Bålkaffe Skrevet 18. mai 2023 #1 Skrevet 18. mai 2023 (endret) Hei. Jeg har i flere år slitt med at T-sona(pannen, nesa, haka) flasser endel, uansett hva jeg gjør. Og nå frykter jeg at jeg har havna i en ond sirkel hvor jeg skrubber ansiktet for mye og dermed skaper en bra grobunn for at huden flasser. Det blir verre på vinteren også, har jeg lagt merke til. Hudpleie rutinen min er micellar vann enten fra CeraVe eller Garnier, Aco spotless daily face toner og ansiktskrem med mye fuktighet. På vinteren bruker jeg hyaluron serum, danatekt og a-krem. Jeg kan innimellom ikke bruke verken pudder eller foundation, fordi det på nesa og i panna er så mye flassing at det ser upent ut. Er det noen som har noe tips eller må jeg forsøke å kutte ut å skrubbe huden og se om det hjelper? Jeg spør om dette nå, fordi neste sommer skal jeg gifte meg og da vil jeg ikke ha det problemet her, haha Endret 18. mai 2023 av Bålkaffe 1
Roci Skrevet 18. mai 2023 #2 Skrevet 18. mai 2023 Du sier ikke noe om hudtypen din, men basert på valg av hudpleieprodukter tipper jeg kombinert eller fet hud med urenheter i t-sonen? Umiddelbart tenker jeg at det er toneren som er problemet - den har alkohol denat som ingrediens nr. 2, noe som betyr at alkohol utgjør en stor andel av produktet. Alkohol i denne mengden i et produkt er svært uttørkende for huden, og kan godt være årsaken til flassingen. Bruk av uttørkende produkter faktisk føre til at huden produserer mer fett/talg, og dermed forverrer problemet med fer og/eller uren hud. Toneren inneholder også en ganske høy konsentrasjon av salicylsyre, og overdreven eksfoliering kan også, som du selv er inne på, være en del av problemet. Det er verken nødvendig eller bra for huden å eksfoliere hver dag, det holder med et par ganger i uka. Jeg vil foreslå at du kaster toneren og heller investerer i et alkoholfritt BHA-serum som du bruker 1-2 ganger i uka. Først tror jeg imidlertid at du bør droppe alt av aktive ingredienser i noen uker og fokusere på å få huden i balanse ved å fokusere på fukt og gjenoppbygging av hudbarrieren. Hvis du i denne perioden fortsetter å plages med høy talgproduksjon, kan du forsøke med et produkt med en lav konsentrasjon av niacinamide, som kan hjelpe med å balansere talgproduksjonen. Jeg kommer gjerne med produktforslag dersom du ønsker det🙂
Bålkaffe Skrevet 18. mai 2023 Forfatter #3 Skrevet 18. mai 2023 Roci skrev (1 time siden): Du sier ikke noe om hudtypen din, men basert på valg av hudpleieprodukter tipper jeg kombinert eller fet hud med urenheter i t-sonen? Umiddelbart tenker jeg at det er toneren som er problemet - den har alkohol denat som ingrediens nr. 2, noe som betyr at alkohol utgjør en stor andel av produktet. Alkohol i denne mengden i et produkt er svært uttørkende for huden, og kan godt være årsaken til flassingen. Bruk av uttørkende produkter faktisk føre til at huden produserer mer fett/talg, og dermed forverrer problemet med fer og/eller uren hud. Toneren inneholder også en ganske høy konsentrasjon av salicylsyre, og overdreven eksfoliering kan også, som du selv er inne på, være en del av problemet. Det er verken nødvendig eller bra for huden å eksfoliere hver dag, det holder med et par ganger i uka. Jeg vil foreslå at du kaster toneren og heller investerer i et alkoholfritt BHA-serum som du bruker 1-2 ganger i uka. Først tror jeg imidlertid at du bør droppe alt av aktive ingredienser i noen uker og fokusere på å få huden i balanse ved å fokusere på fukt og gjenoppbygging av hudbarrieren. Hvis du i denne perioden fortsetter å plages med høy talgproduksjon, kan du forsøke med et produkt med en lav konsentrasjon av niacinamide, som kan hjelpe med å balansere talgproduksjonen. Jeg kommer gjerne med produktforslag dersom du ønsker det🙂 Jeg har kombinasjonshud, tror jeg, men jeg er jo usikker fordi jeg opplever litt av alt innimellom. Toneren bruker jeg fordi jeg merka at den gjorde vei i vellinga når det kom til å roe ned urenhetene mine, og jeg har ikke hatt noen store kviser eller felt med sorte hudormer på lang, lang tid. Eksfolieringen gjør jeg gjerne når jeg dusjer, dermed blir det et par ganger i uka. Når du nevner aktive ingredienser, mener du da å droppe tonere og holde meg til micellarvannet, og eventuelt den makeupfjerneren for øyene jeg bruker(den glemte jeg å nevne), når jeg har brukt maskara/øyenskygge? Ja, kom gjerne med produktforslag, takk! Vil få kontrollen på dette her til neste sommer, hehe
AprilLudgate Skrevet 18. mai 2023 #4 Skrevet 18. mai 2023 (endret) Bålkaffe skrev (3 timer siden): Jeg har kombinasjonshud, tror jeg, men jeg er jo usikker fordi jeg opplever litt av alt innimellom. Toneren bruker jeg fordi jeg merka at den gjorde vei i vellinga når det kom til å roe ned urenhetene mine, og jeg har ikke hatt noen store kviser eller felt med sorte hudormer på lang, lang tid. Eksfolieringen gjør jeg gjerne når jeg dusjer, dermed blir det et par ganger i uka. Når du nevner aktive ingredienser, mener du da å droppe tonere og holde meg til micellarvannet, og eventuelt den makeupfjerneren for øyene jeg bruker(den glemte jeg å nevne), når jeg har brukt maskara/øyenskygge? Ja, kom gjerne med produktforslag, takk! Vil få kontrollen på dette her til neste sommer, hehe Dropp toneren i tsonen en periode og se om det har effekt. Jeg ble flake city av tretinoin i tsonen, og hadde en periode for mange år siden hvor det ble forverret av for uttørrende produkter. Introduserte mye fukt, roet ned aktive ingredienser og det ordnet det meste. Du har jo her en veldig strippende toner, men ingen hydrerende. Jeg hadde heller eksfolierert med PHAsyre eller annet mildere 2-3 ganger i uka - og lagt til en fuktgivende toner fremfor denne uttørrende. Eventuelt, skippe tsonen. Men fortsatt lagt til fuktgivende toner (kremen er ikke nok sannsynligvis). Mine HGprodukter for dette er: - fuktgivende toner - Cosrx snegleslim (ja, den ja 😅) - 5% urea krem fra Eucerin Min tsone ble fornøyd ca 1 uke etter jeg kuttet tretinoin nylig. Endret 18. mai 2023 av AprilLudgate 2
Bålkaffe Skrevet 18. mai 2023 Forfatter #5 Skrevet 18. mai 2023 AprilLudgate skrev (1 time siden): Dropp toneren i tsonen en periode og se om det har effekt. Jeg ble flake city av tretinoin i tsonen, og hadde en periode for mange år siden hvor det ble forverret av for uttørrende produkter. Introduserte mye fukt, roet ned aktive ingredienser og det ordnet det meste. Du har jo her en veldig strippende toner, men ingen hydrerende. Jeg hadde heller eksfolierert med PHAsyre eller annet mildere 2-3 ganger i uka - og lagt til en fuktgivende toner fremfor denne uttørrende. Eventuelt, skippe tsonen. Men fortsatt lagt til fuktgivende toner (kremen er ikke nok sannsynligvis). Mine HGprodukter for dette er: - fuktgivende toner - Cosrx snegleslim (ja, den ja 😅) - 5% urea krem fra Eucerin Min tsone ble fornøyd ca 1 uke etter jeg kuttet tretinoin nylig. Da dropper jeg toneren en stund og ser hva som skjer, haha. Og om ikke, får jeg finne en fuktgivende toner, kan være at det ikke er nok med bare krem.
Roci Skrevet 19. mai 2023 #6 Skrevet 19. mai 2023 Bålkaffe skrev (12 timer siden): Jeg har kombinasjonshud, tror jeg, men jeg er jo usikker fordi jeg opplever litt av alt innimellom. Toneren bruker jeg fordi jeg merka at den gjorde vei i vellinga når det kom til å roe ned urenhetene mine, og jeg har ikke hatt noen store kviser eller felt med sorte hudormer på lang, lang tid. Eksfolieringen gjør jeg gjerne når jeg dusjer, dermed blir det et par ganger i uka. Når du nevner aktive ingredienser, mener du da å droppe tonere og holde meg til micellarvannet, og eventuelt den makeupfjerneren for øyene jeg bruker(den glemte jeg å nevne), når jeg har brukt maskara/øyenskygge? Ja, kom gjerne med produktforslag, takk! Vil få kontrollen på dette her til neste sommer, hehe Toneren du bruker, inneholder som sagt BHA, altså salicylsyre, og det er mest sannsynlig den som har hatt effekt på urenhetene, da BHA bl.a. har den egenskapen at den løser opp talg i porene og bidrar til å balansere talgproduksjonen, slik at den virker forebyggende mot kviser og hudormer/sorte prikker. BHA virker også eksfolierende, så dersom du i tillegg til å bruke toneren hver dag, også eksfolierer manuelt flere ganger i uka, , så utsetter du huden din for ganske hardhendt behandling, spesielt når du bruker et produkt med så mye alkohol i tillegg til daglig eksfoliering. Når det gjelder micellarvann, er dette for såvidt velegnet til å fjerne sminke, men mange av disse legger igjen overflateaktive stoffer på huden. Mange mener også at micellarvann alene ikke renser godt nok, men akkurat det blir en smakssak. Micellarvannet fra CeraVe er bra, det fra Gariner inneholder mye silikon, som mange med fet og/eller blandingshud opplever kan gi blankere hud. En annen rens jeg tror kan fungere bra for deg, er CeraVe Foaming Cleanser, som er beregnet på fet eller kombinasjonshud, uten at den tørker ut huden. Du kan, som jeg foreslo i det forrige svare mitt, investere i et serum/toner med BHA, uten alkhol, og bruke dette et par ganger i uka. PHA, som @AprilLudgate foreslår, er også et svært bra alternativ, og mildere mot huden enn BHA. Du kan også forsøke niacinamide (vitamin B3), som også har en balanserende virkning på talgproduksjonen, i tillegg til flere andre gode egenskaper. Produkter å vurdere er f.eks. COSRX BHA Blackhead Power Liquid (denne inneholder strengt tatt ikke BHA, men pilebark som har tilsvarende effekt, men er mer skånsom mot huden). Paula's Choice CALM 1% BHA Sensitive Skin Exfoliator inneholder en litt lavere konsentrasjon av BHA og er velegnet for sensitiv hud.fektektaula's Choice Calm 1% BHA Sensitive Skin Exfoliant er også et bra produkt med en litt lavere konsentrasjon av BHA. Hvis du heller vil prøve PHA, kan du forsøke et av disse: SkinTreat PHA+Green Caviar Face Elixir The Inkey List PHA Toner Neostrata PHA Renewal Pads Om du vil forsøke å legge til niacinamide i rutinen din, kan du begynne med en toner med niacinamide. Disse gir også ekstra fukt til huden: Paula's Choice Pore Reducing Toner. Innholder bl..a. glycerin og ceramider for ekstra fukt Q+A Niacinamide Daily Toner, inneholder også gode, fuktighetsgivende ingredienser som aloe vera, glycerin og hyaluronsyre. Medik8 Daily Refresh Balancing Toner, inneholder glycerin og aloe vera. Dersom du foretrekker kun fuktighetsgivende tonere uten niacinamide, synes jeg disse fungerer bra for kombinert hud: Skincity Skincare Milky Moisture Toner Plantheque The Vital Wakeup Toner Denne innholder mange gode ingredienser som jeg tror vil kunne ha god effekt på huden din: Paula's Choice Calm Nourishing Milky Toner. Du sier ikke noe om hvilken fuktighetskrem du bruker, men noen av mine personlige favoritter er: CeraVe Facial Moisturizing Lotion Bioderma Sensibio Light Dermalogica Active Moist (finnes også i 50ml til kr. 320,- her). Denne er blitt en skikkelig favoritt hos meg fordi den gir godt med fukt uten at jeg blir blank. Jeg tror forsatt at det kan være greit å ta noen ukers pause fra eksfoliering, men det viktigste er at du slutter å bruke den toneren full av alkohol, og tilfører ekstra fukt 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #7 Skrevet 19. mai 2023 Jeg bruker La Roche Posay Cicaplast Balm B5 i t-sonen når jeg ser at det begynner flasse. Anonymkode: fefa0...601 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #8 Skrevet 19. mai 2023 Drikk mer vann. Mye mer vann. Ta omega 3 og B-vitaminer. Ikke vask ansiktet om morgenen, la huden hvile. Huden regenererer seg om natta, og de naturlige oljene reparerer og balanserer huden. Vasker du det vell, blir huden tørr. -hudterapeut. Anonymkode: ecbfb...2ef 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå