svaret er at et samfunns velstand og fordeling av denne ikke er et nullsumspill der det eneste man må se på er fordeling. 

Endret av Grandidosa83
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tok personen feil i at kommunisme aldri har fungert noen plass det har blitt forsøkt?

Nei. Det var det jo jeg som skrev.... 

Skrevet (endret)

Idealist

Tenker svart/hvitt

Opptatt av antatt svake grupper: Kvinner, trygdede, innvandrere, LGBT+ etc

Tror at serien Exit er representativt for privat næringsliv. 

Endret av Isambard

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...