Gå til innhold

Lite eller innafor å gå 5km om dagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 5 km lite eller ok eller mye å gå hver dag? Sånn for normale folk mtp aktivitet 

Anonymkode: 0c55b...ea0

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ok/ mye. 

Anonymkode: 93f58...35d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er 5 km lite eller ok eller mye å gå hver dag? Sånn for normale folk mtp aktivitet 

Det er jo ikke for mye! For å si det slik: Du vil ikke få mye belastningsskader.

Endret av Snok1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er innafor normalen for folk flest i hverdagslivet om man ikke har en aktiv jobb og aktivt hverdagsliv

Jeg ligger på ca 10-15 km om dagen når jeg passer hund. Da går ca 1 mil til turgåing (fordelt på ca 3 turer pr dag) og 5 km til andre ting

Når jeg ikke har hund hos meg så snitter jeg på ca 7 km

Anonymkode: 42417...0b8

Gjest theTitanic
Skrevet

5 km er noe, men det er langt fra mye. Omstendigheter har litt å si. Veier du 100 kg er 5 km bra. Er du normalvektig er 5 km på en dag fryktelig lite mosjon. Så har det noe å si om du har gått en tur på 5km eller at alle skritt tilsammen ila dagen er 5km. En 5 km tur er fint, 5 km totalmengde skritt er det ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker det er innafor normalen for folk flest i hverdagslivet om man ikke har en aktiv jobb og aktivt hverdagsliv

Jeg ligger på ca 10-15 km om dagen når jeg passer hund. Da går ca 1 mil til turgåing (fordelt på ca 3 turer pr dag) og 5 km til andre ting

Når jeg ikke har hund hos meg så snitter jeg på ca 7 km

Glemte å skrive at jeg ikke er spesielt aktiv av meg og føler jeg beveger meg ganske lite

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hvor kupert/hvor mye høydemeter du går. Min tur som jeg går 2 ganger i uka er bare 7 km, men er 400 høydemeter hvor deler av turen er i veldig bratt terreng. Jeg går i tillegg med 15 kg ballast, og det holder i massevis for min kardio. (Trener styrke i tillegg).

Anonymkode: a5e62...f85

Skrevet
theTitanic skrev (8 minutter siden):

5 km er noe, men det er langt fra mye. Omstendigheter har litt å si. Veier du 100 kg er 5 km bra. Er du normalvektig er 5 km på en dag fryktelig lite mosjon. Så har det noe å si om du har gått en tur på 5km eller at alle skritt tilsammen ila dagen er 5km. En 5 km tur er fint, 5 km totalmengde skritt er det ikke.

:ler: I am in trouble 

:veslejenta:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kommer an på hvor aktiv du er ellers, men 20 minutters aktivitet per dag er fint, det, iflg Helsedirektoratet: https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/nye-rad-om-fysisk-aktivitet-og-stillesitting--hvert-eneste-minutt-teller

Viktig å få opp pulsen når du går! 

Anonymkode: 38ecf...745

• Liker 1
Skrevet

5km er utrolig bra,dersom du i tilegg går i litt raskt tempo sammenhengende.Har gjerne noen gode motbakker osv. Det viktigste er at du får opp pulsen. Kjenner du må jobbe litt. 5km spasering (f.eks når du går rundt i butikken etc) er jo noe,men man får litt mindre ut av det.

Verste du kan gjøre er å spørre på forum slik som dette. For det første tiltrekkes slike tråder sånne som løper halvmaraton hver dag. De har et slags toppidrettsutøver liv,uten å være det for å si det slik. Å si til en normal person at 5km per dag er "fryktelig lite mosjon"er hull i hodet.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

5 km er bedre enn alt under :) 

Om du i tillegg legger inn litt oppoverbakker etterhvert så er det bra. 

Anonymkode: e258e...681

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt ok. Dvs at om du øker mengden aktivitet så ville det vært positivt, men 5 km er heller ikke dårlig. 

Anonymkode: 1c027...7be

AnonymBruker
Skrevet

Å gå fra inaktiv til 5 km per dag gir utrolig mange helsegevinster! Folk må huske på utgangspunktet her. Folk kan bli motløse av andre friskuser som maser om at de går milevis hver dag. Alle har ulike forutsetninger.

https://www.lommelegen.no/muskel-ledd-og-skjelett/trening/artikkel/30-minutters-gange-hver-dag-kan-vaere-nok/70712519

https://www.aftenbladet.no/sprek/i/6zL910/heidi-51-gikk-fra-aa-vaere-fysisk-inaktiv-til-aa-gaa-tur-to-ganger-i-uka-dette-er-den-store-helsegevinsten-av-oekt-aktivitet

I en studie med data fra flere land, deriblant Norge, sammenliknet forskerne fysisk aktivitet og dødelighet hos mer enn 36.000 personer over 40 år. Studien ble nylig publisert i anerkjente British Medical Journal.

– Den minst aktive gruppa hadde lite aktivitet. Den nest minst aktive gruppa hadde omtrent fem minutter mer per dag med fysisk aktivitet av moderat intensitet (tilsvarer rask gange). I denne gruppa var altså risikoen for tidlig død halvparten så stor som i den minst aktive gruppa, sier Hansen.

En annen undersøkelse gjennomført av Norges Idrettshøgskole (NIH) viser tilsvarende funn. Her var også risiko for tidlig død halvvert hos de som var nest minst aktive (gikk i snitt 6888 skritt per dag) sammenlignet med de som beveget seg minst (ca. 2200 skritt mindre per dag).

– Fysisk aktivitet, selv i beskjedne mengder, har en rekke akutte og langvarige effekter

Anonymkode: 19b75...1c5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint gå 5 km hver dag uten at det blir for mye. Jeg tenker de færreste går 5 km daglig

Anonymkode: 6611f...2c5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, gjennomsnittet på det norske folk er i overkant av 5000 skritt pr. dag, det er rundt 4 km. 5 km. 

Kvinneguiden er alltid et unntak, det være seg aktivitet, rynker, utdanning, inntekt, sengeskift etc. Ha alltid det i bakhodet når du spør om noe her inne 😅

Anonymkode: 3a48e...39a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dager hvor jeg stort sett ligger i senga/på sofaen hele dagen, går kanskje 200 skritt. Og så har jeg dager som i går og i dag, hvor jeg går 13 km, 4 av dem i bratt motbakke. Er så glad i disse dagene hvor jeg får til det. 

Anonymkode: 4a9c8...dee

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ca fem km til sammen til og fra jobb.  Har også en jobb hvor jeg går mye gjennom hele dagen.  All denne gåingen er i flatt terreng, så selv om jeg er mye i bevegelse så har jeg skikkelig dårlig kondis....

Anonymkode: 0a9df...b10

Skrevet

Hvis det er alt du går i løpet av en dag, og det er snakk om flat vei/gulv, er det ikke all verden, men det er klart at alt er bedre enn ingenting.

Skrevet

5 kilometer om dagen er bra! Det er 5 kilometer mer enn ingenting, ikke glem det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...