Gå til innhold

Kjøpe eldre leilighet med god planløsning? eller 40m2 nybygg🧐

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe leilighet, og klarer ikke bestemme meg, derfor lufter jeg tankene mine her😊

Jeg leier en 45m2 ny leilighet, med balansert ventilasjon og høy standard. Men hater planløsningen med kjøkkenstue og ingen bod(må ned i garasje kjeller). Siden jeg er syk tilbringer jeg mye tid hjemme, og ønsker å ha et godt trivselnivå. Et større adskilt kjøkken hadde vært nydelig. Da kan stua være gjesterom ved besøk, og jeg slipper matos og kjøkkenkaos/rot i stua.

Meen jeg er ikke i stand til oppussing. Det blir dyrt å leie noen til absolutt alt. Har også søvnsykdom som gjør meg var for lyder. Eldre boliger er vel ikke sååå godt isolert. Hva er viktigst for dere?😇

Anonymkode: e263c...d55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i en 50 år gammel blokk med romslige leiligheter. 2-roms er 59 kvm og 3-roms ca. 70. Det er alltid lytt i blokker, syns jeg, men her jeg bor er det ikke verst. Jeg har en venninne som bor i en nyere blokk som er sånn som du beskriver, og det er MYE mer lytt hos henne enn hos meg. Hun har i tillegg åpen stue-kjøkkenløsning (noe jeg foretrekker 😅), mens jeg har atskilt kjøkken. 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg definitivt kjøpt eldre med bedre romløsning, men det er nå meg. Hva med å spørre litt rundt der du bor? Det er sikkert noen som kjenner litt til hvordan det er i de forskjellige blokkene. Og så kan du jo prøve å finne en leilighet som ligger i enden/toppen av bygget hvis det er mulig?

Lykke til! 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Apple- skrev (2 minutter siden):

Jeg bor i en 50 år gammel blokk med romslige leiligheter. 2-roms er 59 kvm og 3-roms ca. 70. Det er alltid lytt i blokker, syns jeg, men her jeg bor er det ikke verst. Jeg har en venninne som bor i en nyere blokk som er sånn som du beskriver, og det er MYE mer lytt hos henne enn hos meg. Hun har i tillegg åpen stue-kjøkkenløsning (noe jeg foretrekker 😅), mens jeg har atskilt kjøkken. 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg definitivt kjøpt eldre med bedre romløsning, men det er nå meg. Hva med å spørre litt rundt der du bor? Det er sikkert noen som kjenner litt til hvordan det er i de forskjellige blokkene. Og så kan du jo prøve å finne en leilighet som ligger i enden/toppen av bygget hvis det er mulig?

Lykke til! 😊

Ja jeg satser på endeleilighet, men det er vanskelig å få innfridd alle desse kravene innenfor lånerammen min😄Men tror jeg heller mest mot en eldre leilighet☺️

AnonymBruker
Skrevet

Ny leilighet 40 kvm 

Anonymkode: 992b9...34c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ny leilighet 40 kvm 

Når jeg leser tilstandrapporter på de eldre heller jeg dit🤣

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 50kvm i en 70år gammel flermannsbolig. 6 boenheter.

Jeg hører når naboene har fest, og om jeg ikke har på tv/radio kan jeg høre så vidt om han over støvsuger.

Har pusset opp kjøkken/gang (som var omtrent fra byggeår) ellers har jeg kun malt stue og soverom. Jeg elsker de orginale tregulvene, de gir masse sjarm! Vinduene er byttet av borettslaget, og badet ble pusset opp i 2008.

Anonymkode: 6374e...70a

Skrevet

Mener å ha hørt at i nybygg er kjøkken alltid i stua. Min blokk er fra midten av 1960, her er kjøkken eget rom. Med ett soverom er det ca 54 kvm. Da er det og en romslig bod i leligheten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i flere gamle blokker frem til jeg endelig kjøpte leilighet i nybygg.. og jeg ville anbefalt 40 kvm nybygg. Klær tørker på null komma niks pga ventilasjonssystemet (raskerere enn i gamle blokka selv med varmepumpa rett på klærne), det er svært godt isolert for lyder, og det er ikke så forbanna kaldt på vinteren. Tror varmeovnen ikke slo seg på en eneste gang i vinter 😅

Anonymkode: 1492a...2b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har bodd i flere gamle blokker frem til jeg endelig kjøpte leilighet i nybygg.. og jeg ville anbefalt 40 kvm nybygg. Klær tørker på null komma niks pga ventilasjonssystemet (raskerere enn i gamle blokka selv med varmepumpa rett på klærne), det er svært godt isolert for lyder, og det er ikke så forbanna kaldt på vinteren. Tror varmeovnen ikke slo seg på en eneste gang i vinter 😅

Anonymkode: 1492a...2b4

Ja det er masse fordeler som oppvarming, lite vedlikehold mm☺️Men jeg har hjemmekontor i stua nå, og er så utolig lei av at det er så trangt. Hobbyting stuet sammen i et hjørne. Balkong på 5 m2🤨Føles ut som det er bygd for pygmeer uten jobb, hobbyer eller gjester😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det er masse fordeler som oppvarming, lite vedlikehold mm☺️Men jeg har hjemmekontor i stua nå, og er så utolig lei av at det er så trangt. Hobbyting stuet sammen i et hjørne. Balkong på 5 m2🤨Føles ut som det er bygd for pygmeer uten jobb, hobbyer eller gjester😅

Helt enig!! Jeg kjøpte nettopp nybygg etter å ha leid i diverse eldre bygninger. Kunne ALDRI flyttet tilbake til noe eldre, men jeg er ikke akkurat i ekstase over å bo i en liten upraktisk firkant. Dog sover jeg ihvertfall godt nå. 

Anonymkode: 999cb...64c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anger på at jeg ikke valgte ny bygg. Det hadde vært bedre for oss. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg anger på at jeg ikke valgte ny bygg. Det hadde vært bedre for oss. 

Pga vedlikehold og/eller støy? Skulle ønske nybyggene minst var 50m2, og gjerne 15m2 balkong med takoverbygg, slik at man kunne tørket klær der og hatt litt møbler stående året rundt😏

AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger en stemme på mer plass og en planløsning som passer deg bedre. Er selv ikke fan av kjøkken i stua og mangel på bod. Jeg har bodd i 3 ulike blokker (fra ca 60- og 70-tallet), og opplevde det som middels lytt. Noen venner av meg kjøpte noe nesten nytt for 10 år siden, og der var det overraskende mye mer lytt enn hva jeg trodde man kunne forvente. Om du går for nytt, så gjør så grundig undersøkelser som du kan på hvor godt lydisolert det er.

Anonymkode: 67e6a...60f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg legger en stemme på mer plass og en planløsning som passer deg bedre. Er selv ikke fan av kjøkken i stua og mangel på bod. Jeg har bodd i 3 ulike blokker (fra ca 60- og 70-tallet), og opplevde det som middels lytt. Noen venner av meg kjøpte noe nesten nytt for 10 år siden, og der var det overraskende mye mer lytt enn hva jeg trodde man kunne forvente. Om du går for nytt, så gjør så grundig undersøkelser som du kan på hvor godt lydisolert det er.

Anonymkode: 67e6a...60f

Hvordan finner jeg det ut? da må jeg få noen i naboleiligheten til å bråke på visning🫣Btw så har jeg vært plaget med vibrasjonsstøy i den 4 år gamle leiligheten jeg bor i. Hører ikke musikk etc, men har en nabo som “herjer” en del. Så den type støy vil man ikke slippe noe sted. Dermed satser jeg på endeleilighet; helst øverst😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i en murblokk bygget på 1940-tallet. Enormt godt lydisolering, flott layout, godt vedlikehold, ventilasjon var aldri et problem (muligens fordi bygget «pustet»?), og det var sentralvarme som funket helt toppers. 

Jeg ville funnet ut hvilke blokker som er gode og ventet til noe blir ledig. 

Anonymkode: 4bc77...fc8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan finner jeg det ut? da må jeg få noen i naboleiligheten til å bråke på visning🫣Btw så har jeg vært plaget med vibrasjonsstøy i den 4 år gamle leiligheten jeg bor i. Hører ikke musikk etc, men har en nabo som “herjer” en del. Så den type støy vil man ikke slippe noe sted. Dermed satser jeg på endeleilighet; helst øverst😅

Eller spørre naboen om hvordan støynivået er.

Anonymkode: 4bc77...fc8

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok jeg ville valgt nybygg, mtp lite behov for vedlikehold, varme etc. Men til syvende og sist er det jo bare du som vet hva som er viktigst for deg… nybygg blir nok kjøkken og stue i ett, og hvis du virkelig misliker det, kan eldre leilighet være et bedre valg for DEG.

Anonymkode: 23f36...715

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg hadde det vært viktig med kjøkken i eget rom. Eldre leiligheter har ofte sentralfyring og i tillegg har mange vedovn. Aldri i verden om jeg hadde orket åpen kjøkkenløsning i så liten leilighet som 40 kvm. 

Vedlikehold blir det jo uansett før eller senere.

Anonymkode: af454...fa3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

For meg hadde det vært viktig med kjøkken i eget rom. Eldre leiligheter har ofte sentralfyring og i tillegg har mange vedovn. Aldri i verden om jeg hadde orket åpen kjøkkenløsning i så liten leilighet som 40 kvm. 

Vedlikehold blir det jo uansett før eller senere.

Anonymkode: af454...fa3

Jeg er usikker på hva som er best når man er plaget med bihuler, øyne og allergier; vedfyring eller ikke. Men min øyelege sier at et eldre bygg kan være bedre for øynene mine, pga tørt inneklima i nye isolerte boliger. Jeg har fått forverret kløe og plager denne tiden jeg har bodd i nybygg😌Men jeg sover ekstremt lett og ønsker ikke å ofre nattesøvn heller. Kanskje det går an å etterisolere. Planløsningen i dag er noe jeg mistrives ekstremt med. Klarer heller ikke å holde det særlig ryddig; jeg trener også yoga i stuen og har div utstyr😄Bare for å gjøre kaoset komplett…pga sykdom er jeg mye hjemme. T.o.m.jobben er hjemme🤣

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i begge deler, og vil gi alle mine stemmer til nybygg,,eller iallfall nyere bygg. Jeg bor i en blokk fra 2007 nå, og jeg hører ikke naboene med mindre de bruker hammer eller borer i veggene. Bruker knapt strøm til oppvarming, og det er lenge til virkelig kostbare ting skal byttes ut. Balansert ventilasjon i hele blokka gir bra inneklima. 

Kjøkken og stue er i ett, noe jeg hadde trodd jeg skulle mislike. Men jeg har lært meg å holde det ryddig på kjøkkenet, rydder inn i oppvaskmaskin og skap med en gang ting er brukt, tørker over benk etter hvert måltid. Å holde det ryddig på kjøkkenet tar meg max fem minutter ekstra etter hvert måltid, og er virkelig ikke noe problem. 

Sover godt, selv med vinduet åpent mot felles svalgang og bakgård er det fredelig. Men akkurat det er nok også fordi jeg er heldig med naboene.

Anonymkode: 613a6...322

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...