AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #1 Skrevet 18. mai 2023 Hvordan er en person som stemmer Rødt? Anonymkode: 6297a...ca7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #2 Skrevet 18. mai 2023 Jeg stemmer Rødt. Mann i 30-årene fra arbeiderklasse-familie (mor og far har stemt FRP og konservativt), men med høy utdanning og god inntekt. Leser mye og er opptatt av rettferdighet, og ønsker å bevare den norske modellen gjennom å jobbe mot sosial ulikhet. Tror ikke folk kan se på meg at jeg stemmer Rødt, akkurat. Anonymkode: 20e28...5db 31 3 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #3 Skrevet 18. mai 2023 Typisk for de jeg kjenner (kjenner ikke så mange): Kvinne Opptatt av rettferdighet, antirasisme og fellesskap Prøver å være miljøbevisst Følelsesmenneske Anonymkode: eb77d...1c0 12
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #4 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg stemmer Rødt. Mann i 30-årene fra arbeiderklasse-familie (mor og far har stemt FRP og konservativt), men med høy utdanning og god inntekt. Leser mye og er opptatt av rettferdighet, og ønsker å bevare den norske modellen gjennom å jobbe mot sosial ulikhet. Tror ikke folk kan se på meg at jeg stemmer Rødt, akkurat. Anonymkode: 20e28...5db Hva tenker du om at folk kaller dere som stemmer Rødt for kommunister? Anonymkode: 6297a...ca7 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #5 Skrevet 18. mai 2023 Høy utdanning, bor i by. Elitisk, opptatt av det man kan kalle høyverdig kultur. Anonymkode: 7c65b...49e 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #6 Skrevet 18. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva tenker du om at folk kaller dere som stemmer Rødt for kommunister? Anonymkode: 6297a...ca7 Folk får kalle meg det de vil. Er kommunist i seg selv et skjellsord? Om en bruker det som skjellsord befester en vel bare at en hører til i FRP. Anonymkode: 20e28...5db 17 2
Topsi Skrevet 18. mai 2023 #7 Skrevet 18. mai 2023 (endret) Jeg er ikke noen typisk Rødt-velger (konservativ kristen, abortmotstander) men lokalt kommer jeg til å stemme Rødt, og hvis abortloven landes i denne perioden, trolig også ved stortingsvalget. Rødt er opptatt av kurdernes rettigheter, de er opptatt av arbeiderrettigheter, de er for strømstøtte til bedriftene, for bedre arbeidsforhold og lønnsforhold i helsevesenet, og har mange sympatiske politikere Og ja, dyrevern Endret 18. mai 2023 av Topsi 12 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #8 Skrevet 18. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er kommunist i seg selv et skjellsord? 😮 Ja folk flest liker frihet og demokrati... Kommunister og nazister kan brenne på historiens søppelhaug Anonymkode: 7c65b...49e 13 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #9 Skrevet 18. mai 2023 Kvinne 25-40. Ikke barn. Høyere utdannelse, men ikke veldig prestisjetunge. Bor i Oslo, innflytter. Leier bolig (og opptatt av de høye prisene/vanskeligheter med å kjøpe). Anonymkode: 9a6af...34c 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #10 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva tenker du om at folk kaller dere som stemmer Rødt for kommunister? Anonymkode: 6297a...ca7 Det blir vel omtrent som å si at alle som stemmer FRP er rasister. Anonymkode: eaa9e...7a2 15 1
Fant80 Skrevet 18. mai 2023 #11 Skrevet 18. mai 2023 (endret) Høy sans for rettferdighet God utdanning og ofte god jobb,men har familjemedlemmer eller kjære med fysiske eller psykiske utfordringer Stor empati - Inkluderende Følelsesmennesker Glad i mennesker Så absolutt IKKE kommunister. Den store framgangen til Rødt kommer ikke av at disse ønsker et Kommunistisk styre. Er selv Rødt velger. Er ikke spesielt høyt utdannet,men har høyskolenivå. Har noe under middels Norsk lønn. Fast jobb. Alltid vært en "på gulvet" arbeider. Ikke kommunist,eller definerer meg som det. Mann i starten av førr. Foreldre fortsatt gift. Godt hjem med over gjennomsnittelig inntekt med far høytstående i oljebransjen. Endret 18. mai 2023 av Fant80 12 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #12 Skrevet 18. mai 2023 Just now, AnonymBruker said: 😮 Ja folk flest liker frihet og demokrati... Kommunister og nazister kan brenne på historiens søppelhaug Anonymkode: 7c65b...49e Sukk. Språk er ord, også ord har bruksområder. Jeg anbefaler deg å spørre eventuelle selvbeskrivende kommunister hva de selv mener med ordet. Jeg ønsker for eksempel ikke en totalitær stat, som nok gjør at DU ikke vil kalle meg en kommunist. Jeg er riktignok tilhenger av at arbeidere også er medeiere av produksjonsmidlene. Anonymkode: 20e28...5db 7 1
Duraton Skrevet 18. mai 2023 #13 Skrevet 18. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Sukk. Språk er ord, også ord har bruksområder. Jeg anbefaler deg å spørre eventuelle selvbeskrivende kommunister hva de selv mener med ordet. Jeg ønsker for eksempel ikke en totalitær stat, som nok gjør at DU ikke vil kalle meg en kommunist. Jeg er riktignok tilhenger av at arbeidere også er medeiere av produksjonsmidlene. Anonymkode: 20e28...5db Kommunisme er en styreform. Hvis du ikke er for styreformen i kommunismen, så er du ikke kommunist. Rødt kaller seg sosialister, men Rødts mål er formulert slik i prinsipprogrammet: «Når en etter hvert kommer stadig nærmere målet om et samfunn uten undertrykking, i harmoni med naturens tålegrenser, vil det være mulig å se konturene av et klasseløst samfunn: en verden der alle mennesker er like mye verdt – og der grunnprinsippet er «yte etter evne, få etter behov». Det var dette Karl Marx kalte kommunisme.» Rødt kaller seg for ett sosialistisk parti, men som ønsker å innføre Karl Marx’s kommunisme. Mine tanker er at sosialister (og kommunister) liker å bruke andre sine penger. For så å gå over til en totalitær stat for å sørge for at dem kan fortsette å bruke andre sine penger 12 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #14 Skrevet 18. mai 2023 Naiv Husker ikke den kalde krigen Har ikke lest partiprogrammet Vil ikke ha Røds politikk i praksis, men stemmer på dem i protest Anonymkode: 59e43...5fc 9 1 12
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #15 Skrevet 18. mai 2023 De er Unge, veganere, har dreads, går i Birkenstock og cordfløyel. Dyrker egne urter i vindusposten sin på Grunerløkka. Digger å gå på små konserter med dårlige ukjente band som kjører politiske tulletekster. Støtter alle former for sivil ulydighet dersom saken de står opp for er "riktig", som f.eks å kaste stein på de som støtter sian. Opptatt av at alle er fri til å gjøre det de vil og støtter aller hjerteligst legalisering av marihuana velkomment. Lider generelt av naivitet og hvit frelser syndrom, og er derfor tilsynelatende mye mer hyggelig mot utlendinger enn hvite, og bærer folk av en mørkere hudfarge på gullstol. Anonymkode: a7cf4...35a 14 1 9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #16 Skrevet 18. mai 2023 Tilbakestående Anonymkode: 388d1...35d 14 1 2
Ti T Usen Skrevet 18. mai 2023 #17 Skrevet 18. mai 2023 De har en forskrudd oppfatning av at rettferdighet= alle skal få likt. Helt uavhengig av innsats og risikovilje 14 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #18 Skrevet 18. mai 2023 Bymennesker som ikke har et snev av kunnskap om hvordan verden fungerer utenfor bygrensen, litt som MDG'ere med andre ord. De fleste nekter for at Rødt er et kommunistisk parti selv om det er stadfestet i partiprogrammet at politikken er basert på marxisme, de tror også at alle de mislykkede kommunistlandene ikke hadde ekte kommunisme og de kan gjøre det så mye bedre bare de kommer til makten. Anonymkode: 4e5a0...4b3 12 1 14
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #19 Skrevet 18. mai 2023 Naiv, ensidig erfaringsgrunnlag, lettpåvirkelig. Det er jo vanlig at ungdom går til ytterpunktene politisk, grunnet rendyrket (banal) svart/hvit idealisme, og at en etterhvert som en blir eldre skjønner at ting er sammensatte. Anonymkode: 81ddf...f37 12 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #20 Skrevet 18. mai 2023 Kjenner kun en kvinne som stemmer rødt. Alenemor på 49 for to barn etter en kjapp en med en venn av seg, ikke vært i arbeid siden 2010, ufør, veldig opptatt av høyere trygd og mer til andre som er i samme situasjon. Ser noen nevner rettferdighetssans, mener selv det handler om misunnelse på de som får til livet og som får betalt for den innsatsen. Dere mener nok mer likhet, slik som barn som forveksler likhet med rettferdighet. Rettferdighet er at man skal få tilbake for innsats, mens likhet betyr at alle skal ha likt uten å ta hensyn til innsats. Stemmer venstre, gjort det i tyve+ år. Anonymkode: 97429...960 10 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå