AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #1 Skrevet 18. mai 2023 Opplevd flere ganger at svigermor har hysteriske tendenser ovenfor baby og det begynner å bli ufattelig slitsomt. Eksempel om jeg skal løfte han er det «pass på hodet!!» eller «ta luen lenger ned». Føler jeg må gå på eggeskall rundt henne og at hun observerer og kommenterer. Senest sist uke lå han å sov i vognen inne når vi var på besøk. Temperaturen var ganske varm og jeg hadde derfor ikke teppe. Da spør hun om vi har teppe, og når jeg sier han ikke trenger pga varmen begynner hun å diskutere for hun selv liker å ha teppe på seg når hun sover. Måtte si ifra 3-4 ganger at han ikke skulle ha teppe før hun gav seg. I tillegg er hun hysterisk på andre ting. Eksempel om vi spiser og baby ligger ved siden av meg og sover, blir hun helt hysterisk om jeg sitter meg ned for å spise. Da må hun sitte med baby som bokstavligtalt er 0,5 m unna meg og «passe på». Etter jeg har spist tvinger hun meg til å sitte der så hun får spise, men baby sover og jeg ser jo han om jeg sitter på en stol og han ligger i kurv. Hvordan kan jeg forholde meg til dette? Får lyst å bare holde avstand for føler jeg blir overkjørt og at hun blir furten om jeg står på mitt Anonymkode: 1de6b...38d 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #2 Skrevet 18. mai 2023 Først av alt: Hva sier mannen din? Anonymkode: 1a5fc...e52 10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #3 Skrevet 18. mai 2023 Jeg kan skjønne det er irriterende, men det kommer fra kjærlighet.. Det går nok over når babyen vokser seg litt til Anonymkode: 11076...955 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #4 Skrevet 18. mai 2023 Husk at du er i en sårbar periode akkurat nå. Hun også for så vidt. Er det hennes første barnebarn? Er det ditt første barn? Det virker ikke som hun ønsker barnet deres noe vondt? Hun er bare litt mye? Det er mannen din som må ta en prat med henne om dere anser det som nødvendig! Men Anonymkode: 190a6...aca 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #5 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Husk at du er i en sårbar periode akkurat nå. Hun også for så vidt. Er det hennes første barnebarn? Er det ditt første barn? Det virker ikke som hun ønsker barnet deres noe vondt? Hun er bare litt mye? Det er mannen din som må ta en prat med henne om dere anser det som nødvendig! Men Anonymkode: 190a6...aca AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Først av alt: Hva sier mannen din? Anonymkode: 1a5fc...e52 Han sier bare at det er slik hun er, og at hun ikke mener noe vondt med det. Jeg forstår også at hun ikke mener noe vondt med det og vil baby bare godt, men det er irriterende og får meg til å føle meg som en dårlig mor og som at hun prøver å ta over morsrollen. Hun har også utrykket at vi er «dum i hodet» etc til min samboer om vi eksempel velger å legge ut bilde av baby noe hun ikke har noe med. Anonymkode: 1de6b...38d
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #6 Skrevet 18. mai 2023 Si tydelig ifra at du har kontroll og hun må slutte å stresse. Det der kan smitte over på barnet når barnet vokser opp, å føre til at barnet blir engstelig og redd for alt mulig. Det er ikke hennes barn, ikke hennes oppgave å passe på barnet eller oppdra barnet. Er så vanvittig glad jeg har foreldre som aldri fortelles oss hvordan vi skal oppdra barna, de stoler på oss og vet at foreldre stort sett vet hva som er best for egne barn. Anonymkode: fa4a6...8d6 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #7 Skrevet 18. mai 2023 Hun har tydeligvis ikke respekt for deg som mor. Vet ikke hva som kan gjøres, men jeg hadde holdt avstand til henne. Spesielt om ikke mannen din støtter deg mot henne. Noe så stressende når du er nybakt mor ❣️ Anonymkode: 9f381...b4c 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #8 Skrevet 18. mai 2023 Prøv å tenk at det er mye bedre at hun er litt overbeskyttende enn at hun er uforsiktig og uansvarlig med barnebarnet ❤️ Har selv en svigermor vi ikke har turt å la være alene med barnet av div grunner. Også måttet høre på kommentarer om at man skjemmer bort/lar baby manipulere til å holde for mye osv 🙄 Skjønner at det er frustrerende for deg og da har hatt den teppe/dyne-diskusjonen ørten ganger mrd egen mor. De er ufattelig redd for at baby skal fryse de eldre... Kanskje mannen kan vise til råd mot overoppheting på LUB feks? Anonymkode: 33ef2...0e0 3 1
