Gjest Gjest_Rød_* Skrevet 7. januar 2006 #1 Skrevet 7. januar 2006 Bør jeg satse på egen næring nå, eller vente til småttingene på 1, 4 og 6 år er eldre? Hva er fordelerne/ulempene?
Amanlis Skrevet 7. januar 2006 #2 Skrevet 7. januar 2006 Vent!! Fordelen for deg er vel at du vil tjene så masse penger at du tror du kan kjøpe deg fra dårlig savittighet for at du skjedlden er sammen md ungene dine. Ulempene er vel at det er en viss risiko for at ungene vil bebreide deg for at du aldri hadde tid da de var små senere. Du kan risikere at ungene dine ikke vet hvem du er. Har du hørt "Ride Ranke" av Finn Kalvik. (Cat's in the cradle på engelsk) Den forteller noe om dette. Håper du forstår at det jeg skriver er ytterste konsekvens, og dersom du starter, ta deg tid til barna dine. Det har du alt å vinne på.
Gjest gjest1 Skrevet 7. januar 2006 #3 Skrevet 7. januar 2006 Bør jeg satse på egen næring nå, eller vente til småttingene på 1, 4 og 6 år er eldre? Hva er fordelerne/ulempene? ← Det kommer vel litt an på hva du skal starte opp og i hvor stor skala du planlegger å drive i.
Gjest Betty Boop Skrevet 7. januar 2006 #4 Skrevet 7. januar 2006 Go for it. Behøver jo ikke bety at du prioriterer vekk ungene eller familien. Men det man legger vekk og skal gjøre siden blir ofte ikke gjort. Så er det dette du vil så hiv deg ut i det.
pinnestol Skrevet 7. januar 2006 #5 Skrevet 7. januar 2006 Jeg startet egen bedrift da datteren vår var litt over 2 år, noe som medførte mye jobbing og sene kvelder. En dag jeg skulle hente henne i barnehagen etter mange dager som pappaen hadde hentet fikk jeg nesten sjokk... Da vi kom hjem og hadde parkert sa jeg glad og fornøyd: Nå er vi hjemme Gull... Det ble stille i baksetet noen sekunder, hvorpå hun kjapt og surt svarte tilbake: NEEEII, du bor ikke her, det er det meg og pappa som gjør.... Jeg fikk sjokk og en kraftig tankevekker, gikk inn og avlyste alle avtaler for kommende uke og endret mye på planene og prioriteringene mine etter dette.... Denne uttalelsen sitter som spikret i hodet mitt nå 4 år etter også.. Jeg sier, Go for it, men ikke glem barna dine...
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2006 #6 Skrevet 7. januar 2006 Bare vær klar over hva du går til. Der blir minst 12 timers arbeid pr dag i 3-4 år. Deretter blir det kansje like mye fordi du har "glemt" å prioritere barna. Men det kan utvilsomt også gå bra om du har god støtte i ektefelle og dere er rimlig enig i det valget dere gjør. Om du derimot er alene med barna vil jeg på det sterkeste fraråde det.
Gjest Gjesta Skrevet 7. januar 2006 #7 Skrevet 7. januar 2006 Det kommer nok mye an på barnas far. Om han har mulighet til å ta hovedansvaret for dem i en overgangsfase, og du er villig til å gi slipp på dem tilsvarende for din karrieres skyld, er det jo bare å sette i gang. Men om dette ikke er aktuelt er det vel best å vente.
Ambi Skrevet 7. januar 2006 #8 Skrevet 7. januar 2006 I tillegg til dette med ansvar og oppgavefordeling bør du vurdere en ting til: Hvor avhengig er dere av at du bidrar med en stabil god inntekt fra første dag? Hvordan er evt sjansene for å få til dette? Mange grundere kan ikke ta ut lønn på laang tid - og det sliter! er selv gift med en som "grunda" da ungene var små - og det har vært kjempetøft å være "eneforsørger" for en familie med små barn i flere år.... Men nu går alt så meget bedre Ambi
Twigi Skrevet 8. januar 2006 #9 Skrevet 8. januar 2006 Bare vær klar over hva du går til. Der blir minst 12 timers arbeid pr dag i 3-4 år. Deretter blir det kansje like mye fordi du har "glemt" å prioritere barna. Men vi vet vel heller ikke hva trådstarter går til - siden h*n ikke har sagt noe om type virksomhet? Det ser ut til at alle antar at grundervirksomhet = ekstremt mye jobbing. Jeg har selv drevet eget firma i 10 år, siden ungene var små. Det har vært varierende mengde jobbing, og selvfølgelig varierende inntekt. Kunne neppe gjort dette uten å ha en mann med stabil inntekt - det tok mange år før jeg kunne ta ut en skikkelig årslønn. Jeg har hele tiden jobbet basert på min egen kompetanse, og hatt minimalt med investeringsbehov. (Jeg har også vært svært nøktern med kjøp av utstyr, ikke noe fancy, dyre unødvendige ting, kun det jeg trenger for å gjøre en skikkelig jobb). Disse årene har jeg hatt en fantastisk fleksibilitet - jeg har jobbet mye i perioder og hatt mye fri i andre perioder. Dermed har jeg alltid kunnet prioritere aktiviteter med barna - både på dag- og kveldstid. Jeg har hatt overskudd til å gjøre masse ekstra - som å sy karnevalskostymer, bake boller og arrangere aktiviteter for ungene og deres venner. Det som pinnestol opplevde - med barn som tror mamma ikke bor hjemme... vel, jeg har opplevd noe tilsvarende, men det var da jeg var ansatt i full jobb (+++) og ikke hadde noen innflytelse på min egen arbeidstid. Så om det går ut over barna å være grunder - det er helt avhengig av hva slags jobbing du legger opp til. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå