Gå til innhold

Hvilken olivenolje til steking?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken olivenolje er din favoritt til steking? Bruker du en relativt skikkelig en, eller går du for den billigste?

Anonymkode: f7285...dce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Olivenolje er ikke egnet  til steking. 

Anonymkode: 28a25...600

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Steker absolutt ikke i olivenolje.

Anonymkode: 08085...42f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri bruk olivenolje til steking. Bruk meierismør, solsikkeolje eller rapsolje.

Anonymkode: ffb20...de8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker helt vanlig, ikke noe spesielt dyr og fancy, olivenolje til steking.

Jeg syns det blir så mye sprut om jeg bruker raps- eller solsikkeolje, så derfor bruker jeg olivenolje.
Men pass litt på, for ikke alle olivenoljer tåler veldig høye temperaturer.

Anonymkode: ffdef...73e

AnonymBruker
Skrevet

Skal man steke i olivenolje så må bør det brukes raffinert olivenolje (altså ikke "extra virgin"). Den tåler litt mer temperatur og tåler forsiktig steking. Extra virgin bør man ikke bruke, den kan lett få en harsk bismak og sies dessuten å omdannes til helseskadelige stoffer/fett (gjelder raffinert også, om man bruker for mye varme). Extra virgin kan brukes på salater, eller til å blande i mat litt mot slutten på ting som bare skal koke/putre (f.eks. bolognese-saus etter at tomatsausen er tilsatt osv)

Skal det stekes litt sterkere varme, så er det raps/solsikke eller smør som gjelder.

Jeg bruker ikke noe spesielt fancy noe. Kjøper Eldorado sin olje på glassflaske. Den fikk en gang terningkast 4. Tester har vist at billigoljene ofte havner på rundt samme terningkast som de dyre fancye oljene likevel.

Dessuten har jeg en filosofi om at når noe likevel skal blandes med masse andre ingredienser så har de små variasjonene i enkeltingredienser lite å si.

Anonymkode: f83d6...e06

Skrevet

Olivenolje har ett ryke punkt på over 210c, høyere enn smør, så ikke hør på de som sprer den gamle myten om at man ikke kan steke med olivenolje. Mange land steker masse i extra virgin olivenolje, Italia feks 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 13.27):

Olivenolje er ikke egnet  til steking. 

Anonymkode: 28a25...600

Arild37 skrev (På 18.5.2023 den 17.23):

Olivenolje har ett ryke punkt på over 210c, høyere enn smør, så ikke hør på de som sprer den gamle myten om at man ikke kan steke med olivenolje. Mange land steker masse i extra virgin olivenolje, Italia feks 

Tror kanskje du har misforstått et og annet? Olivenolje er et av de beste valgene  man kan steke i 😅

som vedkommende ovenfor også sier 👍

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 13.28):

Steker absolutt ikke i olivenolje.

Anonymkode: 08085...42f

Tull.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...