FrkSolsikke Skrevet 18. mai 2023 #9 Skrevet 18. mai 2023 (endret) Som flere sier, hun mener det med omsorg og kjærlighet.💕 Min svigermor var også sånn. Vær heller positiv og åpen til henne, si : så fint at du passer på, og tusen takk for at du bryr deg. Svigermor ønsker bare være føle seg viktig for dere i denne nye situasjonen, og bil bidra. 💕 og husk at mammaen til mennene blir ofte skjøvet mer bort enn mammaen til mødrene, du lener deg sikkert mye mer på din egen mor enn svigermor, så husk at hun også så gjerne vil være viktig for dere like mye som din mor. 😊😊 Endret 18. mai 2023 av FrkSolsikke 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #10 Skrevet 18. mai 2023 Vær glad du har en baby som kan sove i kurv mens du spiser 😁 Men ja, det er når man får barn at man finner ut hva slags svigerforeldre man har 😁 Anonymkode: 2d919...a39
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #11 Skrevet 18. mai 2023 Slitsomt! men ang dette med teppe gir jeg faktisk svigermor rett. Et lite barn skal ikke ligge uten å føle seg omsluttet av noe struktur. Er det varmt så ta et tynnere teppe. De kommer fra en tettpakket livmor- og det er unaturlig å ligge helt «fritt». Anonymkode: 584fa...ad1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #12 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Slitsomt! men ang dette med teppe gir jeg faktisk svigermor rett. Et lite barn skal ikke ligge uten å føle seg omsluttet av noe struktur. Er det varmt så ta et tynnere teppe. De kommer fra en tettpakket livmor- og det er unaturlig å ligge helt «fritt». Anonymkode: 584fa...ad1 Nei, en baby skal ikke ha teppe om det blir for varmt. Babyer får ikke til å regulere temperatur selv, og vil bli overopphetet. Anonymkode: 98377...e0a 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #13 Skrevet 18. mai 2023 Jeg føler med din svigermor. Jeg er både bestemor og svigermor som bekymrer meg unødvendig for de små. Nå er mitt yngste barnebarn straks 2 år og er veldig opptatt av å klatre. De får utfolde seg innen normalen, men når foreldrene lar barnet gjøre det samme hjemme hos meg så er jeg engstelig. Flere ganger går jeg da på kjøkkenet og ordner noe, eller en tur på toalettet. Bare for å håpe barnet ikke vil klarte mer hjemme hos meg. Jeg virkelig lider og har så angst at jeg selv vet dette ikke er normalt. Jeg var heldig hønemor med egne barn også, men med mine barnebarn så har jeg blitt mye verre med denne angsten. Jeg passer de alene rett som det er og da bestemmer jeg hva de ikke får gjøre. Dermed er det bedre for meg også, når jeg kan løfte barna vekk fra ting de vil klatre på. Jeg skjønner at dette kan være slitsomt, ts, men husk at svigermor ikke er sånn for å rakke ned på dere foreldre. Hun har det garantert ikke godt inni seg. PS: Jeg sover rett som det er ute i sola og til tross for veldig varme så liker jeg å ha over meg ett lite teppe. Så skjønner din svigermor der også. Anonymkode: a8f10...4c2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #14 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg føler med din svigermor. Jeg er både bestemor og svigermor som bekymrer meg unødvendig for de små. Nå er mitt yngste barnebarn straks 2 år og er veldig opptatt av å klatre. De får utfolde seg innen normalen, men når foreldrene lar barnet gjøre det samme hjemme hos meg så er jeg engstelig. Flere ganger går jeg da på kjøkkenet og ordner noe, eller en tur på toalettet. Bare for å håpe barnet ikke vil klarte mer hjemme hos meg. Jeg virkelig lider og har så angst at jeg selv vet dette ikke er normalt. Jeg var heldig hønemor med egne barn også, men med mine barnebarn så har jeg blitt mye verre med denne angsten. Jeg passer de alene rett som det er og da bestemmer jeg hva de ikke får gjøre. Dermed er det bedre for meg også, når jeg kan løfte barna vekk fra ting de vil klatre på. Jeg skjønner at dette kan være slitsomt, ts, men husk at svigermor ikke er sånn for å rakke ned på dere foreldre. Hun har det garantert ikke godt inni seg. PS: Jeg sover rett som det er ute i sola og til tross for veldig varme så liker jeg å ha over meg ett lite teppe. Så skjønner din svigermor der også. Anonymkode: a8f10...4c2 Men skal jeg la babyen min sove med teppe fordi du og min svigermor liker å sove med dette? Skal jeg risikere at baby blir overopphetet som igjen øker risiko for krybbedød fordi hun er hysterisk? Baby skal ha ca 18 grader når man sover. Forstår at man har angst men man må jo nesten klare å holde dette litt under kontroll 😥 Dette er mitt første barn og føler hun har mer angst enn meg som førstegangsforeldre Anonymkode: 1de6b...38d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå