Gå til innhold

Er det å glede seg over en ting i grunn og bunn bare en "løgn". Burde man bare bite i det sure eplet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en slektning som insisterer på å se det lyse i ting, uansett hvor dårlig ting går. Feks nå har hun er progressiv sykdom. Hun tar det fint. Nå er jeg en mann nærmere 40, og jeg ser ting annerledes . Kaller en spade en spade.   Ser ikke noen poeng i å hvitmale ting. Livet er dritt jo eldre man blir, de som sier noe annet vil selge deg noe

Anonymkode: d979c...02a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var da et negativt innlegg ...

• Nyttig 4
Skrevet

Jeg kunne aldri vært fornøyd i livet hvis jeg foret de kyniske tankene slik du gjør. Jeg er langt mer lykkelig når jeg velger å se ting i positivt lys - for det er jo faktisk et valg. Og når vi velger å gjøre det, så skjer det som oftest mer positive ting i livet også.  

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Livet er det du gjør det til. Alle vet at det ikke bare er fordeler med å bli eldre. Du kan velge om du vil tenke på alt som er «dritt» eller fokusere på det som er positivt. De som velger det siste er heldige synes jeg,  de har oftest et bedre liv.

Anonymkode: 0d1cb...9a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 14.05):

Har en slektning som insisterer på å se det lyse i ting, uansett hvor dårlig ting går. Feks nå har hun er progressiv sykdom. Hun tar det fint. Nå er jeg en mann nærmere 40, og jeg ser ting annerledes . Kaller en spade en spade.   Ser ikke noen poeng i å hvitmale ting. Livet er dritt jo eldre man blir, de som sier noe annet vil selge deg noe

Vel, jeg synes livet blir bedre og bedre jo eldre jeg blir. Ser ikke det lyse i alt, men jeg gidder i hvert fall ikke være negativ til alt og alle. 

Tror det er enklere å takle ting om man velger å være positiv også. 

Anonymkode: 1c3fe...d99

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For meg er dette veldig enkelt:

Jeg synes det er kjipt å ha det kjipt. Derfor gjør jeg det jeg kan for å unngå det. Det innebærer.

1. Hvis det er ting jeg kan gjøre for å få det bedre, så gjør jeg det. Enten med en gang, hvis jeg kan, eller legger en plan for det hvis det er noe som tar lenger tid
2. Hvis det er noe jeg ikke kan gjøre noe med, eller i hvert fall ikke gjøre noe med nå, så finner jeg en måte å akseptere det på, helst også finne noe positivt i situasjonen.

Dette gjør jeg ikke for å lage en fasade ovenfor andre, men fordi jeg ønsker å ha det best mulig i eget liv. Det å klage og være bitter og negativ går jo bare utover meg selv.

Anonymkode: 1ae69...d9c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan dø i morgen så det er viktig å gjøre det beste ut av hver dag. Å være bitter og negativ gir deg ikke et godt liv hvertfall 

Anonymkode: d8a95...aa5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om ikke annet så har en det mye bedre om en ikke er så negativ. En skaper sin egen virkelighet i stor grad med tankene og har en ikke humøret har en ikke stort. Jeg jobber selv med det å se lyst på det meste fordi jeg er så ego at jeg vil ha det best mulig å være i best mulig humør for meg selv. Jeg er ikke redd for realiteter. men som Bipolar " vet jeg meget godt at humør er alt når det gjelder å ha det bra.

Anonymkode: 13ca7...01c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om ikke annet så har en det mye bedre om en ikke er så negativ. En skaper sin egen virkelighet i stor grad med tankene og har en ikke humøret har en ikke stort. Jeg jobber selv med det å se lyst på det meste fordi jeg er så ego at jeg vil ha det best mulig å være i best mulig humør for meg selv. Jeg er ikke redd for realiteter. men som Bipolar " vet jeg meget godt at humør er alt når det gjelder å ha det bra.

skulle stå bipolar 2 

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke noen poeng i å hvitmale ting.

Men du ser er poeng i å svartmale ting? Da synes du det er bedre? 

Anonymkode: 04325...89d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det handler om balanse. Man vet jo ikke hvor langt liv man får, så for egen skyld burde man jo gjøre alt man kan for å ha det best mulig. Det er jo tross alt bedre å le av ting og føle seg bra enn å grave seg ned i alt som er mørkt og vanskelig. Galgenhumor kan være veldig forløsende og lyse opp en ellers trist tilværelse. Men å smile og være påtvungent positiv i alle situasjoner og aldri tillate seg selv eller andre å ha det tungt er ikke greit. Man må få lov til å være trist eller vise andre negative følelser av og til, det er en del av livet og det å være menneske.
Så ja, balanse. Prøve å finne en mellomting mellom å se positivt og optimistisk på livet så man får flest gode dager, men samtidig også la negative følelser få utløp så man ikke går og bærer på ting til det blir verre.

Anonymkode: c25c8...ee3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det har noe for  seg. Jeg var så lei av gnålet om å tenke positivt,  da skulle jeg liksom bli frisk, av kronisk sykdom. Så jeg valgte å bli sykt irriterende iht å se alt fra den lyse siden. På sett og vis påvirket det humøret som i utgangspunktet ikke var noe galt med, frisk ble jeg selvsagt ikke. Men jeg fikk de til å holde kjeft om det da, fordi jeg dro det så langt at de rundt meg ba meg om å slutte.

Så ser du mye dritt i alt rundt det og blir nedstemt av det, vil det hjelpe masse å heller se etter det positive. 

Feks når en av mine venner sa, huff nå er det dårlig vær igjen. Så pøste jeg på med , finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær. Etter regnet kommer sol, alle planter og dyr får vann å drikke,  da blir verden så grønn og frodig,  regnet fyller brønnen med vann, det er fint, når det har vært så tørt. Også kam regnet gi billigere strøm til vinteren,  bilen får en mini gratis bilvask. Og tenk på lukta som kommer etter regnet, da blir det så friskt og godt. Ja som jeg skrev, irriterende poditiv. 

Anonymkode: 5d168...53f

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har en litt for tidlig førtiårskrise….?

Ikke unormalt det. :)

Selv synes jeg det er bare deilig og befriende å nærme meg femti. Aldri hatt det så bra i livet mitt før.

Og jo, livet handler mye om hvordan en tar det, framfor hvordan en har det. Noen folk får en liten hump i livet og går helt til grunne, andre rister det lettere av seg og klarer å fokusere på det de ennå har, har glede av og kan.

Å være falsk positiv har ikke noe for seg. Noen ganger er ting faktisk dritt og ille. Å kalle en spade for en spade er befriende.

Men om en velger å bli i den følelsen, så ødelegger en bare resten av livet for seg selv også.

Selv har jeg måttet ta i bruk rullestol f.eks. Klart det var røft i den perioden jeg måtte innse at det var nødvendig. Tårer falt, for det en har mistet. Men nå elsker jeg den rullestolen og all friheten, alle mulighetene den gir meg.

Jeg kunne blitt i sorgen over tapt gangfunksjon, nektet å ta imot rullestolen og ikke bruke den. Fokusert på å skamme meg over å ikke kunne gå, være syk.

Eller - tørre å gå inn i sorgen, gråte litt, men så gjøre seg ferdig med det.

Øve på å ut i stolen, få nye opplevelser, oppleve ting uten å planlegge alt i detalj på forhånd. Kjenne på gleden ved å ha den :)

Sånn er det med alt. 

Anonymkode: 6d1c0...27d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Glede er i seg selv ikke mer eller mindre irrasjonelt enn nedtrykthet. 

Anonymkode: a0203...f6b

AnonymBruker
Skrevet

I hennes situasjon hadde jeg tenkt:

1. Jeg kan velge å ha en progressiv sykdom, et kjipt liv og tunge hverdager

2. Jeg kan velge å ha en progressiv sykdom, et godt liv etter forholdene og flest mulig fine dager.

Altså.. Er det ikke kjipt nok å være syk? Skal man legge sten til byrden, liksom? Har selv hatt en kronisk sykdom med mye smerter, og negativ tenking gjorde at jeg ikke så noen annen utvei enn å ta livet mitt. Så endret noe seg, jeg begynte å tenke positivt, være takknemlig for det som tross alt var bra, og dagene ble bedre. Denne innstillingen gjorde ingenting med smertene, de var like kjipe som de alltid hadde vært. Men livet mitt som helhet ble så mye bedre❤️

Anonymkode: 485a7...32a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det har noe for  seg. Jeg var så lei av gnålet om å tenke positivt,  da skulle jeg liksom bli frisk, av kronisk sykdom. Så jeg valgte å bli sykt irriterende iht å se alt fra den lyse siden. På sett og vis påvirket det humøret som i utgangspunktet ikke var noe galt med, frisk ble jeg selvsagt ikke. Men jeg fikk de til å holde kjeft om det da, fordi jeg dro det så langt at de rundt meg ba meg om å slutte.

Så ser du mye dritt i alt rundt det og blir nedstemt av det, vil det hjelpe masse å heller se etter det positive. 

Feks når en av mine venner sa, huff nå er det dårlig vær igjen. Så pøste jeg på med , finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær. Etter regnet kommer sol, alle planter og dyr får vann å drikke,  da blir verden så grønn og frodig,  regnet fyller brønnen med vann, det er fint, når det har vært så tørt. Også kam regnet gi billigere strøm til vinteren,  bilen får en mini gratis bilvask. Og tenk på lukta som kommer etter regnet, da blir det så friskt og godt. Ja som jeg skrev, irriterende poditiv. 

Jeg vil ikke si det var irriterende positiv om det var noe du virkelig mente og sa kun til deg selv. Da ville jeg kalle deg heldig. Men på pushe det på andre og være overdrevet er jo ikke bra nei. 

Og så tenker jeg ellers og generelt :en må være empatisk og fintfølende. Alle har mørke i seg og noen ganger må det få komme ut. Men en har ikke godt av å grave seg ned om en klarer la være. Men om en ikke er deprimert, står en jo fri til å velge.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I hennes situasjon hadde jeg tenkt:

1. Jeg kan velge å ha en progressiv sykdom, et kjipt liv og tunge hverdager

2. Jeg kan velge å ha en progressiv sykdom, et godt liv etter forholdene og flest mulig fine dager.

Altså.. Er det ikke kjipt nok å være syk? Skal man legge sten til byrden, liksom? Har selv hatt en kronisk sykdom med mye smerter, og negativ tenking gjorde at jeg ikke så noen annen utvei enn å ta livet mitt. Så endret noe seg, jeg begynte å tenke positivt, være takknemlig for det som tross alt var bra, og dagene ble bedre. Denne innstillingen gjorde ingenting med smertene, de var like kjipe som de alltid hadde vært. Men livet mitt som helhet ble så mye bedre❤️

Anonymkode: 485a7...32a

Jeg har smerter 24/7året rundt.  Den ligger jevnt på ca 7 på en skala fra 1 til 10. Av og til mer av til litt mindre.  Ingen tror jeg har slike smetter pga de mener jeg har for godt humør til det. Av og til slår smertene ut i noen små grimaser, og da tror folk jeg dramatisere, selv om jeg gjør ingenting ut av det. Men de klarer bare ikke å se humøret og smertene i sammenheng.

Jeg har jo hatt deci 30år, og lært meg å leve med de. Og jeg nekter å la de smertene ta mer av livet mitt, enn det allerede har gjort. Jeg har jo like vondt om jeg er hjemme, eller borte.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kaller ikke en spade for en spade, du sier at en te-skje er en bulldozer, og forventer at andre skal gjøre det samme.

Du trenger ikke hvitmale noe som helst, du trenger bare løfte blikket litt opp fra egen navle, ta bort skylappene, og da vil du oppdage at det er mange ting å glede seg over selv tross sykdom og alder.

Jahn Teigen er er forbilde i så måte.  Han var en person som ble slått ned av livet gang på gang, men likevel reiste han seg hver gang, og laget sanger fulle av glede, fremtidstro, og optimisme.

"Hold ut, stå sammen, slå ring om det vakre som fins.  Slå ring om hverandre, slå ring om din bror, og alt det som spirer og gror!"

Og også: "Optimist, jeg vet det går bra til sist!  Så lenge jeg lever her, er jeg en optimist"

For ikke å snakke om den siste sangen han ga ut i 2019, "Ikke som alle andre":

"Tenkte det, torde det, ville det, gjorde det Igjen
Klarte det, torde det, drømte det, gjorde det Igjen"

Anonymkode: 087e4...783

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært takknemlig for at jeg er en person som har samme egenskap som din slektning. Selv sykdom har jeg sett på som livslærdom, og noe som har gitt meg noe. Regner det? Supert, da slipper jeg å vanne i dag. 

Du tenker ikke at det kan være en litt bedre måte å leve livet sitt på? 

Eller trur du at du blir belønnet i etterlivet for å ha sett negativt på alt? 

Anonymkode: 68767...90f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...