AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #1 Del Skrevet 18. mai 2023 Hei, Jeg vil studere statsvitenskap, men har hørt at mange kan ikke finne jobb når det gjelder statsvitenskap. Jeg vil ta bachelor først, og planlegger å ha også master. Har IT-fagbrev og kan 6 språk. Bodde i 4 land. Men, vil ikke reise ut fra Norge til konsulater. Er det god muligheter for meg å ha en god jobb? Anonymkode: efdc5...48c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 18. mai 2023 #2 Del Skrevet 18. mai 2023 (endret) Jeg er statsviter selv. Det spørs litt hva du mener med «god jobb»? Om du tenker høy lønn og veldig spesialisert må du nok bringe noe ekstra på bordet som de fleste jo må. Som statsviter er man mest etterspurt i offentlig sektor. Der er mange interessante og gode jobber, men ikke høy lønn. At du snakker 6 språk kan komme deg tilgode, men kommer også an på hvilke språk. Endret 18. mai 2023 av AprilLudgate Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #3 Del Skrevet 18. mai 2023 2 minutter siden, AprilLudgate said: Jeg er statsviter selv. Det spørs litt hva du mener med «god jobb»? Om du tenker høy lønn og veldig spesialisert må du nok bringe noe ekstra på bordet som de fleste jo må. Som statsviter er man mest etterspurt i offentlig sektor. Der er mange interessante og gode jobber, men ikke høy lønn. At du snakker 6 språk kan komme deg tilgode, men kommer også an på hvilke språk. Lønn ikke den viktigste for meg, jeg vil et yrke der jeg har interesse og kan få god karierre. Men hvor mye lønn mann for i gjennomsnitt for bachelor og master? Jeg har hørt også mann blir statsviter når man får master, men det er også informasjon om at man blir statsviter etter bachelor. Den viktigste er at det er ikke vanskelig å få jobb og det blir etterspurt. Det er selvfølgelig avhengig av person også. Takk! Anonymkode: efdc5...48c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #4 Del Skrevet 18. mai 2023 Har du tenkt på kva område du kan vere interessert i å jobbe innan? Anonymkode: 44e17...acd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #5 Del Skrevet 18. mai 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Har du tenkt på kva område du kan vere interessert i å jobbe innan? Anonymkode: 44e17...acd Offentlig bl.a. utenriksdepartementet (ikke utlandet), internasjonale eller frivillige organisasjoner, kommune, etater, UDI, UNE, politi og jeg vil mest etterretning. Jeg kan jobbe også hvor som helst mellom bachelor og master (2 år). Anonymkode: efdc5...48c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 18. mai 2023 #6 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Offentlig bl.a. utenriksdepartementet (ikke utlandet), internasjonale eller frivillige organisasjoner, kommune, etater, UDI, UNE, politi og jeg vil mest etterretning. Jeg kan jobbe også hvor som helst mellom bachelor og master (2 år). Anonymkode: efdc5...48c Jeg kjenner få som jobber innen etterretning (ingen statsvitere), men jeg vil tro enkelte språk som russisk/kinesisk/arabisk osv osv er viktig der (?). Alle de andre du nevner er fullstappet av statsvitere. Jeg har master selv, og tenker det er «statsviter» termen brukes for. De færreste vil nå høyt, det gjelder alle utdanninger. De fleste er på rådgiver og så etterhvert spesialrådgivernivå - har man lederevner og er interessert i det går man jo den veien uansett utdanning. Jeg har statsvitervenner/bekjente som er toppledere (eller valgte doktorgrad - der er jo ikke lønna tilsvarende utdanning), men 95% er mer rådgivernivå. Etterhvert kanskje prosjektledere, seniorrådgivere. Vanlig rådgiverlønn i Oslo kommune for eksempel vil være 550-650.000, i stat ofte mindre. Om du er spesielt interessert i etterretning hadde jeg undersøkt litt spesifikt hvilke type fag og kompetanse de gjerne ønsker. Der vil det nok være smart å rette masteroppgave og fag+språk osv etter det. Du kan jo også ta utveksling. Om du ønsker muligheter innen organisasjoner er frivillig erfaring ganske essensielt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #7 Del Skrevet 18. mai 2023 7 minutter siden, AprilLudgate said: Jeg kjenner få som jobber innen etterretning (ingen statsvitere), men jeg vil tro enkelte språk som russisk/kinesisk/arabisk osv osv er viktig der (?). Alle de andre du nevner er fullstappet av statsvitere. Jeg har master selv, og tenker det er «statsviter» termen brukes for. De færreste vil nå høyt, det gjelder alle utdanninger. De fleste er på rådgiver og så etterhvert spesialrådgivernivå - har man lederevner og er interessert i det går man jo den veien uansett utdanning. Jeg har statsvitervenner/bekjente som er toppledere (eller valgte doktorgrad - der er jo ikke lønna tilsvarende utdanning), men 95% er mer rådgivernivå. Etterhvert kanskje prosjektledere, seniorrådgivere. Vanlig rådgiverlønn i Oslo kommune for eksempel vil være 550-650.000, i stat ofte mindre. Om du er spesielt interessert i etterretning hadde jeg undersøkt litt spesifikt hvilke type fag og kompetanse de gjerne ønsker. Der vil det nok være smart å rette masteroppgave og fag+språk osv etter det. Du kan jo også ta utveksling. Om du ønsker muligheter innen organisasjoner er frivillig erfaring ganske essensielt. 550 000 ikke helt lav for meg : D Takk for svarene! Anonymkode: efdc5...48c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 18. mai 2023 #8 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): 550 000 ikke helt lav for meg : D Takk for svarene! Anonymkode: efdc5...48c Ok, nei da er du good to go med en master i de fleste offentlige virksomheter. Jeg begynte vel på 5-550 som nyutdannet for endel år siden, ligger nok ikke voldsomt høyere nå. Da rådgiverstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #9 Del Skrevet 18. mai 2023 Mannen er statsviter og er direktør for kommunikasjon og myndighetskontakt i et stort konsern. Anonymkode: e8691...36f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 18. mai 2023 #10 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mannen er statsviter og er direktør for kommunikasjon og myndighetskontakt i et stort konsern. Anonymkode: e8691...36f Mjo, men det pleier man gjerne få fordi tidligere journalist og/eller politiker - eventuelt jobber som politisk rådgiver. Ikke fordi statsviter 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #11 Del Skrevet 18. mai 2023 Bachelor i statsvitenskap her - fast jobb i politiet. Men arbeidserfaring hjalp nok noe på at jeg fikk jobben kanskje. Kollega med bachelor gikk som nyutdannet inn i jobb i samme etat, men startet med et kort vikariat som så ble fast. Anonymkode: 4aa8b...b7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #12 Del Skrevet 18. mai 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Bachelor i statsvitenskap her - fast jobb i politiet. Men arbeidserfaring hjalp nok noe på at jeg fikk jobben kanskje. Kollega med bachelor gikk som nyutdannet inn i jobb i samme etat, men startet med et kort vikariat som så ble fast. Anonymkode: 4aa8b...b7e Hvis ikke hemmelig, kan du fortelle om hva slags jobb kan man ha med Statsvitenskap i Politiet? Anonymkode: efdc5...48c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #13 Del Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis ikke hemmelig, kan du fortelle om hva slags jobb kan man ha med Statsvitenskap i Politiet? Anonymkode: efdc5...48c Det er mange førstekonsulent stillinger i politiet hvor man kan ha bachelor i statsvitenskap. Hvis du søker på førstekonsulent, politiet på Finn vil du se det. Riktignok ikke så veldig godt betalt(ofte rundt 500k i året). Du som kan såpass mange språk vil ha en stor fordel i utlendingseksjonen f eks. Anonymkode: 4aa8b...b7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #14 Del Skrevet 19. mai 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er mange førstekonsulent stillinger i politiet hvor man kan ha bachelor i statsvitenskap. Hvis du søker på førstekonsulent, politiet på Finn vil du se det. Riktignok ikke så veldig godt betalt(ofte rundt 500k i året). Du som kan såpass mange språk vil ha en stor fordel i utlendingseksjonen f eks. Anonymkode: 4aa8b...b7e Fint for bachelor. Takk! Anonymkode: efdc5...48c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå