Gå til innhold

Introverte og forsiktige mennesker er tapere i arbeidslivet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
PURE/HONEY skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner godt hva du mener og det ville jo vært en løgn å si at det ikke er litt sannhet i dette. Med det sagt, så er de introverte og sensitive sin egen største fiende når de nekter å prøve å utvikle seg selv personlighetsmessig. Jeg har hele livet mitt vært en stor introvert. Ikke med en spesielt sensitiv personlighet, men likevel usikker og sosialt klumsete, i alle fall i barn- og ungdomsårene. However, på ungdomsskolen satte jeg meg selv som mål å faktisk lære meg å prate med folk og å skjønne hvordan man skal opptre sosialt, fordi jeg skjønte at hvis jeg aldri klarte å lære meg det, så ville jeg oppleve utrolig mye hinder senere i livet. Jeg har også alltid vært veldig underdanig av meg, så jeg prøvde også å bli bedre på å være mer selvsikker og påståelig når nødvendig. Jeg vil si at dette er et oppdrag jeg har lyktes i.

Skjønnar ikkje heilt kva du meiner. Etter mitt syn er ikkje introverte verken sensitive, usikre eller sosialt klumsete i det heile. 

følge Susan Cain og Jennifer Kahnweiler, som begge har gitt ut bøker om temaet, er fordeler ved introverte gjerne at de tenker seg om før de snakker, de utstråler ro, de er sterke i skriftlig kommunikasjon og de har mindre behov for å være midtpunkt og vil derfor gi medarbeiderne mer plass.

Anonymkode: 5f06b...26c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det gjerne slik at folk gjerne vil bli overbevist. Folk vil bli lurt kan man si. 

Jeg er ingeniør, men har en usikker fremtoning. Det blir da benyttet en overbevisende sjel uten skrupler til å presentere mitt arbeid.

Folk stoler gjerne mer på denne overbevisende fyren uten formell utdanning, enn usikre meg med lang erfaring og kompetanse. 

Sånn er det, men vi trenger alle

Anonymkode: 75ead...b7a

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Skjønnar ikkje heilt kva du meiner. Etter mitt syn er ikkje introverte verken sensitive, usikre eller sosialt klumsete i det heile. 

følge Susan Cain og Jennifer Kahnweiler, som begge har gitt ut bøker om temaet, er fordeler ved introverte gjerne at de tenker seg om før de snakker, de utstråler ro, de er sterke i skriftlig kommunikasjon og de har mindre behov for å være midtpunkt og vil derfor gi medarbeiderne mer plass.

Jeg tror du skjønner veldig godt hva jeg mener i innlegget mitt, hvis ikke så spiller du bare dum akkurat nå.

"Etter mitt syn er ikkje introverte verken sensitive, usikre eller sosialt klumsete i det heile. ".

Introverte er jo litt mer utsatt for å være ekstra sensitive, usikre og sosialt klumsete. Det betyr absolutt ikke at alle er det. Hverken ekstroverte eller introverte er en monolitt. Det går ikke an å stemple visse trekk på enkeltmennesker bare fordi de er introverte eller ekstroverte, men det går an å anerkjenne at én av de er mer utsatt for visse personlighetstrekk og egenskaper enn den andre.

Det sitatet du la med fra Susan Cain er ikke mye annerledes fra å skulle påstå at alle introverte er sensitive, usikre og sosialt klumsete (noe jeg aldri hevdet at alle var). Den eneste forskjellen er at hun  tilskrev positive egenskaper på introverte, noe som gjør at påstanden blir bedre tatt i mot. Hvem liker vel ikke å høre at man har styrker? Men ikke alle introverte er flinke til å tenke før de snakker eller er sterke i skriftlig kommunikasjon. Jeg vil derimot si at hun har rett i at de utstråler ro og har mindre behov for å være midtpunkt, ettersom at dette er tross alt er inherent til det å være introvert. 

Endret av PURE/HONEY
AnonymBruker
Skrevet
Lykkedykker skrev (5 timer siden):

Opplevd mye slikt selv ja. Er autist, så det at jeg har 100% arbeid nå er nesten et mirakel for meg å være. Jobben vet heller ikke at jeg er autist. 

Så er autist også noe litt annet enn kun å være introvert. Men dessverre er de aller fleste på spekteret ikke i jobb og er uføre. Dessverre sier jeg fordi mange kan gjøre en ekstremt bra jobb med litt tilrettelegging.

Anonymkode: 8af5f...91a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så er autist også noe litt annet enn kun å være introvert. Men dessverre er de aller fleste på spekteret ikke i jobb og er uføre. Dessverre sier jeg fordi mange kan gjøre en ekstremt bra jobb med litt tilrettelegging.

Anonymkode: 8af5f...91a

Ja, hadde jeg ikke funnet den jobben jeg har nå så hadde jeg nok havnet som uføre selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 12.15):

kstremt mange ingeniører er introverte

Endelig et ærlig svar.  "Tallfolk"....  Realfagsfolk er ofte kjedelige og introverte.  Og det er helt ok, de skal jo bare sitte inne på kontorene sine å putle med sine beregninger.

Anonymkode: 96598...fcb

• Liker 1
Skrevet

Om det er en fordel å være introvert eller ekstrovert kommer vel an på jobben. Hvis du skal være selger må du være imøtekommende og flink til å lese mennesker. Har du en jobb som du utfører alene foran en PC, så er det viktigste at du er selvgående og flink til å konsentrere deg, og da kan introverte ha en fordel.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er introvert. Men får alltid tilbakemeldinger på at jeg har en lun, rolig og hyggelig fremtoning. Jeg lar meg svært sjeldent stresse utad og oppleves som trygg faglig. 

Jeg måtte rett og slett slutte i en jobb hvor kollegaen min var stikk motsatt. Ekstrem versjon av ekstrovert, og helt uten filter. Hen forsøkte alltid å hive drittoppgavene over på meg, mest sannsynlig fordi hen anså meg som forsiktig og «svak». Tok alltid æren for arbeid jeg hadde gjort.

Så klart er ikke alle ekstroverte slik. Men vi introverte er så viktige å ha i arbeidslivet for å balansere miljøet. Jeg fikk tatt vedkommende i noe som gav vedkommende en skikkelig skrape i lakken. Jeg visste min tid ville komme, jeg måtte bare bevise hvordan hen holdt på. 

Anonymkode: d5427...437

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er introvert. Men får alltid tilbakemeldinger på at jeg har en lun, rolig og hyggelig fremtoning. Jeg lar meg svært sjeldent stresse utad og oppleves som trygg faglig. 

Anonymkode: d5427...437

Det er slik eg også oppfattar introverte kollegaer. Dei er gull verdt på arbeidsplassen!

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvilken jobb. Vi har mange som er både innadvendt og introvert.

Jeg er introvert, men jeg kan ikke utføre jobben min om jeg er stille å forsiktig i tillegg. 90-95% av arbeidsdagen er sitte alene på kontor, men de siste 10% handler om å si i fra når folk gjør feil, og innføring av upopulære rutiner. Om jeg er stille og forsiktig blir jeg overkjørt. Men vi har mange stillinger hvor det heller er fordelaktig være introvert, for mange jobber alene hele dagen.

Anonymkode: 5f062...dd0

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...